مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار واحد مرکزی خبر پیرامون جنگ تحمیلی و مجلس شورای اسلامی

مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار واحد مرکزی خبر پیرامون جنگ تحمیلی و مجلس شورای اسلامی

  • شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۵۹

 

س - در حال حاصر مجلس چه برنامههایی دارد؟

ج - مجلس برنامههای وسیعی در پیش دارد. اساسآ انقلاب ما بدون برنامهریزی دقیق بود و الان مجلس و مسؤولان در کنار هم میروند تا برنامهریزیهای اساسی را بهانجام برسانند. میتوانم بگویم در تمام زمینهها برنامههایی در دست تهیه است.

س - گروهی برای مذاکره درباره جنگ به ایران آمدند. مجلس چه نظری دارد؟ به طور کلی نظر شما درباره جنگ چیست؟

ج - اگر بنا باشد قرارداد صلحی بسته شود، این کار دولت است و تنها تصویب قرارداد در مجلس وظیفه مجلس خواهد بود. البته جنگ با صدام ادامه خواهد یافت. باید بدانیم که کار ما دفاع در مقابل ظالم است و در عین حال وحدت را هم حفظ میکنیم.

س - الان در جامعه شایع شده است که مجلس قصد تضعیف و کنار گذاشتن رئیس جمهوری را دارد. نظر شما چیست؟

ج - قانون اساسی به ما میگوید رئیس جمهوری داشته باشید و ما نیز این امید را داریم که رئیس جمهور ما قوی باشد و قصد تضعیفش را نداریم.

 

س - هنوز مناطقی از کشور نمایندهای در مجلس انتخاب نکردهاند. چه کار باید کرد؟

ج - بعد از ظهر دیروز با وزیر کشور در این مورد صحبت شد و با توجه به جریانی که مجلس را از رسمیت انداخت، تأکید شده است که هر چه زودتر انتخابات در مناطق فاقد نماینده انجام شود.

س - اخیرآ مسائلی روی داده است که مقامات مسؤول از جناحهای مختلف درگیر آن هستند. نظر شما درباره این کارها چیست؟

ج - انشاءاللّه سعی میشود که وحدت حفظ شود و الان شایسته نیست هر عملی که وحدت را مخدوش کند، انجام گیرد. اختلافات جاری را سطحی نمیدانیم، بلکه یک زیربنای فکری دارد. موضعگیریها ناشی از بینشهای مختلف است، اما همچنان که گفتم انشاءاللّه همه مسؤولان در قسمتهای مختلف وحدت را حفظ خواهند کرد.

س ـ اخیراً بعضی از گروههای سیاسی در رابطه با شخصیتهای روحانی، از جمله رئیس مجلس شایعاتی را پخش کردند. نظر شما چیست؟

ج ـ بعد از انقلاب محیط ایران از خفقان در آمد و انقلاب زبانها را باز کرد و گروهها و شخصیتهای سیاسی مسائلی را عنوان میکنند. اما آنچه مسلّم است، این است که برخی افراد ضدانقلاب هر چه تلاش کنند، نمیتوانند شخصیت مسؤولان، به ویژه روحانیون را خراب کنند. از جمله در مورد خود من که مسأله خروج ارز از کشور را مطرح کردهاند. در این باره شکایت کردم و مورد رسیدگی هم قرار گرفت و هم اکنون چهار تن از کارکنان بانک مرکزی در رابطه با اشاعه آن شایعه شناسایی و تحت تعقیب هستند.