مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با ویژه نامه سپاه پاسداران پیرامون چگونگی شکلگیری سپاه پاسداران و نقش سپاه پاسداران در انقلاب اسلامی

مصاحبه آقای هاشمی با ویژه نامه سپاه پاسداران پیرامون چگونگی شکلگیری سپاه پاسداران و نقش سپاه پاسداران در انقلاب اسلامی

  • جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۶۲

 س - حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، چون حضرتعالی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در جریان تشکیل سپاه پاسداران و چگونگی شکل گرفتن آن قرار داشته‏اید، لطفاً جریانات آن زمان در حین تشکیل این نهاد را تشریح بفرمائید.

 ج - بسم‏الله الرحمن الرحیم، روز تولد امام حسین(ع) را روز سپاه معرفی کردند که با توجه به روحیه ایثارگری و شهادت‏طلبی برادران سپاه و اثری که انتخاب چنین روزی برای این نهاد دارد، تناسب خوب مراعات شده و ان‏شاءالله که این الهام بخشی و تناسب برای همیشه بماند. آن روزهای اول که سپاه تشکیل می‏شد، حتی ما که دست‏اندرکار تشکیل سپاه بودیم تا این اندازه امیدوار نبودیم که این همه نیروی مخلص جمع شود و تا این اندازه در تاریخ و حفظ انقلاب و شکست دشمنان اسلام و انقلاب تأثیر داشته باشد. ما که خیلی راجع به تشکیل این نهاد می‏اندیشیدیم، این طور فکر می‏کردیم تا چه برسد به دیگران. آن روزها جریانات مختلفی که در سپاه وجود داشت، همه به فکر شکل تشکیل نیروی مسلح مردمی بودند که در جهت خودشان حرکت کند، لیبرالها تعقیب می‏کردند. منافقین همینطور، حتی جریانهای چپ هم در روزنامه ائتلاف می‏کردند که از این جریانات بی‏سهم نمانند. در کمیته‏ها نفوذ کرده بودند و برای سپاه پاسداران طرحها داشتند، حتی روزهای اول بدون جلب نظر شورای انقلاب و امام اقدام هم کرده بودند. البته جوانهای مخلص هم آن روز همه متفرق بودند، وقتی آن تفرقه دیده شد و معلوم شد که این مسأله به جای درستی نمی‏رسد، به این فکر افتادیم که این نیروهای مخلص را هماهنگ کنیم و من از طرف شورای انقلاب مأمور شدم که بروم و به آنها انسجامی دهم.

 آن روزها پنج، شش جریان کوچک را که همه در هدف مشترک بودند و اما آگاهی کامل هم نداشتند آن را به هم نزدیک کردیم و خیلی وقت مصرف شد تا اینکه یک پایه اساسی برای سپاه ریخته شد و گروهی از جوانهای بسیار مخلص به طور منسجم کار را آغاز کردند و این باعث شد که نیروهای مخلصی که در سراسر کشور منتظر بودند که چنین نهادی بوجود آید، جذب شوند. خوشبختانه سپاه روز به روز رشد و تکامل پیدا کرد ولی من خیال می‏کنم آنچه که زیاد به سپاه شور و نشاط زیادی داد، همین مسائل جنگ و حرکتهای ضدانقلاب و مبارزات به اصطلاح مسلحانه‏ای بود که علیه جمهوری اسلامی شروع شد که هم میدان عمل به سپاه داد و در میدان عمل است که انسان رشد می‏کند و هم مردم را متوجه نقش سپاه کرد و هم خود پاسداران که در جریان عمل بودند، پی به اهمیت وظایف خودشان بردند. نقشی که اینها در جنگ و مبارزه در کردستان و یا درگیری با گروههای داخلی ایفا کردند، پایه تحکیم و توسعه سپاه پاسداران انقلاب شد. من خیال می‏کنم که یکی از وظایف مهم، هم برای فرماندهان و هم برای افراد دیگر سپاه این است که این موقعیت مطلوبی را که بدست آمده و ارزش زیادی دارد را حفظ کنند. اعتبار سپاه را حفظ کنند.

 فرمان امام مبنی براینکه سپاه درگیر اختلافات سیاسی موجود در کشور نشود و به هیچ جریان و گروهی وابسته نباشد، وسیله خوبی است برای حفظ و انسجام موقعیت همه گیر سپاه، این اقدام بسیار مؤثر و به موقعی بود که امام فرمودند و از خطراتی که سپاه را تهدید می‏کرد، جلوگیری فرمودند. مسائلی که برای یک چنین ارگانی که افرادش یک دوران طولانی آموزش و انضباط را نمی‏بینند و از روح انقلابی و آرام ناپذیری برخوردارند، به طوری که در کشف شبکه وسیع حزب خائن توده می‏بینیم که چه خوب آنها را کشف کردند و دستگیر نمودند و ماهیتشان را برملا ساختند. یک چنین قدرتی که در این جریان نشان دادند در وضعی که هم در کردستان می‏جنگند، هم در جبهه جنگ با عراق و هم در بسیاری از مناطق درگیر با نیروهای منافق و چپ‏های وابسته دیگر هستند و این تمرکز را توانستند این طور بوجود آوردند، نشان دهند. قدرت و کیفیت بسیار خوب سپاه است.

 ما از خداوند می‏خواهیم که این عزیزان را موفق بدارد و از خود اینها هم می‏خواهیم که به این دستاوردها ارج زیادی بگذارند و نقاط ضعف از قبیلی که اشاره کردم را که ممکن است در میان آنها باشد، اصلاح کنند و ما در آینده در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران همراه با آن ارتش، یک نیروی نظامی و انضباطی مقتدر و ایثارگری از جوانهای انقلابی و مسلمانمان داشته باشیم و ملت ما و بلکه ملتهای منطقه اسلامی بتوانند با حضور سپاه با آرامش خاطر در راه اسلام حرکت بکنند.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته