مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با مجله نگهبان پیرامون نقش کمیته های اسلامی و اهمیت و عملکرد آن

مصاحبه آقای هاشمی با مجله نگهبان پیرامون نقش کمیته های اسلامی و اهمیت و عملکرد آن

  • یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۶۱

س ـ مستحضر هستید که با همیاری برادران پاسدار کمیته‌ها نشریه نگهبان انقلاب اسلامی به عنوان ارگان کمیته‌ها منتشر می‌شد با همکاری بیشتر برادران تصمیم گرفتیم نشریه نگهبان را با کیفیتی بهتر، و در شکل مجله‌ای منتشر سازیم. خواهشمند است بفرمائید از نظر شما مجله نگهبان کمیته انقلاب اسلامی (به عنوان یک نهاد انقلابی) دارای چه ویژگیهایی باید باشد؟

ج ـ در مورد مجله نگهبان نظرم این است که بیشتر به مسائل داخل کمیته‌ها بپردازید، نقاط قوت و ضعف را تحلیل و عیوب را صریح بگوئید. افراد خوب را تشویق و وادارشان کنید و افتخارات گذشته کمیته مخصوصاً چیزهایی را که کمتر گفته‌اید برایشان بیشتر توضیح دهید، روی نظم و انضباط خیلی تکیه کنید و روی هم رفته سعی کنید مطالبی را که در روزنامه‌ها مجلات معمولی دیده می‌شود، شما در مجله‌تان نیاورید برای اینکه کاغذ خراب کردن و چیزهای تکراری نوشتن فایده ندارد. حیف است بودجه و وقت صرف کارهای تکراری شود. یک چیز تخصصی باید باشد. 

س ـ نقش کمیته‌های انقلاب اسلامی را به عنوان یک نهاد انتظامی در روند انقلاب چگونه تحلیل می‌کنند؟

ج ـ کمیته‌ها در گذشته و در روند انقلاب نقش مهم و اثری قوی داشتند و امروز هم ضرورت حضور کمیته‌ها خیلی محسوس است و در آینده نیز می‌توانند با تجربیاتی که کسب کرده‌اند در نظم و انضباط و کارهای پلیسی و انتظامی مؤثر باشند و ادامه نقشی را که داشته‌اند هنوز محسوس است و می‌تواند دوام داشته باشد.

س ـ عملکرد کمیته‌های انقلاب اسلامی از زمان تشکیل تاکنون چه نقاط ضعف و قوتی داشته است و علت آن را در چه می‌دانید؟

ج ـ یک روزی کمیته‌های انقلاب اسلامی بوجود آمدند، ما چیزی نداشتیم که بتوانیم روی آن تکیه کنیم، شهربانی و ساواک از هم پاشیده بودند، و سپاه پاسداران هم هنوز بوجود نیامده بود و خیلی طبیعی بود که در دوران بی‌سامانی انقلاب و بی‌مسئولیتها اشخاص مفسد و فاسد و دشمنان انقلاب که فراوان هم بودند و هنوز هم هستند که می‌خواستند از آن خلاء سوء استفاده بکنند و انقلاب را بدنام کنند و بی‌نظمی درست بکنند و مردم را مأیوس و پشیمان بکنند که خطری جدی برای انقلاب بود. و انقلابی مثل انقلاب ما که نیروی مسلح و تربیت شده‌ای از پیش نداشت و برنامه‌ای برای انتظام کشور نداشت، کمیته‌ها به طور خود جوش بوجود آمدند و مسئولیت این کار مهم بی‌مسئول را به عهده گرفتند و به خوبی هم انجام وظیفه کردند. در هفته‌های بعد از پیروزی انقلاب امنیتی که در تهران داشتیم امنیت افتخارآمیز بود به طوری که طبق آمارهای بدست آمده کمتر از هر زمانی فساد، خلاف اخلاق، دزدی، سرقت و امثال اینها داشتیم که افتخار همه اینها از آن کمیته‌ها است که خداوند اجرشان دهد.نقشی را که کمیته‌ها در آن لحظه‌های حساس بی‌مسئول، داشتند هنوز آن طور که باید برای مردم بازگو نشده است. بنابراین، باید به عملکرد کمیته‌ها در آن دوره خاص اهمیت بسیاری قائل باشیم. البته نقاط ضعفی هم بوده که به همان دلیل بی‌دروازگی، افراد فرصت‌طلب و بدسابقه و ناصالحی خودشان را در کمیته‌ها جا زدند که سوءاستفاده‌هائی هم کردند، به کسانی زور گفتند و به کسانی بنا حق کمک شد من نمی‌دانم حالا به کلی کمیته‌ها تصفیه شده‌اند یا نه ولی بهرحال آن بی‌دروازگی‌ها باعث شد که اینگونه نقاط ضعف پیدا شود. نقطه ضعف دیگر در رابطه با مسئله انتظامی بود که نبودن تجربه باعث بوجود آمدن نقاط ضعفی در این جهت شد. نقاط قوت هم ایمان صداقت و فداکاری اکثریت بچه‌های کمیته بود که توانست نقاط ضعف را جبران کند و نقطه قوت دیگر این بود که در خیلی جاها روحانیت، مسئول کمیته‌ها بودند که این مسئله اعتمادی به مردم داد و رابطه بین مردم و کمیته‌ها را تقویت کرد و از طرفی هم امام خوشبختانه به موقع سرپرست متشخص و مورد اعتماد و عظیم‌الشأنی را برای کمیته معین فرمودند که این هم از نقاط قوت کمیته‌ها بود. 

س ـ برای افزایش کمی و بهبود کیفی فعالیتهای کمیته‌های انقلاب اسلامی در زمینه‌های فرهنگی و انتظامی چه رهنمودها و پیشنهاداتی دارید؟

ج ـ بهترین راه این است که افراد صالح تشویق و افراد ناصالح حذف شوند و نظم و انضباط بیشتر شود و همکاری با نیروهای انتظامی دیگر مثل شهربانی بیشتر شود و به خلاءهایی که احساس می‌کنید وجود دارد، بیشتر بپردازید و حسن عمل زمینه را برای توسعه کار فراهم می‌کند. 

 س ـ با توجه به رسمیت یافتن کمیته‌ها تاکنون مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی در جهت بررسی و تصویب اساسنامه کمیته‌ها داشته است و نظر حضرتعالی در این رابطه چیست؟

ج ـ همانطور که اطلاع دارید مجلس شورای اسلامی برای اولین بار کمیته‌های انقلاب اسلامی را با یک تبصره به وزارت کشور متصل و به آن رسمیت قانونی داد. یعنی کمیته‌ها با دولت ارتباط رسمی پیدا کردند. اساسنامه هم الان در دست مطالعه است و ما باید با تجربه‌هائی که از اساسنامه سپاه و جهاد داریم، سعی کنیم با دیدگاههایی که مجلس شورای اسلامی دارد، اساسنامه را طوری تنظیم کنیم که سریعاً تصویب شود. 

س ـ چه رهنمودهائی برای پاسداران کمیته‌های انقلاب اسلامی دارید؟

ج-آخرین حرفی که با پاسداران کمیته‌ها دارم این است که آنها ارزشی را که در دوران انقلاب توانسته‌اند برای کمیته‌ها کسب کنند حفظ، و تقویتش کنند و این افتخار را نگه دارند و خوب است که شما تجربه کمیته‌ها را یادداشت و منظم کنید که انقلابهای اسلامی دیگر که ان‌شاءالله بعداً در منطقه پیش خواهد آمد، بتوانند از تجربیات شما استفاده بکنند. نقاط ضعف و قوتها را خودتان پیدا کنید و به رشته تحریر در آورید و در همین مجله نگهبان به صورت مسلسل بنویسید و تکثیر کنید که بتواند در تاریخ منبعی باشد برای کسانی که می‌خواهند از این تجربه‌های انقلابی، مردمی و خدائی استفاده کنند.