مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگار واحد مرکزی خبر پیرامون مجروحین جنگی و تهدیدات آمریکا

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگار واحد مرکزی خبر پیرامون مجروحین جنگی و تهدیدات آمریکا

  • یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۶۶

س ـ نظرتان در مورد روحیه مجروحین جنگی چیست؟
ج ـ توفیقی پیدا شد و ما به زیارت مجروحان جنگ آمدیم و از خداوند شاکر هستم که این توفیق را در آستانه سال جدید به ما عنایت کرد و من در مجموع از آنچه که دیدم در اینجا راضی هستم. مجروحین جنگ را معمولاً هر جا که می بینیم، روحیه هایشان بالاست و ما از آنها روحیه می گیریم و خوشبختانه مجروحین از بیمارستان و مدیریت و پرستاران و پزشکان و به ویژه جراحان راضی بودند و این مایه خوشحالی ماست که در این چند ماهه اخیر هر جا رفتیم دیدیم که احساس وظیفه خوبی در بین کادر درمانی ما وجود دارد و مایه دلگرمی رزمندگان ماست. انشاءا... که ما در آینده بتوانیم زحماتی که امروز پزشکان و متخصصین و جراحان و مدیران ما می کشند، علاوه بر خدماتی که در جبهه ارائه می کنند، جبران کنیم.

س ـ نظرتان در مورد تهدید جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا چیست؟
ج ـ اینکه این مسأله الان مطرح می شود، دلیل خاصی دارد و تازگی ندارد. آمریکایی ها اگر تا به حال نفهمیده بودند که ما در منطقه موشک ساحل به دریا داریم، نشان ضعف مفرط آنهاست. حالا من نمی دانم دلیل اینکه آمریکایی ها این روزها سرو صدا بلند کرده اند، چه هست؟ تنها می توانم بگویم این یکی از مظاهر استیصال آمریکاست. همان طوری که آن سروصدای قبلی شان هم یک استیصال دیگر بود.
موضع ما روشن است که آمریکا قابل اعتماد نیست و در اثر همان حرکت ضربه ای به آنها خود و حیثیت شان در دنیای عرب و میان مرتجعین غرب از بین رفت و آنها احساس کردند که آمریکا ارباب خوبی نیست و اگر جای دیگری پیدا کند، دست از آنها برمی دارد و منافع آنها را قربانی می کند. من فکر می کنم برای جبران آن ضربه ای که آمریکا خورده، حالا هیاهو بلند کرده که حامی آنهاست و البته نه این سروصدا اصالتی دارد و نه آن سروصدا. نه آن روز آمریکا حسن نیت داشت و نه امروز حسن نیت دارد. اصل برای آمریکا در منطقه منافع اسرائیل است. حالا طرفش اگر عرب باشد، یا ایرانی باشد، در این میان یک نکته روشن شد و آن اینکه ایران برای آمریکا اهمیت بیشتری دارد تا کشورهای عربی. همچنین عربها فهمیدند که آمریکا خیلی پایبند آنها نخواهد بود. اما اینکه حالا آمریکا در این میان چه کاری می تواند بکند، این هم به نظر من یک هیاهویی است. آمریکایی ها به تازگی از طریق دفتر حافظ منافعشان، یعنی سفارت سوئیس در تهران، به ما پیغام دادند و دوتا موضوع را به ما تذکر دادند: یکی همین موشکها و دیگری مسائل لبنان را. یعنی موضوع گروگان هایشان در لبنان، که البته وزارت خارجه ما اصلاً این تذکرش را قبول نکرده و گفته است، آمریکا حق دادن چنین اخطاری را به ما ندارد و جوابشان هم روشن است، زیرا در تنگه هرمز ما بیشتر از دیگران حافظ هستیم. آمریکایی ها اینجا غاصبانه حضور دارند و ما بیشترین ساحل و منافع را داریم و کشورهای کوچک جنوب منافع شان نسبت به ما بسیار کم است و طبعاً ما بیشتر از همه می خواهیم حافظ امنیت اینجا باشیم. تازه اگر بنا باشد تنگه هرمز بسته باشد، نیاز به موشک ندارد. آنجا را ما با توپخانه می بندیم و این را قبلاً هم گفته ایم و موشک عمدتاً در جاهای دیگر به کار می رود.