مصاحبه
  • صفحه اصلی
  • مصاحبه
  • مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون نتایج جلسه شورای عالی جنگ و آخرین تحولات جبه های جنگ

مصاحبه آقای هاشمی با خبرنگاران پیرامون نتایج جلسه شورای عالی جنگ و آخرین تحولات جبه های جنگ

  • سه شنبه ۱۹ مهر ۱۳۶۲

س - آقای هاشمی، در جلسه شورای عالی دفاع پیرامون چه مسائل و موضوعاتی صحبت شد؟

 ج - در بحثهای زیادی که امشب داشتیم، وضع جبهه‏های جنگ، تبلیغات پر سر و صدا در مورد تحویل هواپیماهای سوپراتاندار فرانسه به عراق، رسیدگی به وضع دفاعی جزیره خارک و آمادگی نیروهای ما در بندرعباس و اطراف تنگه هرمز و همچنین در رابطه با اسرای عراقی و اسرای خودمان در عراق مورد بررسی قرار گرفت و در مورد مسائل سیاسی منطقه به فرض دوام بیشتر حکومت بعثی‏ها در عراق و همچنین سقوط آنها، تصمیماتی اتخاذ گردید.

 س - در مورد آخرین تحولات جبهه‏های جنگ و آمادگی رزمندگان اسلام توضیح دهید؟

 ج - همانطور که مرتب گفتم، حرف ما همان سخن سابق است و در تمام جبهه‏ها تقریباً عراق در یک حالت دفاعی است و ابتکار عمل در دست ماست و ما یک اصولی را در نظر داریم که براساس آن اصول، تصمیم می‏گیریم و وقتی که تمام ادله ما برای یک حمله از جهات سیاسی، نظامی و مسائل انسانی آماده شد اقدام می‏کنیم و تقریباً از هر گوشه‏ای می‏توانیم این اقدام را عملی می‏کنیم.

 س - ارزیابی شما از حملات وحشیانه موشکی صدامیان به مناطق مسکونی دزفول و اندیمشک چیست؟

 ج - موشکهای زمین به زمین که از منطقه عملیات به دور است امکانی است که ابرقدرتها در اختیار عراق برای جبران ضعف و روحیه آنان گذاشته‏اند و اجازه چنین جنایتی را به آنها داده‏اند و در حال حاضر ما ابزاری برای جلوگیری از این عمل به طور ضربتی نداریم، ولی این جنایت همان طور که بیش از یک سال و نیم یا دو سال است ادامه دارد، بالاخره چون مشکلی برای ما دارد، امید این را داریم که بتوانیم مرکز آتش را خاموش کنیم و از این جهت که تا این موشکها هست و جنگ هم در مرز و نزدیکی مرزها هست، فعلاً تدبیری برای ما نیست و ان‏شاءالله در فرصت مناسبی در مورد مرکز پرتاب موشکها اقدام خواهیم کرد.

س - در رابطه با مسأله تحویل سوپراتاندارها به رژیم صهیونیستی عراق و موضع جمهوری اسلامی ایران در این مورد، توضیح بفرمائید؟

 ج - همانطور که قبلاً در نماز جمعه یکی دو هفته قبل گفتم، اصل مسأله در این مرحله فعلی یک حرکت تبلیغی و به قول خودشان شانتاژ است که برای ضعیف کردن روحیه رزمندگان ما و مردم ما و همچنین روحیه دادن به نیروهای بعثی و حامیان حزب بعث می‏باشد و این عمل جز یک شانتاژ بین‏المللی، سیاسی مسأله دیگری نیست و اینگونه اعمال در نقاط دیگری هم بوده است، که برای سرکار نگهداشتن عمال خودشان تاکنون انجام داده‏اند، البته این معنایش این نیست که در مرحله بعدی امکان اینکه این تهدید عمل نشود، وجود ندارد و از نظر ما وقتی ببینند که ما زیربار صلح ذلت‏بار نرفتیم و جانخوردیم و از حقوقمان تنزل نکردیم و همچنان به گرده صدام فشار آوردیم، ممکن است که اینها دست به یک عمل دیوانگی بزنند که از لحاظ ما این مرحله دوم برخلاف اظهارات مقامات فرانسوی که گفته بودند بستن تنگه هرمز برای ایران انتحار است، از نظر ما برای حزب سوسیالیست فرانسه انتحار است و ما خیال می‏کنیم که در عمل هواپیماهای فرانسوی و موشکهای همراه آن غیر از اینکه جنگ را طولانی‏تر کند و مقداری به صدام جرأت بدهد و در نهایت اسباب زحمتی برای تمام دنیا بشود، چیزی را در پی نخواهد داشت. و نظر ما همان حرفی است که قبلاً گفتیم و این حرف را ما در ماههای اول جنگ زدیم، یعنی سیاست ما در شورای عالی دفاع و خدمت امام از اول این طور ترسیم شد که ما امنیت خلیج فارس را تا موقعی حفظ می‏کنیم که صادرات ما از خلیج فارس به طور عادی جریان داشته باشد و اگر روزی در جنگ هر قدرتی، چه صدام و چه خارجی‏ها و ابرقدرتها بخواهند ما را از نفت محروم کنند، محاسبه این موضوع برای دشمنان ما خیلی آسان است.

 زیرا که وقتی ایران نفت نداشته باشد، طبعاً خلیج فارس برای ایران ارزشی ندارد. زیرا که وقتی نفت نداشته باشیم احتیاج به بندر برای صدور و وارد کردن نیز نداریم. لذا این کار را برای همه کسانی که خودشان را به جنگ آلوده کردند، می‏کنیم اعم از ابرقدرتها و کشورهای همسایه که به جنگ آلوده شدند و به کلی خلیج فارس را از حیّز انتفاع می‏اندازیم و این تدبیری است که ما اوایل جنگ گرفتیم و روی این تصمیم هم باقی هستیم و امکاناتش را هم خوب داریم و می‏توانیم تا آن موقعی که مایل باشیم، تا نفت ما به طور عادی امکان صدورش برقرار نشود خلیج فارس را بسته نگهداریم و هیچ قدرتی حتی جنگ جهانی سوم نیز نمی‏تواند آن را، اگر ما نخواهیم باز کند. لذا ما روی همان موضعمان باقی هستیم و عمل می‏کنیم و این تهدید هم توخالی نبوده و از طرف ما شانتاژ هم نبوده و البته ما مایل به اینکار نیستیم و امیدواریم که به این مرحله نرسد و اگر دشمنان ما فکر می‏کنند که می‏شود با اینگونه تحریکات همانطور که در مورد آلوده کردن محیط زیست کرده بودند، ما را از خواسته‏هایمان منصرف کنند، چنین مسأله‏ای غیر ممکن است. برای ابر قدرت‏ها، غرب و فرانسه به خصوص خیلی گران تمام می‏شود و فرانسه مسئول اینگونه حوادث خواهد بود و دنیا هم آن را نخواهد بخشید و اگر چنین ماجرایی برای خلیج فارس پیش بیاید مخصوصاً این زمستان برای دنیای غرب زمستان بسیار سردی خواهد بود.

 س - ارزیابی شما از حضور ناوگان جنگی آمریکا در آبهای اقیانوس هند چیست؟ تحلیل منابع غربی از این عکس‏العمل آمریکا در قبال تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز در صورتی که نفت ایران صادر نشود، چگونه است؟

 ج - این گونه اعمال جز شانتاژ دلگرم کننده برای عراق و ترساننده برای ما چیزی نیست ولی این طور هم نیست که تا پایان کار هم هیچ چیزی از آن عملی نشود و امکان این دیوانگی می‏رود. ولی حضور آمریکایی‏ها در لبنان چقدر تأثیر داشته است؟ نه ایران از مجاهدین لبنان کمتر است و نه اینها اینجا می‏توانند بهتر عمل کنند، در حالی که لبنان، اسرائیل را هم در کنار خودشان دارند و ما واقعاً ترجیح می‏دهیم که اگر بنا است که جنگ باشد بجای آنکه سربازان مسلمان رو در روی هم باشند، آن ریشه‏های اصلی جنگ در مقابل ما قرار بگیرند.