جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 90 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره سوم – جلسه 90 )

  • یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۶۷

جلسه نودم                                                                            21 اسفند ماه 1367 هجری  شمسی
     (90 )                                                  بسمه تعالی             4 شعبان المعظم 1409هجری قمری
مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی
    دورةسوم – اجلاسیه اول
1367-1368
صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز یکشنبه بیست ویکم اسفند ماه 1367
فهرست مندرجات:
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
2-    دنباله بحث و بررسی  لایحه بودجه  سال 1368 کل کشور .
3-     پایان جلسه و تارخی تشکیل ودستور جلسه آینده .
جلسه ساعت هشت  و پانزده  دقیقه به ریاست  آقای هاشمی  رفسنجانی تشکیل شد
1-    اعلام رسمیت جلسه  و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید .
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 181 نفر جلسه رسمی است دستور جلسه را اعلام کنید .
 منشی- بسم الله الرحمن الرحیم .دستور جلسة  نودم روز یکشنبه بیست و یکم  اسفندماه 1367 هجری شمسی ، مطابق  با چهارم  شعبان 1409  هجری قمری .
 دنبالة رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص  لایحة بودجة  سال 1368 کل کشور .
 رئیس- تلاوت کلام الله مجید .
اعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
 ومالکم لاتؤمنون  بالله والرسول یدعوکم  لتؤمنوا بربکم وقد اخذ  میثاقکم  ان کنتم مؤمنین *  هوالذی ینزل علی  عبده ایات بینات لیخرجکم  من الظلمات  الی النور و ان الله بکم لرؤف رحیم *‌ ومالکم الاتنفقوا  فی سبیل الله  و لله میراث  السموات  والارض لایستوی  منکم من انفق  من قبل الفتح  و قاتل  اولئک  اعظم درجه  من الذین انفقوا من بعد  و قاتلوا وکلا وعدالله ا لحسنی والله   بما تعملون خبیر *  من ذاالذی   یقرض  الله قرضاً  حسناً  فیضاً‌عفه  له و له  اجر کریم *  یوم تری المؤمنین  والمؤمنات یسعی  نورهم بین ایدیهم و بایمانهم بشربیکم الیوم  جنات تجری  من تحتها الانهار خالدین فیها  ذلک هوالفوزالعظیم *
( صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند )
‹‹ از آیة  9 تا 13 سوره الحدید ››
 2- دنباله بحث و بررسی   لایحه بودجه سال 1368  کل کشور
رئیس-  دستور را شروع کنید .
 منشی- بسم الله الرحمن الرحیم .تبصرة …
 مجد آراء – تذکر  آئین نامه ای دارم .
 رئیس-  آقای مجدآراء‌اولین  تذکر آئین نامه ای دوران وکالتشان را دارند ان شاء الله خوب باشد .
 محمد مجدآراء – مادة  81( در رابطه با تعهد  نمایندگان به حفظ حیثیات  مجلس  واقدامات  برای حفظ نظم ):‹‹  نمایندگان مجلس براساس  مسؤولیت  نمایندگی ، خود را متعهد  وملزم  به حفظ  حیثیات مجلس ونمایندگان و رعایت  نظم ونوزین واجراء   آئین نامة  داخلی می دانند …›› دیروز عصر ما شاهد  تعطیل  شدن مجلس شدیم به خاطر نداشتن حد نصاب ، در حالیکه در شروع کار مجلس 180 نفر از عزیزان  ما تشریف داشتند . پایان کار ما نتوانستیم این نصاب را برای رأی گیری حفظ کنیم  و آخر آقای  هاشمی مجبور شدند که تعطیل  بکنند وخلاف  آئین نامة داخلی که می بایست  حداقل این  بحث 4 ساعت ادامه داشته باشد ، بحث ناتمام ماند . من به عنوان یک برادر خیلی کوچک از همة  عزیزان وخصوصاً  از هیأت معظم  رئیسه  میخواهم که این نکته را واقعاً  گوشزد کنند  که در فصل  بسیار حساسی  که ما بودجه را می گذرانیم و ساعات و آنات  آن برای نمایندگان و عزیزان مردم  محرتم هست  مجلس تداوم کارش را از دست ندهد ونمایندگان تا آخر جلسه  تشریف داشته باشند .
 رئیس- بسیار خوب ،‌حرف شما را شنیدیم . ضمن اینکه  تذکر دلسوزانه ای بود اخطار آئین نامه ای نبود  چون اخطار  آئین نامه ای یعنی چیزی که در دستور کار است و الان  خلاف آئین نامه دارد عمل میشود ، نماینده حق دارد  که جلسه را قطع کند  . یعنی  این قطع شما  در حال حاضر خودش  خلاف آئین نامه بود !
 زائری – تذکر بدهید که بودجه  را در این تنگنا  نیاورند وکاری بکنید  که این وظیفه  اصلی مجلس درست انجام بشود .
 رئیس-  بسیار خوب ،به جنابعالی  هم باز همین  اشکال وارد است یعنی قطع صحبت  به هیچ وجه درست نیست . اما آنچه که دیروز اتفاق افتاده ، بنده که تحقیق کردم بعضی از آقایان  اول وقت نماز  برای نماز رفته   بودند  واز این موارد در مجلس اتفاق می افتد که یک لحظه ای چند نفر در جلسه نیستند ، خوب ما یک پیشنهاد دیگری را باید مطرح کنیم ،د و تا ، سه تا پیشنهاد را بحث می کنیم تا آقایان تشریف بیاورند . چند نفر رفته بودند نماز بخوانند شما در یک لحظه برای رأی گیری نصاب نداشتید نمی بایستی جلسه قطع می شد  بایستی صبر می کردید تا آنها برگردند ودر طول  جلسه آئین نامه می گوید کمتر  از 135 نفر نباید  باشند .موقع رأی گیری باید حضور داشته باشند .البته  به خاطر  کار جمعی مجلس  آقایان باید ملاحظه  داشته باشند به طور  انفرادی  برای نماز تشریف  نبرند ،‌خوب طبیعی بود که ما برای نماز جلسه  را تعطیل می کردیم و آقایان  آنموقع  تشریف می بردند ،دیروز هم استثنائی بوده به خاطر اینکه معمولا  ساعت 6  تمام  می کردیم دیروز  طولانی تر شد … قاضی زاده – بعد از ظهر ها ساعت 5/2  شروع کنید .
 رئیس- حالا ببینیم چکار باید بکنیم . آقای الویری  شما پیشنهادها را بخوانید . (آقایان  توجه بفرمائید !) (‌زنگ  رئیس )
 منشی – دو تا پیشنهاد از روز گذشته بود که مخالف وموافق  و دولت و کمیسیون صحبت کرده بودند و باید رأی بگیریم .
 راجع به این پیشنهادها یک مختصر  توضیحی میدهم :
  یک پیشنهاد از کمیسیون دیوان محاسبات  بود که آقای موحدی ساوجی مطرح کردند ،منتها آن درصد را در  نوشتة آخری که به من دادند از 30%  تبدیل  به 20% کردند .
 ببینید عبارت  به این ترتیب است که د رهمین بند 12 که د رمورد رزمندگان سیاستی در مورد تبصرة 3 بیان شده یک پاراگراف  به این ترتیب  ایشان پیشنهاد کرده  اند که اضافه بشود :‹‹  لااقل 20% از اعتبارات مربوط به بخشهای کشاورزی و صنایع  روستائی ، صنعت ومعدن  ومصالح  ساختمانی وعلمی و فرهنگی وهنری باید به رزمندگان سرباز یا بسیجی که حداقل  6 ماه در مناطق جنگی تا شهریور  سال 1367 خدمت کرده اند پرداخت گردد ››. در این مورد بحث  شده و باید رأی بگیریم .
 رئیس- 181 نفر حاضرند نمایندگانی که موافقند  20% از همین مواردی که ذکر شد از اعتبار وام این تبصره د راختیار رزمندگان با همین قید  قرار بگیرد قیام بفرمایند (‌اکثر برخاستند )  تصویب شد . پیشنهاد بعد را مطرح کنید .
 منشی-  پیشنهاد بعدی که باز بحث آن شده وباید  رأی بگیریم در بند 12 از آقای یونس محمدی بود که پیشنهاد کرده بودند بعد از کلمة ‹‹‌اسراء و جانبازان ›› ،‹‹‌مهاجرین  جنگ تحمیلی ››  هم اضافه بشود .
 رئیس- بسیا رخوب ، بحث این هم شده عبارت  را برای رأی گیری بخوانید .
 منشی- این سه جمله  این است (  که بعد آن کلمه هم اضافه میشود ) تعاونی های تولیدی وعمرانی  که حداقل 80% اعضاء آن  رزمندگان داوطلب  که حداقل مدت 6 ماه متوالی ویا یک سال متناوب در جبهه بوده اند یا خانوادة محترم شهداء ، اسراء،‌ جانبازان  اینجا پیشنهاد کرده اند که ‹‹مهاجرین  جنگ تحمیلی ››  هم د راینجا اضافه بشود .
 رئیس- 181 نفر حضور دارند ، نمایندگانی که بااین پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند ‹‹اکثر برخاستند ››  تصویب شد .این جائی که ‹‹رزمندگان ››  می گوئیم ، اسرائی هم که آزاد میشوند آنها جزو رزمنده ها حساب میشوند چون هم مدت اسارتشان ملاک است وهم اینکه اینها از جبهه اسیر شده اند ( یکی از  نمایندگان – آقای الویری  من گفتم کلمه  مفقودین را اضافه  کنید .) آنها جزو رزمندگان محسوب  می شوند واین حرف من هم تصریح  است .
 منشی- پیشنهاددیگری که باز در جهت تکمیل  همین بند آورده اند ، گفته اند که اسرای  آزاد شده  هم در همینجا اضافه بشود .
 رئیس- ما گفتیم که هست . یعنی اسرای آزاد شده رزمندگانی هستند که اسیر شده اند وما معمولا  دوران اسارت را جزو جبهه حساب می کنیم ، بنابراین  مشمول آنها هم میشود . برای مفقودین  چه دارید ؟
  یوسف پور – دوران اسارت  را برای آنها دوران جبهه  حساب کنید .
 منشی-  برای مفقودین  کسی پیشنهاد مکتوب  نداده،  اسرای آزاد شده را آقای یوسف پور پیشنهاد کرده بودند ولی برای مفقودین پیشنهاد مکتوب نیامده .
 یکی از نمایندگان -  مفقودین اصلاح عبارتی است .
 رئیس-  در پرانتز  تصریح  می کنیم . نه اصلا ما در همة مواردمان حساب می کنیم یعنی دوران اسارت آنها را اصلا دوران جبهه حساب می کنیم ،دوران سربازی حساب می کنیم ، دوران همه چیز حساب میکنیم . مثلا اگر 6 ماه اسیر  باشند 6 ماه خدمت جبهه حساب می کنیم .
 علی آقا محمدی – الان خانواده مفقودین  اضافه شود .
 رئیس-  خیلی خوب حالا همینجا هم دارند تصریح می کنند در پرانتز  هم می گذاریم که روشن  باشد . چه کسی پیشنهاد مفقودین را داده ؟
  منشی – کسی پیشنهاد نداده ،  فقط الان  دارند مطرح می کنند ومی گویند اصلاح عبارتی است .
 رئیس- ببینید این مفقودان اگر شهید  باشند که مورد بحث ما نیستند ،  اگر اسیر باشند و برگردند جزو همین اسرا است  که ما تصویب کردیم .
 علی آقا  محمدی -  آن جائی که مربوط به خانواده هایشان میشود .
 رئیس-  آنجائی که مربوط به خانواده هایشان میشود ‹‹مفقودین ›› اضافه  بشود ،این دیگر بحثی ندارد و اینها را ما باید بعداً رأی بگیریم .
 منشی- آقای هاشمی ببینید !  عبارتی  که ما داریم به این  نحو است که : خانوادة محترم شهدا (‌فرزند یا همسر یا پدر یا مادر یا برادر شهید )  حالا بنویسیم  خانوادة محترم شهدا یا مفقودین ؟(  عده ای از نمایندگان – بلی ،‌شهدا و مفقودین ) بسیار خوب …
 رئیس-  خانوادة اسرا هم بعد از آن هست ؟
  منشی- نه ، بعد از آن ما اسرا و جانبازان داریم .
 رئیس-  آقای ناطق  ببینید ! شما  که می گفتید  این جا دارد خانواده های شهدا و اسراء ومفقودین ! ببینید وقتی که می گوئیم خانواده های شهدا و اسراء‌،‌ این مفقود یا شهید است یا اسیر . یعنی بعداز مدتی  هم تکلیفش  معلوم نیست …
 منشی (‌الویری )ـ  آقای هاشمی اگر اجازه بدهید یک بار عبارت  را بخوانم روشن میشود (‌رئیس- بفرمائید ) ببینید الان عبارتی  که ما داریم  به این ترتیب است :
 ‹‹ یا خانوادة محترم شهدا ( فرزند یا همسر یا پدر  یا مادر یا برادر شهید )،  اسرا وجانبازان را تشکیل می دهند .›› یعنی اسرا …
 رئیس- مفقودین  هم اضافه بشود برای اینکه عملا مفقودین یااز اسراء یا از شهداء هستند پس ما صریح  می نویسیم . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی- پینشهاد بعدی  از آقایان صدقیانی  وطاهائی است که پیشنهاد کرده اند آنجائی که گفته ‹‹ به تشخیص  شورای عالی  مراکز گسترش  خدمات تولیدی ››‌ عبارت ‹‹ به تشخیص  هیأت مدیره بانک ذیر بط و شورای عالی مرکز گسترش …‹‹ گذاشته شود . یعنی  تشخیص هیأت مدیرة بانک ذیر بط را هم اضافه کرده اند ،(  هم در قسمت بالا وهم در انتهای   بند ) آقای طاهائی نمیخواهید مطرح  کنید ؟
 طاهائی – صرفنظر کردیم .
 رئیس- پیشنهاد بعد را مطرح کنید .
 پیشنهاد بعدی پیشنهاد آقایان :  احمدی و آقائی است ( و همچنین تعداد دیگری از نمایندگان ) که پیشنهاد کرده اند بند جدیدی  به تبصرة 3 اضافه  بشود به این عنوان که :‹‹‌در مورد  اعتبارات بند 6 تبصرة 4 قانون بودجة  سال 1364 زمان  باز پرداخت  حداکثر از ابتدای سال  1369  و بند (ج) تبصرة 2 قانون بودجة سال 1365  حداکثر از اول سال 1370  خواهد بود››. آقای  احمدی توضیح بفرمائید .
 وحید احمدی – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم توجه بفرمایند .
 عابدی – این پیشنهاد قابل طرح است ؟
  رئیس- آقای  عابدی سؤال می کنند که آیا قابل  طرح هست یا نه ؟ بلی ، اجازه بدهید !  دیروز من از رادیو می شنیدم آقایان در یک بندی این را پیشنهاد داده بودند که از آن بند ما عبور کرده ایم (  با غفلت  منشی که می بایست مطرح کند ) حالا آقایان گفته  اند  همین پیشنهاد را به صورت بند مستقل  بیاورید ، یعنی پس اصل  پیشنهادشان محفوظ  است . جایش  را عبور  کرده بودیم  و آنهم تقصیر از آنها نبوده ،از منشی بوده ومیتوانند مطرح بکنند …
 عابدی – در گذشته  5 سال  و 10 سال تصویب کرد ایم ایشان گفته اند 2 سال کنید این دیگر قابل طرح نیست .
  منشی –خیر ،آقای  هاشمی !  این مربوط به گذشته است  ببینید آقای احمدی پیشنهادی دارند برای قانون بودجة سال  64 که  آغاز  زمان بازپرداخت  را به تأخیر بیندازند .این غیر از آن چیزی است که ما در بند 10 آورده ایم .
 رئیس- روی این مورد  چیزی تصویب نکرده ایم ، بفرمائید .
 وحید احمدی -  بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم  توجه بفرمایند اهمیت موضوع توجه و رسیدگی به امور جانبازان وخانواده ها معظم  شهداء‌ چیزی نیست  که بنده بخواهم وقت شریف  مجلس را بگیرم و راجع  به این موضوع که از بدیهیات  است توضیح بدهم .
 ضمن تشکر از زحمات  بنیاد شهید  انقلاب اسلامی ، همه میدانیم  که  تا سال 1364  هیچگونه تبصره یا ماده یا بندی در ارتباط با اشتغال خانواده های معظم شهدا و جانبازان  د رلوایح  بودجة کشور  در نظر گرفته نشده بود و اولین بار در قانون سال  64 اعتبار وام  10 میلیارد  ریالی بدین  منظور در نظر گرفته شد ، ولی
  مقرر گردید  باز پرداخت آن از ابتدای سال  1366 آغاز بشود .همچنین  در قانون بودجة  سال 65  نیز اعتبار مشابه مقرر گردید ،از ابتدای سال  68  باز پرداخت وامها آغاز میشود .
 اینک گزارش عملکرد  4سالة اعتبارات  فوق را به نقل  از گزارش  بهمن ماه واحد اشتغال امور اقتصادی  بنیاد شهید  انقلاب اسلامی  به استحضار نمایندگان محترم میرسانم :
  از مجموعة 90 طرح با اشتغال  5740  نفر جانباز  که موافقت اصولی آنها صادر شده هنوز هیچکدام  به مرحلة بهره برداری  نرسیده .
 واز مجموعة  135  طرح یا اشتغال 8303  نفر خانوادة شهید فقط یک طرح به مرحلة بهره برداری رسیده .
 وقتی بنده علت چنین موضوعی را بررسی کردم به این نتیجه رسیدم  که اولا ، اولین وامی که د راختیار  این خانواده های شهدا وجانبازان  قرار گرفته  در ارتباط  با اجرای تبصرة 4 قانون بودجة  سال 64 در آخر سال  65 صورت گرفته  یعنی در آخر سال  65،  دو سال بعد از تصویب این تبصره  وام در اختیار  خانوادة شهدا و جانبازان  قرا رگرفته   واین در حالی است که یک ماه بعد بایستی  باز پرداخت این وام شروع می شده .
 واز طرف دیگر مانند بقیة طرحهائی که برای افراد آزاد  کشورمان ارز هم به آنها می دهند این موافقتهای اصولی را بدون تخصیص  ارز داده اند و بایستی شرکت ‹‹ شاهد ››  وخانواده های شهدا  وجانبازان خودشان دنبال  تأمین ارز  از طرق مختلفی  که هست بروند . خوب این یعنی چه ؟‌وقتی  چیزی کمتر از  2%  از سرمایه گذاری ما به تولید و بهره برداری رسیده ،‌آیا این همان هدفی است که دنبال  می کردیم ؟  مگر امام عزیزمان نفرمود:‹‹ نگذارید  پیش کسوتان  شهادت وخون در پیچ  وخم زندگی  روزمره  به فراموشی  سپرده شوند ؟››آیا  این جز سرگردانی کردن وبه فراموشی  سپردن آنها نتیجة  دیگری دارد ؟‌وقتی  یک جانباز  با یک خانوادة شهید که همة هستی خودش را وعزیزترین چیزش را تقدیم انقلاب  کرده در جریان عبور آبرومندانه از هفت خوان یعنی خوان موافقت اصولی ، خوان ثبت شرکت ،تصویب اعتبار  بانکی ،اخذ مجوز ،‌انتخاب مشاور و تأمین  ارز وخوان آخر تأمین ماشین  آلات  و راه اندازی  قرار بگیرد  ودچار محدودیت  اعتباری هم گردد تکلیفش  چیست ؟آن  کسی که راههای مرسوم ومتداول  حرفه  ای های زرنگ و پولداران  بی درد را بلد نیست ، چه باید بکند ؟این پیشنهادی که خدمتتان تقدیم شده مهلتی  است که به این  خانواده های معظم شهدا و جانبازانی که الان عملکرد  این مدتی که جمهوری اسلامی  به آنها کمک  کرد و برادر عزیزمان جناب آقای قاسمی  رئیس کل بانک مرکزی در خطبه های نماز جمعة  چند ماه پیش فرمودند :‹‹ یکی  از افتخارات  ما این است که برای خانواده های شهدا و جانبازان  ما اشتغال  ایجاد کرده ایم ››  ولی آیا  این اشتغال  ایجاد شده ؟ در  حالی که هنوز  یک طرح از طرحها ( فقط یک طرح !)  آنهم در یزد ، من این را  هم از لیاقت برادرن یزدی می دانم که خودشان کمک  کردند  وگرنه هیچکدام از این طرحها تا الان راه اندازی نمی شد .
 ضمن تشکر از لطفی  که به اینها شده و وام  تا اندازه ای در اختیارشان قرا رگرفته ،استدعا این است که هم ارز آنها  تأمین بشود وهم مهلتی برای باز پرداخت این وامها در اختیارشان گذاشته بشود تا ان شاء الله  اینها هم د رکنار بقیه مردم بتوانند در سازندگی  کشور شرکت کنند وارزشهائی را که با خودشان د رجریان انقلاب  اسلامی حمل می کنند (‌رئیس-  وقتتان تمام است )  پاسدار باشند والسلام علیکم و رحمت الله
 منشی – مخالف ؟(‌اظهاری نشد )‌کسی  به عنوان مخالف  ثبت نام نکرده
 رئیس-  دولت یا کمیسیون  اگر مخالفند  صحبت کنند ؟
  علی عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )-  بسم الله الرحمن الرحیم . این پیشنهاد یعنی عملا باز پرداخت اعتبار بانکها را به تأخیر انداختن ودر واقع یعنی بالا بردن سطح تبصرة 3 ودوبار امتیاز دادن  به یک نفر استفاده کننده . چون در همین تبصرة  3 صراحتاً  قید شده که باز پرداخت وامها 3 سال بعد از اخذ وام  شروع خواهد شد .وقتی که اینجا اینها یک سال و دو سال تمدید  میشود عملا آن 3 سال در مورد کسانی که سال 65 از وام استفاده کرده اند تبدیل  میشود به آخر سال 70 ( ودر واقع میشود  گفت دو برابر این مهلت ) . اگر به علت   عدم  پرداخت ارز میخواهیم  این امکان  را بدهیم  واین حمایت  را بکنیم ، خوب بایستی  از بقیه  هم باشد . یعنی ما بیائیم بگوئیم که تبصرة 3 که در سال 64 و  65و66 به هر کسی  که پرداخت شده  بالاخره   اگر شما  نتوانستید  ازا ین فرصتی  که پیش آمده استفاده بکنید  ما کوتاه می آئیم !
 این مسأله ای هست که قانونگذار بایستی دفت بکند . این پیشنهاد  شل کردن قانون است ، حالا ولو به نفع هر کسی باشد ،واز طرف  دیگر محدود کردن اعتبار  بانکها است  ما تا چه وقت میخواهیم اعتبار را از بانکها بگیریم و باز پرداخت آن را به تأخیر بیندازیم ؟  با توجه به اینکه الان دیگر  نظام بانکی ما هم به لحاظ استقراض   دولت و هم به این شکل وامهائی که ما تصویب می کنیم که پرداخت بکنند توان تأخیر در بازپرداختها را ندارند ، وهم اینکه خود این حرکت شل کردن ضابطه  ها است وهم تبعیض  در بین استفاده  کنندگان از این تبصره هست ما با این پیشنهاد مخالفیم .
 منشی – نمایندة  دولت صحبت بفرمائید .
  روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )ـ  در مورد سایر وامهائی که از این محل  به غیر از  بنیاد شهید  داده میشود آئین نامة اجرائی  5 سال  و 1 سال است ، یعنی به جای 10 سال  5 سال است وبه جای 3 سال 1 سال است  و آنچه که باعث این پیشنهاد   شده ودرتوضیح  برادرمان هم مشخص  بود این بود که اینها به دلیل مشکلات مشخصاً  ارزی که برای  آنها تدارک  نشده ممکن است نتوانند به موقع باز پرداخت کنند .
 مثل  بقیة  طرحهای عمرانی که مااینجا به برادرها و خواهرها گفتیم که وقتی شما طرحهای عمرانی را تصویب می کنید مواد ،  مصالح نرسد امکان بهره برداری به موقع آن نیست ومجلس  محترم آمدند برای خرید  تجهیزات  ومواد مصالح ارز  گذاشتند . برای ضمانت  و کمک بهتر از اینکه زمان را طولانی  بکنند ، بهتر است ارز آن را برادرها بگذارند که بنیاد  شهید به موقع ارز در اختیار وام گیرندگان قرار بدهد  که از ضمانت کافی برخوردار باشد ومنابع بانکی هم انجوری  باز نشود که بعداً در بازپرداخت آن دولت  با مشکلات  مواجه بشود . به نظر من  کمک برای بنیاد شهید و وام گیرندگان از بنیاد شهید همان  دادن به موقع ارز هست که میشود این را در تبصرة مربوط به تبصرة  29 دقیقاً‌دیکته  کرد که این مشکل هم برای آنها فراهم نشود .
 لذا دولت  با طولانی شدن  باز پرداخت مخالف است .
 حائری زاده – 2 ساله  است 64 برای 66 و 65 برای …
 روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )- بحث ارز است ایشان  علت اینکه  این را گفتند … الان چند سال  شما دارید این را تصویب  می کنید ،‌مشکلی  هم نداشته ایم .مشکلی که به آن برخورده نبود ارز بوده  که باعث شده  که اینطور  ناتوان کند .مبنای  تمام استدلال ایشان هم ارز است . خوب ارز  را بدهیم …
 رئیس- بسیار خوب ،‌حالا  دیگر مباحثة  بین الاثنینی نداریم  پیشنهاد  دیگری در این تبصره اگر  دارید مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد دیگر حذف بند 13 هست که آقای  عابدی  داده اند .
 رئیس- آقایان  در جلسه مدعی  هستند  که 16 نفر  از آقایان  کارت نزده اند ،آمده اند درجلسه  ولی کارت  ندارند بزنند این چه وضعی است ؟  اگر دستگاه خراب است رسیدگی  کنید .
 معماری – دستگاه خراب است ورودی را که می زنند خروجی  عمل می کند.
  رئیس- فعلا تابلو  تعداد  حضار را 180 نفر نشان میدهد  حالا اگر  بیشتر باشند ما می شمریم بعد خودمان اعلام می کنیم . پیشنهاد آقای احمدی و جمعی  از نماینده ها را مطرح  کنید برای رأی گیری .
 منشی- پیشنهاد این است که درتبصرة  3 بندی به این ترتیب منظور  بشود ‹‹ در مورد اعتبارات  بند 6 تبصرة 4 قانون بودجه  سال 1364  زمان باز پرداخت   حداکثر  از ابتدای سال  1369  و بند(ج)  تبصرة 3 قانون بودجه سال 1365  حداکثر از اول سال  1370  خواهد بود .››
  رئیس-  نمایندگانی که بااین پیشنهاد اصلاحی موافقت  دارند قیام بفرمایند (‌ عده کمی برخاستند )  رأی نیاورد . پیشنهاد آقای عابدی  را بخوانید .
 منشی-  پیشنهاد بعدی از آقای عابدی است در مورد حذف  بند 13، آقای  عابدی  توضیح بفرمائید .
نورالله  عابدی – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران عزیز نماینده توجه داشته باشند که این تبصره برای اشتغال  هست مخصوصاً  در ارتباط با کارهای کشاورزی ، صنعتی و قسمت اندکش هم مربوط به بخش   خدمات هست که بیش از 50%  از این به بخش کشاورزی داده شده وبه بخش  های تولیدی کشور داده شده در بند 13 آمده گفته که :  به ازاء  هر نفر بیش از یک میلیون  تومان وام دادن ممنوع است . معنای این قضیه این است که اگر کسی یک طرح  گاوداری ، یک طرح کشاورزی داشته باشد امکان برای اجرای آن وجود ندارد و اصلا به طور کلی نمیشود با یک میلیون  تومان در این شرایطی که الان برادران میدانند تورم چه وضعیتی  دارد یک طرح تولیدی به بار بنشیند اگر برادران میخواهند این کار را واقعاً  به انجام برسد ونتیجه بدهد باید درارتباط  با طرح های تولیدی بکار بگمارند ما باید تسهیلات لازم را فراهم  کنیم والا هیچ رغبت  و انگیزه ای در اینها به وجود نخواهد آمد و به بخش خدمات خواهند رفت انگیزه مجلس برای گسترش  بخش های تولیدی برای افراد باید ایجاد تسهیلات    لازم  باشد برادران عزیز اگر میخواهند بخش های تولیدی کشور رشد کند ما باید برای کسانی که حاضر هستند در بخش  تولیدات مملکت سرمایه گذاری کنند و بیایند کار بکنند تسهیلات  لازم را فراهم  کنیم متأسفانه در بند 13  دست کسانی که میخواهند بیایند سرمایه گذاری کنند بسته شده وما نمیتوانیم که در بخش های  تولیدی … اگر امروز کشاورزی  یکی صد میلیون تومان  بیاید سرمایه گذاری کند و حتی وام بگیرد این برای مملکت نفع دارد ما در بخش خدمات بیائیم دست را ببندیم نه در بخش تولید ، نه در بخش اشتغال ، بخش تولید برای ما بسیار مؤثر  خواهد بود اگر کسانی بیایند در بخش کشاورزی کار کنند ، در بخش دامداری کار کنند ، در بخش صنعت کار کنند برای ما بسیار مؤثر خواهد بود پس چرا  میائید میگوئید   که یک میلیون تومان بیش از این وام دادن به هر نفر ممنوع است ؟ شما یک طرح گاوداری  50 رأسی  یا 10 رأسی  را واقعاً  با یک میلیون تومان میتوانید اداره کنید وبه انجام برسانید ؟ این تبصره خسارت های بسیار زیادی را به این تبصره و بخش اشتغال  وارد خواهد کرد یعنی  اینکه وقتی که یک نفر میاید  یک میلیون تومان وام میگیرد معنایش این است که طرحش ، پروژه اش  به نتیجه نرسد  باز پرداختش به تأخیر بیفتد  ومشکلات  عدیده ای  در این زمینه  ایجاد بشود . بنابراین ما بخاطر اینکه طرح های تولیدی به نتیجه برسند گفته ایم سقف را محدود نکنید  یک میلیون تومان  طرحی که می آورند اگرتوجیه کامل فنی  و اقتصادی داشته باشد به او وام بدهند کار کشاورزی هم کار بسیار مفیدی  است برای کشور اگر امروز  یک نفر در این مملکت پیدا بشود که بتواند کار تولیدی  بکند ، بتواند شیر ، بتواند  گندم در این مملکت تولید کند بهتر ازاین است که شما بروید از خارج از کشور  وارد کنید بعد بگوئید  که درداخل مملکت  حق نداری بیش از یک میلیون تومان به او وام بدهید . بنابراین ما پیشنهاد حذف  بند 13 را داریم والسلام .
 منشی- مخالف زیاد است ولی موافق ندارد .
 رئیس- آقای عابدی !  اگر موافقی نیست شما دیگر تعقیب نکنید که وقت مصرف نشود ( عابدی –پس می گیرم )‌پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهادی نداریم .
 رئیس- پیشنهاد دیگری در تبصره نداریم مخبر کمیسیون کشاورزی آقای کبیری بفرمائید .
 احمد کبیری – بسم الله الرحمن الرحیم . در بند 15 تبصرة 3 مسأله  آئیننامه اجرائی تبصره مطرح شده . دراین آئیننامه یکی ، دو تا  از دستگاه ها به عنوان محور واصل تهیه آئیننامه ویک سری دستگاه های  اجرائی دیگر به عنوان   دستگاه هائی که حسب مورد موضوع شان مربوط میشود در آن شرکت دارند . پیشنهاد من این است که در پرانتز  وزارت جهادسازندگی  اضافه بشود به این دلیل اولا بند 4 که مبلغ 5 میلیارد  ریال هست از تسهیلات اعتباری بخش کشاورزی و صنایع  روستائی  این تبصره جهت گسترش فعالیت های شرکت های تعاونی تولید کننده فرش دستباف ، تعاونی های تولید فرض  دستباف  در اغلب  بخش ها و روستاها تحت  نظارت و اشراف جهاد سازندگی هست  یعنی این 5 میلیارد را جهاد بایستی توزیع بکند در بند 6 هم که 20 میلیارد ریال برای پوشش انهار در نظر گرفته ایم باز یک محور  عمده  این پوشش انهار کشاورزی است یکی دیگرش جهادسازندگی است . به این دلیل من پیشنهاد کردم که در بند 15 داخل پرانتز  وزارتخانه های کشور وارشاد اسلامی که آمده وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی  هم اضافه  بشود .
 منشی- موافق اعلام کرده مخالف هم ندارد .
 احمد ناطق نوری -  اصلاح عبارتی  است از قلم  افتاده است .
 رئیس-  این نیازی به بحث ندارد برای اینکه  جهاد حالا  در تنظیم … شریک باشد که مسأله ای ندارد . آقای الویری هم میگفتند از قلم افتاده .
 یک جائی که گفته اند آئیننامه را چه کسی تهیه کند وزارت کشاورزی و جهاد طبعاً  شریک هستند در این کار باید آنها هم باشند .
  تبصرة بعدی را بخوانید این تبصره دیگر پیشنهاد ندارد .
(به شرح زیر خوانده شد )
 تبصرة4-
 الف-  به دولت اجازه  داده می شود در موارد لزوم  با پرداخت اعتباراتی  که از محل منابع قرض الحسنه سیستم بانکی کشور از طریق بانک  مرکزی جمهوری اسلامی ایران دراختیار بانک کشاورزی قرار داده می شود و توسط بانک مزبور در جهت تحقق سیاست های کشاورزی دولت مبنی بر افزایش تولیدات کالاهای اساسی کشاورزی ،‌دامداری ،‌مرغداری ، صیادی و صنایع روستائی برای تهیه  وتدارک عوامل تولید  ونهاده های کشاورزی و فراهم آوردن موجبات انجام  سایر فعالیتهای تولیدی در زمینه  های فوق در اختیار اعضاء و شرکتهای  تعاونی روستائی وکشاورزی و صیادی و عشایری  و تعاونیهای تولیدی مشاع  قرار می گیرد  با رعایت مفاد این تبصره ، جمعاً  تا مبلغ  یکصد و پنجاه میلیارد (150000000000)  ریال تضمین  ومانده مطالبات  آن رادر  بودجه سال بعد کل کشور منظور نماید .
 ب- حداکثر مبلغ  هشت میلیارد (8000000000)  ریال از اعتبارات این تبصره به منظور تهیه وتدارک بذر اصلاح  شده یونجه ، اسپرس ، جو و گندم  دیم در اختیار  جهاد سازندگی قرار میگیرد .
ج‌-    حداکثر مبلغ هفده میلیارد (17000000000)  ریال از اعتبارات  این تبصره به منظور تهیه وتدارک بذر  اصلاح شده ( به استثنای بذور  مذکور در بند ب )  و اسپرم در اختیار دستگاه های تخصصی وابسته به وزارت کشاورزی قرار  میگیرد .
د- حداکثر ده درصد (10%)  از اعتبارات این تبصره  به منظور تهیه و تدارک سایر عوامل تولید در اختیار  اتحادیه مرکزی  تعاون روستائی واتحادیه مرکزی تعاونی عشایری قرار می گیرد .
ه‌-    حداکثر وام قابل  پرداخت به هر فرد در اجرای  این تبصره سیصد هزار (300000)  ریال ومدت باز پرداخت آن حداکثر یک  سال  از تاریخ دریافت  وام خواهد بود .
و‌-    مصرف وام دریافتی  در غیر موارد مصرح در این تبصره در حکم تصرف غیر  قانونی در وجوه عمومی محسوب  خواهد شد .
ز-  تضمین  موضوع بند (الف)  این تبصره نافی وظایف بانک کشاورزی جهت وصول  مطالبات ناشی از اعطای  وامهای فوق الذکر  نخواهد بود و بانک مذکور مکلف است کلیه اقدامات  قانونی لازم را برای وصول مطالبات مزبور  بعمل آورد .
 ح-  آئین نامه اجرائی این تبصره  شامل  تعیین کالاهای اساسی  کشاورزی  ، دامداری ، صنایع روستائی وعوامل تولید  ونهاده های کشاورزی  و سایر فعالیتهای تولید مشمول  این تبصره وتفکیک  اعتبارات  کشاورزی و دامداری و صیادی و امور عشایری  ظرف  مدت دو ماه از تاریخ  تصویب این قانون بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشاورزی ،‌جهادسازندگی ،  برنامه و بودجه ، کشور و بانک مرکزی  جمهوری اسلامی ایران و ستاد مرکزی   هیأت  های 7 نفره واگذاری  زمین به تصویب هیأت  وزیران خواهد رسید .
رئیس-  پیشنهادها را بخوانید .
 منشی- اولین  پیشنهاد در بند ‹‹الف›› از آقای یونس  محمدی است  ( در جلسه حضور ندارشتند )  پیشنهاد بعدی ازآقای دکتر  صدیقی است . آقای دکتر  صدیقی پیشنهاد کرده اند که با رعایت مفاد این تبصره تا آ÷ر  حذف شود .در همان بند ‹‹الف››  در صفحة 12 سطر سوم از کلمه ‹‹ با رعایت مفاد  این تبصره تا آخر ›› گفتند  حذف بشود .
 منشی- آقای  صدیقی توضیح  بدهید .
رسول صدیقی – بسم الله الرحمن الرحیم . یکی از مسائل که استقراض  را به همراه دارد در این بند هست که ما اختیار داده ایم   برای استفاده  در امور کشاورزی ولی سقف آن اولا مشخص نیست  دراین بند وما گفته ایم 150  میلیارد آن را میتواند  تا آخر سال تضمین بکند  که برگرداند ولی بقیه اش تکلیفش مشخص نیست . بنابراین چون سقف  این برداشت مشخص  نشده لذا این یک  حالت باز استقراض میشود ویک اجباری میشود  که در بودجه واگذار بشود  برای سال های بعد و بنده فکر کردم  این واقعاً  یک اشکال هست  وما کلیه مطالباتی که داشتیم  در همان سال  باید تا آخر  همان سال باز گشت داده بشود یعنی اگر ما بودجه ای را اختصاص  میدهیم به جائی باید روش های بازگشتش هم در بودجه همان  سال مشخص بشود و دلیلی ندارد که بگذاریم برای سال های آتی این  را بیاورد واین باز یک  مسأله ای  میشود برای سال های بعد . این است که بنده پیشنهاد میکنم   که آن  مانده اش  حذف بشود  یعنی کلیة  آن مطالباتش در همان سال برگردانده بشود .
 رئیس- مخالف وموافق صحبت کنند .
 منشی- موافق ندارد (  چند نفر از نمایندگان – مفهوم  نشد ).
 صدیقی -  پس می گیرم .
 منشی- پیشنهاد بعدی از آقای عوض زاده است . آقای  عوض زاده آخرین سطر همین بند ‹‹الف››  را پیشنهاد کرده اند که ‹‹ مانده  مطالبات آن را در بودجه  سال بعد منظور نماید ›› این عبارت  را فقط حذف بکنید .
 یکی از نمایندگان – این که همان است .
 منشی- نه با یک تغییرجزئی هست یعنی فی الواقع یک سطر کمتر حذف میشود .
 رئیس- نه ، با آن فرق دارد .
 منشی- نه ،آقای صدیقی گفته بودند ‹‹‌بارعایت  مفاد این تبصره تا آخر  ›› حذف  میشود در تبصرة 3 همدیروز چند تا پیشنهاد داشتند که متأسفانه  در آنجا … منتها آنجا مبلغش بیشتر بود وتصویب  نشد . در بند ‹‹الف››  پیشنهاد من این است که عبارت :  مانده مطالبات  آن رادر بودجه سال بعد کل کشور  منظور نمایند این دو کلمه حذف بشود . علت روشنش هم این  هست که وقتی ما در ابتدای کار در یک جائی چنین مطلبی را پیشنهاد می کنیم معنای این حرف این است  که افرادی که می خواهند از این نوع تبصره ها یا از این نوع وام ها استفاده بکنند اگر یک مقدار فکر و هوض  و ذکاوت  داشته باشند واز  همین اول هم قصدشان بر این باشد که پول دولت  را بگیرند و پرداخت  نکنند بهترین برنامه و بهترین چیزی هست که ما در اینجا برای آنها می گذاریم ودست این آقایان را باز می گذاریم .
 انصافاً  اگر هم دقت بکنیم  در بعضی از موارد اگر عنوان هم بکنیم در بعضی از موارد ما داریم که یک بانکی احتمال دارد یا یک جائی که هست  احتمال دارد که با یک فردی رفیق  باشد و بعد با دوست خودش یا با قوم  خودش تبانی بکند وبگوید آقا شما ازاین بانک ، از این پول ،  بردار استفاده بکن  مادر اینجا آورده ایم وگفته ایم که اگر شما پول را پرداخت  نکردید خوب  بعداً  دولت می آید  به جای شما پرداخت می کند درست است  که ما در قسمت دیگر گفتیم  که بانک باید وظیفه خودش  را اعمال بکند اما اگر  در یک جائی خدای نکرده مسأله تبانی بود  دیگر این مسأله   این عنوانی را که اینجا آوردیم دقیقاً آن  موضوعی را انجام خواهد داد که به نفع آن فردی خواهد  بود که مورد تخلف انجام  میدهد ما گفتیم این رااز اینجا برداریم خوب بعضی ها می گویند اگر این را برداریم   احتمال  دارد که بانک می آید  تضمین نمی کند منظور  ما این است که شما این را بردارید اما در یک قسمت  دیگری در یکی از جاهای دیگر بودجه این طوری بگذاریم اگر چنانچه  در اخر هر سالی بانک ها  بیایند بنشینند مقدار پول  ها ومبالغی  را که از این نوع تبصره ها آورده اند افراد استفاده کرده اند  اگر واقعاً‌وقتی  می خواستند برگردند  پول را به خزانه  دولت ویا به بانک  برگردانند اگر واقعاً‌در اینجا سوء استفاده  از آن نکرده  اند یعنی به علت نبودن  امکانات اولیه ، به علت نبودن وضعیت موجود ، نبودن شرایط  اگر اینها نتوانستند این پول  را برگردانند خوب بعداً این   پیشنهاد را می کنند هیأت وزیران  تصویب  میکند وقتی تصویب کرد می آورند در سال بودجه بعد  می گذارند ما می فهمیم  که یقیناً‌چه مقدار  از این پول ها را آنهائی که خواسته اند برنگردانند واقعاً  در دستشان  نبوده و سوء استفاده نمی خواهند بکنند  اما بعضی از موارد را هم اگر  افراد یا هیأت  وزیران یا هر فرد دیگری که مسؤول می کنید  آنها فهمیدند اگر خدای نکرده دیدند کسی می خواهد سوء استفاده  بکند آن مبالغ سوء استفاده  را هم ماد راینجا بیائیم بگذاریم خیلی مشکل خواهد بود .
  فقط در تبصرة 4 من مبلغش  را پرسیدم از سال  61 تا 63-80 میلیارد 83 میلیارد از این پول ها را فقط  در تبصرة 4 افراد این پول ها ر گرفته اند و برنگردانده اند .معنای این حرف این است  که اگر شما  از همین الان  بگذارید یعن حدود 50 میلیارد  یا فرض بفرمائید ، 10 میلیارد ، 30 میلیارد ،  40 میلیارد  هم دوباره امسال اضافه  بشود سال آینده  دوباره این 80 میلیارد  بشود 85 میلیارد ،بشود 90 میلیارد  اما اگر شما این را حذف کردید  یقیناً‌آن  افرادی که خواسته اند سوء استفاده بکنند نمی توانند  بانک  هم وظیفه خودش  را عمل خواهد کرد  واگر چنانچه در یک جائی  دیدند واقعاً  کسی سوء استفاده  نکرده آن مبلغ  را ان شاء الله  در سال بعد خواهند گذاشت .
 قسمت بعدی  این است که خوب اگر ما این را آوردیم گفتیم  اگر امسال و سال آینده بعضی  از افراد نتوانستند پرداخت بکنند دولت می آید پرداخت می کند خواست سال بعدش فرض  می آید پول خودش را پرداخت م کند وقتی سال دیگر بعد آمد سال بعدش فرد آمد پول خودش  را پرداخت  کرد یقیناً‌آن  مبلغ را هم چون دولت   آورده در بودجه عمومی گذاشته و پرداخت کرده یک مبلغ پولی بلاتکلیف آن  را که پرداخت نشد بعداً  پرداخت شده دو سال بعد در دست بانک می ماند که وضعیت این پول هم مشخص نمی شود این هست که ما پیشنهاد کردیم مانده مطالبات آن را که در یک قسمت هست این را دراینجا حذف بکنیم  تا در آینده افراد اگر خواستند سوء استفاده کنند از این  نوع بودجه ها سوء استفاده جلویش  گرفته بشود متشکرم .
  منشی- آقای هراتی (‌مخالف )  آقای معمامری ( موافق ).
  حسین هراتی – بسم الله الرحمن الرحیم . من استدعا می کنم در ابتدا عزیزانمان عنایت کنند که این وام د رتبصرة 4  چه نوع  وامی هست ،آیا  وام برای مصرف است ؟آیا  وام برای رفاه است ؟  یا وام برای تولید  است ؟ شما باید برنامه ریزی کنید که کلیه وام هائی که بانک های تان در سرتاسر کشور هدایت  می کنند به این سمت هدایت بشود یعنی وام برود به سوی تولید  به وام برود برای مصرف و رفاه  کهتورم در جامعه ایجاد کند .اگر وام برود برای تولید سبب   افزایش تولید میشود وکاهش تورم .تنها  تبصره ای که د رمیان این همه تبصره برای 48% جمعیت  محروم کشور  داریم همین تبصرة 4 است یعنی برای 48%  جمعیت روستائی این مملکت شما  150  میلیارد ریال وام تولیدی دارید پرداخت می کنید .
 من استدعا می کنم عزیزان دقت کنند که این وام برای چیست .دقیقاً  دارد مطرح می کند اینجا می گوید : برای افزایش تولیدات کالاهای اساسی کشاورزی ، دامداری ، مرغداری ،  صیادی ، صنایع روستائی برای تهیه و تدارک عوامل تولید ونهاده های کشاورزی و فراهم آوردن  موجبات انجام سایر فعالیت های تولیدی در زمنیه … بنابراین ،این وام دقیقاً‌جهتش  تولیدی هست واگر کلیه بانک ها وام های شان بجای اینکه  برای مصرف و رفاه هدایت   بشود  به سمت  تولید بشود  قدم مؤثری  در مبارزه با تورم برداشته شده این نکته اول .
 نکتة دوم  این هست  که اگر شما بخواهید این را یک ساله اش کنید  نوعاً‌کشاورز توان پرداخت ندارد ، کشاورزی که د رمهر ماه آمده این وام  رادریافت کرده تا سال آینده که محصولش به دست نیاید چه باید بکند ؟  چه توان پرداختی برایش باقی می ماند ؟ یعنی اگر شما اجازه ندادید که مانده مطالباتش در سال آینده پرداخت بشود یعنی باید این کشاورز متوسل بشود به یک سری از سلف خرها و آنچه که سرمایه اش برای سال آینده است  پیش فروش کند وبه ثمن  بخس به یک عده آدم های  پولدار مفت خور، زالو صفت ،  بپردازد شما این کار را می خواهید بکنید یعنی می خواهید کشاورز برود زانو بزند در برابر یک عده آدم های پولدار برای تأمین زندگی خودش ومایحتاج عمومی اش دقیقاً‌پیشنهاد  شما مفهومش  این است .
 نکته سومی که وجود دارد بر خلاف آنچه که ایشان دارند اظهار می کنند خود برادرانی  که از بانک کشاورزی   تشریف آورده بودند  می گفتند بهترین عملکرد را این تبصره  4 داشته در زمینه  باز پرداختش و بسیار  اظهار رضایت
می کردند  که کشاورزان نهایت سرعت ودفت رادر باز پرداخت این وام دارند وحتی می گفتند این ها قبل از زمان سررسیدش  می آیند این وام را پرداخت می کنند . نکتة بعدی که ایشان اشاره داشتند این بود که این به  گردن  دولت بیفتد ونهایتاً  طرف  هیچ گونه تعهدی ندارد .باز من استدعا می کنم که به این بند ‹‹ز››  توجه بفرمائید ‹‹تضمین  موضوع بند ‹‹الف››  این تبصره نافی وظایف  بانک کشاورزی جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای  وام های فوق الذکر  نخواهد بود وبانک مذکور  مکلف است کلیه  اقدامات  قانونی  لازم را برای وصول  مطالبات مزبور  به عمل  آورد ›› خود آقای  دکتر طلائی  هم که مدیر عالم بانک کشاورزی هستند شما بپرسید  نهایت رضایت را از اجرای این بند دارند در زمنیه  باز پرداخت کشاورزان .
 بنابراین با توجه به اینکه این دقیقاً  جنبه تولیدی دارد برای  48%  قشر محروم وزحمتکش  این مملکت هست به هیچ وجه حداقل 30-40% از اینها  توان باز پرداختش را تا انتهای سال ندارند برای اینکه در اواسط سال این وام را می گیرند ونهایتاً  حذف این سبب میشود که اینها متوسل بشوند و سلف خرها  وکالاهای تولیدی در سطح  مملکت قیمتش  گران بشود وافزایش پیدا کند .والسلام .
 رئیس- موافق صحبت  کند .
 منشی- آقای معماری ( موافق ).
  قاسم  معماری – بسم الله الرحمن الرحیم . مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید  می ترسد !‌با توجه  به اینکه د رجامعه  دیده شده که گاهی از این امکاناتی که د راختیار  طبقه مستضعف  یا کشاورز یا صیاد  یا دامدار قرار داده میشود سوء استفاده میشود ، قانونگذار باید راه سوء  استفاده را ببندد . یکی  از آن مواردی که می شود از انجا به قول آقای  عوض زاده  سوء استفاده کرد با تبانی همین قسمت است یعنی  اگر این قسمت حذف بشود راه نفوذ برای سوء استفاده از مستضعف  یا کشاورز یا دامدار یا صیاد گرفته میشود دیگر 81  میلیارد از  61 تا به حال اضافه  نمی شود  که سال به سال اضافه  بشود به عنوان استقراض بشود وبه گردن دولت بیفتد آن که از سیستم  بانکی مرتب به کسر بودجه اضافه  بشود . لذا بنده با حذف قسمت آخر بند 1 مانده مطالبات تا آخر موافقم .
 رئیس- کمیسیون ،آقای عبدالعلی زاده بفرمائید .
 علی عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )-  از اینکه آقای معماری موافق با پیشنهاد حذف  صحبت  کردند تعجب  کردیم چون این تبصره از تبصره هائی است که موکلین ایشان بیش از همه جا استفاده می کنند .یک تبصره ای است د رحمایت از کشاورز و دامدار مستضعف  و اگر بخواهیم  بگوئیم  که اینجا جای سوء استفاده  دارد اولا همه جا  میشود سوء استفاده  کرد ولی من سئوال میکنم چرا وقتی که در رابطه با مبالغ  کلان صحبت میشود و طرف  خطاب  ما افرادی  هستند که راه و رسم کلک را بلدند  نمیگوئیم ممکن است سوء استفاده  کنند ولی وقتی  به کشاورز مستضعف  پابرهنه ای  که پول بذر  اصلاح شده را ندارد بخر د تا کشاورزی کند میرسیم می گوئیم اینجا سوء استفاده میشود ؟ و عملا هم تجربه نشان داده که روستائیان وکشاورزان در پرداخت تعهداتی که قبول می کنند  صادق  هستند وکمتر  تقلب  و غل و غش  در کارشان هست  ما به لحاظ  اینکه تصویب  این پیشنهاد یعنی عملا  حذف تبصره 4 و تبصره 4 ماهیتاً یک تبصره در   حمایت  از کشاورز ، دامدار و صیاد و فقیر ومستضعف  است این است که با این پیشنهاد بشدت مخالف هستیم ،‌وخواهش می کنیم که به این پیشنهاد رأی  داده نشود .
 رئیس- دولت هم لابد  مخالف است .
 روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه ) – برادران توجه بکنند اگر این عبارت را بردارید اصلا  احتیاج نیست که تبصره باشد دقیقاً بخاطر اینکه دولت تضمین می کند وماهیت بودجه ای دارد اصلا آمده  در لایحه والا خود دولت  از نظر قانونی سیاست های پولی را تنظیم می کند میتواند به همه بخش ها به هر نحوی  که سیاست  های پولی اقتضاء می کند بدهد . بعد هم برادران د رمورد سوخت وبعد احیاناً‌اعمال  نظر صحبت  کردند  که تنها تبصره ای است که هیچ سوختی تا حالا نداشته ایم ، به هیچ وجه . من از پشت  این تریبون  می گویم سال بعد هم یعنی امسال  که ما وام را میدهیم سال بعد هر کسی  میخواهد وام بگیرد . در آئیننامه  اش منوط به بازپرداخت وام قبلی است یعنی وام  قبلی را ندهد اصلا وام نمیگیرد  دراین مجموعه  ما الان  56 میلیارد  وام داده ایم یعنی سال 66 دادیم   که امسال  باید بازپرداخت بشود وامسال هم سال بعد . این هم از این بعد که برادران گفتند اعمال نظر واینها  میشود و سوخت  هم وجود ندارد و برادران اگر این را برداشتند دیگر ماهیت  بودجه  ندارددراختیار  خود دولت هست وباید کل تبصره را حذف کنند لذا ما مخالفیم .
 رئیس- پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد از آقای  روحانی نیا است ( در جلسه حضور نداشتند )‌بسیار خوب ، پیشنهاد  بعدی از آقای هجرتی ، آقای عوض زاده و آقای یوسف پور  است پیشنهاد این است که مبلغ  پنج میلیارد ریال  از مبلغ  این بند بابت آموزگارانی که قصد  تأسیس  مدارس غیر انتفاعی  را دارند به عنوان قرض الحسنه  پرداخت میشود .
 رئیس- این به اینجا مربوط نیست ،این  جا بحث کشاورزهاست ،وام یک ساله هم هست یعنی باید ظرف یک سال پس بدهند .
 عوض زاده – من توضیح بدهم ؟
 رئیس-  خوب قابل طرح نیست که توضیح بدهید یعنی اینرا بصورت یک تبصره مستقل  ما از شما می پذیریم ، شما یک تبصره ای  بیاوریدکه پنج  میلیارد بدهیم  به آموزگاران . تبصرة مستقل نه اینجا،  بعد به جایش  می رسیم وما پیشنهاد شما را محفوظ  نگهمیداریم جای مناسبی تنظیم  می کنیم .
 منشی-  پیشنهاد بعدی در همین جا از آقای  باهنر و آقای مؤذن  زاده است :
‹‹ 5 درصد از اعتبارات  این تبصره به منظور تهیه وتدارک موارد لازم برای کارگاههای قالی بافی د راختیار  شرکت سهامی  فرش ایران  قرار گرفت تا به صورت مواد مورد نیاز در اختیار فرش بافان قرار گیرد ››
 جهانگیری – وام دارند .
 رئیس- اینجا هم نوشته صنایع  روستائی شما د راین هم دارید  یعنی این اینجا قابل  طرح است .
 محمد رضا باهنر – بسم الله الرحمن الرحیم .اگر  آقای عبدالعی  زاده هم محبت کنند ودقت  کنند بدنیست  تبصرة 4 در بند ‹‹الف››  نوشته شده که اصلا  بودجه و وام مورد این تبصره در رابطه  با تولید کالاهای اساسی کشاورزی ،دامداری ، مرغداری ، صیادی  و صنایع  روستائی است . صنعت فرش  معمولا در بسیاری از نقاط کشور  یک درآمد ویک اشتغالی    است در کنار کشاورزی ومعمولا کشاورزان مملکت در فصولی که کار کشاورزیشان  کم هست  سعی می کنند که وقت خودشان را به اشتغال قالی و به قالی بافی  سپری بکنند و چون  فلسفه  این تبصرة همانجور که برادرمان  آقای هراتی  در مسأله قبلی  فرمودند اینست که کشاورز عوض اینکه محصولش را به پیله ور. پیش فروش بکند وهر فیمتی که پیله ور بخواهد جنس را از او بخرد این وام را به او میدهند  که در طول برداشت محصول  بتواند یک امرار معاش  خیلی ساده ای داشته باشد تا اینکه محصول برسد و بتواند از فروش  محصول ،این  پول را پس  بدهند .
 این داستان دقیقاً برای فرش بافان مخصوصاً آنهائی که تک باف هستند  ویک دار قالی برای خودشان وخوانده خودشان دارند هم تکرار  میشود یعنی قالی باف به دلیل نداشتن سرمایه اولیه مجبور  است برود ریس وخامه ونخ را از پیله ور یا از فرش باف یا از آن کسی که سرمایه  گذاری می کند به صورت وام  و قرض بخرد  وبعد محصولش  را فرش دست باق خودش را پیش فروش بکند به آن کسی که این اجناس رادر اختیارش گذاشته ،ما می گوئیم این  سی هزار تومانی که به کشاورز داده میشود برای محصولات  کشاورزی پنج  درصد از این  پول یعنی پنج درصد از150 میلیارد  ریال را مادر اختیار  شرکت فرش  بافان قرار  بدهد .
 مسؤولین فرش  مملکت مدعی  هستند ومی گویند  هر 50 هزار  تومان وامی که به این صورت  در اختیار  ما گذاشته  بشود بعد  از دو سال  تضمین  می کنیم علاوه بر آنکه این پول عیناً‌برگردد به صندوق  دولت یک دارقالی ویک اشتغال  جدید هم دایر میگردد که البته ما مدعی هستیم  در کنار هر دارقالی حداقل  ده اشتغال  د رمملکت ایجاد میشود یعنی از رنگرزوریسنده و فروشنده و بافنده ودیگر شغل هائی  که د رکنار قالی هست هر دار قالی ،دستگاه قالی ، که روی کار بیاید ده تا  اشتغال ایجاد می کند د راین اوضاعی که اشتغال  د رمملکت ما مسأله مهمی  هست ومشکل  اساسی است ودیروز هم ریاست  محترم مجلس قرمودند که مسأله اشتغال یکی از مسائل اساسی مملکت   هست .
یک دار قالی  با 50 هزار تومان ، سی هزار تومان ، 60 هزار  تومان ،وام ویک مقدار آموزش که شرکت فرش انشاء الله میدهد میتواند چند نفر را شاغل بکند بنابراین تقاضا می کنیم که به این پیشنهاد رأی بدهید  در جهت اشتغال  هست و یاری افراد مستضعفی که می خواهند برای خودشان  وبا سرمایه خودشان قالی  ببافند  و سود را افراد دیگری نبرند ونخورند .
 منشی- چون مخالف ندارد موافق هم صحبت نمی کند .
 رئیس-  آقای عبدالعلی زاده  بفرمائید .
 عبدالعلی زاده (‌مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )ـ  برای این منظور یعنی حمایت از قالی بافان  مادر تبصرة 3 بند 4 پنج میلیارد ریال  جهت گسترش فعالیت های شرکت تعاونی تولید کننده فرش دست باف قرار دادیم که اینجا کاملا مشخص است در خود تبصرة 4 هم با توجه به اینکه ما گفتیم  صنایع روستائی  میتوانند استفاده کنند اگر موردی داشته باشد که تعاونیهای روستائی یا  تعاونی  عشایری  بتوانند معرفی  بکنند ومورد داشته باشیم وام را بگیرند منعی ندارد بنابراین اینکه  ما بیائیم یک پولی از این اعتبار را هم فیکس  بکنیم واینجا  دوباره با تأکید برای قالی بافی در دو قسمت  اعتبار بگذاریم احتمال  این است که اصلا  از این اعتبار نتوانند استفاده  بکنند با عنایت  به اینکه تبصرة  4 اعتبار  وامش یک ساله هست و کسی که یک دار  قالی  را تهیه  می کند ومواد اولیه قالی را هم از این محل می خواهد تأمین  بکند در طول یک سال حداکثر  یک یا دو تا قالی  میتواند ببافد که از محل این یکی دو قالی  دیگر آن درآمدی  حاصل نخواهد شد که بیاید وکل  سرمایه گذاریش را بازپرداخت بکند  عملا استفاده از تبصرة  4 برای قالی بافی  به اعتقاد  ما مقرون و عملی نخواهد بود واز تبصرة 3 بیشتر استفاده خواهد شد که اعتبارش  هم منظور شده ما برای اینکه   اعتبار تبصرة 4  اینجا بلوکه  نشود با این  پیشنهاد مخالفیم .
 مجید انصاری – همه قالی بافها  در روستا نیستند در شهر هم هستند .
 رئیس- دولت :
 روغنی زنجانی (  وزیر برنامه و بودجه )-  برادرها توجه کنند مجری این تبصره وزارت  کشاورزی و وزارت جهاد است  جهاد هم به لحاظ وظیفه ای  که در مورد صنایع  روستائی دارد بابت صنایع  روستائی سال گذشته هشت  میلیارد از این تبصره وامسال هم ده میلیارد  گرفته وهمین نقش رادر روستاها بازی می کند لذا دو تا دستگاه کردن درست نیست الان از جهاد سازندگی   هم گزارش  داریم اگر برادرها بخواهند که د راین رابطه  که چقدر  فعالیت  کرده تقدیمشان  میکنیم . عمده صنایع روستائی بخشی هم مربوط  به همین کارقالی  هست وایشان این فعالیت  را دارند انجام میدهند لذا دستگاه دیگری رادر روستا نبرید ،اینقدر  دستگاه را مرتب می کشید می برید در روستا ،این هم اضافه  بشود ؟  ده هزار تا دستگاه درست کردیم  که ببریم  در روستا دیگر این شرکت فرش را نبریم ،‌بگذاریذ  جهاد سازندگی  که روستاها را خوب می شناسد ،امکانات  را خوب می شناسد ،ا فراد  را خوب می شناسد  چند سال هم هست که دارد کا رمی کند  به همان روال  خودش کار را انجام بدهد خیلی ممنون .
 رئیس- ما دو تا پیشنهاد داریم باید رأی بگیریم .
 ضمناً آقایان  برای گرفتن مرخصی  مراجعه  نکنند  آقای سبحان اللهی می گویند مراجعه میشود خوب ما نمیتوانیم تا آخر سال  مرخصی بدهیم  مگر موارد فوق العاده ضروری .
 180 نفر  در جلسه حاضرند  پیشنهاد اول از آقای عوض زاده  است که گفته بودند از بند ‹‹الف›› تبصرة4:  ومانده مطالبات  آنرا در بودجه سال  بعد کل کشور  منظور نماید ››‌حذف بشود .
 نمایندگانی که با این پیشنهاد حذف موافق هستند قیام بفرمایند ( عده  کمی برخاستند )  تصویب نشد . پیشنهاد دوم را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد بعدی از آقای  محمدرضا باهنر  و آقای مؤذن  زاده است  که پیشنهاد کرده اند به این ترتیب  که فی الواقع  بعد از بند ‹‹ج››  اضافه خواهد شد . ‹‹پنج درصد از اعتبارات این تبصره  به منظور  تهیه و تدارک  مواد لازم  برای کارگاههای قالی بافی  در اختیار شرکت سهامی  فرش ایران قرار گیرد تا به صورت مواد مورد نیاز در اختیار فرش  بافان  قرار گیرد ››.
 رئیس- نمایندگانی که با این پیشنهاد اصلاحی  موافق هستند  قیام بفرمایند (‌اکثر برخاستند ) تصویب شد .
 منشی- پیشنهاد بعدی در مورد  بند ‹‹ه››  هست چند تا پیشنهاد برای بند  ‹‹ه››  رسیده بند ‹‹ه››  در مورد سقف میزانی هست که ازاین تبصره افراد  میتوانند استفاده بکنند که در گزارش  کمیسیون سیصد هزار ریال ( سی هزار  تومان )  هست
 آقایان : ذوالقدر ، امین لو و اصغر نوروزی  پیشنهاد کرده اند که این سیصد هزار ریال بشود پانصد هزار ریال .
  یک پیشنهاد دیگری هم از آقای  عباسی هست که این  سیصد هزار ریال بشود یک میلیون ریال .
 آقای ذوالقدر بفرمائید .
 عباسی- آقای هاشمی  اول از یک میلیون رأی بگیرید .
 رئیس- یکی از آقایان  استدلال کنند ما ارقام  را از بالا رأی می گیریم .
 سید مصطفی  ذوالقدر- بسم الله الرحمن الرحیم . همه برادران محترم میدانند که ارزش  پول ما بسیار  پائین  آمده ومشکلات کشاورزان آنقدر زیاد  است که خدامیداند اغلب  کشاورزان دارند ضرر میدهند ولی خوب  مجبورند  باغی دارد ، کشاورزی دارد ، بالاخره  مجبور است  برود  صیفی کاری  کند ، کشاورزی کند والا 50 درصد  بلکه 60 درصد  این مردم  دارند ضرر میدهند شما نگاه کنید  یک موتور ‹‹بلاک استون ›› قبلا  40 هزار  تومان 50 هزار تومان بود الان  چهار صد هزار تومان رسیده ، یک تسمه  موتور اول  سیصد  تومان  بود الان …
 رئیس- شما قیمت های اینها ار نگوئید  دیگر این به نفع فروشندگان گرانفروش است .
 ذوالقدر-  خلاصه تمام اینها  همه بهتر میدانند که قیمت ها بالا رفته  واگر نگوئیم مثلا  فرض کنید  وقتی قمیت گذاری میشود می گویند آقا یک کیلو گوجه فرهنگی باید ده تومان بفروشند  اما از آن طرف  یک ماشین کود 60 هزار تومان باید  کشاورز بدبخت بخرد یک کیسه کودشیمیائی  باید چقدر برود از ……
 رئیس-  آقای ذوالقدر  من اینرا جدی عرض میکنم  قمیت اقلام  اینجا گفتن کمک کردن به محتکرین است شما این جا می گوئید  آنجا می گوئید ببینید در مجلس هم گفته اند قیمت این است  یک جائی ، یک کسی گناهکاری می کند در تریبون نباید اینها را مثال بزنید ، شما اصل مسأله تان را بگوئید .
 ذوالقدر – اصل مطلب این است که این سی هزا رتومان خیلی  محدود است ، خیلی کم است و این سی هزار  تومان به هیچ  جای کشاورز نمیرسد لذاست که پیشنهاد  می کنیم این سی هزار تومان به 50 هزار تومان تبدیل بشود که شاید کشاورز  بتواند یک دردی یک مشکلی از مشکلات خودش را حل کند والسلام علیکم .
 منشی- آقای  الویری مخالفند ، توضیح میدهند .
 مرتضی الویری -  علت اینکه در گزارش  کمیسیون  ما اینرا  سی هزار تومان گذاشتیم این بود که وقتی سقف را بالا ببریم این وام که مقدار زیادی فی الواقع  وام معیشتی است  مخصوصاً‌در مورد  کشاورزان افراد  کمتری میتوانند استفاده  بکنند یعنی  تعداد افراد تحت پوشش  را کم کرده ایم حالا دو راه دارد یک راه این است  که سقف تبصرة 4 را اصلا بالا ببریم  تا بتوانیم افراد بیشتری را تحت پوشش بگیریم که محدودیت منابع  قرض الحسنه  بانکی را داریم پس آنرا نمیشود بالا برد ، راه دیگرش  این است که ما اگر آن  کار را نکنیم واین عدد را بالا ببریم خودبخود  افرادی که میتوانند ازاین تبصره  استفاده بکنند  تعدادشان پائین  می آید ما برای اینکه  تعداد بیشتری بتوانند ازا ین وامی که عمدتاً  معیشتی هست استفاده کنند  فکر میکنم  که همان سقف 30 هزار  تومان عدد بهتری است تا شمولیت آن گسترده تر باشد .
 منشی – آقای نوروزی ( موافق ):
  اصغر نوروزی – آقای ذوالقدر  هم اشاره  فرمودند در بودجه سالهای 66و67  هم همین سی هزار تومان را ما گذاشتیم برای یک نفر روستائی  که در جهت تدارک عوامل تولید  تنها کمک به هزینه ها ی معیشتی اش نیست که ازاین سی هزار تومان استفاده می کند او برای تهیه  کود برای تسطیح زمین برای مراحلی را که در زمنیه داشت یا کاشت می خواهد هزینه کند به لحاظ آن هزینه  ها این 30 هزار  تومان را می آید یک ساله وام می گیرد  و بطور طبیعی  مشخص است ، جناب هاشمی فرمودند که ما از افزایش  قمیت ها اینجا رقمی نگوئیم من هم موافقم ولی اینها را جمع بندی که بکنیم در جهت  هزنیه یک ساله ای  که چه به لحاظ معیشتی یا اباب وذهابی  که دارد وهزنیه تأمین بذر یا کود  یا سمپاشی  که می خواهد داشته باشد  طبیعتاً‌این سی هزار تومان چون از دو سال پیش  منظور شده در سال  68  کفاف نمیدهد وما استدعایمان این است که مجلس محترم
رأی  بدهد به اینکه این سی هزار تومان لااقل 50 هزار تومان بشود ، با صد هزار  تومان ما موافق نیستیم ما موافق نیستیم  ولی با 50 هزار  تومان موافق هستیم واین 50 هزار تومان هم آنقدر  به سقف فشار نمی آورد مضافاً به اینکه  تعداد را هم به آن صورت پائین  نمی آورد که اشاره  فرمودند .
 منشی- کمیسیون :
 عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )-  کل سقف تبصرة(4)  150 میلیارد ریال است که اگر به هر کشاورز 300  هزار ریال پرداخت بشود کلا 500 هزار نفر زیر پوشش میرود واگر 50 هزار تومان یعنی 500 هزار ریال بشود سیصد هزار نفر زیر پوشش  میرود یعنی  تقریباً  نصف  میشود مضافاً  بر اینکه اکثر محل پرداخت این وام به دستگاه های دولتی است یعنی آن بذور و کود ونهاده هائی را که تحویل می گیرند به نرخ  دولتی تحویل می گیرند سقف  این تبصره در سال 65 ، 15 هزار تومان بود ،در سال 66-15 هزار  تومان بود 67 و امسال 68  را به سی هزار  تومان افزایش دادیم وتصور ما براین است که این رقم کافی است ودر حد نهاده هائی است که دولت تأمین  می کند و د راختیار کشاورزات  قرار میدهد یاامکاناتی است که سازمانهای تعاون مرکزی روستائی یا تعاونیهای عشایری تأمین می کنند و تقریباً  با نرخ دولتی به کشاورز پرداخت می کنند  واگر ما این سقف رادراین حد نگهداریم  واجازه بدهیم که 500 هزار خانوار روستائی از این وام استفاده کنند بنفع  روستائی هاست این است که با این پیشنهاد مخالفیم .
 رئیس- آقای زنجانی ، شما اگر میدانید بگوئید  که ازا ینمقدار استفاده  شده یا نه ، سقف را ببینید استفاده کرده اند ؟
 روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )-  من از سال گذشته یعنی سال 67 گزارش و9 ماهه  دارم ، 9ماهه سال 66 را می گویم که از 120  میلیارد  در 9 ماهه 49 میلیارد استفاده  شده بود ودر 12 ماهه 112 میلیارد یعنی معمولا سه  ماهه آخر بیشتر  استفاده میشود ودر 9 ماهه امسال  هم 66 میلیارد ریال  استفاده شده
 رئیس- چقدش مانده ؟
  روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )-  150 تا 66  داشتیم یعنی 66 تا 9 ماهه استفاده شده و بقیه اش مانده که معمولا سه ماهه   بعد بیشتر استفاده میشود .
 رئیس- یعنی  سالی ده درصد که برای عشایر و روستائیها گذاشتیم  نوعاً  استفاده میشود همه تا سقفش یا نه ؟
 روغنی زنجانی – بله کم هم می آوریم ، عشایر  که صددرصد استفاده می کنند این مربوط به کلش بود که من توضیح دادم . برادرهائی که پیشنهاد کردند چون دولت مخالف افزایش  سقف است به دلیل کمبود منابع ما به همین دلیل وبر این اساس است که مخالف افزایش سقف اش هستیم چرا که همین  93 میلیاردی که مربوط به شرکت  های تعاونی روستائی هست تعداد عضو ما چهار میلیون  نفرند ، این 93 میلیارد را تقسیم بر چهار میلیون بکنیم به هر کدام  2200  تومان میرسد حدوداً، یعنی  اگر بخواهیم به همه شان بدهیم ، لذا سقف را که میبریم بالا این تعدادی را که می خواهیم پوشش بدهیم کاهش پیدا می کند ،اگر می خواهیم  که بیشترین افراد شرکت های تعاونی را ،اعضای  تعاونی را پوشش  بدهیم سقف باید  روی همین سی هزار  تومان بماند اگر می خواهیم نه ، تعداد کمی را تحت پوشش قرار بدهیم باید 50 هزار تومان را با هر سقف بعدی که پیشنهاد میشود افزایش  بدهیم لذا دولت  براساس اینکه سقف را ثابت  میداند براساس اینکه می خواهد پوشش بیشتری را بدهد  با همین  سقف سی هزار تومان موافق است .
 رئیس- خوب اینکه ننوشته حتماً این مبلغ  بدهند نوشته تا این مبلغ  میتوانند بدهند آنوقت  بانکها میتوانند تنظیم کنند براساس … یعنی اجباراً که  نیست شما سقف را قرار داده اید .
 چند تا پیشنهاد گویا اینجا هست آقای ذوالقدر  پیشنهادشان  50 هزار بود .
 منشی- یک میلیون  ریال ( صد هزار تومان ) آقای عباسی  داده اند ،چهار صد هزار  ریال ، هم پیشنهاد کمیسیون کشاورزی است وهم پیشنهاد آقای محمدیان پیشنهاد 50 هزار تومان هم آقای  نوروزی و آقای امین لو پیشنهاد داده اند .
 رئیس-  پس سه تا پیشنهاد داریم سقف را به صد هزار تومان برسانیم با 50 هزار تومان یا 40 هزار   تومان ؟  حالا ما  از بالا رأی  می گیریم .
  عده ای از نمایندگان – 50 هزار خوب است .
 رئیس- 182 نفر حضور دارند نمایندگانی که با سقف …
  عباسی – آقای  هاشمی پس گرفتیم اجازه بدهید صحبت کنیم .
 رئیس-  دیگر صحبت  نمیشود . صحبت ها همین است  که گران شده باید بالا ببریم دیگر  بحث جداگانه ای که نداریم گفتیم  به عنوان موافق صحبت کنید ، نکردید  دیگر . نمایندگانی که با سقف  صد هزار تومان موافق هستند قیام بفرمایند . ( یک نفر برخاست)  یک نفر موافق بود آن هم آقا عباسی که رأی نیاورد ،تصویب نشد .
 ذوالقدر -  من هم موافق بودم .
 رئیس-  آقای ذوالقدر  نمایندة میناب هم با پیشنهاد نماینده بندر عباس موافق بودند ولی رأی نیاورد .
  پیشنهاد دوم 50 هزار تومان است که از طرف آقای  ذوالقدر  است و آقای نوروزی  هم به عنوان موافق صحبت کردند  نمایندگانی که با 50 هزار  تومان سقف موافقند  قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند )  این هم رأی  نیاورد .
 پیشنهاد سوم 40 هزار تومان است که از کمیسیون  کشاورزی و آقای محمدیان از ایلام است نمایندگان موافق 40 هزار تومان قیام  بفرمایند ( اکثر برخاستند ) تصویب شد .
 منشی- پیشنهاد بعدی از آقای عوض زاده  است که پیشنهاد کرده اند در بند ‹‹و›› … البته یک پیشنهادی از کمیسیون کشاورزی است آقای جلالی می خواهید مطرح کنید چون قبل از اینکه به بند ‹‹و››  برسیم اگر کمیسیون کشاورزی نمی خواهد پیشنهادش را مطرح  کند پیشنهاد آقای عوض زاده را مطرح می کنیم ( جلالی  مطرح می کنم )  آقای جلالی  پیشنهاد کمیسیون کشاورزی را مطرح می کنند ،عبارتش این است : ‹‹‌حداکثر  یک درصد از اعتبارات این تبصره  به منظور خرید  ادوات در اختیار  جهادسازندگی قرار می گیرد ››.
  خداکرم جلالی ( مخبر کمیسیون کشاورزی )ـ  بسم الله الرحمن الرحیم .  همانطور که نمایندگان محترم مستحضر  هستند  این تبصره اعتباراتش  یک ساله است اگر قسمتی از این اعتبارات  در اختیار جهاد سازندگی  قرار بگیرد  جهاد سازندگی  میتواند ماشین آلات و ادوات مورد نیاز کشاورزان را بخرد ودر دهستانها با قیمت نازل دراختیار  کشاورزان قرار بدهد اگر کشاورزان خودشان بخواهند وارد بازار بشوند برای خرید این ادوات ،هم برایشان گران تمام میشود وهم واقعاً  برایشان مشکلاتی  است اگر یک اعتباری در اختیار  جهاد سازندگی  قرار بگیرد که با کارگاههائی که میتوانند اینها قرار داد ببندد این ادوات را تهیه کنند ودر نزدیکترین مرکز دهستان و شهرستان در اختیار   کشاورزان  قرار  بدهند هم خدمتی  است به کشاورزی کشور  وهم کمی است به کشاورزان که وافعاً  نمی خواهند اینها با بازار سیاه و آن گرانی خودشان به تنهائی بروند خرید  کنند این است که پیشنهاد کمیسیون کشاورزی اینست که یک درصد از این اعتبار تبصره که 150  میلیون تومان میشود در اختیار  وزارت جهاد سازندگی  قرار بگیرد که بتواند این خدمت را به کشاورزان کشور انشاء الله برساند .
 منشی – مخالف ؟(‌اظهاری نشد ) مخالف ندارد .
 رئیس- کسی  مخالف نمی خواهد صحبت کند کمیسیون اگر صحبتی دارید بفرمائید ؟(‌ عبدالعلی زاده – مطلب  خاصی نداریم )  گمان می کنم گوش ندادید که مطلب خاصی ندارید . آقای زنجانی ؟( زنجانی – خیر عرضی نداریم هر دوگوش   ندادند گفتند یک درصد از اعتبار این تبصره را بدهند به جهاد برای  خرید ادوات .
 روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )ـ  البته این پیشنهادها بیشتر نقش اداری  دولت را بالا میبرد من نمیدانم مشکل ماشین آلات تأمین  کردن برای روستائی  چیست ؟  اول باید آن صورت مسأله روشن بشود شما یک بنگاه ماشین  آلات  دیگری در کنار  وزارت کشاورزی می خواهید تأسیس  بکنید ؟اصلا  قابل قبول  نیست اینها همه اش گسترش  تشکیلات کشور است اگر می خواهید به کشاورزی کمک بکنید بنگاه ماشین آلات  را که داریم از آن  کانال بروید .این سیاست توازی ار که خود مجلس محکوم می کند ، دوباره  پیشنهاد درست در همان راستا است ! مادر هر صورت  مخالفیم .
 رئیس- پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 عبدالعلی زاده -  باید روشن بشوددر اختیار جهاد قرار بگیرد یا خودش ؟
 رئیس-  یعنی جهاد بخرد به آنها بدهد ؟(‌همة نمایندگان )  جهاد صحبت  کند .
 حجتی (‌از جهاد سازندگی )ـ  بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد مشخصاً
این است  که یک درصد  از محل اعتبارات این تبصره جهت ادوات  کشاورزی در اختیار جهاد سازندگی  قرار بگیرد .
 مکانیزم عمل هم این است :‌ادواتی که مورد نظر است ادوات خاصی است که دراین طرحهای به زراعی  به کار میرود ادوات عام نیست  مثلا ردیف  کار ذرت  که جهت ترویج  ذرت وجزو همین  طرحهای به زراعی است  که جهاد رویش کار میکند و اعتباراتش را هم مجلس  محترم تصویب کرد در سالهای گذشته  وامسال هم تصویب می شود  انشاء الله  ودر اختیار  جهاد قرار می گیرد این ادوات  را ما با این  اعتبار  به صورت سرمایه د رگردش می رویم باسازنده ها یعنی نمونه سازی می کنیم د رجهاد بعد  باسازنده ها قرار  می گیرد بعد که این ادوات ساخته شد ردیف   کار ساخته شد ،  گاو آهن قلمی ساخته  شد ، این گاو آهن و این ردیف کار به کشاورز فروخته میشود واز محل این فروش ، کشاورز  مجبور میشود طبق آئین نامه اجرایی که قبلا هم این تبصره به نحوی در بند (4)  تبصرة 5 سال 64  هم  بود کشاورز پول را بازپرداخت می کند به بانک ودلیلش  هم که ما می پردازیم به این چون حرکت های جدیدی است در  ارتباط با به زراعی گندم وعلوفه و عموماً  هم دنبال بندهایی است که تقریباً  قبلا ترویج  نشده است ویک حالت نو و جدیدی دارد بحث ماشین آلات ومسائل این شکلی هم اصلا  مطرح نیست بیشتر همین دنبال بندهایی است که عام نیست و تیپ   هم نیست  که در اختیار کشاورزان باشد یا ترویج شده باشد که در بازار وغیر ذلک  واینها ساخته بشود مثل  گاو آهن  معمولی واینها ،این مشخصاً  ادوات جدید ونوی است که در طرحهای به زراعی بکار گرفته شده است .
 عبدالعلی زاده – این وام به خود جهاد است .
 رئیس- این وام به خود جهاد است یعنی جهاد  برای کارهای خودش  میخرد آخر موضوع این مال کشاورزهاست ،  خوب اینرا  جای دیگری بیاورید  در وام بیاورید  و بگوئید  که به جهاد اینقدر وام بدهید .
 جهانگیری – اصلا  قابل طرح نیست .
 رئیس- آخر در پیشنهاد آقایان این نیست در پیشنهاد آقایان  هست که در اختیار جهاد قرار بگیرد ولی نگفته که آیا جهاد  مصرف می کند  برای کارهای  خودش ؟
 رسول لاهیجانیان (  معاون وزارت جهاد سازندگی )-  جهاد بذرو نهال بخرد بدهد به روستائیان .
  عبدالعلی زاده -  اینها می خواهند ابزار بخرند وبه روستائیان  بفروشند ، ما مخالفیم .
 رئیس- آن جداست اگر این هم بگوئید ماشین بخرد برای روستائیان  این قابل طرح است نه برای خودش . خوب اگر اینجور که آقای  عبدالعلی زاده  گفتند  باشد قابل طرح هست حالا اگر رأی ندهیم بحث جدایی است ما میخواستیم  ببینیم قابل طرح است  یا نیست  مصرف این روستائیان  هستند اگر  جهاد  وسیله ای میشود برای خریدن  و دادن به روستائیان قابل طرح است  حالا نمایندگان میخواهند رأی  بدهند یا ندهند .
 یکی از نمایندگان – اصلا کار جهاد نیست .
 رئیس-  خیلی خوب  این مخالفت  میشود  بگوئید  کا رجهاد نیست کار وزارت کشاورزی الان هست پیشنهاد بعدی را مطرح  کنید .
 منشی- آقای  عوض زاده در بند (و)  پیشنهاد  دارند .
 رئیس- آقای عوض زاده بفرمائید .
 سید علی عوض زاده -  توجه بفرمائید برادران اینکه هست پیشنهاد ما در بند (و)  هست ‹‹مصرف وام دریافتی در غیر موارد مصرح د راین  تبصره وعدم پرداخت به موقع در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی  محسوب خواهد شد ›› آنچه را که د راینجا هست این است که اگر چنانچه این افراد ، افرادی که  عضو شرکت  تعاونی هستند وام میگیرند  این وام خودشان  را که د راینجا عنوان  شده اگر در صیادی  هست در صیادی خرج نکنند ویا گفته برای صنایع روستایی ،آنرا برای  صنایع روستایی مصرف نکنند ، ببرند در کارهای دیگر مصرف بکنند ،این عملشان د راینجا تصرف غیر قانونی محسوب شده اما اگر یک فردی آمد واین پول را گرفت وبه موقع این را نپرداخت این عمل ، عمل غیر قانونی محسوب نشده وضعیت به این ترتیب هست که شرکتهای تعاونی روستایی میایند یک  مبلغ  را از بانک کشاورزی می گیرند واین مبلغ پول  را به مقدار هر نفر چهل هزار تومانی که شما تصویب فرمودید  اینجا بین اعضاء تقسیم  می کنند ،البته  وام را یکساله  شرکت تعاونی میگیرد اما نه (9)  ماهه به عنوان  معیشتی در اختیار اعضای خودش قرار میدهد وقتی میخواهد  بعد از  نه (9)  ما ه این پول را برگرداند به بانک کشاورزی که برای سال بعد دوباره وام بگیرد یک عده ای پول را نمیدهند از 1000 نفر اعضای  یک شرکت تعاونی  فرضاً‌100  نفر پول را نمیدهند وقتی  میخواهد دوباره برای سال  بعد بگیرد  این بانک  تعاونی  بانک کشاورزی  می گوید بروید پول آن 100 نفر را هم بیاورید تا ما بقیه  پول را بدهیم .
 بخاطر 100 نفر حدود 1000 نفر  بقیه می مانند سال دیگر وام نمی گیرند ما گفتیم  این 100 نفری که پولشان  را نمی پردازند عمل آن 100 نفر عمل غیر قانونی تلقی می شود که اگر شرکت تعاونی و بانک کشاورزی خواست از این 100  نفر پول بگیرد بتواند برود  دردادگاه یا مراجع دیگر چون عملشان عمل غیر قانونی است از این برنامه بتواند استفاده بکند پول اینها ار بگیرد تا سال آینده  انجام بدهد این است که ما گفتیم  وقتی که د رموقع  خودش هم این افراد متخلف   اگر پرداخت نکردند  عمل اینها  عمل غیر قانونی محسوب می شود تا اینکه آن 1000 نفر یا 600-500نفری   که در سایر  اعضاء هستند ومیخواهند در سال جدید هم یک وام معیشتی  نه (9)  ماهه  با سقف حداکثر 40  هزار تومان بگیرند حق آنها ضایع نشود و پول دولت هم به موقع  به صندوق  برگردد وبه خزانه ان شاء الله  واریز بشود که به سقف  استقراضمان هم احتمالا  اضافه نشود .متشکر .
  منشی- آقای داودی (‌مخالف )- آقای هجری ( موافق )  آقای داودی بفرمائید .
 سید اسماعیل داودی شمسی – بسم الله الرحمن الرحیم . ما داریم به قول  معروف از چهار میخه می گذریم و 8 میخه  می کنیم این چیزها را ، اولا سیستم بانکی به قدر کافی  تضمین می گیرد و روشها ومکانیزمهایی دارد که این  وامهایی ار که پرداخت می کند پس بگیرد .
 ثانیاً  مااینجا در آخر این تبصره گفتیم که هیأت  وزیران آئین نامه بنویسد در خود آن آئین نامه هم تدابیر لازم در این مورد اتخاذ میشود  چون این تبصره خاص کمک به کشاورزان هست ، کشاورزی در کشور ما به خاطر شرایط  جغرافیایی  و آب هوایی  همیشه  با حوادث ومسایلی مواجه است این سالها کمبودهای دیگری  هم مانند کمبودهای ارزی و وسایل کار مزید بر علت است وممکن است بانکی و قوانین  بانکی برای تأخیر پیش بینی  شده که جریمه یا مبلغ اضافی  پرداخت بشود بنابراین دیگر اینکه ما بیائیم برای عدم  پرداخت به موقع  یعنی همان تأخیر  که پیش بینی  شده دوباره  اینجا تأکید بکنم لزومی  ندارد ومن مخالف هستم .
 منشی -  آقای هجرتی  موافق .
 سید عبدالله  هجرتی -  بسم الله الرحمن الرحیم . مخالف محترم  خودشان اعتقاد  براین داشتند وامی  را که ما به کشاورزان  اینجا از بابت  این تبصره می دهیم  بایستی در نهایت به صندوق دولت  برگردد . از این بابت هیچ مخالفتی  نیست منتها عنوان می کنند که د رکشور ما عوامل  جوی وعوارض  طبیعی بگونه ای  است که گاه کشاورزان را با مشکلاتی  مواجه می کند که باز پرداخت  این وام برایشان مشکل است ما در تبصرة (6)  همین را که لحاظ  کردیم عوارضی  که غیر قابل پیش بینی  هست ما به دولت اجازه دادم که د رموارد سیل ، زلزله ، خشکسالی  مواردی که پیش می آید آنجا دولت به کمک بشتابد و بالنتیجه این مشکل  را از پیش پا بردارد از طرفی دیگر برابر گزارشی که برادرمان آقای زنجانی دادند عنوان فرمودند معمولا  کشاورزان در سه ماهه آخر سال برای این وام ها بیشتر می آیند الان هم عنوان کرده اند که 60 درصد این وام در سال  67  پرداخت  شده و 40 درصدش مانده که در این سه ماهه باید  انجام بشود ما وقتی  که وام راد راین سه ماهه  که به کشاورز می دهیم چون باز پرداختش یکساله ونه (9) ماهه است  برای خود کشاورز خواهد بود بالنتیجه  در سال بعد باز هم قدرت باز پرداخت  اینرا خواهد داشت وما جلو سوء استفاده را  گرفتیم  در حقیقت درست  است که بانکها مقرراتی برای وصول مطالبات خودشان  دارند اما این عمل در قالب  بودجه برای اینکه آسیبی به دیگر کشاورزان خوش حسابی نرساند که وام رادریافت می کنند وبعد  به صندوق  بازپرداخت  می کنند ودست  راباز می گذارند برای پرداختهای سنوات بعد ، میخواهیم اینجا هم جلو آن سوء استفاده های احتمالی را بگیریم  وبه کشاورزانی  که به موقع عمل می کنند واز این  وام فقط در جهت تسهیلات  کشاورزی شان نه مسایل دیگر
استفاده کرده اند به آنها هم کمک کرده ایم بالنتیجه انشاء الله نماینده های محترم  به این پیشنهاد رأی موافق خواهند داد .
 منشی- کمیسیون :
 عبدالعلی زاده (‌مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )ـ  اگر نمایندگان محترم توجه بفرمایند این تبصره علاوه بر اینکه یک اعتباری است  برای کمک به کشاورزان ، جنبه  ترویج  هم دارد یعنی بذور اصلاح شد ونهاده های جدید را وارد مقوله کشاورزی می کند احتمالا  در سیستم کشت  توسط جهاد مخصوصاً با دستگاههای جدید که د رکشت دیم واینها به خدمت می گیرند احتمال ریسک  برای کشاورزان وجود دارد یعنی کشاورز به شیوه جدیدی  یا ا نهاده های جدیدی سروکار دارد چون جنبه ریسک  هم هست دولت آمده تضمین کرده ،ا ین مسأله که پیشنهاد کرده اند این هم به شکلی تبصرة(4)  ار حذف کردن است یعن خودبه خود تضمین دولت  را از بین  بردن است اگر بنا هست کسی  که این وام را به هر علتی پرداخت نکند ودر مورد خودش هم هزینه بکند اگر ضرر هم بکند (‌به علت اینکه  بلد نبوده با شیوه  جدیدی که به او پیشنهاد شده بصورت  ترویجی کشاورزی بکند و ضرر کرده )  و نتواند باز پرداخت بکند بگوئیم در حکم تصرف غیر قانونی دراموال دولتی است یعنی باید از او بگیرند وخودبه خود ،دولت چرا تضمین  می کند ؟اینکه اگر بدون تضمین  دولت و بدون استفاده ازاین تبصره برود وام عادی بگیرد دردسر  ان برایش  ازا ین خطر  تصرف غیر قانونی در اموال دولتی کمتر است . ما داریم یک حکم شاقی راانجام میدهیم  برای کشاورزانی که میخواهیم امر کشاورزی را با آنها ترویج  بکنیم و آنها را تشویق به قبول  ریسک بکنیم !  واین عملا هم مغایر با تضمین  دولت حرف زدن است برای اینکه  وقتی تصرف غیر قانونی در اموال دولت شد ولو  شده  خانه طرف را هم بگیرند بفروشند یا زمینش را بفروشند یا زندانیش هم بکنند باید بگیرند  خوب این چه تضمینی  دارد دولت ؟  تضمین دادن دولت دیگر اینجا معنی ندارد خودبه خود نفی آن قضیه است وخودبه خود  شاق کردن تبصرة (4) به مراتب  سنگین تر از وامهای  عادی بانکهاست .
 ما به لحاظ  اینکه این پیشنهاد تبصرة (4)  را از موضوعیت  میاندازد و عملا امکان استفاده از این  تبصره را می گیرد مخالف هستیم .
 عوض زاده – خداوکیلی از کشاورزان هیچ خبری ندارید !
 رئیس- دولت :
  روغنی زنجانی ( وزیر برنامه وبودجه )-  برادران توجه بفرمایند شما یک عبارت وعنوانی را اضافه  می کنید که کشاورز واقعاً میترسد چون  عبارت در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی است یعنی اگر آن پول را پرداخت که نکرد  هیچ ، باید یک جرائمی  هم بدهد به خاطر 30 هزار  تومان ( که الان شد 40  هزار تومان )  یعنی  از یک طرف می خواستیم هب کشاورز کمک بکنیم حالا یک چیزی گذاشته ایم که اگر بدلایلی  نتوانستی بپردازی علاوه  بر اینکه پول از تو می گیریم یک جریمه و زندان و فلان  و اینها شامل شما میشود .از طرف دیگر بحث این است که در رابطه با عدم بازپرداخت  توضیح دادم این تبصره  کمتر سوخت کرده کشاورزان یک فرهنگی دارند و آنها شروع به باز پرداخت می کنند ودر بند (ز)  این تبصره هم د رعین حال شما بانک را موظف کرده اید  که اقدامات قانونی را بکند دیگر بیشتر از این می خواهد چکار بکند ؟ یعنی خود بانک طبق قوانین موجود میرود اگر چیزی  معوق ماند آنرا باز پرداخت می کند برمی گرداند حالا آنرا آوردن یک مقدار این فضای  بدبینانه را برای کشاورزها ایجاد کردن یک مورد ،  دومورد  اینجوری ببینند اصلا نمی آیند به این سمت که 30 هزار  تومان بگیرند وباید کلی هم بروند جلو دادگاهها واینها که برایشان ایجاد مشکل بکند لذا دولت  با آن مخالف است .
 منشی- پیشنهاد بعدی از آقایان :  نیک فر ،‌موحدی ساوجی و قاضی زاده است
 پیشنهاد این است که یک بندی به این ترتیب  اضافه بشود ‹‹ حداکثر  مبلغ ده میلیارد  ریال از اعتبارات این تبصره  به منظور تهیه وتدارک واحدهای تعاونی تولیدی   مشاع  که با معرفی هیأتهای  هفت نفره  واگذاری  زمین معرفی میشوند  قرار گیرند .››
 منشی- آقای قاضی زاده بفرمائید .
 سید حسین قاضی زاده  هاشمی – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران وخواهران نماینده توجه دارند که بالاخره بعد از چندین سال موفق شدیم  که بحمدالله مشکل  50%  هزار هکتار  اراضی کشت  موقت را حل بکنیم  و برای اینها سریع دارد  سندهایی  صادر میشود ومشکلات  اینها مطرح است تا د رزمانی  که میخواهند اراضی شان راافزایش  تولید بدهند مشکلاتی نداشته  باشند  و برای اولین سال است که ما در قانون بودجه آمده ایم تعاونیهای تولیدی مشاع  را در این تبصره قرار داده ایم یعنی  در تبصرة 4  قبلا ما آن مواردی را که شامل این تبصره میشود در این موارد مثلا شرکت  تعاونی های روستائی کشاورزی و صیادی  وعشایری را داشتیم ولی تعاونیهای تولیدی مشاع  را نداشتیم  ومن فکر می کنم که این مشکل جزو مواردی هست که مبتلا  به همه نماندگان کم و بیش هست .
 تشکیل مشاعهایی که دراجرای قانون کشت  موقت اراضی مزروعی به وجود آمده در سراسر کشور یکی از مسایلی  است که بعد از این  که سندها به آنها تحویل بشود به شماها مراجعه می کنند برای اینکه  شرکت تعاونی تشکیل  بدهند و بتوانند برای سرمایه گذاری بهره مند بشوند این  است که بنده معتقدم  با توجه به اینکه   عمده نمایندگان مبتلا  به هستند موافقت خواهند کرد حالا که آمده ایم اینرا در این تبصره قرار داده ایم یک سقف  مشخصی هم داشته باشد ( که  ما آنجا پیشنهاد کردیم  10 میلیارد باشد )  از این  150  میلیارد  ریال 10 میلیاردش  باشد برای تعاونی های مشاعی  که با اجرای  قانون کشت موقت ما با آن روبرو هستیم .
 منشی- آقای شهرکی ( مخالف ):
  غلامعلی  شهرکی -  بسم الله الرحمن الرحیم . ما دراین تبصره بجز  دو مطلب که یکی مطلب بذر است و یکی هم مطالب دیگری است که در رابطه  با وزارت کشاورزی و وزارت جهاد است برای بقیه  تقسیم بندی  نداریم که به عشایر چقدر بدهیم ، به تعاونیهای مشاع وبه تعاونیهای روستا چقدر بدهیم ؟ ودرستش  هم همین است اگر قرار  است که یک تقسیم بندی برادرها بکنند باید یک کار کارشناسی بشود ببینیم چند تا تعاونی مشاع  داریم چقدر  زیر پوشش  دارند ؟ چند تا تعاونی روستائی داریم چقدر زیر پوشش  دارند  ؟ چقدر  از کشاورزها زیر پوشش  تعاونی ها هستند ؟ اگرا ینطور  تقسیم بندی کنیم به قالیبافها  بدهیم ،  به تعاونی عشایری بدهیم ، به تعاونی چه … اینها را اینطور تقسیم بندی  کنیم (آنهم  در صحن مجلس )  حق  یک عده کشاورزی که تحت پوشش تعاونیها نیستند ضایع میشود . برادرها عنایت  کنند اگر قرار است  یک چنین تقسیم بندی  بکنند من فکر می کنم خود آقای  قاضی زاده هم چنین مسأله ای  را عنوان  نکنند اگر بخواهند تقسیم بندی بکنند اگر تقسیم بندی بشود برود در کمیسیون بودجه یا هر کمیسیون   دیگری ، کمیسیون کشاورزی ، اینرا دقیقاً  تقسیم بندی  کنند که یکعده  کشاورزی که زیر پوشش این تعاونیها نیستند تکلیفشان   چیست ؟  اگر ما اینجا الان تقسیم بندی کنیم .
 آن کشاورزانی هم که زمین می گیرند جزو همین کشاورزها هستند مگیرند  همین مبلغ را ،آن ها هم فرقی نمی کنند اما اینجا اگر بگوئیم  یک میلیاردش  در اختیار آنها ، دومیلیاردش  در اختیار کی ؟  پس آنهایی که تحت پوشش  نیستند چکار بکنند ؟ من  به دلیل اینکه حق یک  عده کشاورزی که زیر پوشش تعاونی ها ممکن است نباشند ویا زیر پوشش سایر تعاونی ها باشند یا سایر مراجع روستایی باشند اینها حقشان  ضایع خواهد شد با این تقسیم بندی مخالفم الان  فی البداهه  ما بر می داریم تقسیم بندی  می کنیم می گوئیم  این مبلغ  در اختیار کی ؟ نه کارشناسی شده ، نه هیچ  کاری رویش شده نه تعدادش  را ما داریم کشاورزهایی که میخواهند وام بگیرند اینها را نداریم یکدفعه  می گویند 1 درصد  بیاید ماشین آلات  یک درصد چی …، دو درصد چی توجه بکنید جامعه روستایی 48%  جمعیت کشور را تشکیل  می دهند فقط  تعاونیها نیستند  توجه به آن  مردمی که در پوشش تعاونیها نیستند هم بکنید  و سقف را هم که ما بالا بردیم ، پس به این آقایان هم تعلق میگیرد ونیازی به چنین پیشنهادهایی  نیست من خواهش می کنم وقت مجلس  را هم نگیرید  این پیشنهادهائی که حساب نشده است  صدمه میزند .
  رئیس-  موافق صحبت  کند .
 منشی ( موافق )‌آقای  نیکفر هستند بفرمائید .
احمد نیکفر – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم توجه  بفرمایند در بند ‹‹الف››  همین تبصره  دستگاههایی که مسؤول  هستند متقاضیان وام را معرفی بکنند  نام برده شده است علیرغم  صحبتی  که مخالف محترم فرمودند در ذیل تبصره برای جهاد ، وزارت کشاورزی ، سازمان تعاون روستایی و سازمان  تعاون عشایری  سهم تعیین شده و برای هیأت  واگذاری زمین  که آن بالا  هم نام شرکتهای تعاونی
مشاع  تولیدی برده شده است اینجا  سهمی تعیین نشده پیشنهاد ما این است که برای این هم به این دلیل سهمی تعیین بشود که بتوانند کشاورزان تعاونی های مشاع تولیدی را هیأت  معرفی بکند و وام را بگیرند والسالم علیکم .
 منشی-  کمیسیون (آقای  عبدالعلیزاده ):
  عبدالعلیزاده (‌مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )-  نمایندگان محترم توجه کنند که ازاین  150 میلیارد ریالی که سقف  تبصرة(4)  هست ما همه اش  8 میلیارد  ریال دراختیار  جهاد ، 17 میلیارد  ریال در اختیار وزارت کشاورزی و 15 میلیارد ریال یعنی 10 درصد  در اختیار اتحادیه  مرکزی تعاون روستایی واتحادیه مرکزی تعاونی عشایری  قرار دادیم آنهم  به لحاظ اینکه این سهارگان خودشان تأمین کننده  پاره ای از وسایل هستند یعنی  جهاد را اینجا صراحتاً  قید کردیم  که برای تدارک بذر اصلاح شده یونجه است ،اسپرس هست  وجو و گندم ودیم ،کشاورزی را هم گفتیم که تدارک بذر اصلاح  شده به استثنای این بذوری که برای جهاد  اسم بردیم همین  طور خود اتحادیه  مرکزی تعاون روستایی یا عشایری را، هیأت  7 نفره  چیزی را ندارد  که خودش  تأمین کننده باشد  یعنی دستگاهی نیست که به اینها بیاید کود بدهد یا چیزی بدهد خودش معرفی کردن موضوعیت ندارد تازه ما که اینجا آئین نامه  نمی نویسیم ،ما در رأس تبصرة (4)  آورده ایم که تعاونیهای تولیدی  مشاع هم می توانند بگیرند  حالا در آئین نامه ای که نوشته  خواهد شد این پیشنهادی که داده اند  امری است مربوط  به آئین نامه ،در آئین نامه می نویسند که کی معرفی کند ؟  چقدر مال خودش باشد ؟‌ما گفتیم  برای این  سقفی  که تعیین  کردیم برای 3 دستگاهی که قید  کردیم به لحاظ  آن امکاناتی  است که خودشان د راختیار  کشاورز قرار می دهند ، متناسب با آن وسایل وامکاناتی  که قرار می دهند والا برای معرفی  هر کشاورز نیست برای معرفی  کشاورز بخاطر کود است یا بخاطر بذر اصلاح شده است بخاطر این نیست که بگویند  به این    کشاورز وام بدهید  این که ما بیائیم  واینرا اضافه  بکنیم هم با کلیت  تبصره مغایرت  دارد هم یک امر آئین نامه ای است  و ربطی به ذکر صریح  در قانون  ندارد چون می توانند موضوع رادر آئین نامه هم حل بکنند وهیأت  7 نفره  جز معرفی کار دیگری ندارد ما باا ین پیشنهاد مخالفیم .
 رئیس- دولت :
 روغنی زنجانی (‌وزیر  برنامه و بودجه )- برادران توجه بکنند هما ن طور که آقای  عبدالعلی زاده توضیح دادند موارد آئین نامه اجرایی را هر چه اینجا بیاوریم د رعمل اتفاقاتی می افتد که من توضیح  می دهم برادرها می گویند ‹‹10 میلیارد ››  حالا آمدیم که بیش از 10  میلیارد  احتیاج داشته باشد ،اگر سقف  داشته باشد 10  میلیارد ما بیشتر نمی توانیم بدهیم .نه ، برعکسش  شد ما دیدیم که بیش از 5 میلیارد احتیاج ندارد  باید 5میلیارد هم بودجه بلوکه بشود به سایر موارد مثل تعاونی عشایر که تا حالا  بحث می کردیم  نمی توانیم  بدهیم این موارد  ،موارد آئین نامه  اجرایی است در بند (ح)  گفتیم که هیأتهای 7 نفره  هم در تنظیم  آئین نامه های  اجرایی شریکند ،‌می توانند بیایند ونظراتشان را اعلام  کنند و براساس  روند اجرایی  کارها در فعالیتهای مختلف  آنجا  دولت سقف  تعیین می کند واگر د راجرا دید یکی بیشتر جذب می کند  یکی کمتر ، بتواند  جابجا  کند . سقف گذاتن قدرت مانور دولت را میگیرد  و لذا دولت مخالف است .
 قاضی زاده – آقای هاشمی ، دولت گفتند که در آئین نامه اجرائی   دیده میشود مذاکرات هست اگر دیده میشود  من دیگر صرف نظر می کنم .
 رئیس- خوب ، موقع پیشنهاد شما که شد رأی  نمی گیریم .
 منشی- پیشنهاد کمیسیون کشاورزی ، پیشنهاد این بود که بندی به این ترتیب در اینجا لحاظ  بشود ، حداکثر یک درصد از اعتبارات  این تبصره به منظور خرید ماشین آلات  د راختیار  جهاد سازندگی  قرار می گیرد .
 رئیس- (‌ماشین آلات و ادوات ؟)  181 نفر  حاضرند نمایندگان موافق این پیشنهاد قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند )  تصویب نشد .
 منشی- پیشنهاد دوم که رأی  گرفته نشد از آقای عوض زاده  بود که پیشنهاد کرده بودندکه در بند (و)  این عبارت  اضافه بشود ( و عدم  پرداخت به موقع )  یعنی عبارت  به این ترتیب می شود (  ومصرف وام دریافتی در غیر  موارد مصرح در این تبصره وعدم پرداخت به موقع  در حکم تصرف  غیر قانونی د روجوه عمومی محسوب خواهد شد ).
  رئیس-  181  نفر حاضرند  موافقین  با پیشنهاد آقای عوض زاده  قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند )  اینهم رأی  نیاورد ،آقای  قاضی زاده  هم منصرف شد  از رأی گیری  چون آقایان  گفتند این در آئیننامه  اجرایی می گنجد  که اگر ببینیم که تعاونی های  اینجوری مصرفشان  معقول باشد کم و زیادشان در آئین نامه اجرایی …
 منشی- پیشنهاد آقای نیک فر را می خوانم  برای رأی گیری ، پیشنهاد این است که بندی به این ترتیب  اضافه بشود در این  تبصره حداکثر مبلغ 10 میلیارد  ریال از اعتبارات  این تبصره به منظور تهیه و تدارک واحدهای تعاونی تولیدی مشاع که با معرفی هیأتهای هفت نفره واگذاری زمین معرفی میشوند قرار گیرد .
  رئیس- 181 نفر  حضور دارند   موافقان  بااین پیشنهاد  اصلاحی قیام  بفرمایند ( عده کمی برخاستند )  تصویب نشد .  دیگر پیشنهاد نداریم ؟
  منشی – پیشنهاد دیگر هست از آقای  نوبخت از تاریخ  تصویب این قانون فقط  برای یکبار  کلیه کشاورزانی که قادر به باز پرداخت وام دریافتی  از بانکهای کشاورزی و سازمان تعاونی روستائی نگردیده اند از جریمه دیر کرد و سود مربوطه    معاف  بوده وموظف  به پرداخت اصل  وام خواهند بود ومبلغ  معاف شده از افزایش حقوق گمرکی  وعوارض بازرگانی برنج وارداتی تأمین گردد . آقای  نوبخت بفرمائید .
  محمد باقر نوبخت -  بسم الله الرحمن الرحیم .  برادرانی که موافقت کرده اند از آنها تشکر می کنم وتوجه برادرانی  را که مخالفت  کرده اند هم جلب  میکنم که دقیقاً‌گوش  بفرمائید که چیست و بعداً  مخالفت بکنند همه نمایندگان  بزرگوار استحضار دارند که کشاورزان هر ساله برای انجام کار کشاورزی نیاز به دریافت  وام از بانک کشاورزی و سازمان تعاون روستایی دارند و شرط دریافت  چنین وامی این است که باید وام  سال گذشته     را مستهلک کرده باشد و بدهکاری  نداشته باشد اما از سال 57 خصوصاً و سالهای  بعد که صحبت از نپرداختن اقساط  بود و بعضاً  هم به علت  اعسار قادر  به پرداخت اقساطشان  نشدند بعداً‌که   یک تمکنی  پیدا کردند و رفتند وخواستند  وامشان را تأدیه  بکنند مواجه شدند با جریمه دیر کردی با نرخ ده درصد . یعن  کشاورزی که پنجهزار  تومان بدهکار  بوده الان که خواسته برود پرداخت  بکند باید پانزده هزا رتومان پرداخت  بکند وطبعاً‌کشاورزی که مشکلات زیادی دارد قادر  بهاین نخواهد بود که پانزده  هزار تومان پرداخت بکند . پانزده هزار تومان پرداخت بکند که بخواهد سی هزار تومان وام بگیرد . یعنی  عملا ما بخشی از کشاورزان را از تسهیلات موجود در تبصرة 4 محروم کرده ایم . حالا پیشنهاد  این است . کشاورز آمادگی دارد که اصل  وام خودش را پرداخت بکند ، اما این جریمه  دیر کرد که ده درصد است و کارمزد هم که چیزی برابر چهاردرصد  است ، کل نرخ  جریمه وکارمزد چهارده درصد است واین رقم را تصاعدی بالا برده وکشاورز قادر  به بازپرداخت نیست تا این تاریخ که ده سالهانقلاب را ما پشت سر گذاشته ایم اینها آمادگی داشته باشند وام بگیرند ، بیشتر تولید بکنند وکمتر ما را وادار به واردات بکنند ما فقط این جریمه  دیر کرد را معافشان بکنیم واصل مبلغ  را از اینها بگیریم . ممکن است بانکها بگویند که این مبلغی را که ما  قرار است  ببخشیم ومعاف بکنیم  بخشی از درآمد ما را تقلیل  میدهد .میتوانیم برای برنج وارداتی که امسال هم قرار است تناژ بالایی وارد بشود  کیلویی 5 ریال  با 10 ریال  حقوق گمرکی  وضع بکنیم  که این تأمین  درآمد بشود  . به این  ترتیب ما میتوانیم   بخش عمده ای  از کشاورزان معسر وگرفتار را که به واقع درتنگنا  هستند فرصت بدهیم که مجدداً  وام بگیرند ، ضمناً اصل مبلغ  را هم تأدیه  وباز پرداخت بکنند .
 منشی- آقای نوربخش  مخالف :
  محسن نوربخش – بسم الله الرحمن الرحیم . متأسفانه از سیستم  بانکی اینجا کسی نیست که واقعاً  به داد بانکها برسد وما مرتب مشغول  تصویب مصوبه  هستیم  و سیاستگذاری در  مورد   بانکها و مصرف وجوهی  که به عنوان سپرده در بانکها جمع شده روی آن داریم  سیاستگذاری  می کنیم . حالا این دخالت  مجلس ودخالت دولت  در این پولهایی که در بانکها مال مردم هست وجمع شده تا کجا میخواهد پیش برود ؟ پیشنهاد من این است که د رحد سیاستگذاری ما اکتفا  کنیم ، یعنی  بیائیم ومصارفش  را مشخص  کنیم که درکجاها این مصرف  بشود .اگر قرار باشد  که علوه بر نوع مصرف  در رابطه  با اینکهاینها یعنی کسانیکه تحت سیاست  ما رفتند  از بانک پول  گرفتند ،اگر  وظیفه خودشان   را انجام ندهند باز هم دولت  و قانون بیاید پشت سر اینها بگوید بسیار خوب ، اگر نتوانستید باز پرداخت کنید اشکال ندارد ، برای یکبار  هم معاف  هستید در واقع شالوده بانکها را ما داریم بر چه چیز بنا می کنیم ؟  این نکته را ما توجه   بکنیم  که بانکها براساس  منابعی که در آنها جمع  شده ومصارفی که برای خودشان
تنظیم می کند موظف  هستند که ترازنامه خودشان رادر پایان  سال حداقل  سود آور یا اینکه زیانی ندهد ببندند . شما اگر بیائید برایش  هزنیه مشخصی  را تعیین بکنید که بیا این پول را بده ،  دراین جایی که من تعیین  میکنم به مصرف برسان ،  بعداً هم اگر کسیکه  از تو پول  را گرفته  بود نتوانست بازپرداخت بکند ، اشکال ندارد ، جریمه  و سایر مسایل  را ببخش ، از هیأت  مدیره بانک ما چه توقعی داریم که براساس اختیاراتی که باید داشته باشد بتواند یک مؤسسه حداقل  زیان نده را برای ما بگردان و گردش سالمی داشته باشد ؟ با توجه به این مطلب  اصولا این مسأله ای که پیشنهاد میشود دخالت  در اختیارات هیأت مدیره بانکها است . یعنی  اگر شما دارید برایش یک زیانی را ایجاد می کنید ، چون این در واقع  یک نوع ایجاد بارمالی و زیان است برای سیستم بانکی ، روی این حساب کرده و براساس حسالی که روی این درآمد کرده آمده پرداختهایی را انجام  داده است .ا گر شما به یک باره میائید ودر یک روز  تصمیم میگیرید که از این بابت بازپرداختی صورت نگیرد باید ما به التفاوتش  را از  جای دیگر تأمین  بکنیم ، از کجا داریم تأمین می کنیم ؟ برادرامان آقای نوبخت میفرمایند که از محل برنج وارداتی . واقعاً سیستم  اقتصادی ما دارد به کجا میرود ؟ سیستم بانکی ما از محل برنج وارداتی میخواهد بگردد  .  یعنی  ما روشی را داریم میگذاریم که دو سال دیگر اگر برنج وارداتی نداشته باشیم بانک مان هم زیان خواهد داشت . آیا این صحیح  است از نظر سازماندهی سیستم بانکی وبه عنوان یک بنگاه افتصادی  که بطور سالم  باید کار کند ؟ با توجه به این من اصلا فکر میکنم که دخالت  در این امر از آنجایی که جزو اختیارات هیأت مدیره بانکها است وبار مالی خواهد داشت تا ما نتوانیم بار مالی اش را تأمین کنیم اشکال  داشته باشد واز نظر اصول اقتصادی  هم همانطوری که گفتم به هیچ وجه صحیح  نیست که ما این را برای  یکبار تصویب کنیم چون مطمئن  باشید که بار دومی هم وجود خواهد داشت  وخواهیم گفت که برای یکبار  دیگر این کار را بکنیم .
 منشی- آقای قمی ، موافق :
 محمد قمی – بسم الله الرحمن الرحیم . با توجه به نامشخص  بودن سیاستها در بخش کشاورزی برادران که در حوزه های انتخابیه  تشریف میبرند یک سال کمباین به کشاورز نمیرسد واو نمیرسد محصولش را جمع آوری کند و بسیاری از محصولاتش از بین میرود (  همین سال گذشته ) . یک سال سم به موقع نمیرسد ، دفع آفات نمیتواند درست انجام بشود ویکبار  قیمتها در بازار بالا و پائین میشود وتثبیت ندارد .مثلا قیمت سیب زمینی   سال گذشته  این قدر نازل  بود  که کشاورزها یک چیزی هم دستی میدادند  که سیب زمینی  شان را از انبارها خارج بکنند .به این چند  علت یک کشاورز ممکن است وامی که از بانک میگیرد نتواند پرداخت بکند و وقتی  ما میائیم  در رابطه با مسأله دریافت  کا رمزد  بانکی از یک کشاورز آن نرخ تصاعدی را بالا میبریم ومیخواهیم به این شکل از او بگیریم معنا ومفهومش  این است که  اگر میخواهیم  قانون را رعایت بکنیم و سیاست اقتصادی  را اعمال بکنیم بایستی سیاستهای کشاورزی هم صحیح باشد . وقتی  سیاستهای کشاورزی  صحیح نیست دقیقاً ما بیائیم سیاستهای اقتصادی  را اعمال  بکنیم ظلمی  به کشاورزان است و این کارمزد  بالا باعث  میشود که کشاورز همیشه بدهکار باشد وهیچ موقع نتواند رونق وتوسعه به کشاورزی اش  بدهد وناچار میشود  از رفتن بچه اش به مدرسه جلوگیری کند و او را کنار خودش  به کار بگیرد  که تنگه  کار را خرد  بکند . بنابراین این نظرات  کارشناسی در رابطه با جمیع جهات واگر  جامع باشد   در تمام  سیاستها اعمال بشود ما مدافع  آن هستیم و با توجه  به دهه دوم انقلاب  خوب است که به کشاورزان هم عنایت و توجه بشود و برای یکبار ما کشاورزان را معاف بکنیم که انگیزة بیشتری هم برای تولید داشته باشند و بگویند مجلس و دولت هم نسبت به این قضیه  عنایت خاصی دارند .والسلام .
 رئیس- مخبر کمیسیون توضیح بدهند .
 علی عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )- این پیشنهادی است  که از شگفتیهای  برنج است ، یعنی به نفع  برنج کارهای شمال ، به ضرر  کشاورزان بدون برنج آذربایجان و بقیه جاهای کشور است ( خیرخواه – چرا اینطور  می فرمائید برای  همه کشاورزان است )  ایشان میفرمایند که برنج وارداتی را گران بکنیم ،‌برنجی را که میدهیم به کل کشاورزان کشور به استثناء برنج کاران شمال بعد از محل  این گران کردن بهره وام برنج کاران  را که پرداخت نکرده اند پرداخت بکنیم .این از کشاورزهای کشور بگیریم و بدهیم برای بهره  برنج کاران شمال .این  چه پیشنهادی است که بگوئیم  به نفع کشاورز است ؟
   دوم اینکه  ما با این عمل  داریم کشاورزهای درستکار را که چون در قبال  دولت و بانک و بقیه مسایل متعهد بوده اند و رفته اند به هر زحمتی   و لوحتی به قیمت فروختن اثاث  خانه شان ، آمده اند این وام را به موقع  پرداخت کرده اند و به دینشان عمل کرده اند دچار یک نوع خسران روحی می کنیم که بگویند عجب اشتباهی کردیم . من  هم اگر فرشم را نمی  فروختم  واین وام را نمیدادم الان  مشمول این عفو میشدم  و بهره  هم از من نمی گرفتند .  نه دیر کرد  می گیرند ،  نه بهره میگیرند .  حالا اصل  وام را میدادم . ثانیاً اگر ما چنین  کرامتهایی را اینجا به خرج  بدهیم  در آینده چطور میخواهیم انتظار باز پرداخت وامی را که داده ایم داشته باشیم ؟ یعنی کشاورز وام را میگیرد 7-8  سال نمیدهد ، مرتب  جریمه روی آن میاید .  آخر سر مجلس در یک تبصره ای تصویب میکند  که این 7-8  سال جریمه  و بهره اش هیچ ،حالا بیا خودش را بده بنابراین  ما داریم عملا تمام وامهای بانک کشاورزی را تبدیل  به قرض الحسنه  می کنیم . آن هم قرض الحسنه  برای کسانیکه متخلف هستند ، کسانیکه به هر قیمتی  ،‌به خاطر آبرویشان ، به خاطر وجدانشان به خاطر تدین شان که بدهکار به بانک هستند ،به موقع  آمده اند و وام بانک  را با بهره  پرداخت کرده اند اینها بایستی  زیانکار باشند . کسانیکه به هر حال نتوانسته اند یا نخواسته اند این وام را باز پرداخت بکنند . بهره را به  موقع بدهند ،‌جریمه به آنها تعلق گرفته  ما میگوئیم خیلی خوب ،از خیر جریمه و بهره  شما هم گذشتیم چه بهای  چه ؟  به بهای فروختن  برنج گران به مستضعفین شهری و روستائی . حالا اکثریت  کشاورزان کشور ، یعنی به استثنای مناطق  برنج خیز همه کشاورزان کشور دارند از این برنج استفاده می کنند ما این را گران می کنیم که بهره  متخلفین را ندهیم ولو اینکه کشاورز هستند .ما به شدت با این پیشنهاد مخالف هستیم .
 رئیس- نماینده دولت :
  روغنی زنجانی (‌وزیر برنامه و بودجه )ـ مادر آئیننامه اجرایی معمولا حدود ده درصد پیش بینی می کنیم که یک چنین مواردی که پیش  بیاید هم تسهیلات  در تمدید  زمان بازپرداختش  فراهم می کنیم و هم رسیدگی   که علت  اینکه یک  کسی نتوانست  سرموقع  پرداخت بکند چیست ؟  علاوه بر آن د رخود بانکها کمیسیونهایی هست که وقتی  یک اعتباری  که داده شده به موقع  پرداخت نمیشود دراین کمیسیون معمولا رسیدگی می کنند . اگر علت  این باشد  که توان داشته و نداده طبق  مقررات و قوانین دنبالش میروند ومی گیرند واگر توان نداشته باشد معمولا تحت عنوان مشکوک  الوصول بعد ازاینکه مراحلش  را طی می کند به عنوان سوخت در تراز بانکی میاید . این است که این جوری  هم نیست که تا آخر بروند  ولو دلایل  کافی هم برای گرفتن جریمه یا وام نداشته باشند طرف را از هستی ساقط  بکنند که پولشان را بگیرند ، بلکه  مکانیزمهایی برای کمک به وام گیرندگان کشاورزی وتبصرة 4  وجود دارد . لذا لزومی  ندارد اصلا  این بحث و این پیشنهاد در این تبصره بیاید . بگذارید خود مکانیزم طبیعی اینکار را انجام بدهد و بانکها براساس مصالح بانکی و سیستم  پولی خودشانر ا بچرخانند و اداه کنند . خیلی ممنون .
 محمد باقر نوبخت – غالب برادران با اساس قضیه  موافقند ، مشکل  قضیه  فقط در ارتباط با حقوق گمرکی است که روی برنج بسته  می شود یعنی  از نظر تأمین  درامد ظاهراً  اشکال خواهد داشت . ما می توانیم در ارتباط  با همین تعاون  ملی پنج درصدش را بگوئیم با هر تأمین  مالی که خودشان می گویند ما راضی هستیم .در هر صورت  اینطور هم که آقای عبدالعلی زاده   گفتند  نیست .ا ینها معسرند ، گرفتارند .
 رئیس-  پیشنهاد آقای نوبخت  را برای رأی گیری مطرح می کنیم پیشنهاد را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد )
 از تاریخ  تصویب این قانون فقط برای یکبار کلیه  کشاورزانی که قادر به باز پرداخت وام دریافتی از بانکهای کشاورزی و سازمان تعاونی روستایی نگردیده اند از جریمه  دیر کرد و سود مربوطه معاف بوده وموظف به پرداخت  اصل وام خواهند بود ومبلغ معاف شده  از طریق افزایش حقوق گمرکی  وعوارض بازرگانی برنج وارداتی تأمین  گردد .
 رئیس- 182 نفر در جلسه حضور دارند . موافقان   با این پیشنهاد اصلاحی  قیام فرمایند( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . تبصرة 5 قرائت شود .
( به شرح زیر قرائت شد )

  تبصرة  5-  تبصرة 61 قانون بودجه سال 1364  کل کشور بشرح زیر اصلاح میگردد :
 الف- سازمان حمایت  مصرف کنندگان  مکلف است پنج درصد (5%)  از کلیه درآمدهای حاصل از مابه التفاوتهای وصولی موضوع بند ده ماده (7)  اساسنامه خود را به حساب درآمد عمومی کشور واریز  نماید .
 مابه التفاوتهای دریافتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان مشمول مالیات  بردرآمد نمی باشد .
 ب- دستگاههائی که برای خرید وتدارک کالاهای اساسی  از محل درآمد حاصل از مابه التفاوت های وصولی  موضوع بند ماده (7)  اساسنامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از سازمان مذکور وجه دریافت  می نمایند مکلفند  حداکثر تا پایان  فروردین  ماه سال 1369  مانده وجوه دریافتی مصرف وتعهد نشده از این بابت  را به سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان مسترد دارند .
 ج- هر گونه تأخیر یا تعلل در پرداخت وجوه مذکور  و واریز ما به التفاوتهای دریافتی در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی  محسوب وبا متخلفین  طبق قانون رفتار خواهد شد .
 د- سازمان حمایت مصرف کنندگان  و تولید کنندگان مکلف  است مبلغ  پرداخت شده به هر دستگاه وهمچنین مبلغ  مصرف شده و برگشت شده را به تفکیک  هر سال تعیین   و تا آخر  خرداد ماه سال 1369  به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  از طریق وزارت  برنامه و بودجه وهمچنین  به وزارت  امور  اقتصادی  ودارائی  اعلام دارد .
 دمنشی- در این تبصره آقای موحدی  ساوجی دو پیشنهاد دارند که امروز تشریف ندارند . پیشنهاد دیگری هم نرسیده است .
 رئیس- تبصرة 6 قرائت شود .
(‌به شرح زیر خوانده شد )
 تبصرة 6-
  الف- اجازه داده میشود :
1-    مبلغ شانزده میلیارد (16000000000)  ریال از اعتبار  سرمایه گذاری ثابت  منظور در ردیف 503002 ( هزینه های  پیش بینی نشده عمرانی )  قسمت چهارم  این قانون جهت اجرای طرحهای عمرانی  ضروری وعملیات  عمرانی بخشهای محروم براساس گزارش  وزارت برنامه و بودجه  درباره نقاط محروم بنا به پیشنهاد وزرای ذیربط وتأیید وزارت برنامه و بودجه وتصویب هیأت وزیران به پروژه های مشخص اختصاص  یابد و پس از مبادله موافقتنامه  با وزارت برنامه و بودجه به مصرف برسد .
وزارت  برنامه و بودجه مکلف  است ظرف دوماه از تاریخ  تصویب این قانون پس از انجام بررسی های لازم ،عنداللزوم گزارش بخشهای محروم موضوع  تبصرة 6 قانون  بودجه سال 1366 را مورد  تجدید نظر قرار داده و برای تصویب  به هیأت وزیران تقدیم نماید .
2-    مبلغ هشت میلیارد (8000000000)  ریال از اعتبار  موضوع بند (1)  این تبصره جهت هزینه های متفرقه  عمرانی پیش بینی  نشده و ضروری  استانها و طرحهای عمرانی  مناطق روستائی و عشایری به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید  وزارت برنامه و بودجه  حسب نیاز بین استانهای کشور  تقسیم و سهم هر استان  با پیشنهاد استاندار ویا مسؤول اجرایی ذیر بط تصویب کمیته  برنامه ریزی استان به طرحهای مشخص  اختصاص داده شود .
3-     حداقل هفتاد درصد (70%)  اعتبار موضوع بند (1)  این تبصره باید به پروژه های عمرانی  روستائی و عشایری اختصاص یابد .
4-     ایجاد هر گونه تعهد برای سالهای بعد وهمچنین  شروع پروژه هائی با بیش از مبلغ  یکصد میلیون (100000000)  ریال اعتبار  از محل اعتبار موضوع  بندهای (1)و(2) این تبصره ممنوع است .
5-      اجازه داده می شود مبلغ بیست و پنج میلیارد (25000000000)  ریال بقیه  اعتبار منظور  در ردیف 503002 قسمت چهارم  این قانون بمنظور  بازسازی مناطق مختلف  کشور که د راثر  عوامل غیر مترقبه از قبیل  سیل و زلزله  خسارت می بینند هزینه گردد .
 این اعتبار با تصویب هیأت  وزیران بین استانهای آسیب دیده تقسیم شده وبا تصویب کمیته برنامه ریزی استان به طرحهای مشخص اختصاص  می یابد .
ب- تامبلغ یک میلیارد (1000000000)  ریال از اعتبار ردیف 503001  (‌هزینه های پیش بینی نشده ) قسمت  چهارم این قانون جهت هزینه های ضروری استانها در اختیار وزارت  کشور قرار گیرد .
ج- وزارتخانه های برنامه و بودجه وکشور  مکلفند  گزارش عملکرد  این تبصره را هر چهار ماه یکبار به کمیسیون  برنامه و بودجه  مجلس شورای اسلامی  تسلیم نمایند . همچنین استانداران موظفند هر چهار ماه یکبار گزارش   عملکرد  اعتباراتی را که د راجرای این تبصره در اختیار  استانها گذارده  می شود ، به اطلاع  نمایندگان استان مربوط برسانند .
 رئیس-  الان تنفس میدهیم . احتمالا  اگر احساس کنیم پیشرفتمان تا عصر خوب نباشد شب را هم جلسه  خواهیم گذاشت . البته این مربوط  به آینده است که چه جوری پیش  میرویم آقایان خودشان را آماده کنند . چون ممکن است شبها هم جلسه داشته باشیم . ضمناً از این به بعد اسم کسانیکه جلسه را موقع رأی گیری معطل کنند  ومنتظر آنها بشویم میخوا نیم .  اسامی را بخوانید .
 منشی- کسانی که جلسه را معطل گذاشته اند :
 آقایان ذوالقدر ،‌فخرالدین حجازی ، واقفی ،‌قلی زاده ، اربابی فرد ، عبدالله حسینی .
 رئیس- یک ربع  ساعت تنفس  داده میشود ( جلسه ساعت 45/10  به عنوان تنفس  تعطیل ومجدداً ساعت 25/11 به ریاست  آقای کروبی نایب رئیس تشکیل گردید .)
 نایب رئیس-  بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه مذاکرات رسمی است .
 یک نکته ای  را توجه بفرمائید  من این را عرض کنم .دیروز  500 میلیون  تومانی که برای جانبازان در تبصرة 3 برای اشتغال  گذاشته بودند انتقال  داده شد برای رزمندگان همان موقع  هم این عبارت  در ذهن بود که باید از چه طریقی انجام بشود ؟آن  موقع عبارتی داشتند که ما غفلت  کردیم که به عنوان اصلاح عبارتی  عرض کنیم  ویک نامه ای هم در رابطه با آن قضیه نوشته اند که از طریق  معرفی مراکز گسترش  انجام بشود . آیا این اصلاح عبارتی  حساب میشود یا نمیشود ؟این  بالاخره از چه طریقی انجام بشود ؟
 عبدالعلی زاده (‌مخبر کمیسیون برنامه و بودجه ) – آئین نامه اش را دولت تعیین می کند .
 نایب رئیس-  دولت  آئیننامه اش را تعیین می کند .
 منشی- پیشنهادهای تبصرة 6 را مطرح می کنیم .
در بند (الف) تبصرة 6 قسمت 1 آقایان :  رشیدیان ، عابدی ، جادری ، بیانک ، رسول موسوی ، پیشنهاد کرده اند که بعد از ‹‹‌بخشهای محروم ›› کلمه ‹‹‌استانهای جنگی ›› اضافه گردد و بند‹‹2  آن 800 میلیون تومانی که به استانها داده میشد آن بند هم حذف شود ››.
 آقای عابدی  توضیح بفرمائید .
 نورالله عابدی – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران عزیز توجه کنند ما چیزی در حدود 194 بخش محروم  در کشور داریم   . از کل بودجه های عمرانی که برای بخشهای محروم ، برای محرومیت زدایی در نظر گرفته اند چیزی در حدود  800  میلیون تومان است که تحت عنوان بخشهای محروم  آورده اند . پیشنهاد ما این است که آن متفرقه عمرانی  که 800 میلیون تومان است سرازیر بخشهای محروم بشود . یعنی جهت گیری مجلس  در ارتباط  با بخشهای محروم  خیلی قوی تر باشد و بودجه  بیشتری را برای بخشهای محروم در نظر بگیریم ، نه اینکه بگوئیم بخشهای محروم ولی واقعاً  چیزی به بشخهای محروم داده نشود .در پشت بخشهای محروم   گفته ایم  به استانهای جنگی هم اضافه بشود . منتها به جای این 800 میلیون تومان که به بخشهای محروم داده اند گفته ایم 6/1  میلیارد تومان برای بخشهای محروم واستانهای جنگی باشد .همان طور که  برادرها وخواهران  عزیز میدانند واقعاً در طول  هشت سال  جنگ اینها  عدم توسعه  داشتند ، عدم رشد داشتند . مشکلات بسیار زیادی راداشتند . شما  یادتان هست  تانکهای عراقی تا پشت دروازده اهواز مستقر بودند . سوسنگرد ،هویزه ، بستان ،آبادان ،‌خرمشهر ، ایلام ، باختران ،‌حتی اخیراً که منافقین  به پشتیبانی  رژیم  عفلقی  عراق  حمله کردند آمدند بعضی از بخشهای کشور را گرفتند در نتیجه هیچگونه پروژه عمرانی در آن بخشها اجرا نشد واینها عدم توسعه داشتند .برای مثال من خدمت  عزیزان عرض میکنم دراستان خوزستان ما قبل از جنگ بالای 800 پزشک
داشتیم  ابتدای  شروع جنگ و بعد از جنگ ودر زمان جنگ این به 400 وخرده ای پزشک تقلیل پیدا کرد . یعنی یک مقدار از امکاناتمان را ازدست دادیم . تختهای بیمارستانی مان از چهار هزار وخرده ای به دو هزار وخرده ای تقلیل پیدا کرد . یعنی تختهای بیمارستانی خرمشهر را ازد ست دادیم ،آبادان به همین صورت و بعضی از بخشهای دیگر . بنابراین الان مردم مناطق جنگی کشور واقعاً  بایک وضعیت استثنائی روبرو هستند . کمیسیون برنامه و بودجه به این مسأله عنایت نداشته ، دولت هم عنایت نداشته ، اعتقاد ما این است که هشت سال بوده ، با یک دید بازی با آن برخورد بشود ، بعضی از برادران کمیسیون برنامه به این مطلب  توجه داشته باشند . اگر جنگ در بعضی استانهای جنگی  بگذارند ، جای مردم کردستان بگذارند ،‌جای مردم باختران و ایلام بگذارند ، جای مردم خوزستان بگذارند  ،   بدانند که مادریک روز در اهواز در اثر بمباران بیش از 200 تا شهید دادیم ودریک بمباران در اندیمشک  بیش از 200 شهید ما تقدیم  کردیم ،این ها را داشته باشند ، بدانند که بیش از 190 تا موشک دردزفول  قهرمان فرود آمد . آنجا انگیزه شان ( نایب رئیس – وقتتان تمام است ) برای ورود پیمانکارها نبوده در نتیجه ما میگوئیم هشت سال جنگ داشتیم .هشت  سال عدم توسعه و رشد دراستانهای جنگی داشتیم . برادران کمیسیون برنامه و بودجه ودولت بایدبه این مسأل عنایت داشته باشند . برادرمان آقای عبدالعلی زاده هم در پشت  این تریبون فرمودند که ما عدم توسعه مناطق  جنگی را تأیید می کنیم . بنابراین  ما میگوئیم آن 800 میلیون تومان که بخش هزنیه های متفرقه  عمرانی است وهیچ اثر آنچنانی هم ندارد به بخشهای محروم کشور اضافه بشود و 6/1  میلیارد تومان به استانهای جنگی اضافه بشود .والسلام .
 منشی- آقای یوسف پور مخالف.
 علی رحم یوسف پور – بسم الله الرحمن الرحیم . برادرمان آقای عابدی  دیواری کوتاه تر از بخشهای محروم پیدا نکردند . اولا این مبلغ  16 میلیارد ریال که اینجا نوشته شده 400 میلیونش  بیشتر به مناطق محروم تعلق نمیگیرد . بقیه اش هزینه های پیش بینی نشده است .در ثانی  دراستان های ایلام ، باختران ، کردستان و خوزستان  اکثر بخشهای همین استانهای جنگزده ،جزو بخشهای محروم هستند بنابراین درصد زیادی از این چهار استان جنگزده از این  بودجه محرومیت زدایی میتوانند استفاده کنند واین بودجه ناقابلی  که به هر بخش محروم معمولا سه میلیون تومان یا2 میلیون تومان میرسد ،دیگر  چه از آن  می ماند که به مردم  جنگزده هم بدهد ؟ این است که در مورد  مناطق جنگزده ما بودجه بازسازی داریم بودجه اشتغال داریم ، انواع و اقساط  بودجه های دیگر هم داریم واین 400 میلیون ناقابل  که هب هر بخشی هم 2میلیون ، سه میلیون بیشتر نمیرسد دیگر واقعاً ارزش این را ندارد که ما بیائیم مناطق جنگزده را هم اضافه کنیم و ان شاء الله در ردیف های دیگر قطعاً باید برای مناطق جنگزده گذاشته بشود وبا 200 میلیون تومان و 100 میلیون تومان بار مناطق جنگزده بار نمیشود ،کما اینکه اکثر بخش هائی  هم که د رمناطق جنگزده هستند جزو بخش های محروم توسط وزارت برنامه و بودجه به حساب آمده اند .والسلام .
 منشی- موافق آقای رشیدیان .
 محمد رشیدیان – بسم الله الرحمن الرحیم . البته برادر عزیزم آقای عابدی  به نظر من همه مطالب را آن طور که باید فرمودند ، مجلس محترم هم این مسائل را تا حدود زیادی چون خودش  در جنگ بوده و اغلب  نمایندگان از مناطق جنگی هستند و رزمنده بوده اند ،آین مسائل را به خوبی اطلاع دارند .در طول هشت سال تمام شهرهای آبادان ،‌خرمشهر ، دشت آزادگان  ، قصر شیرین ، باختران ،ایلام به طور مداوم زیر آتش بوده ، مورد حملات  هوائی  و زمینی دشمن  وانواع سلاحهای مختلف . در روز اول دشمن  بعثی صهیونیستی به علت نداشتن آن امکانات اولیه که مادر مرزها می باید داشته باشیم به علت انقلاب  اینها تا عمق صد  کیلومتری خاک ما هم آمدند ،  حتی اهواز از یک طرف تادزفول  وتا نزدیکهای  اسلام آباد و کرند غرب  و بعضی از شهرها را به کلی به تصرف خودشان درآوردند وبه کلی امنیت را ازاستان های جنگی  سلب کردند . در طول هشت  سال باید توجه کنیم که دراستانهای مختلف  جنگی ، شش  استان ما که لبه تیز حملات  دشمن بوده ،هیچ برنامه ای ، پروژه  عمرانی  اعم از صنعتی یا کشاورزی وخدماتی پیاده نشده ، بیشتر راههای ما در اختیار جنگ بوده ، امکانات ما دراختیار جنگ بوده ، بهداری ها ، بیمارستانهای ما ، مدارس ما ،حتی مدارس ما هنوز هم دراختیار   سپاه  است . آقای یوسف پور ! هنوز مدارس ما دراختیار  گردانها و لشکرهائی است که دراستان خوزستان هستند ، بسیاری از اماکن مردم ، بسیاری از زمینهای کشاورزی ، بسیاری از مراکز مهم تولیدی  ما ، صنعتی ما همین الان هم در اختیار سپاه گردانهای رزمی است ، مادر طول جنگ  تمام امکاناتمان  از لودر وبولدوزر واینها در  عملیات  ، دولت دستور میداد که شما وارد عملیات بشوید .ما بعداً  جبران می کنیم وجبران نمیکرد . به علت وضعی که میدانیم یعنی اینها رادر استانهای شش  گانه صرف میکرد . ما نمیخواهیم واقعاً  بگوئیم که مثلا استان خوزستان یا استان باختران  یا ایلام  براستان اصفهام وخراسان  مقدم است . نه هیچ حرف  اینطوری اصلا نیست ، بحث  این است که شش سال تمام یک استان ویا شش استان زیر آتش  بوده واز آن خدمات وازامکانات لازم و بودجه عمرانی لازم در طول این هشت  سال ولواندک هم بوده محروم بوده امکانات و استعداد خودش را هم در راه  جنگ از دست داده به علاوه که مردمی آواره و  کارو تلاش  و فعالیت هم در آنجا به علت جنگ همینطور  را کد  مانده . بنابراین اگر حتی  برای هر سالی صد میلیون  تومان هم باشد .ناچیز هم باشد ، 200 میلیون تومان هم باشد که ناچیز باشد مجلس محترم  کهمرکز توزیع این بودجه است و عادلانه  هم باید توجه کند وباید به آن عمیقاً‌توجه کند ومردم  ما مردم مناطق واستانهای جنگی حتماً  چشم امیدشان  به امام وبعد هم به مجلس  است . هر مسأله ،هر مشکلی ،هر مصیبتی  را به که بگویندبه جرء مجلس ؟این  است که برادران باید خودشان مدافع باشند به نظر من این ضعف  است که یک نماینده جنگی از شهر آبادان یا خرمشهر یا بهبهان  یا باختران بلند بشود ودفاع کند . شما را چه میشود برادران باید رئیس مجلس (‌نایب رئیس – وقتتان تمام است )  دفاع کند باید آقای کروبی دفاع بکند‌، باید برادران دیگر که اینجا نشسته اند و پشت جبهه  بوده اند ومسائل را واقف هستند ،آنها هم دفاع  کنند جنگ را به عهده همین ما نگذارند .اینها  ملت شما هم هستند .اینها عیال شما هم هستند ،اینها جزو جمهوری اسلامی هستند ،نگذارید که همه اش ما بیائیم میدان برای این مسائل ومشاکل … واین مسأله ای است که من خواهش می کنم هر مسأله ای که برای استانهای جنگی  پیش آمد به علت اینکه در طول  جنگ واقعاً  ا زتمام امکانات محروم بوده اند ، برادران به عنوان حفظ اسلام وبه عنوان حفظ ثغور اسلام وانقلاب با طیب خاطر توجه کنند و به آن رأی بدهند .والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .
 منشی- مخبر کمیسیون آقای عبدالعلی زاده  بفرمائید .
 عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )- ببینید ماهیچ مخالفتی نداریم که به مناطق جنگزده و ستم کشیده در طول جنگ رسیدگی نشود ولی این سؤال را داریم که آیا میخواهیم  مملکت را اداره بکنیم یا نه ؟  مایک جا آمده ایم درتبصره 53 ، 39 میلیارد ریال به پنج  استان جنگزده  داده ایم . که شما بیائید  یک مقدار جبران خسارت بکنید برای عمران . یک اعتبار  کلان داریم  در اعتبارات ارزی وریالی وزارتخانه هابرای بازسازی  طرحهای ملی و اعتقادمان  هم براین است که اگر امکان اضافی ، کشور داشته باشد باید کمک بکنیم . اماا ین پولی که اینجا  هست برای اداره کشور است . چطور  ممکن است  که ما بیائیم بند 2 این تبصره را که همه آن  800 میلیون تومان در اختیار کل استانهای کشور است یعنی  همین  استانهای جنگزده  هم در داخل  آنها هستند  ( بیست و چهار استان  کشور )  قرار داده که اگر یک اتفاقی  پیش بیاید  که احتیاج  به یک کار عمرانی داشته باشند این راانجام بدهند بگوئیم خیر این کار را نکنند . پولی که در بند 2 هست ،‌مفهومش این است . شما درنظر بگیرید  که فرضاً  در یک بخش اصفهان وچند روستای دوروبرش را شامل میشود‌، در یکی از  این روستاها فرضاً سر تقسیم  آب دعوا بیفتد که میتوانند  با دویست ، سیصد هزار تومان ونصب یک دریچه تقسیم  این اختلاف  را حل کنند وچون موضوع  مورددعوی است دهاتی ها حاضر به همیاری وخودیاری  هم نیستند ،‌خوب بگذارند این دعوی بماند در شهریور ماه ، ماه کمبود آب که چه ؟ که  مثلا ما نمیخواهیم برای حل مسائل پیش بینی نشده عمران که صد هزار تومان ،دویست هزار تومان ، پانصد هزار تومان همه اش ، اعتبار اینها است .اعتبار به این مشکل بدهیم که حل بکنند ، بماند سال آینده در بودجه استان اصفهان پیش بینی  بکنند وموافقتنامه رد وبدل بشود . اینکار عملی نیست ، این اصلا امکان ندارد .ما میخواهیم کشور را اداره بکنیم ، برای اداره کردن کشور ،
شما اگر  برای اداره کردن منزل  خودتان وقتی  که حقوق خودتان را میگیرید یک بودجه  یک ماهه  بنویسید ودرآمدتان را به هزینه های تقسیم بکنید . وسط برج یک دفعه می بینید که مهمان آمده ویک هزینه پیش بینی نشده روی دستتان گذاشت . شما برای اداره کردن یک خانه که چهار پنج نفر اعضاء  آن هستند ،هزنیه پیش بینی نشده می خواهید آن وقت برای مملکت پنجاه  میلیون نفری ، دارای بیست وچهار استان … برادران پیشنهاد میدهند که هشتصد میلیون تومان پیش بینی نشده عمرانی  بیست وچهار استان را حذف کنید ،‌بگذارید  فقط استانهای جنگی . مگر استانهای غیر جنگی مسأله  پیش بینی نشده ندارند ؟اصلا  این   امکان ندارد که ما بتوانیم به این شکل  برخورد بکنیم . ما میگوئیم  در حد توان مملکت به استانهای جنگی برسیم . ولی   اینکه اینجا آمدیم در بند 2گفتیم 800 میلیون تومان مال کل کشور ، بیست  و چهار استان کشور  را قفل بزنیم و بیائیم  بگوئیم که فقط اینجا را بسازیم . اگر مقدور هست خوب اشکالی ندارد . مگر  شمادر استان خراسان که نه بمباران شده ، نه موشک خورده نه در جنگ بوده ، مسأله کم دارید ؟‌مگر اتفاق  پیش بینی  نشده ای که با 100  هزار تومان قابل حل است رخ نمیدهد ؟  خوب ما که نمیتوانیم بیائیم بگوئیم آقا شما استان خراسان را فراموش کنید ، سیستان  بلوچستان  را فراموش بکنید . که همه آن را به بند ( 1 ) اضافه کنید . این بحث 2 است …
 نورالله  عابدی – کمیسیون  برنامه و بودجه به این مسأله  توجه نکرده است 8 سال جنگ را این استانها تحمل کرده اند .
 نایب رئیس-  آقای عابدی  توجه کنید ، شما که حرفهایتان را زدید .
 عبدالعلی زاده – در رابطه با این هم که در بند 1 اضافه  بشود :‹‹ بخش های محروم ومناطق جنگی ››‌ ما باز هم مخالفیم ، علتش این است  که مادر خود استانهای جنگزده  هم بخش محروم داریم و هم برای کل آنها اعتبار جداگانه داریم .ما با این پول ، بااین اعتباری که در این تبصره است . با این 16میلیارد  ریال قصد   اداره مملکت را داریم . این پول ، پول روغن  کاری چرخ  دنده های مملکت است . حالا ما بیائیم  بگوئیم  که خیر شما چرخ  دنده های مملکت را روغن کاری نکنید  یا فقط  در یک بعد بکنید .خوب این به ضرر مملکت  است ، به ضرر  مدیریت مملکت  است .این پیشنهاد در جهت تضعیف  مدیریتی است  که میخواهد در این مملکت   بازسازیها را جبران بکند ، بیاید  به همین استانهای جنگزده هم برسد . بنابراین ما برایاینکه  پیشنهاد دربرگیرنده فقط یک بعد از مملکت است و به سیاستی که برای اداره کل کشور تنظیم شده لطمه میزند وبا عنایت به اینکه برای بازسازیها و رفع محرومیت های مناطق جنگی درحد مقدورات کشور در ردیف های جداگانه اعتبار  قرار دادیم با این پیشنهاد مخالفیم .
 نورالله عابدی – آقای کروبی !  ما هم قبول داریم کمیسیون برنامه و بودجه بگذارند  عدم  توسعه  برای مناطق جنگی ما پیشنهادمان را پس  می گیریم . نگذارید که استانهای غنی ، عنی تر  شوند  این را هم مجلس و هم دولت باید بپذیرند . هشت سال  جنگ و ویرانی در این مناطق بوده است .
 نایب رئیس-  آقای زنجانی بفرمائید .
 روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )-  مطمئناً ما می بایستی برای مناطق جنگی به لحاظ شرایطی که بوده  منابع  بیشتری را ببریم وهزینه کنیم .تبصرة 50  دقیقاً‌محتوایش  همین است ، بازسازی مناطق جنگی دقیقاً در این راستا است که دولت ومجلس  محترم سعی  میکند که طرحهای کلیدی ومهمی راکه تخریب  شده دوباره بازسازی بکند واحتمالاً  طرحهای جدیدی که می بایستی در آن منطقه  ایجاد بشود در قالب این تبصرة 50 عمل بکند . بحثی که برادرمان می کنند ( بحث  عدم توسعه )‌ ضمن تأیید اینکه ما در مناطق جنگی در این مدت  به لحاظ اینکه  منطقه جنگی بود نتوانسته ایم سرمایه گذاری بکنیم ، اما آثار  این فقط شامل  مناطق جنگی نبود ، به دلیل اینکه ما منابع خودمان را برمیداشتیم  می بردیم برای اینکه  خط مقدم  جبهه را نگهداریم  به معنی محروم  کردن سایر  مناطق بود که در صورت اینکه این منبع را نمی بردیم می بایستی میاوردیم سد میساختیم ، راه میساختیم و قس علیهذا. لذا اثرات   جنگ  فقط شامل مناطق  جنگی نمیشود ، شامل  سیستان و بلوچستان  هم میشود که خیلی از آن منطقه دور است ، شامل خراسان  هم میشود و سایر چهارمحال و بختیاری ،‌وکهکیلویه و بویراحمد هم میشود . هر موقع که  برادران می آمدند از بخش های مختلف  ومیگفتند که چرا این راه را در این منطقه نمیگذارید ؟  ما می گفتیم منبع کم  است ، بخش  مهمی از آن را به جنگ داده ایم .  عدم  توسعه عمدتاً برمیگردد هم به مناطق جنگی  که بیشترین  آسیب را دیده وهم به کل کشور . لذا دید دولت بازسازی  در کل کشور  است با اولویت  مناطق جنگی .اماد رمورد این تبصره .این تبصره در حقیقت یک پول توجیبی است که مجلس در اختیار  دولت قرار میدهد که موارد غیر قابل پیش بینی را که قانونگذار به هر دلیل نتوانسته پیش بینی کند ودقیقاً‌بگوید این پول را برای چه خرج  کن ،در اختیار  دولت قرار میدهد . حال این موارد غیر قابل پیش بینی  میتواند شامل  مناطق جنگی باشد ویا شامل  مناطق غیر جنگی . یعنی وقتی  ما استانها را می گوئیم شامل مناطق جنگی هم میشود . حال اگر مجلس   میگوید این موارد غیر قابل پیش بینی در قسمت اول تصریح  بشود که شامل  مناطق جنگی است ما حرفی نداریم ، ولی  شدیداً  با حذف بند 2 مخالفیم برای اینکه  مشخص بشود از این  پولی که دراختیار  دولت قرار داده میشود ، حداقل پنجاه درصدش به مناطق  استان برود ودر استان هزینه بشود .وقتی  شما این سقف  را برمیدارید ، یعنی  دولت براساس مواردی که خودش دارد . ممکن است به طرحهای ملی بدهد .در آنجا شما دیکته میکنید که حداقل پنجاه درصدش به مناطق  استانی برود . لذا با این نکته ای که گفتم در قسمت اول در ادامه بخش های محروم مناطق جنگی  هم باشد اشکالی نداریم ولی با حذف  بند 2 حتماً مخالفیم ، والسلام .
 نایب رئیس- حضار 181 نفر پیشنهاد را بخوانید .
 منشی- پیشنهاد این است که در قسمت یک بند (الف)  بعد از ‹‹بخش های محروم ›› کلمه ‹‹استانهای جنگی ›› اضافه بشود .
 نایب رئیس-  حضار 181 نفر موافقین با این پیشنهاد قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند )  تصویب نشد ، پیشنهاد دیگر را بخوانید .
 منشی- پیشنهاد دیگر از آقایان : بهزادیان ، حائری  زاده ، قاضی زاده ، نوروززاده ، سبحانی نیا ، ذاکری و آقائی  استکه پیشنهاد داده اند در بند (1) قسمت  ‹‹الف›› ‹‹بخش های محروم ›› تبدیل به ‹‹دهستانهای محروم ›› شود وجلمه به صورت  زیر اصلاح گردد :
 وزارت برنامه و بودجه مکلف  است ، ظرف  مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون پس از انجام مطالعه و بررسی های لازم گزارش  دهستانهای محروم موضوع این تبصره را تهیه  و برای تصویب به هیأت وزیران تقدیم دارد . آقای بهزادیان  توضیح بدهید .
 محمدرضا بهزادیان – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم توجه دارند که در قانون بودجه سالهای 1361و62 در همین   تبصرة 6 آورده بودند که .استانهای محروم  شامل یک سری تسهیلاتی که دراین تبصره ودر بعضی از قوانین دیگر هم هست  می شد با توجه به اینکه استانها یک مورد مساحت بزرگ داشت و وقتی شما در یک نمونه بزرگ میخواهید آمارش را بگیرید ، یک شهرستان محروم با یک شهرستان  برخوردار که بغل دستش است همدیرگ را می پوشانند بنابراین تقسیم اعتبار وامکانات ناعادلانه  است ، به همین  دلیل هم کمیسیون برنامه و بودجه و هم دولت در سالهای  1363و64  آمدند استانهای محروم را تبدیل  کردندبه شهرستانهای محروم که در آن سال  حدود چهل ویک شهرستان را محروم  تشخیص دادند وامکانات را به این شهرستانها دادند .ولی  باز در درون یک شهرستان  محروم ، سه ،چهار  بخش بود که ممکن بود به دلیل اینکه یک بخش  برخوردار است ، بخش های دیگر را بپوشاند وحق آنها را ضایع کند .هیأت  محترم دولت ومجلس در سال 1366 و 67  آمدند تصمیم گرفتند و شهرستانها را تبدیل به بخش های محروم کردند وحاصل کار این شد که د رحال حاضر صد ونود و شش (196)  بخش محروم  را در کشور  شناخته اند وبه آنها این امکانات را میدهند .اما در قضیه بخش ها هم باز نکته  این است که کافی  است بخش ، بخش مرکزی باشد  واین را محروم  تشخیص ندهند هر مشکلی در کار باشد . نکته دیگری که در مسأله  هست ، این  است که ما تقسیمات  کشور مصوب دولت  جمهوری اسلامی  فقط در حد دهستانها داریم .خود برادران توجه دارند که بخش ها در مملکت  چه اشکالاتی دارد . خیلی جاها هست که با همان مساحت الان ( نایب رئیس-  آقای بهزادیان  وقتتان تمام است )  شهرستان است ، عرض بنده این است که اگر ما الگو  را هر چه کوچک تر بگیریم ، امکانات را بهتر  میتوانیم تقسیم  کنیم و ما الان تقسیمات کشوری را د رحددهستانها پیاده کرده ایم و به راحتی  میشود با آماری  که آقایان  دارند محرومیت  را د رحد دهستانها ببرند . خود نمایندگان محترم  هم توجه دارند که در این قضیه خیلی از بخش ها هست
که حقشان ادا نشده . بخش هائی که محروم نبودند ، محروم  تشخیص داده شدند و بخش هائی که محروم بودند مانده اند .خواهش ما این است که به این رأی بدهند .
 منشی- اولین مخالف آقای یوسف پور ، موافق آقای حائری زاده .
 علی رحم یوسف پور – بسم الله الرحمن الرحیم  وبه نستعین . آخر صحبت  برادرمان آقای بهزادیان این بود که می گفتند بعضی از این  بخش ها محروم تشخیص داده شده که محروم نبودند و بعضی ها که محرومند ، محروم تشخیص داده نشده .در صورتیکه  این نیست .وزارت برنامه و بودجه  چندین سال است دارد کا رمیکند  وفاکتورهای مختلفی هم برای محرومیت  تشخیص داده ونمایندگان مناطق محروم هم در دورة دوم جلساتی داشتند ونگذاشتند  بخشی که محروم است ،در محرومیت  بماند   و به هر حال  اسمش جزو مناطق محروم آمده .بنابراین ،این صحبت شان خیلی مقرون به حقیقت نیست . امادر مورد اینکه ما بیائیم بخش های محروم را تبدیل به دهستان کنیم .اولا دو سال است که ما از شهرستان محروم آمده ایم در بخش محروم ودر این دو سال که جنگ بوده واعتبارات عمرانی  ما هم  کم بوده ، مگر ما چقدر  توانسته ایم  برای بخش های محروم کار کنیم که یک دفعه  بعضی از دهستانهایشان آباد و برخوردار شدند که ازدهستان محروم بیرون بیایند و فقط دهستان محروم داشته باشیم ؟ بنابراین یک بخش محروم اولا که چند فاکتور  محرومیت دارد :  یکی اینکه ممکن است راه نداشته باشد ، مراکز  تربیت معلم نداشته باشد .مراکز  خدمات نداشته باشد ،مراکز  بهداشت ودرمان نداشته باشد ، بیمارستان نداشته باشد و اینها . بعد وقتی ما این دهستان را محروم بکنیم قطعاً  تربیت معلم را به یک دهستان محروم نخواهد داد . قطعاً بیمارستان را به یک دهستان محروم نخواهند داد . بنابراین  پیشنهاد جناب آقای بهزادیان  و برادران دیگر خیلی خوب است ولی برای الان نه ، پنج سال دیگر ان شاء الله وقتی ما کارهای زیاد برای بخش های محروم انجام دادیم ،آن وقت میرویم تقسیم می کنیم به دهستانهای محروم . بنابراین در شرایطی که از این تقسیم بندی دو سال فقط  از بخش های محروم گذشته ودر این دو سال  هم ما نتوانستیم کارهای عمده ای انجام بدهیم . بنده و سایر برادرانی که مال بخشهای محروم هستیم  شدیداً‌مخالف هستیم و پیشنهاد دهندگان هم آن جور که من به لیست نگاه کردم اکثر کسانی هستند که معمولا بخش محروم ندارند .والسلام علیکم و رحمت الله .
 منشی- آقای حائری زاده  موافق.
 حائری زاده – بسم الله الرحمن الرحیم . برادرمان آقای یوسف پور در واقع با آقای بهزادیان که صحبت کردند اتحاد نظر داشتند .من فکر می کنم خودجناب آقای یوسف پور  هم اگر عرایضی بنده را توجه بفرمایند رأی  خواهند داد .ملاحظه  کنید در تبصرة 6 اشاره  به بخش های محروم شده ولکن اگر این بخش ها تبدیل به ‹‹دهستان ››بشود چه  پیش میاید ؟  اولا تمام دهستانهای محروم را شامل میشود ،بخش های محروم را شامل میشود ریزتر از بخش هم دردهستان میرود شما آقایان نمایندگان  ملاحظه کرده اید در خیلی از بخش های شما بخش محروم نیست ،  اما چند دهستان  محروم داخلش هست . آنها از این تبصره استفاده نمیکنند  امسال اگر شما قبول کنید که دهستانهای محروم ریزتر بیاید هم بخش  محروم استفاده میکند ، هم دهستانهائی که در بخش های غیر محروم است ولی دهستان  خودش محروم است . اگر این را قبول  بفرمائید . پیشنهاد خوبی است . خیلی از آقایان نمایندگان هم مشکلاتی  دارند در بخش هائی که کل بخش محروم حساب نشده اما یکی ،دو دهستان آن هست که بسیار محروم است .وقتیکه  دهستان به ریز شد مشکلی نخواهد بود .من استدعا میکنم که اگر آقایان صلاح  بدانند به این پیشنهاد رأی بدهند .وتغییر محتوائی نمیدهد بلکه در جهت مثبت  است وبه ریز میرود . شما د رخیلی از بخش ها ،دهستانهائی  دارید که محروم است ،رویش پافشاری هم دارید ،امادر بخشی است که کل بخش  محروم به حساب  نیامده ، در واقع وضعیت  جغرافیائی  و آب و هوا ومنطقه طوری نیست که کل یک بخش  وسیع  همه  آن محروم  باشد . چون در جدول محرومیت  نیست ، چند دهستانش  که محروم است خواهد توانست از این اعتبارات استفاده کند . والسلام علیکم و رحمت الله .
 نایب رئیس- بسیار خوب ، کمیسیون .
 عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )- این پیشنهاد یک مقدار  عوامانه است . اشکالش فقط این است . گفته اند سه ماه اول سال صبر کنید  پول  هزنیه نکنید تا دهستانهای محروم را برنامه و بودجه تعیین کند بعد برود هیأت   دولت سه ماه هم آنجا طول میکشد  تا تصویب بشود بعد که  می خواهند پول را ابلاغ  کنند نصف  مملکت برف آمده دهستانهای سردسیر  هیچ کاری نمیشود کرد .این پیشنهاد اگرمعقول هم باشد باید به اینصورت   مطرح میشد که امسال به هر ترتیبی که برنامه ریزی شده ، بخش محروم  تشخیص داده شده پول برود آنجا هزینه بشود یک پاراگراف پیشنهاد میکردند که سال آینده برنامه و بودجه اینها را به تفکیک  دهستان بیاورید .ولی اینکه امسال  شش ماه اول سال در مملکت این پول  هزنیه نشود که بگویند ببینیم اینجا دهستانش محروم است یا نامحروم است ؟  مگر د راین مملکت بین  محروم ونامحرومش چقدر اختلاف  است که حالا بیائیم بگوئیم  در تشخیص بخش های محروم  آنقدر خطا  شده که  اگر شش ماه اول سال پول در آن هزنیه بشود ، خلاف می شود  جرم است ، نه یک  چنین چیزی هم نیست . چند سال است که روی این بخش های محروم  دارند کار می کنند ،امسال نیست که این تبصره آمده ، این مکانیزم  چندین سال است در بودجه میاید ،هر سال هم برنامه و بودجه ابتدا شروع کرد به نام نقاط  محروم  بعد شروع کرد به شهرستانهای محروم‌. استانهای محروم  تا الان آمده ، رسیده به بخش های محروم واین بخش های محروم تا حدودی سیاستش جا افتاده . حالا شما  میگوئید  در تشخیص  بخش های محروم هم  بی دقتی  شده ، اشتباه  شده ، یک  مورد ،دو مورد . الان صدوهشتاد (180)  بخش محروم داریم . ده موردش  بشود اشتباه ،آن 170  مورد صحیح تقصیر شان چیست  که یک سال کارهایشان عقب بیفتد  که شما میخواهید وسواس به خرج بدهید  ،‌بگوئید  بشود دهستان  امسال بایستی  به صورت بخش محروم به همین شکلی که هست   عملی بشود .  اگر پیشنهادی دارید که از سال آینده ‹‹ دهستان››بیاورند ،آن   مطلبی است که میتوانید الان هم به برنامه و بودجه بگوئید . برادران  را قانع  کنید بروند یک سال کار کنند ،اگر هم نیاوردند بیائید  در بودجه سال آینده به موقعش  پیشنهاد به کمیسیون بدهید ، کمیسیون برنامه و بودجه فرصت  بدهد ، وزارت برنامه و بودجه مکلف بشود برود لیست دهستان بیاورد تنظیم  بشود بیاید اینجا . این عملا  یعنی نیمه اول سال این پول بلوکه  بشود ، نیمه دوم سال هم نصف  مملکت را برف گرفته وامکان هزنیه اش  وجود نخواهد داشت . ما با این پیشنهاد مخالفیم .
 نایب رئیس-  آقای زنجانی .
 مسعود روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )- برادران  توجه بکنند مادر شش سال گذشته سه مرحله  مطالعه مناطق محروم داشتیم که ابتداء  استانهای محروم  است ولی بعضی  نقاطش  برخوردار هستند . آوردیم  شهرستان کردیم باز دیدیم در داخل  شهرستان هم همین  حالت هست  به مرحله بخش ها رساندیم ، حالا پیشنهاد این است که به دهستان هم برود مادر عرض شش سال بالاخره  با بخش ها هم با یک سری مشکلات  اطلاعاتی و آماری روبرو هستیم صرف گذاشتن  اینکه شما بروید مطالعه  دهستان بکنید . باید آن صفت های آماری که ما دنبال آن هستیم و براساس  آنها شاخص ها را تعریف  کنیم و براساس   آنها شاخص ها  را تعریف  کنیم و براساس این شاخص ها مناطق محروم یا دهستان محروم شناسائی بکنیم ممکن  است خود آن آمار اصلا وجود نداشته باشد . لذ ا اگر  بگذاریم دهستان  مطمئناً ما دوماهه نمی توانیم  برسانیم .ولی اگر بگذارید  بخش وما را مکلف کنید  رویش مطالعه کنیم  سال دیگر گزارش بدهیم که آیا این قابل قبول است ، ابعاد گوناگونش را توضیح  بدهیم به مجلس ، بعد تصمیم گرفته بشود این هیچ اشکالی ندارد والا  در فرصت  دوماهی هم که گذاشته میشود … علتش  هم این است که برادرها وخواهرهای نماینده اعتراض  می کنند نسبت  به این مطالعاتی  که ما انجام داده ایم  این مطالعات رادر این  دوماه بازنگری می کنیم  احیاناً‌یا می پذیریم یارد می کنیم با خود برادرهای نماینده وبعد اعلام می کنیم این است که دو ماه نه اینکه ما دوباره نگری وباز مطالعات از ابتدا تا انتها بکنیم . لذا این دوماه اصلا فرصتی  برای دهستان نیست .بهتر است ما را برای سال بعد تکلیف  بکنید  که مطالعه بشود .
 نایب رئیس- حضار  180 نفر پیشنهاد  قرائت میشود وبه رأی گذاشته میشود .
منشی- پیشنهاد این است که در تبصرة 6 بند (1)  قسمت (الف)  ‹‹بخشهای  محروم زز تبدیل به ‹‹دهستانهای محروم ››  بشود واین عبارت هم به این ترتیب   اصلاح بشود :
 ‹‹وزارت برنامه و بودجه مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب
این  قانون  پس از  انجام  مطالعه  و بررسیهای لازم گزارش  دهستانهای محروم موضوع این تبصره را تهیه و برای تصویب به هیأت وزیران تقدیم دارد .››
  نایب رئیس- حضار 180 نفر ، موافقین  بااین پیشنهاد قیام بفرمایند (60 نفر برخاستند ) تصویب نشد .
 جلسه برای  تنفس تعطیل میشود .
 و ساعت 30/2 دوباره شروع می شود (  عده ای از نمایندگان – ساعت 3 جلسه باشد ) بسیار خوب ساعت  3 تشریف بیاورید . اسامی غائبین  هم خوانده بشود
 منشی- غائبین صبح امروز آقای تسلیمی  نماینده تهران ، آقای دعائی نمایندة تهران ،آقای سید احمد موسوی نماینده اهواز ،آقای سید عباس موسوی نماینده ایذه آقای علوی نمایندة گرگان .
 تأخیر کنندگان صبح  امروز آقای احمدی نماینده کنگاور(17 دقیقه )آقای  بهزادیان نماینده قائنات (22 دقیقه ) آقای بیانک ( 20 دقیقه ) ،آقای حجازی نمایندة تهران ( 46 دقیقه )، خانم دباغ ( یکساعت و پنجاه چهار دقیقه )،آقای  شهریاری  نماینده دشتی ( 34 دقیقه ).آقای دکتر صدیقی ( 34 دقیقه ) ،آقای  طاهری نمایندة مراغه ( 28 دقیقه )،آقای قریشی ( 23 دقیقه )،آقای محقر (18 دقیقه )آقای نریمان (16 دقیقه ) آقای نوربخش (36 دقیقه )،آقای هاشمیان (16 دقیقه )آقای دانش (13 دقیقه ).
  غائبین بعد از ظهر دیروز ،آقای اربابی فرد نمایندة‌رامیان ،آقای اصغری  نماینده تهران ، آقای پرتوی نماینده سقز و بانه ،آقای حسینی  نماینده بندر لنگه ،آقای خاک نماینده رشت .آقای  خنانشو نماینده اقلیت  آشوری ،آقای سهامی حصاری نماینده تربت حیدریه ،آقای خلخالی  نماینده قم ،آقای صدوقی نماینده تهران،آقای  طاهایی نماینده تنکابن ،آقای  طاهری نماینده مراغه ،آقای  طاهری موسوی نماینده شادگان ،آقای  خدانظر قاسمی نماینده دشتساتان ،آقای فریدون قاسمی نماینده ورزقان . آقای میر غفاری نمایندة هشتپر.
 نایب رئیس- مجدداً  یادآوری می کنیم  سه بعد از ظهر جلسه است .
(‌جلسه ساعت 10/12 به عنوان  تنفس تعطیل ومجدداً ساعت 15/15  به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد )
 رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 140 نفر جلسه برای ادامة مذاکرات رسمی است . پیشنهادهای تبصرة 6 را به ترتیب  مطرح کنید . آقایانی که پیشنهاد دارند خودشان مطرح کنند .در تبصرة 6 هستیم .
 محمد حائری – من پیشنهاد دارم .
 رئیس- آقای حائری پیشنهاد دارید مطرح کنید .
 سید محمد حائری -  بسم الله الرحمن الرحیم ، همانطوریکه برادران عزیز و خواهران محترم نماینده استحضار دارند ابعاد محرومیت  وتخریب  وانهدام در مناطق جنگی  وخط مقدم جبهه های نبرد آنچنان وسیع است که در این مختصر ودر این جلسه واقعاً  پرداختن  به آنها از حوصلة  وقت وجلسه خارج است ولذا با توجه به اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس مردم مهاجر مناطق جنوب و غرب کشور اولین  ترکشهای استکبار  را برای دفاع از اسلام  ودفاع از کیان اسلامیمان  به جان خریدند ودر کنار آن اموالشان  و زندگی شان  را از دست دادند بخاطر این موضوع  چون آنها مجاهدت کردند  هم با جان هم بامالشان به تعبیر قرآن ‹‹الذین  آمنوا وهاجروا و جاهدوافی سبیل الله با موالهم  وانفسهم …››.
رئیس-  شما پیشنهادتان را هنوز نگفته اید ما منتظریم ببینیم پیشنهادتان چیست ؟ اول پیشنهادتان را بفرمایید .
 محمد حائری-  مهاجرین جنگ بخاطر اینکه دراولویت  قرار دارند وحق زیادی به گردن ما دارند پیشنهاد می کنم که در بند 1تبصرة  6 این بندالحاقی اضافه بشود که ‹‹‌از اعتبار منظور در ردیف  503002 هزنیه های پیش بینی نشدة عمرانی چهل درصد به مناطق جنگی جنوب و غرب  کشور واستانهای جنگی  داده بشود .›› این پیشنهاد  من است  وامیدوار هستم که برادران عزیز نماینده با توجه به اینکه خودتان بیشتر استحضار دارید در رابطه با ابعاد محرومیت و تخریب در مناطق  جنگی روی این پیشنهاد ان شاء الله عنایت بفرمایید .والسلام  علیکم .
رئیس- پیش از ظهر یک چیزی مطرح بود اینجا که رأی نیاورد .
 یوسف پور- کلا چهارصد میلیون تومان است و رأی نیاورد .
 رئیس- خیلی خوب اگر رأی  نیاورده دیگر دوباره  مطرح نمیشود ، پیشنهاد دیگری مطرح کنید .
 محمد حائری- این پیشنهاد جدید است .
 رئیس- آقای حائری پیشنهاد کرده اند 40% از این مبلغ  در استانهای جنگزده مصرف بشود که صبح بود محروم و جنگزده  که رأی نیاورده است پیشنهادهای جدید را مطرح  می کنیم ولی این مضمون رأی نیاورده است .
 منشی- این عنوان که صبح بحث شد و رأی نیاورد این بود که در کنار بخشهای محروم استانهای جنگی هم اضافه بشود .الان این است که 40%  ازاعتبارات 503002 برای هزنیه های  پیش بینی نشده مناطق جنگی مصرف بشود یعنی عنوانش فرق می کند وبه نظر من قابل طرح است .
 رئیس- مخالف وموافق صحبت  کنند.
 منشی-  اولین مخالف  آقای روحانی نیا .
 رمضان روحانی نیا -  بسم الله الرحمن الرحیم . هیچکس منکر  عظمتی که مناطق  جنگزده دارند نیست دین عظیمی  که آنها به گردن این مملکت  وملت دارند براحدی پوشیده نیست . اما سخن برسر این است که این ردیف بودجه  ای که اینجا گذاشته شده است یک مصرف دیگر دارد ، بازسازی مناطق جنگی و رفع مشکلات منطقه جنگی  حرف دیگری دارد .این ردیفی که اینجا  گذاشته شده  است مشخصاً برای مناطق محروم است در این مملکت اگر چنانچه مناطق جنگی هم که عمدتاً مناطق محرومی هستند منظور است که خودبخود شامل این ماده وتبصره هست .اگر چنانچه آنها غیر از این است ،مسأله  بازسازی وتخریب آن مناطق مربوط است آن خودش الان یک ردیف بودجه ای در این لایحه دارد .در متمم بودجه اگر  یادتان باشد چندی قبل آمد یک بودجه های خاصی برای همین  مسأله  اختصاص پیدا کرد وعلی ایحال  حق آنها   هست اما حقشان  در این تبصره برای جنگزدگی نیست برای  رفع  محرومیت  است مثل سایر نقاط محروم  طبعاً در گرفتن اولویت دارند .
 منشی- موافق آقای جهانگیری قصر شیرین .
 محمد حسین جهانگیری- بسم الله الرحمن الرحیم . برادران نماینده توجه دارند که ما الان حدود هشت سال است شاهد هستیم که درمنطقه  غرب وجنوب   جنگ جریان داشته ودر اثر این حملات  چه هوایی وچه زمینی  تخریب های زیادی هم در منطقه ایجاد کرده وبه وجود آورده است واعتباراتی  هم که در رابطه با بازسازی در نظر گرفته اند با توجه به پذیرش  قطعنامه یعنی انتظارات مردم در رابطه با بازسازی  واقعاً جوابگو نیست . روی این مبنا باید منطقه جنگزدة غرب و جنوب ، قصر شیرین ، پل ذهاب ،  گیلانغرب ، نفت شهر ، سومار ،‚هران ، دهلران و کردستان وجنوب که برادرها صبح اشاره  کردند که چقدر  خرابی واقعاً  در این استانها به وجود آمده .علیرغم  بودجه ای که د رارتباط با جنگزدگی  و تخریب در بازسازی در نظر گرفته شده  برای شهرهایی  که مورد تهاجم قرار گرفته  وتخریب شده اند علیرغم این تخریبها باز هم این استانها نقاطی دارند که محرومند واصلا در بودجة سال 68  دیده نشده ،در همین استانهای جنگی .در همین   شهرهایی که جنگ در آنها جریان داشته . روی این مبنا الان منطقه ای  مثل  منطقه بزمیرآباد و قلخانی ومنطقة حیدریه ونفت شهر یا مناطق دهلران  ومهران واینها که الاننقاط محروم همه دارند ولی در اینجا دیده نشده .با توجه به شاخصهایی که برای نقاط محروم هم در نظر گرفته اند الان شامل حال بخشها ودهستانها و روستاهای محروم که د رهمین شهرها که جنگ در آنها جریان داشته مشخص نشده .ما در جلسات نقاط محروم  هم شرکت کرده ایم  . متأسفانه  باتوجه به آن شاخصها و پارامترهائی که در نظر گرفته اندهیچگونه  جوابگو نیست .لذا من از برادران  ونمایندگان عزیز تقاضا دارم  که ان شاء الله  به این پیشنهاد آقای حائری رأی مثبت بدهند که 40%  از این اعتبارات  صرف بازسازی  ونوسازی نقاط محروم شهرهای جنگی بشود که الان هر قدر از تخریب بخواهیم بگوییم در اینجا واقعاً  فرصت ومجال نیست  که بگوئیم که چه به سر آن مردم آمده و چقدر واقعاً‌تخریب شده و فردا که مردم باید برگردند به مناطق خودشان  والان واقعاً  در شهرکها مسکون هستند ومتحمل  خسارتهای روحی و زیانهای مالی زیادی  شده اند ، فردای بازگشت ما هم بازسازی  در روستاها ودهستانهای محروم باید داشته باشیم و هم در شهرها  ودهستانهای جنگزده که جنگ در آن جریان داشته این است که اگر این پیشنهاد واقعاً  در اینجا رأی بیاورد  به نفع نقاط  محروم مناطق جنگی و شهرهای تخریب شده است . و پیشنهاد برادرمان  آقای حائری کاملا د راین زمنیه موضوعیت  دارد وچیزی نیست که فرضاً مثال بگوئیم اعتبار جداگانه ای برای نقاط   جنگزده ومناطق تخریب شده در نظر گرفته اند .لذا برادرها
اگر به این پیشنهاد رأی مثبت بدهند حق مردم محروم وبدبختی  که در شهرستانها ومناطق محروم متحمل خسارتهای مالی وساختمانی وبازسازی  شده اند ان شاء الله و به فضل خدا به آنها داده خواهد شد ومردم از این نعمت جمهوری اسلامی برخوردار میشوند .والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته .
 احمد ناطق نوری- این صبح  بحث شده و رأی نیاورده است .
 رئیس- یک مقداری ابهام دارد ، حالا که بحث شده بگذارید به رأی بگذاریم بفرمایید آقای  عبدالعلی زاده .
 علی عبدالعلی زاده (‌مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )- عرض کنم این ردیف  503002 که برادرها  پیشنهاد کرده اند چهل درصدش را بدهیم به مناطق جنگی .اعتبار این ردیف  کلا چهل ویک میلیارد است بیست و پنج تایش مال سیل است ، شانزده تایش هم مال این هزینه های پیش بینی نشده است . چهل ویک میلیارد چهل درصدش میشود شانزده میلیارد وچهارصد میلیون . یعنی چهارصد میلیون هم از اعتبار سیل باید کسر کنیم بگذاریم روی پانزده میلیارد پیش بینی  نشده ، همه را بدهیم  به استانهای جنگی . یعنی بدتر از پیشنهاد صبح که رد شد . صبح پیشنهاد شده بود که بشود  بخشهای محروم  واستانهای جنگی ،الان پیشنهاد شده که همه اش بشود استانهای جنگی به اضافه چهارصد میلیون هم از حساب سیل بردارند بگذارند روی این قضیه .خوب این یعنی بستن دست  دولت ، ردیف پیش بینی  نشده را از کل کشور حذف کردن ومنحصر کردن به پنج تا استان ، یعنی کما فی السابق . نظر برادرها این است که اگر در استانهای دیگر کشور هزینه پیش بینی نشده ای پیش بیاید نتوانند اقدامی بکنند . چون چهارصد میلیون از اعتبار سیل برداشته  شده وگذاشته شده به حساب  استانهای جنگی واین رقم معقول نیست . حالا اگر  مورد نظر برادرها 40%  همین شانزده میلیارد باشد که پیشنهادشان را باید اصلاح بکنند به جای اینکه بگویند 40% ردیف 503002 بگویند 40%   شانزده میلیارد  اعتبار پیش بینی نشده آنهم جوابش این است که شما از کجا میدانید که در طول سال دولت   تشخیص خواهد داد بیشتر از چهل  درصد شانزده میلیارد را د راستانهای جنگی هزنیه بکند اگر خواست پنجاه درصدش  را هزینه بکند چی ؟  دستش بسته باشد ؟ هزینه هزینة   پیش بینی نشده است . اگر در شرق کشور  در رابطه با بستن مرزها ومواد مخدر هزینه  ای ایجاب  بکند که بیشتر آنجا هزینه بشود ،‌دولت  نتواند هزینه بکند ، این هزینه پیش بینی نشده است .اینکه مامیائیم آئین  نامه ای اش  می کنیم ، اینجا کار آئین نامه ای می کنیم این نقض  غرض است و قانون را ناقص می کند ،دست  دولت را می بندد وعملا ردیف اعتبارات را از پیش بینی  شده خارج می کند .با عنایت به اینکه خود پیشنهاد 40% ردیف اصلامفهومی ندارد واعتبارات کلا پیش بینی نشده وچهارصد میلیون  از اعتبار سیل را یکجا اختصاص میدهد به استانهای جنگی و بقیه کشور میمانند  وبا عنایت به اینکه 40% شانزده میلیارد هم اگر مورد نظرشان باشد عملا بستن دست دولت است در زیاد خدمت کردن به استانهای  جنگی  یا اگر جای دیگری هزینه پیش بینی نشده زیادی پیش آمد در پاسخگویی به آن دولت را عاجز خواهد کرد . مادر هر  دو صورت بااین پیشنهاد مخالف هستیم .
 رئیس- دولت :
 روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )- من وقتی صبح این پیشنهاد شده بود که بند 2 حذف  بشود توضیح دادم .اصلا این بند هزینه های پیش بینی نشده است . یعنی ممکن است موارد غیر قابل پیش بینی در یک مناطقی زیادتر از سایر مناطقی که الان مورد نظر هست اتفاق بیفتد  ودولت موظف است به آن مناطق  برسد .ما نمی بایستی  در این رابطه  یک چهارچوبی برای دولت تنظیم بکنیم که این تحرک  این انعطاف رادر مجموع از مدیریت اجرایی کشور بگیریم .اگر  برادرها مورد خاصی را دارند طرح خاصی را دارند ، برنامه های خاصی را دارند  خوب این دیگر به پیوست قانون مشخص  بیاید که چه پولی  را برای چه طرحی ؟  طرح آب است ، طرح تسطیح است ، طرح کشاورزی است ، طرح فرهنگ و سایر بخشها است ؟ مشخص بکنند بر آن اساس دستگاه اجرایی اش هم مشخص بشود .این چیزی است که مجلس به صورت  کیسه ای  در اختیار دولت  قرار میدهد و این پول توجیبی است برای موارد غیر قابل پیش بینی  . این است که این موارد غیر قابل  پیش بینی  هیچ دلیل نیست که دراستانهایی که الان   جنگزدة هست بیشتر باشد تا سایر استانها .این است که دولت هم با این پیشنهاد مخالف است .
 رئیس- 190 نفر الان در مجلس  حاضرند – وامیدواریم که تا آخر  وقت همینجور حضور آقایان حفظ بشود .
 آقای حائری  شما 20% می گوئید  یا 40% .
 حائری- بیست درصد .
 رئیس- آقای حائری  20% از کل 41 میلیارد  یا از این شانزده میلیارد ؟( حائری – 20 درصد  از 16 میلیارد )  خیلی خوب اگر از شانزده میلیارد باشد 20%  را که دارند خودشان .اینها پنج تا استانند از 24 استان و 20% را دارند .شما چیزی اضافه نخواسته اید با این .استانی هائی مثل خوزستان وباختران وکردستان وایلام  20% رااصلا  بطور طبیعی  دارند . بنظر ما ابهام  دارد . یعنی اگر 20% را بگذارند کنار خوب بقیه اش هم در اختیار دولت است . او آنجا چون  می بیند اعتبار دارند بعدی هایش را نمیدهد . 20%  را الان شما دارید در تقسیم طبیعی  20%  سهم شما میشود . به هر حال روی  چه مقدار رأی بگیریم ؟( حائری – اول برای چهل درصد )  پیشنهاد آقای حائری  40% است و پیشنهاد  آقای محمدیان 20% هر دو را رأی می گیریم  ./194  نفر حضور دارند .نمایندگانی که با اختصاص 40% به این پنج استان موافق هستند قیام بفرمایند .( عده کمی برخاستند ) خوب این رأی نیاورد . آقای محمدیان پیشنهادتان را توضیح  بدهید .
 علی کرم محمدیان – بسم الله الرحمن الرحیم .  خدمت برادران محترم وخواهران محترم نمایندگان بزرگوار مجلس شورای اسلامی  عرض  کنم . با توجه به عدم توسعه مناطق جنگی در طول هشت سال دفاع مقدس …(رئیس – الان بحث  نمی خواهیم بکنیم .) میخواهیم فقط پیشنهاد  را بگویم . نیاز هست  که توجهی  بشود به مناطق جنگی . و آن اینکه 20% این مبلغ  را ما به عنوان رفع مشکلات  آنها در اختیارشان بگذاریم مابقی این رقم به صورت مساوی در اختیار دولت هست که بین تمام استانهای کشور تقسیم بشود . پیشنهادمان همین است .
 رئیس- خیلی خوب ، نظر ایشان این است که یک بیست درصدی از این 16میلیارد که تقسیم میشود مخصوص آن پنج استان و بقیة  دیگردر اختیار دولت است اگر چنانچه در تقسیمش  دید نیازی هست در مناطق  جنگزده صرف می کند، اگر دیدنیست نمی کند ،می رود جای دیگر خرج می کند . خیلی خوب . پس دو نقطه اینجا روشن است یکی اینکه این 20%  از کل 41 میلیارد نیست بلکه از این 16میلیارد است .دوم اینکه این 20%  را کنار می گذارند ودر مصرف  بقیه هم این پنج استان شریکند به هر نحوی که پیش آمد .
194 نفر حضور دارند نمایندگانی که با این پیشنهاد (20%) آقای  محمدیان موافقند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد دیگر این است که از بند 1 تبصرة 6مبلغ  چهارمیلیارد  ریال برای ساخت مجتمع های روستایی شبانه روزی در بخشهای محروم اختصاص  یابد .
 رئیس-  این قابل طرح نیست . ببینید آقایان موضوع  این تبصره مخارج پیش بینی نشده است . برای مجتمع  های روستایی از حالا اگر ما اختصاص  دادیم یعنی این مقدار از این تبصره بیرون می رود .این برای این است که اگر حادثه ای ، مسأله ای در کشور بوجود بیاید دولت بتواند برای آنجا بودجه بدهد . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی-  پیشنهاددیگر از آقای ملک آسا وآقای راه چمنی  است که :‹‹ حداقل 4میلیارد ریال از اعتبا رموضوع  بند 1 این  تبصره جهت عملیات عمرانی بخشهای محروم موضوع  این قانون اختصاص  می یابد  تا به پروژه های عمرانی که توسط  وزرای ذیربط پیشنهاد وبه تأیید وزارت  برنامه و بودجه می رسد اختصاص  پیدا کند . سهم هر یک از بخشهای محرومکشور مشترکاً‌توسط  وزارت برنامه و بودجه وکشور تعیین وبه تصویب هیأت وزیران خواهد رسید .
رئیس-  این هم مثل همان است .
 قاضی زاده هاشمی – آقای هاشمی اصلا کل اعتبار این تبصره برای بخشهای محروم است .
 رئیس- آقایان  هر چه را مشخص کنیم از موضوع این تبصره می رود بیرون . ما باید این را بگذاریم که دولت  برای حوادث  صرف   بکند .
  منشی- آقای عابدی ،آقای جهانگیری ،آقای  بیانک ،آقای تاجگردون و آقای عوض زاده ، پیشنهاد کرده اند که بند 2 به طور کامل  حذف بشود . آقای  عابدی بفرمایید .
 نورالله عابدی – بسم الله الرحمن الرحیم ، برادران عزیز توجه کنند ما باید همة جهت گیری هایمان به سمت مناطق محروم کشور باشد ،تاجبران عدم
  سرمایه گذاریهای لازم  در طول دوران رژیم ستمشاهی  در ارتباط با مناطق محروم بشود . شما در نظر بگیرید  که هر منطقه  برخورداری خودبخود سرمایه بر است و سرمایه دیگر  را جذب  می کند وانگیزه های بسیار قوی  برای سرمایه گذاری وجود دارد .در بخشهای محروم کشور ازا ین قضیه متأسفانه هیچگونه انگیزه ای وجود ندارد . و خالی از انگیزه های لازم است . ما به خاطر اینکه جهت گیری مجلس  در ارتباط  با مناطق محروم بیشتر بشود هم دولت ،هم مجلس و هم دست اندرکاران ، همة مسؤولین جهت گیری شان در راستای مناطق محروم باشد . شما آمده اید یک میلیارد و ششصد میلیون  تومان رادو قسمتش کرده اید هشتصد میلیون تومان راداده اید  به مناطق محروم وبشخهای محروم که چیزی در حدود 194 بخش محروم در کشور وجود دارد .اگراین هشتصد میلیون تومان را تقسیم بر دویست بکنیم به هر بخش    محروم چهار میلیون تومان می رسد . پس بنابراین ما اینقدر دم از مناطق محروم نزنیم که مادر بودجة چهارصد میلیارد تومانی  بودجة عمومی کشور چیزی د رحدود هشتصد  میلیون تومان آن را به مناطق محروم برای جبران  عدم توسعه شان داده ایم . بیائیم  این 6/1  میلیارد تومانی که برای مناطق محروم  در نظر گرفته شده که نصف آن برای هزنیه های  عمرانی متفرقه  و پیش بینی نشده است همه را به مناطق محروم بدهیم . شما بروید سیستان وبلوچستان  را ببینید ، شما بخش سرخس را ببینید ،  شما قسمت بندر عباس  و آن قسمت ها را ببینید ، شما میناب  را ببینید ،رودآب را ببینید .اینها بخش های بسیار محروم کشور هستند .در همین سال گذشته بود که اعلام شد یک روستایی بعد از سالیان سال د رکشو کشف شد ( عباسی – این دروغ است ) این در خبرنامه آمد ،این در خبرنامة مجلس قید شد و بر اثر خشکسالی مردمشان آمده بودند .این را استانداری بندر عباس گزارش دادند . خوب برادرها ! ما همچنین مناطقی را داریم بینی و بین الله اقتضاء می کند که ما ابتدائاً‌مناطق  محروم را مورد رسیدگی  قرار بدهیم بعد مناطق برخوردار را . شما لیست  سرمایه گذاریها را د رمناطق برخوردار ببینید و لیست  سرمایه گذاری ها  در مناطق محروم ار هم ببینید . ببینید چند درصد از امکانات کشور به مناطق محروم رفته وچند درصد از امکانات کشور به مناطق برخوردار ؟ بنابراین ما عقیده مان این است ،‌مجلس محترم هم این عقیده را دارد ، دولت هم باید در این راستا سیاستگذاری بکند و بیاید بگوید که ما برای مناطق محروم  برای جبران  عدم توسعه  وعدم رشد مناطق محروم مبلغ  قابل توجهی را صرف این کار می کنیم ، ضمن اینکه یک میلیارد  و ششصد میلیون تومان اصلا رقم قابل  توجهی برای مناطق محروم نیست .والسلام .
 منشی- آقای روحانی نیا به عنوان مخالف و آقای یوسف پور به عنوان موافق هستند .
 رمضان روحانی نیا -  بسم الله الرحمن الرحیم . تردیدی نیست که باید جهت گیری ما سوق دادن سرمایه ها به مناطق محروم باشد وعلیرغم  اینکه آقای عابدی فرمودند چنین  جهت گیری نیست من عرض می کنم چنین جهت گیری هست . شما تا الان این قسمت از بودجه را که تصویب کردید در همین  تبصرة 3  همه جا اولویت دادید به مناطق محروم ، به مناطق عشایری ،‌به مناطق نیروخیز، به مناطق رزمنده پرور.  این اگر موضع گیری به نفع نقاط محروم نیست پس چیست ؟
  مسألة  دوم این است ایشان فرمودند ما د رگوشه وکنار این مملکت  روستاهایی داریم که هنوز کشف نشده است . من عرض  می کنم در ست  به همین دلیل است که مامی گوئیم  بودجه د راختیار  استاندارها باشد که به آن روستاهای محروم دورافتاده شان بتوانند برسند . درست به همین دلیل است واینچنین  نیست که شما یک  استان برخوردار داشته باشید که در آن استان برخوردار  روستا و دهستان محروم نبوده باشد . همین سبکی  که این تبصره آمده است با همین  مکانیزمش حرکت در راستای تحقق آن چیزی است که مخالف  محترم  می فرمودند . ما هم عرض می کنیم این مبلغ باید توی همین مکانیزم بماند ،در اختیار استاندارها باشد تا استاندارها به حسب تشخیصشان از روستاهای کشف نشده ،‌محروم ،عقب افتاده ،پشت کوه مانده رفع  محرومیت  بکنند و سالهای قبل هم بوده است و عملکردهای بسیار خوبی هم دراستان فارس  که مامطلعیم  داشته است . بنابراین  با حذف این به شدت مخالفم .
 رئیس- موافق صحبت کند .
منشی- آقای یوسف پور به عنوان موافق بفرمائید .
 علی رحم یوسف پور- بسم الله الرحمن الرحیم . به طوری که من از برادرهای وزارت کشور پرسیدم عملکرد  این هشتصد  میلیون تومان به اینصورت است که  8 الی 9  تا پارامتر دارند که بر حسب  آن 9 تا پارامتر می آیند  این هشتصد میلیون تومان را تقسیم می کنند که تعداد  بخش ها ،‌میزان جمعیت استانها و یکی از پارامترها از 9  تا پارامتر هم محرومیت است . که معمولا  به استان خراسان  حدود 70 الی 80 میلیون تومان می رسد وبه استان های کوچک  که محروم هستند بین ده الی سیزده میلیون تومان می رسد .واین پروژه های اضطراری  که برای استانداری ها پیش می آید شاید به جز  یک یا دو تای آن که واقعاً  اضطراری  است بقیه دیگر  پروژه هایی است که معمولا به قول  خود برادرهای مسؤول ائمه  جمعه  و نماینده ها واینها می آیند پیشنهاد می کنند  که آقا فلان  جا لازم است و برایشان می گذارند .ما می گوئیم  که این هشتصد  میلیون تومان از بی برنامگی واز پراکنده کاری در بیاید وبه سرجمع محرومیت  زدائی  اضافه بشود  که بودجة محرومیت  زدائی هم در شورای برنامه ریزی  استانها بحث  می شود و برای پروژه هایی که واقعاً  جنبه محرومیت زدائی  دارد انجام بشود .الان ما در بند ‹‹الف››  هشتصد میلیون تومان برای مناطق محروم گذاشتیم .دویست تا بخش محروم هر کدام چهار میلیون  تومان برای مناطق محروم  گذاشتیم .دویست تا بخش محروم  هر کدام چهار میلیون تومان . یعنی واقعاً  با چهار میلیون  تومان چه پروژه ای  را می شود اجرا کرد که  توی  بخشی که سیصد  تا روستا ،دویست تا روستا  دارد ما بیائیم یک پروژة  چهار میلیون  تومانی اجرا کنیم ؟  پل می شود با آن زد ، مراکز بهداتش ودرمانی  می شود با آن درست کرد ، می شود چه کرد ؟… در صورتیکه این هشتصد میلیون تومانی که د راختیار وزارت کشور است و به عنوان بودجه های اضطراری در اختیار استان ها قرار داده می شود اکثراً  پیشنهادات نمایندگان و امام جمعه ها هست که معمولا بعضی وقت ها برای حوزة  علمیه است ، بعضی وقت ها برای کارهای دیگر . بنابراین پیشنهاد مشخص این است که این هشتصد  میلیون تومان هم بر آن هشتصد میلیون  تومان قبلی اضافه بشود که واقعاً  به هر بخش  محرومی اقلا در سال هشت  میلیون تومان قبلی اضافه برسد ،  که ما در مناطق  محروم به خاطر اینکه نیروی انسانی  متخصص نداریم متأسفانه  در این چند سال گذشته اکثر بودجه هایی هم که تخصیص  داده شده بود درصد زیادی از آن برگشت  داده می شود . مثلا یک مدرسه  توی یک منطقه محروم می خواهند بسازند  به خصوص  اگر منطقة محروم سردسیر هم باشد . مسؤولین مرکز استان اینقدر دست  می کنند عقب می اندازند که د رمهر ماه می گویند آفا این  پول در منطقه  محروم هزینه  نشده پس بیائیم در مرکز استان ، یا در مرکز شهرستان  هزنیه کنیم . بنابراین از برادران  وخواهران عزیز تقاضا می شود  که با رأی  به حذف این  هشتصد میلیون  تومان و اضافه کردن به سر جمع اعتبارات  محرومیت زدائی ان شاء الله  ما برای هر بخش محرومی  دردوران بازسازی  هشت  میلیون تومان  اضافه بر بودجه های عمرانی  داشته باشیم  که خود بودجه های عمرانی  شان هم معمولا  به خاطر نبودن امکانات ، نبودن راه ونبودن نیروی متخصص ومصالح  ساختمانی  برگشت  داده می شود .والسلام.
 رئیس- آقای  عبدالعیزاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )-  برای کشوری که تنها اعتبار عمرانی ملی آن هشتاد و پنج میلیارد تومان است وکا رعمرانی  گسترده ای هم در سطح  کشور دارد ومی خواهد پنجاه میلیون نفر رادر سطح گستردة کشور اداره بکند واقعاً این پول  پیش بینی نشده پول کمی است . شما به هر استانداری یک استان رامی سپارید . با کل  مسائلی که کم و بیش از آنها خبردارید . واین استاندار بایستی در استان خودش هم مسائل سیاسی  را پاسخگو باشد ، هم جلو کارهای ضد انقلاب  را بگیرد ، هم به اصطلاح کل امورات استان  را بچرخاند  بعد با چی ؟  بادست خالی ، این امکان ندارد .از این هشتصد میلیون  تومان به هر استان بین 30 تا 35 میلیون تومان پول می رسد . شما وقتی استان  را با این همه مسائل چه شرق کشور ، چه غرب کشور ،آنکه  غرب کشور است همة‌استانهایش جنگزده است وکلی مسأله دارد  آنکه شرق کشور است خوب  مسائل مواد مخدر و بستن مرزها و بقیة  مسائل . استانهای جنوبی کشور  خودشان برای خودشان مسائل خاص وحادی دارند . بعد ما فردی را به عنوان استاندار آنجا منصوب می کنیم ، 30 میلیون  تومان دستش  نمی دهیم که اگر اتفاقی  افتاد جوابگو باشد. خوب آخر  این انصاف  است که ما یک چنین برخوردی  با استاندارهای کشور داشته باشیم ؟ خوب اینها امین نظام وحکومت  هستند که آن منطقه را اداره  بکنند با 30 میلیون تومان پول عمرانی و پنج ، شش میلیون  تومان پول جاری . شما ببینید در همین ردیف  هست که صد میلیون  تومان به 24 استان ، یعنی  به هر استان کمتر از پنج میلیون تومان هم پول جاری می دهند واین کل پولی است
که در اختیار  استانداری است از کل بودجة کشور از چهارصد و پنجاه میلیارد تومان اعتبار دولت . خوب واقعاً  پول کمی است و یقیناً  مااگر توانش را داشته باشیم باید این رااضافه  بکنیم ، نه اینکه بیائیم این را هم از دست استاندار بگیریم استاندار برای چه در آن استان نشسته ؟ یک اتفاقی اگر در یک روستایی بیفتد یک مسأله ای  پیش بیاید ، فرض کنید  چاه آب یک روستایی خشک بشود وسط سال بیایند بگویند آقا این خشک شده ، جهاد را  می گویند برو  بساز  می گوید من اعتباراتم را تقسیم بندی کرده ام به طرحهایم نمی رسد تا چه برسد بیایم یک چاه جدید حفر کنم . به سازمان آب می گویند ، می گوید  آقا من اعتبار پیش بینی نشده  ندارم .استاندار مجبور است اینجا یک پولی بدهد ، چاه آب  آن روستا راه بیفتد ، خودمان هم قید زدیم که این بایستی  در مناطق روستایی و عشایری باشد . خوب اینها همه شان محروم هستند . مادر کشور مگر چقدر روستای مرفه داریم که می گوئیم امکان را از دست استاندار بگیریم ، به استانها ومناطق محروم  بدهیم . به اعتقاد من این خلع سلاح کردن خود مجلس و قانون در مقابل اجراست .ما این  را جدا هم بکنیم به بند 1 ببریم دولت می نشیند آئین نامه اش را می نویسد  واحتمالا بیشتر  از نصف پول که همان هشتصد  میلیون تومان است را به استانها می دهد . آخر این چه برخوردی  است که ما خودمان با قانونی که چندین   سال  است درکشور جاری است وخودمان سیاستگذاری   مجلس هست ما مخالف هستیم وانتظار داریم که خواهران  و برادران   به این پیشنهاد رأی ندهند.
 منشی- دولت بفرمایند .
 روغنی زنجانی ( وزیر برنامه وبودجه )-  برادرها توجه بکنند که اگر این ردیف را به عنوان اینکه کیسة خرج برای دولت میگذارند ، رده های اجرایی کشور متفاوت است .از خود رأس دولت گرفته تا سطوح  پائین که در استانها و استانداریها وکمیتة برنامه ریزی ومدیران کل استان است . موارد متعددی که خود برادرها در طول  سال مراجعه به خود کمیتة برنامه ریزی می کنند . وموارد متعددی که ضروری وحیاتی است اگر یک چنین اعتباری در اختیار آن مناطق استان نباشد چه جوری می خواهد پاسخگوی این    مسائل باشد ؟ خود برادرهای  نماینده انواع مشکلات ومراجعات متعدد مردم واحیاناً  مشکلاتی که غیر قابل پیش بینی  هست منهای سیل و اینها .گرفتاریهای متعددی که مردم دارند ، گرفتاریهایی که در روستاها شکل می گیرد ،در شهر شکل می گیرد ، مسائلی که در بخش های متفاوت هست که ما پیش بینی نکرده ایم ولی متوجه مقامات محلی استان هست می بایستی به اینها این اختیار  واین امکان را بدهیم  که خودشان تصمیم بگیرند .اصلا  این مکانیزم یک نشانة تفویض  اختیاری است به مقامات  محلی ویک نوع اعتماد است به مقامات  محلی که تشخیص  آنر ا مجلس قبول می کند و براساس  تشخیص شان می توانند هزینه بکنند . شمابا حذف  این یا کم کردن این می خواهید در حقیقت  این اختیار واین نوع  دید را کم کنید ومناسب نیست که این دیدگاهی که  وجود   دارد که ما دائم سعی بکنیم به مقامات  محلی و استانی امکانات واختیارات بیشتری بدهیم  این با این دید در تعارض است . لذا دولت هم با این پیشنهاد مخالف است .
رئیس- خیلی خوب ، 185 نفر در جلسه حاضرند . پیشنهاد آقای عابدی  را برای رأی گیری مشخص کنید .
 منشی- پیشنهاد آقای عابدی  این است که بند 2 حذف بشود . یعنی آن 8 میلیاردی که از مجموعة 16میلیارد به استانداریها داده می شد آن بند را پیشنهاد کرده اند که حذف بشود .
 رئیس-  نمایندگانی که با پیشنهاد حذف بند 2 قسمت ‹‹الف›› یعنی می شود عین آن پیشنهاد اولی.
 یوسف پور- خیر حاج آقا! میرود  به بند اول .
 رئیس-  همة آن  در بخش یک می آید ، 189 نفر حضور دارند ، نمایندگانی که با پیشنهاد آقای عابدی موافق هستند قیام کنند .( عده کمی برخاستند ) رأی نیاورد .
 خوب آقایان می بینید که پیشنهادها با اینکه بااین جدیت  هم رویش بحث می شود ،آقای  عابدی هم خیلی زحمت در بحثشان   کشیدند ولی رأی درستی نمی آورد . لذا کوتاه بیائید . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد بعدی از آقای  یوسف پور  است که این هشت میلیارد ،دومیلیارد  بشود .
 رئیس- این را دیگر بحث نمی کنیم فقط رأی  می گیریم   . آقای عابدی گفته بودند حذف بشود .این پیشنهاد دهنده می گوید  به جای 8 تا 2 تا بشود . حالا ما رأی می گیریم .نمایندگانی که با تبدیل  هشت میلیارد  به دومیلیارد  موافق هستند قیام بفرمایند .( عده کمی برخاستند ) تصویب نشد پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 منشی-  پیشنهاد بعدی در مورد بند 4 است .در بند 4،آقای بیانک ،آقای جهانگیری ،آقای  عابدی پیشنهاد کرده اند ‹‹ به استثنای استانهای  جنگی ›› در  بند 4 اضافه بشود .یعنی آن سقفی که برای ده میلیون تومان برای طرحهای عمرانی گذاشته شده گفته اند  این به استثنای استانهای جنگی باشد .
 نورالله عابدی – این پیشنهاد را مطرح  نمی کنم چون پیشنهاد های قبلی رأی نیاورد .
 رئیس- خیلی خوب این مطرح نمی شود .
 منشی- آقای آقائی  پیشنهاد کرده اند بند 4 حذف بشود . آقای آقائی  می خواهید مطرح بکنید ؟
 رئیس- می خواهید مطرح کنید ؟( اظهاری نشد )  ایشان هم نمی خواهد مطرح بکند . یکی از آقایان هم نوشته اند که روستاهای مرزی اینجا نوشته  بشود یعنی محدود به روستاهای مرزی بشود ؟اینکه نمی شود خوب روستاهای دیگر هم می خواهد ،دیر هم آمده و قابل طرح نیست . فقط روستاهای مرزی ، بقیة  روستاها مگر بندة خدا نیستند .
 فریدون قاسمی – روستاهای مرزی هم اضافه بشود .
 رئیس-  آقای قاسمی  شما دیر به ما پیشنهادتان را دادید . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
 منشی-  پیشنهاد  دیگر از آقایان : مجدآراء ،‌ نوروزی ، فدائی ،الویری ، نوروززاده وجلالی است  که پیشنهاد کرده اند در بند 5 سطر  آخر پاراگراف  اول آنجایی که می گوید ،‹‹ سیل  و زلزله  خسارت می بینند ›› بشود ‹‹خسارت  دیده یا می بینند ››
  رئیس- این اصلا بحث نمی خواهد این اصلاح لفظی  است .
 عبدالعلی زاده (‌مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )- دو مورد است ،هر دو هم اصلاح عبارتی است یکی پیشگیری است ، یکی هم خسارت دیده ومی بینند .
 رئیس-  بله ،عیب  ندارد هر دوی آن باشد . اصلا منظور از این همینطور چیزهاست .اینها چیزهای ضروری است ما قبول کردیم دیگر بحث نمی خواهد بکنید زحمتتان را کم کردیم .
 عبدالعلی زاده – اصلا در قانون محاسبات  صراحت دارد .
 رئیس- فهمیدیم شما قدرتتان  را برای بحث های دیگر حفظ کنید پیشنهاد بعد را مطرح کنید .
 منشی- پیشنهاد دیگر از آقای قاضی زاده است که گفته اند در اینجا که مسألة سیل و زلزله  را اشاره کرده ،آتش سوزی وخشکسالی  هم قید بشود . آقای  قاضی زاده بفرمائید .
 عبدالعلی زاده – شامل می شود .
 رئیس-  این شامل می شود ببینید آقایان  گفته اند از قبیل سیل و زلزله  معنایش همین است . بنویسید خشکسالی ،آتش سوزی وخیلی از اینطور حوادث ممکن است باشد .
 آقا محمدی – اصلا غیر مترقبه  دارد .
 رئیس- غیر مترقبه  که گفتیم  همه چیز را شامل می شود .مثل زده اند از قبیل سیل و زلزله ، حالا شما می خواهید آتش سوزی هم اضافه بکنند .
  عبدالعلی زاده – شیوع یک بیماری را هم شامل می شود .
رئیس-  بله ،تصادفی  اگر بیماری واگیری بیاید وامثال اینها همه راشامل  می شود . اصلا از قبیل  گفته اند ، بعد دو تامثل زده اند . این دیگر معلوم  است .
 قاضی زاده  هاشمی – آقای  هاشمی رأی  بگیرید .
 رئیس- توضیحتان را ما قبول کردیم ،دیگر  می خواهید وقت ما را بگیرید ؟
 قاضی زاده هاشمی – اگر می آورید  احتیاج به رأی ندارد .
 رئیس- بله می آوریم . تبصرة بعد  را بخوانید .
 منشی – آقای آقایی  هنوز یک پیشنهاد در تبصرة 6 داشتند که می خواستند
مطرح بشود . نوشته اند در قسمت ‹‹ب››  بند 5مبلغ  پانصد میلیون ریال کاهش یابد . آقای آقائی  بفرمائید .
 هدایت الله  آقائی – بسم الله الرحمن الرحیم . بند ‹‹ب››  تبصرة 6 یک میلیارد  ریال یعنی  صد میلیون تومان برای استانداریها گذاشته   تحت  عنوان هزینه های ضروری استانها . آن توجیهی که برای این صد میلیون  تومان بود این بود که مسافرت هایی پیش می آید ، شخصیت هایی در استان می روند وخرج هایی دارند ، بلیط  رفت و برگشت ، غذا  یک سری از این نوع  هزینه ها.  متوسط برای این 24 استان حدود 4 میلیون  تومان می رسد . من فکر می کنم برای یک سال واقعاً زیاد  است چون آنها جاری شان مشخص است ردیفهایش خیلی روشن ، این را در حقیقت  پول توجیبی  برای استانداریها گذاشته  اند . من فکر می کنم هر استانداری 2 میلیون تومان بیشتر الان لازم ندارد با توجه به اینکه سالهای گذشته  صفر بوده یعنی هیچ چیزی دستشان نبوده . حالا دومیلیون تومان خیلی زیاد است دستشان باشد .اگر دیدیم باز کم آمد برای سال بعد تجدید  نظر می کنیم  ولی یک دفعه ما چهار میلیون  تومان توجیبی  بگذاریم فکر می کنم خیلی زیاد باشد . پیشنهاد کاهش آن را به پانصد میلیون ریال دارم .
 منشی- آقای عباسی  به عنوان مخالف بفرمائید .
 عباس عباسی-  بسم الله الرحمن الرحیم . جمع این بند یک میلیارد  ریال یعنی صد میلیون تومان . بین حدود 24 استان در سرتا سر کشور . با آن رفت و آمدها آن جداست ولی شما ببینید قبلا هم در آن پیشنهاد قبلی بود که می آیند ،مراجعه  می کنند افراد فراوانی  که از طریق  سایر ادارات  ودوایر ،امکان حل  آن موضوع  نیست .یا اعتباری برای آن در نظر  گرفته  نشده ،در حالی که کارجزئی است  با  صد هزار تومان با پنجاه هزار تومان می شود یک روستا را راضی  کرد ومشکل  یک جمعی را برطرف کرد .این تنها پول توجیبی یا نمی دانم پول مسافرتی نیست . گاهی  هست که طرف مستأصل  است ، خانواده  ای  است که هیچ  سرپرستی  ندارد  از هیچ جای دیگر هم اعتباری نیست فقط برای لوله کشی خانه اش پول ندارد . بهزیستی وکمیتة  امداد هم ندارد .  گاهی این موارد پیش می آید ومجبور میشود استاندار یا بگوید نداریم خوب با آن استیصال  چه کار بکند ؟ یاا ینکه حداقل ده تومان بدهد بقیه هم فرضاً  به فلان  سازمان بگوید  شما یک مقدار پائین  بیائید . گاهی هست که برای کشیدن پنج کیلومتر  راه خاکی یا یک بلدوزر بزند یا یک گریدر وچند روستا را به هم وصل بکنند .واین جزو هزینه های پیش بینی نشده و یا هزینه های ضروری است واین به نفع خود مناطق است وبه نفع  خود استانهاست ربطی به شخص استاندار ندارد تنها صرف میهمانی نمی شود ، تنها صرف نمی دانم چی نمی شود . حالا اگر  یک وقت  میهمانی  خاصی هم پیش  آمد شما باید  از آن طرف جبران بکنید که سمینارهای بی خود دایر نکنند . اما اینکه دست استاندارها را به طور کلی ببندید ،إستشان را به طور کلی از همه  جا خالی بکنید  اینکه صحیح  نیست به نفع  مناطق نیست .  به نفع بخش ها نیست ، به نفع  روستاها نیست .ما خیلی از موارد داریم که با صد هزار تومان ، هزار خانوار را می شود راضی کرد .بنابراین  من با کاهش  این اعتبار مخالفم .
 منشی- آقای شهرکی  به عنوان موافق بفرمائید .
 غلامعلی  شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم . عرض شود به حضور شما یک جوری آقای  عباسی فرمودند که این صد میلیون تومان  است ،کاهش می گفتند صد  میلیون تومانک است .اینطوری بهتر بود . ببینید اگر ما قرار باشد با بیت المال و با درآمدهای مملکت  اینجور برخورد بکنیم  که بگوئیم  حالا این صد میلیون تومان است ،این صد میلیون تومان برای چیست ؟  اگر هزینة  پذیرائی است واقعاً  زیاد است . این چیزی که برادرمان آقای آقائی  می گویند خیلی  زیاد است .  برای یک استانداری دومیلیون تومان بس است .می خواهد چه کار کند ؟اگر  قرار است  که پذیرایی ها به این ترتیب  باشد ، سال آینده دویست  میلیون تومان می شود سال بعدش سیصد میلیون تومان می شود .مایک حسابی داشته باشیم بیایند بگویند اینها مال چیست ؟
منشی- کمیسیون  ودولت بفرمائید .
 عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )-  این پیشنهاد عین پیشنهاد قبلی است که در رابطه  با آن هشتصد  میلیون تومان شده بود .این صد میلیون تومان در واقع   قدرت جاری  استانهای ماست که به هر استانی حدود 4 میلیون تومان  پول می رسد که یک استاندار در استانش با کل دستگاههای اجرایی یک دستگاه اگر به یک هزینة  مثلا  پنجاه هزار  تومانی جاری احتیاج  دارد وخودش  منبع تأمین   را ندارد  خوب سراغ  کی باید برود ؟  بیاید به وزارتخانه اش ، به هیأت  دولت برود  که مثلا ادارة  راه فلان  استان پنجاه هزار تومان جاری پیش بینی  نشده می خواهد ؟  خوب اگر هیأت  دولت وقتش  به اینها  گرفته بشود  اصلا برای مملکت چه می ماند ؟اصلا  استاندار را برای چه گذاشته اند ؟  که بتواند مسائل را  حل و فصل بکند .در استان ها مسائل و اتفاقات مختلفی بروز  می کند که هم بار سیاسی دارد ،هم اینکه  بایک هزینة  مختصری می توانند جلوبزرگ شدن اینمسائل را بگیرند . مادست استاندارهایمان ومسؤولین استان هایمان را به خاطر 4میلیون  تومان ببندیم ؟‌شما یک استانی  را مثلا استان خوزستان کشور را به یک ساتاندار می سپارید ،  بعد نمی خواهید 4میلیون تومان به آن اعتماد بکنید ؟آخر  این شیوة برخورد چه برخوردی  است که ما بگوئیم  آقا دومیلیون تومان بکنید ؟اگر واقعاً‌استاندار ما آنقدر  اسراف  کار است که 4میلیون تومان را بدهید  2میلیون آن را اسراف  می کند وشما می گوئید  2میلیون   بدهیم  هزینه بکند اصلا  استاندار نگذارید .اگر اینقدر  شناخت روی استاندار هست ، ولی اگر اعتماد می کنید هیأت دولت رأی به یک استانداری می دهد به عنوان یک نیروی  حزب اللهی ،امین  مملکت می رود یک استان  را اداره بکند ، کدام استان ما هست که بگویند در سال 4 میلیون  تومان هزینه پیش بینی نشده مثلا برایش مقدور نیست ؟  ما استان داریم  که استاندار آن وقتی وزیر کشور از دفترش زنگ زدند که حاج آقا می خواهند فلان  روز برای بازدید به استان شما بیایند ،استاندار گفته که آقا ، آقای وزیر کشور بلیطش را رفت و برگشت بگیرد . که ما جاری نداریم . سال گذشته این ردیف  را برای اولین بار در بودجه حذف  کرده بودند . خوب یک استانداری است ، وزراء مختلف  به استانش می روند ، شخصیتهای مختلف  می روند ، رئیس  جمهور میرود . رئیس مجلس  آنجا تشریف می بنرد . برای پذیرائی  این ، برای رفت و برگشتش ، برای مسائل اینها شما 4میلیون  تومان نمی خواهید بدهید ما اعتقادمان براین است که اگر استانداران مورد اعتماد ما هستند ومیخواهیم کار بکنند این پول برای آنها کم است واگر ما توانش را داشتیم در کمیسیون  بودجه هم بحث شد که اگر جایش بود واعتبارش بود اضافه  می کردیم ، مثل همة بخشهائی که کم  قرار دادیم اینجا را هم با علم  به اینکه نیازشان  بیشتر از این است ولی توان بودجه بیشتر از این نبود که به اینن یاز جواب بدهد واین را گذاشته ایم وخواهش میکنیم  که این را کم نکنید  که این واقعاً  روغن چرخ  دنده های مملکت واستانها است که دارد می چرخد ، این مال همة  دستگاهها است مال شخص  استاندار نیست ،هر وزیری از هر دستگاهی به این پول نیاز داشته باشد در آن استان ، هزینه  خواهد شد به پیشنهاد استاندار وبا تصویب کمیتة برنامه ریزی تان وهزاران مراحلی که دارد …  به هرحال  به این دید نگاه  کنید که استانی که کمتر  از حدود سی ،‌چهل تا دستگاه اجرائی دارد وحداثل 2 میلیون نفر جمعیت دارد ما 4میلیون تومان میدهیم که هزینه های جاری پیش بینی  نشده  این را بگرداند . به اعتقاد ما خود 4 میلیون کم است وکاهش این به صلاح مملکت نیست وبا این پیشنهاد مخالف هستم .
 رئیس- آقای زنجانی بفرمائید .
 روغنی زنجانی ( وزیر برنامه و بودجه )-  همانطور که برادرها مستحضر هستند  در لایحة دولت اصلا ماحکمی در رابطه باتبصرة 7 نداریم . برای اینکه
حکم آن را خود قانون محاسبات  داده که چه کسی پیشنهاد بدهد و چگونه هزینه بشود . لذا از زمانی که قانون محاسبات جدید به اجراء  گذاشته شده دیگر حکم خاصی داده نشده .در سالهای قبل که این قانون محاسبات جدید نبود معمولا  پیشنهاد می دادند که از همین پیش بینی نشده چه میزان ، برای چه ،  کجا ؟ که عمدة آن را هم برای استاندارها تعیین می کردند . آن موقع  50 میلیون تومان برای استاندارها پیش بینی  می کردند که الان پیشنهاد 100 میلیون تومان داده شده. من بدون اینکه بگویم  این صد میلیون تومان مورد احتیاج استاندارهانیست  که مطمئناً بعضی حتماً‌احتیاج  دارند ولی به نظر میرسد که اگر این اختیار را به خود دولت واگذار کنیم ، یعنی قرار است این پیش بینی نشده  در اختیار دولت باشد 50 میلیون تومان تعیین تکلیف بشود .اگر دولت این نیاز را احساس  کرد در اختیار استاندارها و سایر دستگاههای اجرائی قرار می دهد . چون از این ردیف قرار نیست که فقط استاندارها استفاده کنند ، مدیران کل داریم ،وزارتخانه های دیگر داریم .دستگاههای دیگر داریم ، موارد غیر  قابل پیش بینی هم در این  رابطه داریم . لذا براساس  سنت و روال گذشته قبل از این قانون محاسبات 50 میلیون تومان بوده که حالا به دلیل اهمیتی  که استاندارها دارند وباید به یک نحوی  به اینها تعمیم  بشود این 50 میلیون تومان گذاشته بشود ، بقیه اش  را هم خود دولت  تصمیم می گیرد به آن اضافه بکند .
 رئیس- 184  نفر حاضرند ، پیشنهاد آقای آقائی   مشخص بشود .
 منشی- پیشنهاد این است که اعتبار منظور شده  در بند (ب)  در مورد هزینه های پیش بینی  نشده جاری (503001)  که یک میلیارد ریال قید  شده بوده  که جهت هزینه های ضروری در اختیار استانها قرار بگیرد این یک میلیارد تبدیل به 500 میلیون ریال بشود .
 رئیس- نمایندگانی که بااین پیشنهاد اصلاحی موافق هستند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند )  تصویب نشد .تبصره بعدی را بخوانید .
(به شرح زیر خوانده شد )
 تبصره7- وزارت  برنامه و بودجه موظف است پس از موافقت  نخست وزیر از تاریخ پذیرش مسؤولیت توسط امور جانبازان انقلاب اسلامی  نسبت به کاهش مانده اعتبارات  مربوط به امور جانبازان ، منظور شده در بودجة مصوب دستگاههای اجرائی ویا نهادهای انقلاب اسلامی ذیربط و افزایش آن به اعتبار ردیف 102200 ‹‹نخست وزیری- امور جانبازان  انقلاب اسلامی ›› اقدام نماید .
 پیشنهاد حذف تبصرة 7 از آقای عبدالکریمی  و آقای پناهنده رسیده که آقای  پناهنده توضیح میدهند ، بفرمائید .
 علی پناهنده – بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم توجه بفرمایند یکی از نکات عجیب این لایحة  بودجه این تبصرة 7 است . حالا  خواهش می کنم دقت بفرمائید قضیه  چیست . این تبصرة 7 مربوط به بنیاد  امرو جانبازان  هست که همین  بنیاد مستضعفان  سابق است . د رسال 67( یعنی سال جاری ) 24 میلیارد ریال آمده اند برای جانبازان  در بودجة بنیاد شهید  گذاشته اند .حالا که از بنیاد شهید  میخواهد منتزع بشود وبه بنیاد جانبازان واگذار بشود غیر از آن 24 میلیارد ، اصلا گفته اند 31 میلیارد و 300 میلیون هزینة عمرانی و جاری شان باشد یعنی بنیاد مستضعفان وقتی  بنیاد جانبازان  میشود نه تنها یک ریال خرج نمی کند وهمان تشکیلاتش سرجای خودش هست ، بلکه از 24 میلیارد  سال 67 بودجة  عمومی دولت هم بیشتر می گیرد .خوب این دیگر چه منتی دارد که از بنیاد مستضعفان  بکشیم ؟ مردمیکه میگفتند اموال بنیاد مستضعفان کجا  میرود ؟ حالا اسمش  عوض شده و شده بنیاد جانباران  وهمان بودجه رابلکه زیادتر هم میگیرد ( د راین اوضاع و شرایطی  که ما داریم !)  در حالی که می بینید ما برای تبصرة 9  که در پیش داریم ( وتقویت بنیة دفاعی ) خواهید دید وقتی آنجا میرسیم در چه  محظوری هستیم ودچار چه مشکلاتی هستیم .
 نمایندگان محترم که  در مخالفت با بودجه صحبت  می کردند صحبتهایشان یادشان نرود که می گفتند نیمی از این بودجه استقراض  است ! الان وقت عمل است  می دانید معنایش چیست ؟ یعنی از آن پیرزن بیچارة گوشه فلان  ده قرض بگیرند به بنیاد مستضعفان بدهند ، در  حالیکه 700  میلیارد بودجة جاری بنیاد مستضعفان  است .  یعنی ما این 31 میلیارد  را هم که مال چند تا از خانه های طاغوتی هائی که در تهران هست بفروشند وباغچه ها و باغهائی که اطراف ییلاقهای تهران  وجود دارد 30 میلیارد ریال با یک مزایده در عرض 10، 20 روز بفروشند تازه 670 میلیارد دیگر برایشان می ماند .ما چه کار داریم می کنیم ؟‌بنیاد مستضعفان  اصلا باید به دولت هم کمک بکند ، ما میخواهیم  از بودجه جاری باز به اسم بنیاد جانبازان  هم که شده به آن بدهیم ؟  پس چه منتی داریم که ما بکنیم ؟ خوب دست همان بنیاد شهید باشد وهمان بودجه را برای آن می گذاشتیم  ومردم هم بدانند بنیاد  مستضعفان همان بنیاد مستضعفان است . حالا که شد ‹‹بنیاد  امور جانبازان ›› معنایش این است  یعنی متکفل  امور جانبازان بشود .
 ممکن است آقایان  بیایند بگویند که ما پول نقد که نداریم اینها خانه است ،باغ است ،سینما است ،هتل است ، بیمارستان است ،‌ماشینهای آ÷رین سیتسم است ، اینها را که نمیشود پول کرد ! خوب اگر قرار است  که هر چیزی  دست نخورده سر جای خودش بماند وبخواهید اداره هم بکنید  این چه معنی  دارد ؟ اصلا خدامیداند در همین تهران  چقدر خانه از طاغوتیان مصادره شده  ومعلوم نیست که چه کسانی دارند در آنها زندگی می کنند که شاید حساب وکتابش  هم خیلی روشن نباشد ! بیایند اینها را به مزایده بگذارند  ومردم هم که خانه ندارند،این ها را بفروشند و پولش کنند  30 میلیارد میشود . اگر از آنها بر نمی آید بنده تقبل می کنم در عرض 20  روز اینها را اسکناس نقد کنم   وخدمتشان بدهم .( اگر  می گویند پول  نمی شود !)  اینکه نشد ….. خواهش  می کنم توجه کنید الان عرضم را تمام می کنم . بنابراین در شرایطی که نیمی از بودجه ما استقراض  است اگر بخواهیم واقعاً این پول را به بنیاد  امور جانبازان  بدهیم  به نظر من خیانت است ما بیائیم این تبصرة 7 را حذف کنیم .
 ویک چیز جالبتر  اینکه تمام این پول را هم میخواهیم  خارج از قانون محاسبات باشد ، یعنی ردیف 102200 را آورده اند در بند 11 تبصرة 15 که  تمام تبصرة 15 مربوط به اموری است که خارج از قانون محاسبات است . یک باره این پول را می گویند خارج ازقانون محاسبات  هم بگیریم ، اسممان هم بنیاد جانبازان باشد ، در این شرایط … خوب این چه شد ؟ بنابراین  من تمنا می کنم از نمایندگان محترم یک مقدار واقعاً فکر بکنند وبا حذف تبصرة 7 آن رأی بدهند (ا حسنت – احسنت ).
 منشی-( مخالف )آقای  دکتر شیبانی –( موافق )آقای اکرمی ،آقای دکتر شیبانی بفرمائید .
دکتر عباس شیبانی – بسم الله الرحمن الرحیم . چنددقیقة قبل شعار این بود که به استانهای جنگزده برسیم ، به بنیاد شهید برسیم ، به مجرمین  برسیم . شما اگر وضع جانبازان  را د رهر استانی میخواهید بروید  بررسی بکنید ، هرجا که جانباز  بوده اعزامی  به جبهه  کم شده ، هر جا که شهید بوده اعزامی زیاد بوده ! بررسی این خیلی ساده است . رسیدگی به جانباز خیلی مشکل تر از خانوادة  شهید است . آقای کروبی هم به دلیل مشکل بودن کار واینکه امکانات  کم بود گفتند  که من نمی توانم این را اداره کنم یا یک گروه دیگر  اداره بکند . خود آقای  کروبی حالا نیستند ،ایشان  به بنده پیشنهاد می کردندکه بیا این مسؤولیت را بپذیر! گفتم  این عملی نیست چون من آن امکاناتی را که شما دارید ندارم ،همة  مردم دلشان میخواهد به خانوادة شهدا کمک بشود تازه بنیاد شهید  آنجوری که دلش میخواهد نمیتواند برسد .اگر این امور بنیاد  جانبازان در اختیار  بنیاد شهید  بود آیا همین  بودجه را به آن می دادید یا نه ؟  پس این بودجه را حتماً  باید بدهید . گفتند که   این بنیاد مستضعفان  سابق هم اضافه بشود که یک مقداری خدمت بیشتری  به جانبازان  بشود .الان بیمارستانی  در بزرگراه  چمران هست بروید  نگاه بکنید  که فقط آهنهایش هست ، 10 میلیارد خرج دارد که اینجا را که مختص قطع نخاعی ها است بسازند .
 یک قسمت  کارها ومسائلی هست که ممکن است شما د رجریانش نباشید وخیال کنید به همین سادگی میشود … مخارج جانبازان خیلی بیشتر از یک فرد عادی است ، برای کنترل یک جانبازی که قطع نخاع دارد حداقل  2نفر لازم است  ویک بودجة کلانی  میخواهد و وظیفة همة ما هم هست که  به جانبازها برسیم و وضعشان  را بهتر  بکنیم  نه اینکه کاری بکنیم که ازاین وضعی  هم که الان  دارند بدتر بشود .
 منشی- آقای اکرمی ( موافق ) بفرمائید .
 سید رضااکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم . استدعا می کنم نمایندگان محترم عنابت کنند مایک تجربه ای را روز گذشته  د رمورد بنیاد  مستضعفان سابق و ‹‹جانبازان ››  فعلی داشتیم و آن مسألة تقاضای  وام بود ، مجلسی که با تقاضای وام بنیاد مستضعفان  موافقت نکرد یقیناً مخالفتش برای بودجه دادن بها و شدیدتر  است .این یک نکته .
نکتة  دیگر اینکه وضع جانبازان  مقداری ناراحت کننده است ، این یک بحث است ، رسیدگی به مشکلات  آنها بحث دیگری است وچون رسیدگی  به وضع جانبازان اهمیت دارد حضرت امام ‹‹بنیاد  رسیدگی به کارجانبازان ››  را از قلیلی به نام ‹‹بنیاد  شهید ›› گرفتند وبه کری به نام ‹‹بنیاد  مستضعفین ››  متصل ومرتبط  نمودند .ما درخواست این بودجه  را برای بنیاد مستضعفین جسارت می دانیم . بنیاد مستضعفینی  که روزی به کار آموزشی کشور کمک می کرد ، به مدارس شاهد طبق دستور امام کمک می کرد ، حتی بلاعوض مقداری ازامکانات  خود را در اختیار نهادها و بنیادها وغیره می گذاشت ، حالا یک مرتبه آنچنان افت بکنند که نتواند جانبازان کشور راهم اداره کند وبخواهد خود را مرتبط ومتصل  به بودجة جاری و روزمرة  کشور بکند ؟!  واقعاص ما از نظر  شخصیتی این رابرای  بنیاد  مستضعفین افت  می دانیم واین را یک نوع جسارت می دانیم که بنیاد بیاید این مسأله را بپذیرد، بنیادی که آنهمه  سرمایه دارد و آنهمه  درآمد سالانه  دارد ،از  سال 66 به 67 سرمایه ودرآمد اینها رادر نظر بگیرید و آنوقت  ما ببینیم آیا بنیاد مستضعفین توان ادارة جانباازن کشور را دارد یا ندارد ؟  بنابراین ما استدعا می کنیم اولا خود بنیاد جانبازان ومسؤول  آن خودبه خود  اگر این پیشنهاد را بدهند ماموافقیم  تاجسارتی به شخصیت  آن نباشد ، ممکن است بگوئید  که نه ،اینجوری نیست ، نه ، همة  ما مقدارش را می دانیم لااقل  آن چیزی را که هر سال بنیاد مستضعفین  به عنوان بودجة سالانة خودش تنظیم می کرد وخدمت آقای نخست وزیر می داد و او هم موافقت می کرد ، حداقل آن گواه این مطلب است یا خدای نکرده در آنها یک چیزی هست ویامسائل  دیگری وجود دارد .
 اینکه جناب آقای شیبانی فرمودند اگر در اختیار  بنیاد شهید بود می پرداختید ؟  بلی ؟ برای اینکه آن آب قلیل بود ولی  این آب کر است . وقتی آب کر باشد در آنجا می بایست بدهیم واینجا چون متصل به  آب  کر  ودریا شده دیگر معنا ندارد که ما بگوئیم  اقا اینجا  هم بیائید یک چنین کاری را انجام بدهید . دلیل اینکه آقای کروبی هم آن را از خودش جدا کرد سنگینی کار بود نه به دلیل  سختی کار . خوب به خانواده های شهداء بعداز پایان  جنگ قهراً و قطعاً  باید رسیدگی بشود واین منوط به این است که   یک مقداری بارسبکتر بشود .
  بنابراین من استدعا می کنم نمایندگان محترم  با آگاهی وهشیاری ودقت  لازم به حذف این تبصره پیشنهاد بدهند تا ان شاء الله  بنیاد مستضعفان  دیروز و جانبازان  امروز واقعاً  بیشتر برود روی خودش کار بکند وقسمتی  از سرمایه هایش را بفروشد ، این باغاتی که خدا میداند اصل وهمه چیزش دارد از بین میرود اینها را به اهلش واگذار بکند و صرف این جانبازان بکند تا ان شاء الله  هم بارش سبکتر بشود وهم رسیدگی  به اینها بیشتر باشد والسلام .(‌احسنت – احسنت ).
 منشی-  کمیسیون توضیح بفرمایند .
 علی عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )ـ  نمایندگان محترم توجه بفرمائید   که ما در رابطه بابودجة  خود بنیاد شهید 88 میلیارد را به 122 میلیارد ریال  افزایش دادیم . یعنی یک افزایشی د رحدود 50% و علت این بود  که میخواستیم واقعاً به خانواده های معظم شهداء رسیدگی  بشود در صورتی که در مورد جانبازان که همان شرایط را دارند  به اضافه  اینکه تعدادشان نسبت به  خانوادة شهدا  فعلا بیشتر در حال افزایش بوده وخواهد بود ، برای  افزایش همان رقم پارسال را گرفتیم  یعنی کمک  به بنیاد  جانبازان می کنیم ضمن اینکه باید توضیح  بدهم این تعویض نام  بنیاد مستضعفان  در حین تنظیم  بودجه د رکمیسیون وبعد از آن اتفاق  افتاد ،در طول قانون بودجه به 3 اسم و 3 عنوان  بنیاد جانبازان  اسم برده شده که در خود همین  تبصره ‹‹ امور جانبازان  انقلاب  اسلامی ››‌گذاشتیم ، چون معلوم  نبود . بعداً قرار شد که ‹‹بنیاد  مستضعفان  ›› تبدیل  به ‹‹بنیاد  جانبازان ››‌بشود . ما درطول  قانون بودجه این را یادآوری می کنیم  که هر جا بحث مربوط به جانبازان  داریم سازمان مربوط به آن ‹‹بنیاد  جانبازان انقلاب اسلامی ›› است و ان شاء الله این درچاپ قانون بودجه رعایت  خواهد شد .
 اما این کمکی که برای بنیاد جانبازان  منظور شده ، اولا به لحاظ این  است که هنوز  کار انتقال  خاتمه پیدا نکرده ، بنیاد مستضعفان  سابق هم در قبال  طرحها وتعهداتی که دارد هنوز  متعهد است یعنی   با یک تعویض نام در یک روز تمام تعهدات بنیاد مستضعفان که ادامه دار هم هست و بعضی از آنها چند ماه طول می کشد از عهده اش ساقط نشده . بعضی از کمکها به بعضی از مؤسسات  هست که دستور آن هم صادر شده و شروع  هم  شده و اینها بایستی  خاتمه پیدا  بکند . در طول  همین امسال  به خود بنیاد شهید  باز کمک شده ، به مدارس ش اهد کمک شده واین مسؤولیت هست .
  حالا صحبتی  که ما با مسؤولین بنیاد جانبازان وکمیسیون داشتیم به این نتیجه رسیدیم  که اگر امسال  هزینة  جانبازان را صفر (0)  قرار بدهیم به عنوان اینکه اینها  زیر پوشش  بنیاد جانبازان  رفته اند ، عملا مامسأله  جانبازانمان رادر تاریکی رها   کرده ایم و حداقل در پنج ، شش ماهة اول سال  بنیاد مستضعفان  نمیتواند خودش را آنجوری که مطلوب  وضعیت جانبازان  ما هست جمع وجور کند  وبه اینها برسد . به لحاظ اینکه بنیاد در این پنج، شش ماه اول سال بتواند  جوابگوی  نیاز جانبازان  عزیز باشد و اینها با تعویض دستگاه سرپرستی شان دچار مشکل نشوند وبتوانند به تعهداتی که قبلا داشته اند عمل  کنند واینها را به خاتمه برسانند وخودشان  را آماده بکنند تا کلا جوابگوی مسائل جانبازان باشند به این کمک احتیاج  دارند .این است که از حالا برای سالهای آینده ماهیچ معضلی  نداریم  که بگوئیم به بنیاد جانبازان کمک بشود یا نه ،  این بستگی به   کارنامة‌بنیاد ونحوة برخوردش با مسائل بعدی کشور خواهد داشت  ولی در شرایط فعلی  اگر بخواهد باشد ما سال آینده  را به نظر خودمان   صفر(0) گذاشته ایم ،   اما یقیناً سال  68   را کمک میخواهد واین را اگر  ندهیم حداقل در 6ماهة اول سال 68 عملا شاهد نارسائی هائی در وضعیت جانبازان  عزیز چه آنهائی که قبلا زیر پوشش  بنیاد شهید  بوده اند، چه آنهائی که الان بعد از معالجه ، جانبازی آنها قطعی میشود  ودرصد جانبازی برای آنها تعیین میشود یا جانبازانی که از اسارت آزاد میشوند وبایستی  تحت سرپرستی  قرار بگیرند  مسأله  دار خواهند شد .
  ما نمی گوئیم  که بنیاد جانبازان  دارائی کمی دارد ، اما همین مسأله  را بنیاد شهید  هم دارد . بنیاد شهید  در رابطه باامور اقتصادی واحدهای اقتصادی  داشت که کما فی السابق  کمک می کردند ، الان قطع  شده . خوب بلی ، جای کمک آنها را فعلا  واحدهای اقتصادی بنیاد مستضعفان تا حدودی میتواند پر بکند ولی اینکه بیائیم  وبگوئیم  بایک تعویض  اسم مشکل  حل میشود و بنیاد جانبازان پول نقد  دارد ومیتواند این کاهش  اعتبار را یک جا تأمین  بکند ، به اعتقاد  ما با نتیجة  بررسی هائی که کمیسیون  برنامه و بودجه داشته عملی  نیست وبه لحاظ  احترام وعزتی که جانبازان عزیز در جامعه دارند  ودچار عسرت ومسأله دار کردن این قشر صاحب  انقلاب برای انقلاب ، برای حزب اللهی  ها و برای جامعة ما شایسته نیست پیشنهاد می کنیم این 3/31 میلیارد  ریال کمک  به بنیاد جانبازان  به اعتبار خودش باقی باشد  تا ان شاء الله  در طول سال  68 بنیاد بتواند تعهدات  متفرقه  خودش  را جمع وجور بکند و آمادة خدمت مداوم  و شایسته برای جانبازان  عزیز باشد . لذا با این پیشنهاد مخالف هستیم .
 رئیس-  آقای باقریان  رئیس بنیاد جانبازان توضیح بفرمائید .
 باقریان ( سرپرست  بنیاد امور جانبازان )-  سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . با توجه به فرمایشاتی که نمایندگان محترم کردند من فکر می کنم به لحاظ  کمبود اطلاعات   این توهم  واین ذهنیت  در برخی از نمایندگان ایجاد شده  که وقتی صحبت  از بنیاد جانبازان ( یا بنیاد  مستضعفان  سابق )  میشود ارقام 70  میلیارد تومانی به ذهن می آید . من  اگر قدری دربارة این توضیح بدهم در بخش  دوم عرایضم  در مورد ماهیت  موضوع و پیچیدگی  قضیه مختصر عرایضی دارم که خدمتتان عرض می کنم .
این صحبتی  که از بودجة  70 میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان سابق می شود یک حدودی توضیح دارد ،آنهم به این معنا که این بودجه  با بودجه ای که به عنوان  بودجة عمومی  دولت مصطلح است  کاملا متفاوت است .اینجا یک بنگاه اقتصادی هست که گردش مالی آن 70 میلیارد تومان است . به این معنا که 35  میلیارد تومان از محل  تولیدات وخدمات و فعالیتهای اقتصادی خودش درآمد حاصل می کند که در مقابل آن 34  میلیارد وخرده ای تومان هزینه هست  که این هزینه هائی که مثل مواد اولیه و سایر هزینه های تولیدی برای ایجاد  تولید محصولات  وایجاد امکانات اقتصادی  وخدماتی هست  روی همدیگر  دوتا 35 میلیارد را بودجه  70 میلیارد تومان این درمنابع  خالص وجود داشته باشد ،متقابلا  آن ظرف 35 میلیارد برای آن هزینه  پیش بینی  کرده باشند . فی الواقع بودجة  شرکتی هست ، یک بنگاه اقتصادی  هست واین 35 میلیارد م به ازاء 34 میلیارد وخرده ای  است که در حقیقت  باید هزنیه های تولیدی ، خدماتی  بشود یعنی جان کلام اینجا است که از ماحصل گردش  اقتصادی  70 میلیارد تومانی
صرفاً 600  تا 700 میلیون تومان پول  قابل برداشت به معنای سود برای بنیاد جانبازان حاصل میشود ،/ 600 میلیون تومان یا 700 میلیون تومان برای ایجاد اشتغال  کار 1200 نفر را حل میکند. بنابراین ، این استنباط  اگر درذهن نمایندگان مجلس هست که ما دارای 70 میلیارد تومان پول خالص برای هزینه  کردن هستیم این اشتباه  است واگر توضیحات  کافی همراه آن بودجه خدمت نمایندگان محترم داده نشده خوب طبیعی است که به دنبال  آن چنین ذهنیتی  ایجاد بشود .
 پس به این ترتیب عرض اولم  این است که ما صحبت  از کمکهای سالانة بنیاد در قالب 650 تا 700 میلیون تومان می کنیمکه در  سالهای گذشته ( سال 66،65،64) چهارصد میلیون تومان این به طرح فرزندان شاهد خدمت بنیاد شهید تقدیم می شده وامسال  600 میلیون تومان آن درست در اختیار بنیاد  جانبازان برای مصارف جانبازان خواهد بود . این توضیحی  بود برای رفع این  توهمی که در مورد 600، 700 میلیارد  ریال بودجة  بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی مطرح است . واما بحث از امکانات  می کنند ،‌کلا امکانات بنیاد جانبازان  (‌بنیادمستضعفان سابق )  از دو طریق است ، یک دسته از این واحدهای تولیدی وکشاورزی وخدماتی هست به همان کیفیتی  که خدمتتان عرض شد که اینها صرفاً‌به تولید خدمات وتولیدات می پردازند . کاری که از اینها می تواند در داخل بنیاد جانبازان گرفته بشود ایجاد امکاناشتغال هست و لاغیر.  ودر نهایت آن ( در انتهای سال ) در حدود 600 میلیون تومان سود را به دست ما میرساند
 بخشی از امکاناتی که به عنوان املاک ومستغلات  از آن صحبت میشود ، بحث زیاد است ، 40% این پلاکهای سطحی  که در مجلس صحبت بود اینها توقیفی است و قابل فروش نیست . بخش عمده ای از این ساختمانها د راختیار نهادها وارگانها ودستگاههای ذیربط اجرائی است والبته  بخشی از خانه های اعیان  و اشراف و طاغوتی ها و برخی خانه های کوچ در اختیار  برخی از برادرهای مستضعف  یا برخی از مسؤولین هست  که استفاده می کنند . به این ترتیب  امکانات اینچنینی  هم اگر قابل تبدیل باشد  برای استفادة  جانبازان  آن باغات و چیزها ی خرده ریزش هست که برای اشتغال قابل استفاده  است  ولی کلا در این معنائی که از آن یک درآمد هنگفت  حاصل بشود در نمی آید . طبیعی است که برادران انتظار ندارند که امکانات تولیدی ، اقتصادی را مایک بار مصرف کنیم وهمینها را بفروشیم که یک باره خرج جانبازان  بشود وعوایدش صرف همین اموری که خدمتتان عرض کردم بشود .
 واماد رمورد 3میلیارد  وخرده ای یا 3میلیارد  و 130 میلیون تومانی که صحبت میشود .این رقم  چیز نیست جز همان هزینه هائی که سالهای گذشته بنیاد شهید . سازمان  بهزیستی و سایر ارگانهائی که دست اندرکار جانبازان  بوده اند هزنیه های جاری  می کردند . بیش از پنجاه درصد این حقوق  ودستمزد  مستمر برادران عزیز  جانبازمان هست وحال اینکه  شما می دانید هزنیه های بهداشتی ،درمانی ،تأمین  اجتماعی آن ،شغل  ،‌مسکن  ، هر کدام از اینها یک سرفصل بسیار  هزینه بری است که مسلماً  تا ده سال  دیگر هم بنیاد  جانبازان  قادر به  تأمین  اینها نخواهد بود . فقط برای نمونه برای پانصد  هزار نفر ،  پانصد هزار تومان برای یک شغل بخواهیم در نظر بگیریم برای پنجاه  هزار نفر از برادران  جانباز 25 میلیارد تومان شما باید سرمایه گذاری بکنید . بنابراین اگر راجع به بنیاد جانبازان  وامکاناتش صحبت  میشود اینها فقط می تواند صرف اشتغال  اینها وهمین درآمدهای محدودی که از ماحصل  فعالیت اقتصادی  آن حاصل میشود ،‌بشود .
 یکی از برادران  عنوان می کرد که به این ترتیب  از 60 میلیارد یا 70 میلیارد تومانگردش نقدینگی وگردش مالی فقط شما 600 میلیون  یعنی فقط ده درصد سود دارید ؟ بلی ، همینطور  است برای اینکه باید  اینمیوه را به قیمت دولتی بفروشند وبا سوبسید بفروشند ، به مستضعفان  هم برسانند یا در رابطه با واردات کشاورزی شان خیار نکارند بروند گندم بکارند یعنی یک فعالیت سالما قتصادی را این بنگاه دارد دنبال میکند واگر ازا ینطور امکانات جوردیگری   میشود  استفاده کرد  حداقل در راستای سیاستهای دولت این بنیاد با تحول گرائی نمی تواند این کار را بکند .این در بخش آن توهم یا آن اشتباهی که در ذهن  برادرها جایگزین  شده که یک  چنین امکانات مالی قرار است که داشته باشد و صرف چیز دیگری بکند و صرف جانبازان نشود . به این ترتیب  این بودجة جاری هم مسلم تکافو نمی کند ( رئیس – وقتتان تمام است )  صحبت از حذف 500   میلیون تومان هست که جلسه قبل حذف  شد . من به شدت در این رابطه  می توانم بگویم  که اشتباه  شده به این  معنا که سالهای گذشته بنیاد شهید یک میلیارد  ، دومیلیارد از سیستم  بانکی برای ایجاد اشتغال  استفاده می کرد . شمادر مورد اشتغال  برای    پانصد  میلیون تومان  فقط میتوانید هزار  نفر را سر کار بگذارید  وحال آنکه ماصحبت  پنجاه هزار نفر و رقمهای بزرگتر ازاین  رادر مورد جانبازان  عزیز داریم . با توجه به توهمی که وجود  دارد ان شاء الله  این توضیحات  مسبوق  بیفتد و ان شاء الله با آمار وارقام واعداد مصوب خدمت برادرها برسیم و ان شاء الله  قضیه برای سالهای بعد تکرار  نشود . برای بقیة عرایضم  دفعه بعد ان شاء الله  اگر فرصت بشود خدمتتان میرسم . والسلام علیکم و رحمت الله .
 رئیس- آقای زنجانی صحبتی ندارید ؟(  زنجانی – صحبت های ایشان را تأیید می کنم )  بسیار خوب حالا می خواهیم رأی  بگیریم  ولی ما هم به عنوان مسؤول  امور نظامی  باید عرض بکنیم  با امور  جانبازان نمیشود با مسامحه برخورد کنیم ، مهمترین عارضة  جنگ الان برای ما همین جانبازها هستند که زندگی  اینها د رهر اولویتی هست .
 اکرمی -  دو سه ماه است امام اجازه داده اند ، جای نگرانی نیست .
 رئیس-  آن مال سال بعد است الان واقعاً  ریسک نمیشود کرد باید بررسی کرد 188 نفر حضور دارند اقای پناهنده پیشنهاد کرده اند که تبصرة 7 حذف  بشود . نمایندگانی که با حذف  این تبصره موافق هستند قیام کنند (‌اکثر برخاستند )   تصویب شد . تبصرة 8 را بخوانید .
 منشی- آقایان :  حائری زاده ، عباسی ،‌هراتی ، احمدی ، طاهائی ، بیات ، ناطق نوری ، روحانی نیا پیشنهاد کرده اند که تبصرة 7 لایحه دولت  جایگزین  بشود یعنی ابقاء بشود . آقای روحانی نیا  صحبت کنند .
 رئیس-  این یعنی  تبصره کمیسیون حذف شده اما پیشنهاد جایگزینی  تبصره لایحه دولت قابل طرح است ، بفرمائید .
  یکی از نمایندگان – اگر بنا به این پیشنهاد باشد تبصرة کمیسیون که بهتر است .
 رئیس-  خوب حالا بهتر است  که آقایان  رأی ندهند به این پیشنهاد ،…
 رمضان روحانی نیا – بسم الله الرحمن الرحیم . توجه بفرمایند نمایندگان  محترم ، واقعیت قضیه این است که اداره مسأله جانبازان  تنها مسأله  ریالی ومادی اش نیست که این قدر  ما بخواهیم  حساس باشیم  بگوئیم  سرمایه دارد یا سرمایه ندارد ( یکی از نمایندگان – پیشنهاد جدید نمیتوانید بدهید )  قبلا پیشنهاد داده ام .این پیشنهاد  را اول شروع    جلسه  من داده بودم آنجا ،  جدید نیست . ما پیشنهاد این را دادیم  که قبل از آنکه مطرح بشود  حذف این تبصره ، پیشنهاد دادیم همان تبصره  دولت بسیاری از مسائل مبتلابهی که برای امر جانبازان  هست دیده شده است ود راین  مصوبه  کمیسیون  برنامه و بودجه دیده نشده است . در آنجا دیده  شده است  که اموال و دارائی  هائی  که متعلق  به این بنیاد  است در جاهای دیگری است ریالی یا غیر ریالی  اینها د راختیار  جانبازان  قرار بگیرد .
 در آنجا آمده است  آن مجوزهائی که الان پا  در هوا مانده  است برای اعزام مجروحین  به خارج ( از تبصره پیشنهادی دولت هست )  که اینها  همچنان در اختیار  بنیاد جانبازان قراربگیرد . در تبصره پیشنهادی دولت آمده است ،آن  کمیسیون مربوط  به اعزام  خارج و آن برنامه هائی که برای جانبازها  داشت ، همه آنها در پیشنهاد دولت آمده است  ولی در پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه حذف شده است .
 واقعیت  این است که با شناختی که ما د رکمیسیون …( همهمه نمایندگان )
 رئیس-  آقایان به اظهارات ایشان توجه بفرمایند .
 روحانی نیا – ما هم مثل شما در کمیسیون  نهادهای  انقلاب خواهان این بودیم  که از نظر مالی کلا  بنیاد مستضعفان  ( بنیاد جانبازان ) از بودجه عمومی دولت جدا بشود اما بعداز تحقیقاتی که شد به این نیتجه رسیدیم که حداقل در این فرصت  ششماهه اول این سال این امر  یک فاجعه  برای جانبازان  است . برای رضای خدا  اجازه بدهید این بماند اگر چنین  چیزی لازم شد (  که لازم هم هست  )  در سال های آینده ان شاء الله بنیاد جانبازان روی پای خود خواهد ایستاد ودیگر نیاز به این  مسأله  ندارد .
 رئیس-  مخالف صحبت کند .
 منشی- آقای اکرمی ( مخالف ) بفرمائید .
  سید رضا اکرمی – بسم الله الرحمن الرحیم . من استدعا می کنم نمایندگان عنایت کنند اگر همان  چیزی که مجلس به حذف  آن رأی  داد بخواهد دوباره مطرح بشود اولا طرح آن خلاف آئیننامه  است ولی اگر آن طوری که مقداری از صحبت های آقای روحانی  نیا بود که بند ‹‹ج››   باشد یعنی  د رمورد  آن گروه از کالاها وخدمات مورد نیاز اختصاصی جانبازان انقلاب  اسلامی که تسریع  در ورود آن از خارج از کشور  تا آخر یا بند ‹‹د››  این مقدار باشد  ماموافقیم ، امااگر بخواهد دوباره  آن ردیف را بیاورد آن 30  میلیارد  را مطرح بکند این خلاف  آن چیزی است  که همین  الان نمایندگان  محترم  به آن رأی  دادند این یک  نکته ، نکته دیگر  اینکه نمایندگان محترم  میدانند حکم حضرت  امام د راینکه  بنیاد مستضعفان  به بنیاد جانبازان تبدیل بیابد  یک چیزی نیست که بگوئیم  در 1/1/68  میخواهد انجام  بگیرد حدود چند ماه است دارد از این کار میگذرد وحتی  بنیاد شهید  هم اعلام همه گونه همکاری کرده است  این 2-3  ماه را یقیناً  بنیاد مستضعفین میتواند خودش  را هماهنگ بکند وهماهنگ کرده است . بنابراین  ماهیچگونه  نگرانی نسبت  به اینکه  بنیاد مستضعفین  توانائی انجام کارهای امور جانبازان  را با این تشکیلات  وسیعی  که دارد نداشته باشد بینی و بین الله نداریم . او را توانمند میدانیم که از عهده اینکار بربیاید اگر  توانمند  نباشد نسبت به کارنامه گذشته اش یقیناً به نظر ما شک و شبهه به وجود میاید بنابراین  من استدعا میکنم آن قسمتی  که مربوط به تسهیلات است قبول داریم اما آن  قسمتی که  مربوط به امور مالی است همین الان مجلس به خلاف  حذف آن رأی داد دیگر مطرح نشود والسلام .
  منشی- آقای آقا محمدی بفرمائید .
 علی آقا محمدی – بسم الله الرحمن الرحیم . من خواهش میکنم از آنجا که این مسأله …(آقای هاشمی رفسنجانی !)  من خواهش میکنم از آنجا که این به سرنوشت یک گروه کثیری  از کسانیکه حق عظیمی  به گردن انقلاب  دارند مربوط میشود برادران یک توجه  ویژه ای  را معطوف بکنند چون  بازی کردن با این  قضیه یک کار ساده ای نیست . مطلبی که وجود دارد این هست  که ما باید  ببینیم بنیاد جانبازان  که تشکیل شده چه هیبت وشکلی دارد واساساً‌اینکه  حضرت امام پذیرفتند  تشکیلات جدیدی  به تشکیلات  مملکت اضافه نشود وتغییر نام بنیاد مستضعفان را قبول  کردند برای این بود که یک  خدمت بیشتری به اینها  بشود .
 بعضی ها گمان  میکنند که بنیاد مستضعفان  آنگونه امکاناتی  دارد که بتواند سالانه پرداخت 30 میلیارد ریالی را انجام بدهد . بنیاد  مستضعفان یک سری از شرکت هائی است که سود و زیان  دارند مجموعه  مانده قابل برداشت که به دفت بررسی   شده 15میلیارد  ریال مالیات  با قانون مالیات  قبل بوده ، براساس  قانون مالیاتی  جدیدی که برادران تصویب  کرده اند واز اول  سال 68  اجرا خواهد شد بیشتر باید مالیات بپردازد و بنیاد مستضعفان  امکان برداشت بیش از 6تا7 میلیارد ریال از منابعش رادر این رابطه  ندارد وآن کاری را که ما الان به بنیاد مستضعفان ارجاع دادیم ، فقط پرداخت حقوق ومستمری  جانبازان را حساب بفرمائید ،این هست که ما تقبل  کرده ایم .
 آن چیزی که ما انتظار  داشتیم از بنیاد  مستضعفان  که این تشکیلات  به آنجا منتقل بشود این بود که هزنیه های اداری اضافی نپردازیم ،این بود که اشتغال را تأمین  بکنیم یعنی در کارخانجات بنیاد با جهت گیری که وجود دارد زمنیه برای اشتغال این عزیزان  را فراهم بکند  وگرنه اگر بخواهید شرکت های بنیاد مستضعفان  را بررسی بفرمائید حداقل دو سال   طول می کشد ، صدا کنید آقایان را ، آقای ایروانی  تشریف دارند توضیح  بدهند .  اگر فقط  بنیاد مستضعفان  بخواهد بدهی های هژیر  یزدانی را به بانک صادرات بپردازد  ببینید اصلا  چیزی به این نام باقی خواهد ماند یا نه وچرا تا به حال  مطالبات آنها پرداخت نشده و داده نشده ؟ اگر  بعضی از برادران  گمان میکنند که همه چیز وهمه امکانات  دردرون اینجاست  چنین خبری نیست  مجموعه  بدهی هیا  عظیمی  که در بنیاد مستضعفان وجود دارد خودش رقم هنگفتی است  آن چیزی که قابل استحصال  است عرض کردم و آن را ما منظورمان اینب ود که اینها بتوانند یک سری سرویس های اضافی بدهند اگر برادران  بخواهند بگویند 30 میلیارد ریال را ما از امکانات برداریم وبدهیم  وبه آنها پولی پرداخت نکنیم یعنی کسی نیست که به جانبازان هیچ امکانی بدهد . آیا  برادران منظورشان این است ؟ واین را جدی تلقی بفرمائید اعداد  وارقام این را گواهی میکند .
  آقایان  آمده اند توضیح داده اند ما پیشنهاد تبصره ای را با اقای محلوجی  تنظیم  کرده ایم ،  توافق  آقای باقریان  و آقای مظاهری  را هم گرفته ایم که اشتغال  جانبازان را تدارک  کنند .ما گفتیم  در طول 2-3  سال آینده  به دلیل اینکه به اشتغال  گمارده  میشوند بودجه شان  را برداریم والا  چیزی که امروز به صورت مستمری پرداخت میشود و رقم ناچیزی  هم هست  که قابل حذف کردن  نیست وکسی  که نمیتواند این حرف رابزند  و آن مقدار  از نارسائی هائی که وجود داشته  و سبب شده که از بنیاد  شهید منتزع و داده بشود به یک  دستگاه دیگری باید بدانید که این اعداد کفافش را نمیداده وگرنه مسؤولان  بنیاد شهید که متعهد بودند ،انقلابی  بودند ، سرپرستش که نمایندة حضرت امام بود ،مشکلات این طوری که نداشته ،اگر آن مشکلات وجود داشته  حالا شما یک مرتبه  میخواهید بگوئید اصلا پول  به او نمیدهیم  برود عمل کند ،  معنا ومفهومش  این است که همه  جانبازان باقی بمانند بدون دریافت  هیچ نوع مستمری  اگر برادران  نظرشان  این است با این پیشنهاد دولت هم میتواند مخالفت بفرمایند .
 منشی- کمیسیون :
  عبدالعی زاده ( مخبر کمیسیون بودجه )-  ضمن تشکر  از برادرمان آقای آقا محمدی که توضیحات  مفیدی  را در رابطه  با لزوم پرداخت  اعتبار ردیف  102200 به بنیاد  جانبازان  بیان فرمودند  و پیرو عرایض قبلی ، مطلبی  که مورد توجه نمایندگان است  این است که تبصره  حذف شده ردیف 102200 به قوت خودش باقی  است یعنی 3/31  میلیارد  ریال به بنیاد  جانبازان پرداخت خواهد شد منتها آن امتیازی  که در تبصره بود که اگر دستگاه های دیگری هم پولی بابت جانبازان  هزنیه می کردند  کسر بشود  و به امور جانبازان  اضافه بشود  آن حذف شده واز دستگاه های دیگری  کم نخواهد شد ولی ردیف به قوت خودش باقی است و ما معتقدیم که این پول  برای کمک  به جانبازان   در سال 68  کاملاضروری است .
 اما آنچه که در پیشنهاد است که تبصره دولت وکمیسیون بودجه حذف کرده اختیارات  بسیار زیادی است اجازه واردات بدون هیچگونه کنترلی است که باتوجه به اینکه در سال های اخیر به علت  کثرت  جانبازان در کشور  بخش خصوصی وب خش تعاونی آمده اند ودر جهت تولید  وسائل وابزار مورد نیاز جانبازان سرمایه  گذاری کرده اند و الان  به تولید هم  رسیده  ما آن را حذف  کرده بودیم والان  هم با آن مخالف هستیم که تبصره دولت آن امتیاز  را هم میدهد به بنیاد جانبازان که بدون هیچگونه کنترل بیاید اینها را وارد بکند و یقیناً‌این  بر علیه تولید  داخلی خواهد بود وبه ضرر سرمایه گذاری های جدیدی که در  کشور صورت  گرفته خواهد بود .  لذا ما با پیشنهاد  جایگزینی تبصره دولت به شدت مخالفیم ضمن اینکه اعلام هم می کنیم که ردیف  مذکور به قوت  خودش باقی است . 3/31  میلیارد ریال به هر حال به بنیاد جانبازان  پرداخت خواهد شد .بنابراین  با پیشنهاد جایگزینی  تبصره لایحه  دولت مامخالف هستیم .
 رئیس-  آقای باقریان  صحبت کنند .
 باقریان ( سرپرست  بنیاد امور جانبازان انقلاب اسلامی )-  بسم الله الرحمن الرحیم . تبصرة 7 پیشنهادی دولت شامل 3 مجوز  هست که من  توضیح مختصری در مورد این مجوزها میدهم که دلیل  اصرارمان برارائه این مجوز از ناحیه مجلس محترم روشن  بشود .این مجوز ها اولا همان مجوزهائی هست که نوعاً  بنیاد  شهید در سال جاری داشته یکی از آن  مربوط به کمیسیون  پزشکی  میشود  برای اعزام  جانبازان برای خارج از کشور که دقیقاً  همان مجوزی است که مجلس به بنیاد  شهید اعطا  کرده این در مورد یکی از مجوزها .
 مجوز دوم مربوط میشود به واردات  آن دسته از کالاهای پزشکی  و توان بخشی  که در حقیقت   با ارزی که اختصاص  داده اند اینها در داخل ، قابل  تولید نیست  با قطعاتش بایستی که وارد بشود این نوع  کالاها به این معنا از آن  دسته کالاهائی نیست که کمیسیون  تصور کرده است .
 د رمورد پاهای مصنوعی اگر آن پا درست و طبق ضوابط  پزشکی واستاندارد نباشد بجای اینکه  کمک به جانباز بکند برایش دیسک کمر میاورد . بنابراین ما باز تقاضای همان مجوزی را کرده ایم  که بنیاد  شهید برای ورود تجهیزات وکالاهای ویژه داشته نه به این معنا که بخواهیم  کالاهای تولیدی و ساخت داخل مثل تخت واین طور  چیزها را از خارج وارد بکنیم این هم مجوز  دوم که هم در بنیاد  شهید زمنیه گذشته داشته هم اینکه آن تصوری که ایجاد شده به این ترتیب  منتفی می کند و ضمناً‌در خود لایحه بودجه سال 68 هم مشابه دارد .در بند 10  تبصرة 29  بودجه برای اینکه کار سرعت پیدا  کند در حمایت از کالاهای صادراتی
شبیه این مجوز را داده اند . سومین آن مربوط به آن کمک هائی میشود که شرکت های تحت پوشش بنیاد برای امر جانبازان می کنند اینها به حساب  هزنیه گرفته بشود .این هم مجوزی بوده که در سال های  گذشته بنیاد با مجوز حضرت امام داشته که به طرح فرزندان شاهد به همین کیفیت  کمک بکند ومیکرده .
 بنابراین هر سه مجوز در جهت ایجاد تسهیلات  یااستمرار  تسهیلات قبلی هست . این در بحث 3 مجوزی که تقاضا کرده ایم در حقیقت  همان روند حفظ بشود چیز جدیدی  ما تقاضا نکرده ایم .در رابطه با خود مسائل مالی هم ( هر چند که فرصت محدود است )  خدمتتان فقط یک رقم بگویم که 22 میلیارد  تومان بدهی های بنیاد جانبازان یا مستضعفان  سابق هست و  عمده اش هم صرف دادن مالیات آن در آمدهائی که دارد میشود و بعضاً  هم این رقم هائی که به عنوان درآمد آمده  ما 5%-10%  سهم داریم کلش مال بنیاد جانبازان نیست . ان شاء الله بااین توضیحات مجلس محترم  قانع شده باشد .
  سید رضا اکرمی – جناب آقای  هاشمی ، اگر بنیاد جانبازان بخواهد سه میلیارد تومان بودجه بگیرد بینی و بین الله مجلس به حذف آن رأی داد یک ریالش شرعی نیست .
 رئیس- خوب ، حالا  آقایان ببینند به چه رأی داده اند این مسأله روشن بشود ، اجازه بدهید ، تبصره ای که حذف شد این است : (  متن تبصره را آقایان با دفت خدمت شان هم هست نگاه کنند ،تبصره این است ):
  ‹‹ وزارت  برنامه و بودجه موظف است پس از موافقت نخست وزیر از تاریخ پذیرش مسؤولیت  توسط امور جانبازان  انقلاب اسلامی ››  از اینجا توجه می خواهد ‹‹نسبت به کاهش مانده اعتبارات مربوط به جانبازان منظور شده در بودجه مصوب  دستگاه های اجرائی ›› یعنی آن بودجه ای که در سایردستگاه ها بوده ›› ویا نهادهای انقلاب اسلامی ذیربط ›› یعنی این را از آنها کم بکند ‹‹‌و افزایش آنها به اعتبار ردیف 102200›› الان حکم تبصره این است که آنچه در سایر دستگاه ها است  بردارد  به این ردیف  اضافه بکند این حذف  شده اما اینجا که نگفته  ردیف را تصویب کنیم که شما این را حذف کرده باشید پس ما آنچه که حذف  کردیم …
 آقایان  ببینید ! تبصره چه بود ؟  تبصره این بود که وزارت برنامه و بودجه  مکلف است که مانده اعتبارات سایر دستگاه ها را بردارد اضافه  کند به این  ردیف  شما این را حذف کردید یعنی الان وزارت برنامه و بودجه مکلف نیست  که این کار را بکند اما ردیف  اینجا که نبود که این ردیف  را ما برای بنیاد مستضعفان  تصویب کردیم که شما بگوئید  ما این ردیف را برداشتیم ، این که نبود ؟
   بیانک – بند ‹‹ب››  تبصرة(7)  دولت همان است که در گزارش کمیسیون بودجه میباشد .
 آقا محمدی – تغییر داده شده عیناً آن  نیست .
 اکرمی -  حاج آقا  بحثهای طرفین موجود است .
 رئیس- خیلی  خوب ، شما آن را حذف کرده اید ما حرفی نداریم ، من میخواهم بگویم  تا به حال ما ردیف را حذف نکرده ایم ما آنچه را که حذف  کردیم ضمیمه شدن مانده اعتباراتی است که جانبازان در سایر دستگاه ها به ردیف …،  ما این را حذف کردیم . خیلی خوب ، حالا  این حذف  شده ، ردیف مانده حالا  که ردیف مانده پیشنهاد آقایانی  که میگویند لایحه دولت برگردد بقیه مسائلش  است بندهای دیگر یک تسهیلاتی  قائل شدند آقایان  میخواهند آن بندها را برگردانند .اینکه آقای اکرمی  میفرمایند که اگر مجلس بدهد ، مجلس حذف کرده مجلس چه چیزی را حذف کرده ؟ در رأیی  که شما داده اید گفتند که اعتبارات مندرج سایر دستگاه ها را به این ردیف ضمیمه نکنید .این ، این است . این ردیف  را که حذف  نکردیم  شما توجه نکردید به مضمون …
 بحث ها حالا هر چه میخواهد باشد شما تبصره را گفتید پیشنهاد این بوده ،‌ما حذف  تبصره راکه قبول  کردیم آن ردیف باقی مانده این پیشنهاد جدیدی که  آقایان کردند این است که آن بقیه چیزهای دولت که  در این  تبصره  بوده سر جای خودش باشد ما روی آن داریم بحث می کنیم .
 جهانگیری- آن بند از تبصره دولت که در رأی مجلس حذف  شد دیگر نباشد .
 رئیس- خیلی خوب ، آن بخش  پیشنهاد دولت که حذف  شده میگوئید  نباشد .
 آقا محمدی – عیناً نیست ، تغییرات داده ایم .
 رئیس- تغییرات را ببینیم چه دارد . من حالا نگاه  بکنم  ما پیشنهاد دولت را می بینیم ، ببینیم که چه دارد . پیشنهاد دولت این است  ‹‹ وزارت برنامه و بودجه  موظف ا است پس از موافقت نخست وزیری و براساس  بند الف نسبت  به کاهش اعتبارات منظور شده  در بودجه مصوب  دستگاه های اجرائی و یا نهادهای انقلاب اسلامی ذیربط و افزایش آن به اعتبار فلان نخست وزیری ››‌این همان است .
 الویری ( رئیس کمیسیون )-  آقای هاشمی !  بند ‹‹ب››  فی الواقع  حذف شده.
  رئیس- قبول داریم .بند ‹‹ب››  از پیشنهاد دولت حذف شده مجلس چون رأی داده ما این بند را … ولی بقیه بخش های پیشنهاد دولت آن سرجای خودش باقی است ما میتوانیم رأی بگیریم بعد آقای ملحوجی  ودیگران هم پیشنهادهائی دارند برای همین  یعنی براساس حتی پیشنهاد دولت هم آنها پیشنهاد داده اند ردیف را کم کرده اند ، قلم  را کم کرده اند آنها را هم ما بعد بحث می کنیم .
 نوروزاده – به بندها جدا جدا رأی بگیرید .
 رئیس- بند به بند رأی بگیریم ؟ خیلی خوب ، بند بند ما رأی بگیریم . ما فرض می کنیم کلش هم رأی نیاورد ردیف ما که سرجایش باقی  است . شما دنبال چیز دیگری نیستید . پیشنهاد مربوط به صاحب پیشنهاد است کسی که پیشنهاد داده بگوید چه طور است .
 یکی از نمایندگان – یک جا .
 رئیس-  یکجا ؟ اما بند ‹‹ب››  را ما نیمتوانیم رأی بگیریم .
 منشی – به غیر از بند ‹‹ب››.
 رئیس – خیلی خوب ، شما قسمت های دیگر را بخوانید رأی بگیریم .بند الف را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد)
 ‹‹بند الف – کلیه دستگاه های اجرائی  و نهادهای  انقلاب اسلامی مکلفند بنا به پیشنهاد امور جانبازان  انقلاب اسلامی وتصویب نخست وزیر کلیه اعتبارات و دارائی ها ( اعم از منقول و غیر منقول )  مربوط به جانبازان را در اختیار  ‹‹ نخست وزیری – امور جانبازان انقلاب اسلامی ›› قرار دهند .››
  بند ‹‹ب››  که حذف شده بند بعدی :
 ‹‹ در  مورد آن گروه  از کالاها و خدمات مورد نیاز اختصاصی  جانبازان انقلاب اسلامی که تسریع  در ورود آن از  خارج  از کشور توسط معاون نخست وزیر در امور جانبازان اعلام شود اخذ مجوز از وزارت  بازرگانی ومراکز تهیه و توزیع و عدم ساخت داخلی از دستگاه های ذیربط الزامی نبوده و واردات کالاهای مربوط به جانبازان از پرداخت  حقوق گمرکی  و سود بازرگانی معاف می باشد ›› بند  بعدی :‹‹  اختیارات وتسهیلات  موضوع قانون تشخیص  لزوم اعزام  مجروحین  انقلاب اسلامی وتداوم آن بخارج  از کشور مصوب  4/10/1363  مجلس شورای اسلامی از بنیاد شهید  منتزع و ‹‹ به نخست وزیری – امور جانبازان انقلاب اسلامی ››‌محول میگردد . آئیننامه اجرائی  این بند ظرف مدت یک ماه به تصویب  هیأت  وزیران خواهد رسید .››
 ‹‹ه-  هر گونه  کمک شرکت ها و واحدهای تحت پوشش بنیاد مستضعفان وهمچنین اشخاص  حقیقی وحقوقی اعم از دولتی وغیر دولتی  به ‹‹ امور  جانبازان انقلاب اسلامی ›› به عنوان هزینه  قابل قبول  تلقی و در قبال  گواهی امور جانبازان انقلاب اسلامی  از درآمد مشمول مالیات آنها کسر خواهد گردید ››.
   دکتر اسلامی – اگر بندها را یکی یکی رأی میگیرید اجازه بدهید صحبت بکنیم .
 رئیس- خیلی خوب ، 187 نفر  در جلسه حضور دارند …
 روحانی نیا – یکجا رأی بگیرید .
 رئیس- بندها را بگذارید  جدا جدا رأی بگیریم که آقایان  بتوانند رأی  بدهند . پس حالا بند ‹‹ب››  را که حذف شده نمیتوانیم  رأی بگیریم ،‌بند ‹‹الف›› را رأی میگیریم بند ‹‹الف››  را بخوانید برای رأی گیری .
( به شرح زیر خوانده شد)
 الف- کلیه دستگاه های اجرائی ونهادهای انقلاب اسلامی  مکلفند بنا به پیشنهاد امور جانبازان  انقلاب اسلامی وتصویب نخست وزیر کلیه اعتبارات و دارائی ها ( اعم از منقول  و غیر منقول )  مربوط به جانبازان را در اختیار ‹‹‌نخست وزیری -  امور جانبازان انقلاب اسلامی ›› قرار دهند .
 رئیس- اینها بندی از تبصرة 7 میشود .نمایندگانی که با این بند ، بند ‹‹الف›› تبصرة7 موافق هستند قیام کنند .(اکثر برخاستند ) تصویب شد .حالا بند ‹‹ج›› را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد)
ج‌-    در مورد آن گروه از کالاها  وخدمات مورد نیاز اختصاصی جانبازان انقلاب اسلامی که تسریع  در ورود آن از خارج از کشور  توسط معاون نخست وزیر در امور جانبازان اعلام شود اخذ  مجوز از وزارت  بازرگانی ومراکز تهیه وتوزیع وعدم ساخت داخلی ا زدستگاه های ذیربط الزامی نبوده و واردات کالاهای مربوط به جانبازان از پرداخت حقوق گمرکی  و سود بازرگانی معاف می باشد .
   یدالله اسلامی -  اجازه بدهید این را بحث بکنیم .
  رئیس-  نه ، بحث  اینکه کلی شد ما دیگر د ررأی گیری تفکیک  کردیم . ما بخاطر اینکه اجزاء مختلفی داشت حالا آقایان دیگر می فهمند ،هر کس نمیخواهد رأی ندهد حالااجازه بدهید رأی بگیریم . /187 نفر حضور دارند نمایندگانی که با بند ‹‹ج››  که قرائت شد موافق هستند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) خوب این رأی  نیاورد . بند ‹‹د››  را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد)
د- اختیارات وتسهیلات  موضوع قانون تشخیص لزوم اعزام مجزوحین  انقلاب اسلامی وتداوم آن به خارج از کشور مصوب 4/10/1363  مجلس  شورای اسلامی  از بنیاد شهید منتزع و ‹‹ به نخست وزیری – امور جانبازان انقلاب اسلامی ››  محول میگردد . آئیننامه اجرائی  این بند ظرف مدت یک ماه بتصویب هیأت وزیران خواهد رسید .
  رئیس- روی این کلی بحث شد ، صاحب پیشنهاد بحث کرده ، مخالف وموافق هم صحبت کرده اند حالا بعضی  چیزهایش را نگفتند ما جداگانه بحث  نمی کنیم . تکلیف  این است که چون منفک شده چه کسی باید اینها را اعزام  بخارج بکند ؟ الان بلاتکلیف  است که جانبازان  را چه کسی بخارج بفرستد ؟  میگوید که د رمورد جانبازها برای اعزام  بخارج تا به حال بنیاد شهید  تصمیم میگرفته  الان خوب طبیعی است باید بنیاد مستضعفان تصمیم بگیرد . این حالا در لایحه دولت بوده شما اگر نمی خواهید رأی بدهید  به این دلیل  رأی ندهید این جزو …
 رحمتی - …؟
  رئیس- میگویم آقایان این  در لایحه  ای که دولت آورده به مجلس بوده پیشنهاد شده این باقی باشد ، آقایانی  که مخالفند رأی ندهند ، آقایانی که موافقند رأی بدهند ! به هر حال چیزی بوده و پیشنهاد شده که باشد ، ما که نمی خواهیم چیزی اضافه کنیم .
 بند ‹‹ د›› در مورد اعزام مجزوحین  به خارج قرائت شد ، نمایندگان باین بند قیام بفرمایند (‌اکثر برخاستند ) تصویب شد .
(بندبعد به شرح زیر خوانده شد)
ه – هر گونه کمک شرکتها و واحدهای تحت پوشش بنیاد مستضعفان  وهمچنین اشخاص حقیقی وحقوقی اعم از دولتی وغیر دولتی  به ‹‹ امور  جانبازان انقلاب اسلامی ››  به عنوان هزینه قابل قبول  تلقی ودر قبال  گواهی امور جانبازان  انقلاب اسلامی از درآمد مشمول مالیات  آنها کسر خواهد گردید .
 رئیس-  بند ‹‹‌ه››  نیز قرائت شد ، نمایندگان موافق با این بند قیام بفرمایند ( عده کمی برخاستند ) رأی نیاورد ، تصویب نشد . بنابراین  از تبصرة 7 ما دو بند داریم یکی بند الف ودیگر بند ‹‹د››  که میشود ‹‹ب››  حالا پیشنهاد آقای محلوجی در این تبصره قابل طرح است .
 منشی- آقای محلوجی دوتا پیشنهاد دارند یکی برای یکی از بندها و یکی هم پیشنهاد کرده اند سقف ردیف ها بیست میلیارد  بشود حالا خودشان توضیح میفرمایند .
 حسین محلوجی – بسم الله الرحمن الرحیم. ببینید برادرها ! در مورد تبصرة 7 من خدمت پیشنهاد دهنده های محترم  عرض  کردم که از حذف این تبصره که چیزی عاید نمی شود ، شما صرفنظر  بکنید .ما خدمت برادرهای هیأت رئیسه دو تا پیشنهاد تقدیم کردیم  کها ول من اساس آن را عرض می کنم بعداً پیشنهاد را میگویم . اساس آن این است که ما پیشنهاد کرده بودیم تسهیلاتی  که برای بنیاد شهید  در ارتباط با امور جانبازان قرار داده شده آن تسهیلات را بدهیم به بنیاد مستضعفان  که شده بنیاد امور جانبازان در مورد مالیات  مربوطه هم چون متأسفانه توضیحی داده نشده بود ، مجلس محترم به آن رأی  نداد،  از آن هم بگذریم .
 ما گفتیم  اگر این دو تا کار انجام بشود تسهیلات لازم در اختیار  قرار بگیرد اشتغال  ومعالجه  ودرمان و بهبود شرائط جانبازان  فراهم خواهد شد،  آنوقت  ما بیائیم  به بنیاد امور جانبازان دو سال فرصت  بدهیم بگوئیم  سال اول دومیلیارد  تومان د راختیار شما می گذاریم یعنی  همان اعتبار 102200 که عده  زیادی از برادرها بخاطر آن رأی  به حذف تبصره دادند ما گفتیم که دومیلیارد  یا 5/2  میلیارد تومان در اختیار  بنیاد قرار بدهیم  که بتواند سال اول خودش را بگذراند بعداً سال دوم این مبلغ  را کاهش بدهیم به یک میلیارد ،دو سال که از اینمسأله  میگذرد بنیاد امور جانبازان  موظف   بشود آنچنان در طول این دوسال  برنامه ریزی بکند که از سال سوم چیزی دریافت  نکند این است که ما یک مرتبه بیائیم بگوئیم کل این اعتبارات حذف بشود  کار صحیحی انجام نداده ایم ، فرصت  برنامه ریزی را از بنیاد امور جانبازان می گیریم . به این ترتیب آن چیزی که فعلا  از پیشنهاد ما مانده این است که مبلغ 5/2  میلیارد تومان اعتبار ردیف 102200 رادر اختیار بنیاد قرار بدهیم یعنی در واقع  ما سال اول 500  میلیون تومان کم از آن درخواستی که آقایان  خواستند به آنها میدهیم  سال دوم یک میلیارد تومان کمتر به آنها میدهیم سال سوم هم هیچ چیز در اختیارشان نمی گذاریم یعنی    از سال 1370  دیگر آقایان  خودشان بدانند که از حالا  باید برنامه ریزی کنند به گونه ای که آن سال از مجلس   واز بودجه  عمومی دولت  چیزی دریافت نکنند روح پیشنهاد ما این بود که حالا موقع رأی گیری آقای الویری آنرا می خوانند .
 منشی – آقای مؤذن زاده ( مخالف ):
 مصطفی  مؤذن زاده – بسم الله الرحمن الرحیم . برادران وخواهران نماینده توجه بکنید ببینید این سال اولی است که ما جانبازان را از بنیاد شهید منتزع کرده ایم ، جدا کرده ایم ، داده ایم به بنیاد مستضعفان (‌که تبدیل  شده به بنیاد  جانبازان ) با توجه به انتظاراتی که این برادرها دارند ما از همین  اول مواجه شدیم با انتظارات برادرانی که فکر می کردند سر بنیاد شهید شلوغ بوده  نمی توانست برسد و الان با این تغییر وتحول  وبا توجه به اسم و رسمی که بنیاد مستضعفان دارد وتأثیرش  روی ما هم هست فکر میکنیم خبری است با این برخوردی که بیرون هم هست وما نمایندگان هم این برخورد را داریم وباز آمار و ارقامی که دارند  ارائه میدهند میگویند  که مانده اش همه اش 15 میلیارد  است یعنی قضیه 5/1  میلیارد تومان بیشتر نیست ،  بعد ما بیائیم  شروع کنیم بودجه  اینها را کم کردن ، ردیف  اینها را کم کردن واین برخورد را کردن !  من فکر میکنم  که نتیجه اش این میشود که بنیاد مستضعفان هم احساس  بکند او رادر یک چاله ای انداخته اند که نمی تواند در بیاید ، فکر می کند یک برخورد  روانی خاصی با قضیه  خواهند کرد ،‌مثل نامادری به اینها  نگاه خواهد کرد !
 ببینید ، عمق  قضیه را نگاه بکنید ما الان در سال اول می گوئیم آقای بنیاد جانبازان ! از شما  چیزی کم نمی کنیم ،‌همان قدر  که بنیاد شهید  میدادیم به توهم میدهیم ،اینرا شما بگیروکارت   راانجام بده ، بعد برو یک سال برنامه ریزی کن ،  فکر کن هر کارداری بیا ..
  با برادران برنامه و بودجه هم صحبت کردم  قرار شده سه ساله این بودجه را بیاورند پائین بطوریکه دیگر صفر بشود .ما اگر اینرا از این زاویه نگاه کنیم بعد رأی  بدهیم می بینیم که این مسأله  آفرینی  می کند ، برای جانبازان مشکل درست می کند ،آگر فردا ، پس فردا  به بنیاد مستضعفان  رجوع بکنند ،‌بنیاد مستضعفان  برخوردش چه خواهد بود ؟ این واقعیات را شما نگاه کنید اگر فردا به بنیاد مستضعفان مراجعه بکنند می گوید مجلس به من چیزی نداده من هم درآمدم این است  واینجوری برخورد می کنم در حالیکه  ما هزاران  امید در دل این  جانبازان ایجاد کرده ایم ،آنها را آورده ایم وگفته ایم بنیاد مستضعفان … واین دید در خود ما هم هست یعنی ما هم خودمان فکر میکنیم بنیاد مستضعفان الان وضعیتش چه جوری هست ،  الان  برویم آنجا تمام امکانات فراهم است ، اینجوری  هست ،نتیجه ای نخواهد داشت این آمار وارقامی  که ارائه میدهند 70 میلیارد  تومان می گویند  که 35  تا  دریافتی 34  تا پرداختی  است یعنی ته آن هیچ چیز نمی ماند ،5/1  میلیارد می ماند باا ین  5/1 میلیارد می خواهند چکار بکنند ؟
 الان  دوباره آقای محلوجی  از سه میلیارد یک میلیارد کم کردند می گویند دومیلیارد  تومان به آنها بدهیم خوب این یعنی تمام سودشان را بریزند روی آن وجواب نخواهد داد ،این روشن  است که جواب نخواهد داد وهمینطور که آقای هاشمی هم فرمودند شما توجه بکنید این مسأله حساس است ، الان ما وضعیتمان چه جوریست ؟ واین برادران هزاران  انتظار دارند ما این شب عیدی درست با آنها برخورد  کنیم ،این ردیف را برادرها کم نکنند ، دقت داشته باشند که ما منطقی و با عدد و رقم  با قضایا برخورد  بکنیم نه احساسی ، اگر برخوردی برادرها با بنیاد
مستضعفان  دارند ،ا حساسا می کنند عملکرد بنیاد مستضعفان درست نبوده ، غلط بوده اینجا جایش نیست .  آخر این مورد بدی است یعنی ضررش  به یکی دیگر می خورد به بنیاد مستضعفان نخواهد خورد .
 من احساس می کنم که برادرها برخورد وحساسیتی را که با بنیاد مستضعفان  وعملکرد آن دارند اینجوری بروز میدهند که می خواهند این سه میلیارد را حذف کنند که فشار بیاورند روی بنیاد مستضعفان  در حالیکه  ضربه اش به برادرهای جانباز خواهد خورد . انشاء الله این مسائل را برادرها توجه داشته باشند ،تفکیک  بکنند ، سرنوشت بنیاد مستضعفان و سرنوشت جانبازان را بهم گره نزنند اینها را از هم جدا بکنند عذر می خواهم .
 منشی- آقای آقا محمدی بفرمائید .
 علی آقا محمدی – بسم الله الرحمن الرحیم . اعداد وارقام اینجوری است ، سال گذشته  که در اختیار بنیاد شهید  بوده بین 22 تا 24 میلیارد ریال  بوده الان آن چیزی که در ردیف  آمده 30 میلیارد ریال است پیشنهادی که وجود دارد 25 میلیارد ریال است بنابراین این بحثی که آقای مؤذن زاده فرمودند وارد نیست ما چیزی را کم نمی کنیم و قبلا هم من خودم د رمورد لزومش  و ضرورتش  بحث کردم ولی بحث مازدن یک فلش است چون منظور ما ازاین کار این است که تمام همت و تلاش بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی در مورد اشتغال صحیح این سروران ما باشد و چون این فلش را می خواهیم بزنیم باید این حرکت را بکنیم .نکته دیگری که باید اضافه بکنم اینست برادران   مستحضرند که طبق فرمان حضرت امام بنیاد مستضعفان سابق سالانه مبلغی  را به مدارس شاهد میداده . ( بین پنج تا شش میلیارد ریال به مدارس شاهد کمک میشد .)  امسال ما این اعدادی را که متورم  نشان  میدهند آمدیم به بنیاد شهید گفتیم وتکلیف کردیم که مدارس شاهد را خودش اداره بکند ویک رقم هفت  میلیاردی را در آنجا گذاشتیم بنابراین این بار را از روی بنیاد جانبازان در حقیقت برداشتیم و ضرورت دارد که ما این عدد را از اینجا کم بکنیم برای اینکه 95 تا برای بنیاد شهید کم است وما جای دیگری باید آن پنج تا را حتماً  برای بنیاد شهید قرار بدهیم که با مشکل آنها برخورد نکنند واین هر دو عضو یک  خانواده اند و رسیدگی  به همه اینها جزو تکالیف ماست پس اینجا هیچ مشکلی  ایجاد نمیشود ما شش هفت  میلیارد اولا ازمسأله  مدارس شاهد کم کردیم برویم  سرردیف بنیاد شهید بار از روی دوش بنیاد جانبازان در حقیقت برداشته شده ومطلب دوم هم این است که رقم  اینها در سال گذشته بین 22 حداکثر 24 میلیارد بوده که اینجا هم آن بار اضافه نمیشود آن منابعی  هم که من  خودم اشاره کردم و آقای مؤذن زاده به آن اشاره  کردند آن منابعی است که ما انتظار داریم در جهت آسایشگاه سازی ، در جهت بیمارستان سازی ،‌ئیدروترابی و بقیه مواردی که برای معالجه  اینها ضرورت دارد وکمک به اشتغال  اینها انشاء الله ا زمنابع  بنیاد به کار گرفته میشود  وامیدواریم که سال آینده سال خیلی بهتری از این جهت برای سروران ما و عزیزان ما که جانبازان انقلاب  هستند باشد .
 رئیس- شما مخالفید ؟(  مخبر کمیسیون … بله )
 اکرمی – به همان 15 میلیارد رأی بگیرید .
 رئیس- 15 میلیارد هم پیشنهاد دارد ، خوب حالا ما موقع رأی گیری پیشنهادها ، همه را می گیریم هر چه آقایان  رأی دادند ما همانر ا قبول  می کنیم . بفرمائید .
 باقریان ( سرپرست بنیاد امور جانبازان )-  اولین  نکته این است که هر مطلبی مربوط به چند وچون  و عملکرد بنیاد نبایستی که اصلی بودن مسأله جانبازان را تحت الشعاع  قرار بدند .اغلب برادرها در فرمایشاتشان در حقیقت  اشاره می کنند به درآمدها وعوائد بنیاد که من توضیح  مختصری دادم وبا توجه به اسناد ومدارکی که هست خارجاز جلسه میشود توضیح  مبسوطی  داد که این خدای نکرده به اصل قضیه صدمه ای نزند این یک نکته .
دومین مطلب این است که از سه میلیارد  تومان ،2/2  میلیارد تومانش همان ارقامی است که بنیاد شهید در سال جاری هزنیه می کرده ،‌چهارصد  میلیون تومانش مربوط میشود به سازمان بهزیستی  که امسال بودجه داشته  دودهم  یا دویست میلیون  تومانش مربوط به مسکن واز این مطالب  هست بقیه آن هم  مربوط به تعدادی از جانبازان است که می آیند تعیین ‹‹درصد››   می کنند  اضافه میشود .
 همین  الان پنج هزار نفر از عزیزان ما در نوبت تعیین ‹‹درصد››  هستند   اینها می آیند به مستمری بگیرها و سایر حمایت هائی که موظف  هستیم به آنها بدهیم اضافه میشوند به این ترتیب  این رقم  بدون آن ارقامی است که در رابطه با بنیاد شهید برای طرح فرزندان شاهد محاسبه شده چون همان مبلغ  می آید کمک به مسائل دیگر بنیاد می کند .
 نکتة بعدی  که عرض می کنم شما به حذف بند ‹‹ه››  رأی دادید اگر بند ‹‹ه›› می بود  ما به لحاظ  معافیت مالیاتی بخشی از درآمدهایمان تأمین میشد یعنی به این ترتیب  75 درصد درآمد بنیاد سال آینده حذف  میشود ومالیات میشوددیگر آن خبرهای سال گذشته هم نخواهد بود و ضمناً ارقام واعدادی که رادیو 70 میلیارد صحبت می کند در درون شرکت هائی است که بخشی از سهامش مال بنیاد است از محل سود سهام چیزی گیر بنیاد می آید یعنی تمام این ارقام نشان میدهد که تکیه به منابع  داخلی بنیاد  برای حذف  اعتبارات  دولت باعث  صدمه زدن به سرویس و خدماتی میشود که به این عزیزان باید داده بشود یعنی جان کلام این است که ما اعتقاد نداریم که بدون ملاحظه  وبدون حساب وکتاب  مجلس محترم اعتبارات بدهد ولی در نظر هم بگیرید این عزیزان وقتی رفتند جبهه  هیچ نوع ملاحظه ای  نداشتند و الان برای سه میلیارد  تومان چانه زدن سراینها به نظر ما انصاف نیست. والسلام .
 رئیس- دوتا پیشنهاد با هم است می خوانیم شاید رأی گیری جدا داشته باشیم .
 منشی- پیشنهاد آقای محلوجی این است که یک بندی به این ترتیب اضافه بشود ‹‹بنیاد  امور جانبازان انقلاب اسلامی موظف است  به گونه ای برنامه ریزی نماید که برای رسیدگی  به امور جانبازان از سال 1370  از محل  درآمدهای خود عمل نماید .›› این یک بند  است .
 ردیف 102200 را هم که لایحه 30 میلیارد آمده ایشان پیشنهاد کرده اند 20 میلیارد بشود .و پیشنهاد آقای فدائی  هم 15میلیارد  هست .
 رئیس- پیشنهاد آقای محلوجی  20 تا است و پیشنهاد آقای فدائی 15 تا  فعلا به 20 تا رأی می گیریم .
 محلوجی – ما می خواهیم بنیاد برود به طرف برنامه ریزی.
 رئیس-  این را که فهمیدیم ، پیشنهاد آقای محلوجی  با آن بند الحاقی شان با هم رأی گیری میشود ، یکی اینکه امسال 20   تا به بنیاد  داده میشود وبنیاد موظف میشود تا سال 1370  خودکفا بشود واز دولت  دیگر بودجه نگیرد ، برود روی برنامه  ریزی برای خودکفا شدن .
 حائری زاده – اصلا بودجه یکساله  است ، تا سال 70 دیگر چیست ؟
 رئیس- یک تکلیفی است بودجه ای برای آنها الان باید  برنامه ریزی کنند که تا دو سال دیگر به خودکفائی برسند ./192 نفر در جلسه  حاضرند موافقان با پیشنهاد 20 میلیارد و برنامه ریزی تا سال 70 که خودکفا بشوند قیام بفرمایند ( عدة کمی برخاستند ) تصویب نشد .
 حالا با همین پیشنهاد به جای 20 تا 15 تا را رأی می گیریم ، 192 نفر در جلسه حاضرند . نمایندگانی که با 15 میلیارد  موافقند قیام بفرمایند .(اکثر برخاستند ) تصویب شد .تبصرة 8 را بخوانید .
( به شرح زیر خوانده شد)
 تبصرة8-  به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده میشود :
1-    مبلغ یک میلیارد  ویکصد میلیون (1100000000)  ریال اعتبار ردیف 503074  قسمت چهارم  این قانون تحت عنوان ‹‹ وزارت آموزش و پرورش  پذیرش جدید مؤسسات تربیت معلم و آموزشکده های فنی و کمک هزنیه تحصیلی  متعهدین خدمت و آن  دسته از دانشجویان آزاد دانشگاهها ومؤسسات آموزش  عالی که متعهد خدمت در وزارت آموزش و پرورش میشوند ›› را حسب  نیاز مناطق وتعداد داوطلبان  واجد صلاحیت  بین استانهای مختلف برحسب  رشته تحصیلی مربوط توزیع نماید تا پس از تأیید وزارت برنامه و بودجه  به سقف اعتبارات جای ادارات کل آموزش و پرورش استانها و آموزشکده های فنی اضافه شود .
2-    از محل مبلغ یک میلیارد (1000000000)  ریالا عتبار  ردیف 127512 قسمت چهارم این قانون به منظور بالا بردن سطح  دانش دانش آموزان مستعد در نقاط محروم آموزشی کشور که توسط شورایعالی آموزش و پرورش مشخص خواهد شد ، مدارس نمونه آموزشی ایجاد نماید . اعتبار این ردیف  به نسبت میزان محرومیت  آموزشی در بخش های کشور توزیع می گردد .
  اعتبار منظور در ردیف  فوق بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش تأیید وزارت برنامه و بودجه به سقف اعتبارات ادارات کل آموزش و پرورش استانها و وزارت آموزش و پرورش  اضافه خواهد شد .
 آئین نامه اجرائی این بند  حداکثر ظرف  مدت 2 ماه ا زتاریخ  تصویب این قانون بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های آموزش و پرورش و برنامه وبودجه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید .
  3- مبلغ  یک میلیارد و پانصد میلیون (1500000000)  ریال از اعتبا رمنظور  در ردیف 503112  قسمت چهارم این قانون را جهت تأمین  هزنیه های جاری مورد نیاز  وزارت آموزش و پرورش و دستگاههای تابعه که بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش  و تأیید  وزارت  برنامه و بودجه  برحسب برنامه و مواد هزینه تعیین و توسط وزارت برنامه وبودجه به سقف اعتبار وزارت آموزش و پرورش  ودستگاههای تابعه اضافه خواهد شد ، به مصرف برساند .
 مبلغ دویست میلیون (200000000)  ریال از اعتبار این بند به منظور راه اندازی خانه ها ی معلم  وکمک به باشگاههای معلمان سراسر کشور اختصاص می یابد .
 4- اعتبارات سال 1368 مربوط به هزینه سرانه واحدهای آموزشی  وابسته به خود در مرکز واستانها را براساس  قانون راجع  به هزینه های سرانه واحدهای آموزشی  وابسته به وزارت آ موزش  و پرورش  مصوب 21/12/1360  توزیع و پرداخت وبه هزینه  قطعی منظور نماید .
 منظور نمودن هزینه های پرسنلی  ضمن هزینه  سرانه واحدهای مذکور مجاز نخواهد بود .
5- مبلغ  دومیلیارد (2000000000)  ریال از محل اعتبار  ردیف 127511 قسمت چهارم  این قانون جهت تأمین  قسمتی  از هزینه های مربوط به تغذیه  رایگان دانش آموزان  بخش های محروم کشور  براساس  موافقتنامه ای که با وزارت  برنامه و بودجه مبادله خواهد نمود ، مورد استفاده قرار دهد .
6- مبلغ  یک میلیارد و پانصد میلیون (1500000000) ریال از  محل اعتبار  ردیف 127513 قسمت چهارم  این قانون برای پرداخت حق التدریس به منظور کاهش  افت تحصیلی در دوره های مختلف  تحصیلی از طریق تشکیل کلاسهای جبرانی برای دانش آموزان در بخش های محروم کشور براساس آئین نامه ای که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید ، پرداخت نماید .
 اعتبار مذکور بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش  وتأیید  وزارت برنامه و بودجه به سقف اعتبارات ادارات کل آموزش و پرورش  استانها اضافه  خواهد شد .
7- مبلغ چهارده میلیارد (14000000000)  ریال اعتبار منظور در ردیف 127514  قسمت چهارم این قانون تحت عنوان ‹‹ وزارت آموزش و پرورش-  استخدام کادر آموزشی واداری مورد نیاز واحدهای آموزشی کشور ››‌جهت تأمین  اعتبار لازم  برای استخدام کادر آموزشی واداری مورد نیاز واحدهای آموزشی کشور وهمچنین به منظور تأمین کادر آموزشی مورد نیاز روستاها از طریق  طرح سرباز معلم ‹‹ یا جذب آموزشیاران نهضت  سوادآموزی جهت تعلیم سطوح ابتدائی ›› را تا پایان  مرداد ماه سال 1368 به تفکیک  برنامه بین استانهای مختلف کشور توزیع وبه وزارت برنامه و بودجه و سازمان امور اداری واستخدامی کشور پیشنهاد نماید تا پس از تأیید  به سقف اعتبارات جاری ادارات کل آموزش  و پرورش  استانها اضافه شود .
8- اعتبار ردیف 127518  قسمت چهارم این قانون به مبلغ هشتصد  میلیون (800000000)  ریال به منظور اجرای طرح تقویت  بنیه علمی رزمندگان و جانبازان بمنظور ورود به مؤسسات آموزش عالی منظور  گردیده است .
 آئین نامه اجرائی این بند توسط وزارتخانه  های آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی ، برنامه و بودجه وبهداشت ، درمان و آموزش  پزشکی تهیه و بتصویب هیأت وزیران خواهد رسید .
9- مبلغ یک میلیارد (1000000000) ریال  از محل اعتبار ردیف 127519  قسمت چهارم این قانون را صرفاص جهت  انعقاد  قرار دادن باسازمان  صدا و سیمای  جمهوری اسلامی ایران برای آموزش  بعضی از دروس مقاطع  مختلف تحصیلی از طریق  تلویزیون مصرف نماید.
 وزارت آموزش و پرورش  مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه  یکبار به کمیسیونهای برنامه و بودجه و آموزش و پرورش  وارشاد اسلامی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید .
 رئیس- پیشنهاد ها را به ترتیب مطرح کنید .
 منشی- پیشنهادی است از آقای  یوسف پور  در بند 2 و پیشنهادی است از آقای آقائی در همین بند .
 پیشنهاد آقای یوسف پور ،افزایش سقف از یک میلیارد  است به دومیلیارد  ریال .
 آقای آقائی  هم همین یک میلیارد  ونیم را پیشنهاد کرده اند منتها عنوان کرده اند کجاها مصرف بشود .
 رئیس- خیلی خوب ( موافق ) یکی از آقایان  صحبت کنند که ما دوتا را یک رأی بگیریم .
 علی رحم یوسف پور-  برادرها وخواهران توجه بفرمایند که در بند 2 مبلغ  یکصد میلیون تومان گذاشتند برای گسترش  و اداره مدارس  نمونه آموزش و پرورش همانجور که برادران وخواهران اطلاع دارند در مناطق محروم  و روستائی به علت اینکه  ما دبیر مجرب کم داریم و ساختمانهای دبیرستانها وامکانات آموزشی خیلی کم است  وزارت  آموزش و پرورش در مراکز  استانها و شهرستانها دبیرستانهای نمونه ای را ایجاد کرده و بعضی را هم باید در آینده ایجاد بکند  دبیرستانهائی که ایجاد شده متأسفانه  کیفیت اداره شان خیلی پائین  است یعنی از نظر خوابگاه ،از نظر مواد غذائی  واز نظر وسائل  آموزشی واقعاً  این برادران با استعداد  روستائی وعشایری که از اقصی نقاط روستاها ومناطق عشایری آمده اند با کیفیت بدی دارند به تحصیلشان ادامه میدهند ودر بازدیدهائی که ما داشتیم  دیدیم که واقعاً‌شایسته  رژیم  جمهوری اسلامی نیست که  این محصلان  با استعداد  اینجوری زندگی کنند بنابراین  پیشنهاد میشود سقف یکصد میلیون تومان ،دویست میلیون  تومان بشود تا هم کیفیت  مدارس فعلی واقعاً یک مقدار بالا برود وهم اینکه در مراکز شهرستانها واستانهائی که دبیرستان نمونه ندارند ایجاد بشود که انشاء الله  این استعدادهای خوبی که د رمناطق  محروم وعشایری هست د راین دبیرستانهای نمونه بیایند و آماده  بشوند که انشاء الله  در دانشگاه ها هم قبول بشوند و بتوانند خدمتگزارات  خوبی برای انقلاب واسلام باشند .
 بنابراین  یکی از گلوگاههای مهم آموزش و پرورش  د رمناطق محروم ومناطق روستائی این دبیرستانهای نمونه هست برای اینکه ما برای تمام روستاهایمان ، برای تمام مناطق  عشایریمان نمیتوانیم دبیرستانهائی با کیفیت بالا درست کنیم انشاء الله برادران عزیز وخواهران گرامی با رأی دادن به این افزایش   سقف به دویست میلیون تومان این خدمت بزرگ  را به دانش آموزان مناطق محروم ومناطق روستائی انجام بدهند والسلام .
 منشی – مخالف؟(اظهاری نشد ) چون مخالف  کسی صحبت نمی کند موافق هم صحبت نمی کند مخبر کمیسیون تشریف بیاورند .
عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )-  پیروتوضیحات قبلی  که خدمت نمایندگان محترم عرض کردم کمیسیون در رابطه  با ظرفیت مالی کشور توان بودجه ای دولت و ضرورتهای هر بخش  به حد کافی با کمک کارشناسان دولت بررسی کرده در رابطه با بخش آموزش و پرورش  ما رقم بسیار  زیادی را به سقف آموزش و پرورش  اضافه کردیم  وبا عنایت به اینکه برادرها در تبصره 3 رأی  دادند وسقف استقراض  را هم بستند عملا چنین پیشنهادهائی که د ررابطه باافزایش  هزینه هاست وقتی می تواند قابل قبول باشد که درآمدش را هم پیشنهاد کرده باشند که از کجا اضافه بشود چون وقتی که سقف استقراض  ما بسته  است یا بایستی ردیف  درآمدی جدید را مطرح بکنند یا افرایشی در یکی از ردیف های درآمدی هم پیشنهاد بکنند والا به این شکل بخواهند افزایش بدهند در آخر وقتی مامی خواهیم بودجه را ببندیم با تصویب مجلس سقف استقراض 102  میلیارد تومان است ، بقیه را نمیدانم چکار کنیم ، آیا بیائیم درآمدها را غیر واقعی منظور بکنیم که این اضافه ها را بپوشاند یا به شکل دیگری عمل بشود ؟   وما کدام درآمد را جابه جا بکنیم یا افزایش بدهیم ؟
 من از هیأت  رئیسه محترم مجلس خواهش میکنم که این پیشنهادها را به شرط تعیین  منبع درآمد قبول بکنند ونمایندگان محترم هم عنایت بکنند که اضافه کردن به این شکل ، غیر واقعی شدن  بودجه را در پی دارد واین کمک به دستگاه نیست بلکه کمک  کردن به این هست که بودجه بدون نظم هزینه بشود واحتمالا به خود این دستگاهی که شما اعتبار اضافه می کنید پول کمتری داده
بشود  به علت اینکه  خواهند گفت درآمدها وصول نشده .
 بنابراین ما با این پیشنهاد مخالف هستیم و به اعتقاد ما آن چه کمیسیون اضافه کرده  بیش از مبلغ یکی دوم میلیاردی است که برادرها اینجا   مطرح می کنند ما دهها میلیارد ریال اضافه  کرده ایم که الان رقم دقیقش را تعیین می کنیم و خدمت برادرها من عرض کرده ایم که الان رقم دقیقش را تعیین می کنیم و خدمت برادرها من عرض خواهم کرد که ما رقم  بسیار چشمگیری را به آموزش و پرورش اضافه کرده ایم وبه اعتقاد ما که در حدود صد میلیارد ریال اضافه کرده ایم این یک میلیارد در مقابل آنچه که کمیسیون  اضافه کرده رقم  قابل توجهی نیست .
 خواهش من این است که با رأی ندادن به این پیشنهاد مانع بشویم که چنین پیشنهادهائی مطرح بشود ودرآمدهای ما غیر واقعی  بشود و بودجه نظم خودش را از دست بدهد خواهش می کنم نمایندگان محترم به این پیشنهاد رأی ندهند تا انشاء الله بادرآمدهای واقعی  بودجه به صورت واقعی اجرا بشود .
 یوسف پور-  پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش دویست تا بوده واز محل حذف تبصره جانبازها تأمین شود .
 رئیس- نه ببینید آقای یوسف پور شما حتی اگر در پیشنهادتان بنویسید که از فروش  نفت یااز مالیات ما قابل طرح میدانیم ولی ننوشته اید که .. اشکال این است که شما پیشنهادی داده اید و سقفش هم بسته است پیشنهادتان قابل طرح نبوده .
 یوسف پور- شما درمخالفت با استقراض گفتید  تأمین میشود .
 رئیس- خوب بایست منبع اش را تأمین می کردید ، نکردید که .
 یکی از نمایندگان – ا زمنبع  مالیات .
 رئیس- بله یک کسی بنویسد از آن محل ما قبول داریم شما اگر در پیشنهادتان بنویسید از منبع  مالیات یا بنویسید از منبع ‹‹ بیشتر فروختن نفت ››  من قبول می کنم . خیلی خوب ، دولت صحبت بکند ولی پیشنهادهای این جوری را مطرح نمی کنیم . نمایندگان باید تعیین کنند از چه منبعی  تا بتوانیم مطرح کنیم .
روغنی زنجانی (‌وزیر برنامه و بودجه )-  پیشنهادهائی که من در تبصره ها دیدم همه اش در جهت افزایش سقف میباشد . خواهش من از پیشنهاد دهندگان محترم این است که حتماً  محل تأمینش  را ذکر بکنید تا وقتی  سال دیگر ما یک  اصلاح بودجه می آوریم به ما نگوئید چرا منبع  آن راتأمین  نکرده ودرست پیش بینی نکرده اید . حالا این هزنیه ها روی دست ما مانده ، هزنیه هر منطقی داشته باشد منطق بالاتر از آن منطق درآمد وتأمین منابع است وما رادر مقابل تعهدات انجام یافته  قرار ندهید در حالی که برایش منابع نداریم . در مورد این ردیف ما یک میلیارد گذاشته ایم برادرها توجه بکنند که این یک میلیارد به وسیله مرکز مدارس نمونه در مناطق محروم هدایت واز نظر آموزش ارتقاء کیفیت داده میشود سال بعد وقتی این از نظر آن استاندارد به حد خودش رسید در بودجه سال بعد همان استان دیده میشود ودوباره  سال بعد مدرسه دیگری تحت پوشش قرار می گیرد و روی مدرسه   بعدی کار میشود لذا با توجه  به محدودیت منابعی که داریم ما با همین سقف یک میلیارد موافقت می کنیم ودولت روی سقف میلیارد تأکید می کند گرچه  وزیر محترم آموزش و پرورش درخواست و تقاضایش این است که این میلیارد ،دومیلیارد باشد ولی آنچه که لایحه  دولت هست همان یک میلیارد است .
 رئیس- خیلی خوب ، 194 نفر حضور دارند . پیشنهاد آقای یوسف پور را مطرح کنید .
 منشی-  آقای یوسف پور  پیشنهاد کرده اند که در بند 2 تبصرة(8)  مبلغ  یک میلیارد ریال  به دومیلیارد ریال افزایش بیابد .
 رئیس-  از منبع همین چیزی که از تبصرة(7)‌ ماکم  کرده ایم نمایندگانی که با این پیشنهاد آقای یوسف پور موافق هستند قیام بفرمایند (‌اکثر برخاستند ) تصویب شد . ( در بند 1 تبصرة 8 یک میلیارد شد دومیلیارد )
 منشی- آقای آقایی  در بند 2 پیشنهاد دارند . پیشنهاد کرده اند که از محل … مبلغ 5/1 میلیارد ریال اعتبار 127512  قسمت  چهارم این قانون به منظور  گسترش  آموزشهای راهنمائی  ومتوسطه  در نقاط محروم و دارای پراکندگی جمعیت  که توسط شورای آموزش و پرورش  مشخص خواهد شد مدارس شبانه روزی ایجاد نمایند . اعتبار این ردیف به نسبت میزان محرومیت آموزشی در بخشهای کشور توزیع می گردد ،آقای آقایی .
 رئیس- ایشان از چه منبعی  پیشنهاد کرده اند ؟ همین که تصویب کردیم همین را میگوئید ؟ خیلی خوب بفرمائید .
 هدایت  الله  آقایی-  توجه بفرمائید بند  3 که بنده پیشنهاد داده ام سقفش همین 2میلیاردی است که مجلس الان تصویب کرد . یعنی این همان بند است فقط مطلبی که بنده تغییر دادم به عنوان پیشنهاد این است که این از حالت نمونه در بیاید شبانه روزی عادی بشود به این دلیل :
  ببینید ما در زنجیزة آموزش و پرورش هنوز مناطق محرومی که داریم دانش آموزان آن مناطق نمی توانند دوره های راهنمایی ومتوسطه بروند . ما آمده ایم این حلقه  را گذاشته ایم رفته ایم دنبال نوع  نمونه اش.
 پیشنهاد ماا ین است که این بودجه ای که صرف مدارس نمونه میشود ،اشکال ندارد ، الان هم زیاد  شد . خیلی خوب است ! فقط این شبانه روزی عادی بشود آن مخارج نمونه بودنش حذف بشود بیاید صرف  عادی  شدن بشود تا جاهایی که هنوز نمی توانند بچه هایشان را به دوره متوسطه بفرستند بیایند در این مدارس آموزش متوسطه راهنمایی که به شکل  شبانه روزی خواهد بود از روستاهای اطراف  در مرکز بخش یا یکی از روستاهای بزرگ جمع  بشوند ودوره متوسطه و راهنمائی را بگذرانند ، بعد ان شاء الله وقتی که فراگیر شد ،همه دورة متوسطه و راهنمایی رفتند آنوقت  نمونه اش را ایجاد خواهیم کرد .نه اینکه اول یک پله جلو بگذاریم در حالی که هنوز پله  قبلی را طی نکرده ایم .
 منشی- مخالف ندارد ، موافق هم صحبت نمی کند ، کمیسیون :
  عبدالعی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )- عرض کنم پیشنهادی که داده شده عملا تغییر سیاستی است که اینجا اتخاذ  شده وبه اعتقاد  کمیسیون حرکتی که اینجا منظور شده حرکت مطلوبی  است وتغییر این راما مصلحت نمی بینیم . آنچه که مسلم است ما در روستاها ومناطق محروممان  استعدادهایی  هست که می توانند شکوفا بشوند ولی به خاطر نداشتن امکانات این موقعیت  رااز دست می دهند واین به ضرر مملکت است ویکی از سرمایه های بزرگ کشور همین استعدادهایی هستند که دراقصی نقاط کشور پراکنده هستند وما وظیفه داریم که اینها را کشف بکنیم .
 آن مدارس راهنمایی شبانه روزی که اشاره فرمودند آن در بودجه آموزش و پرورش منظور شده است و الان عمل هم میشود این هم یک حرکتی است  در  کنار آن این دو حرکت  مکمل همدیگر ند ، با هم دیگر تنقاضی  ندارند که ما بگوئیم  یکی را حذف  کنیم آن یکی را سرجای خودش بگذاریم . الان دولت هم می آید توضیح می دهد که عملا  دارند این مدارس شبانه روزی راایجاد و اداره می کنند ، این برای کشف دانش آموزان مستعد  مناطق محروم و رشد دادن استعداد خدادادی در این دانش آموزان است که به اعتقاد ما یکی از ضرورتهای انقلاب اسلامی ما هست .
 با توجه به اینکه آن محل مورد نظر آقای آقائی  عملا اتفاق  می افتد و مورد اجرا هست و این سیاست در جهت تکمیل آن سیاستی  است که ایشان پیشنهاد می کنند لذا ما با این پیشنهاد مخالفیم و فکر می کنیم که مصوبه کمیسیون جامع تر است .
 رئیس- آقای دکتر نجفی بفرمائید صحبت  بکنید .
 محمد علی نجفی ( وزیر آموزش و پرورش )-  بسم الله الرحمن الرحیم .این برنامة تأسیس مدارس نمونه و برنامة تأسیس دانشسراهای شبانه روزی اصلا دو هدف مختلف  را دنبال می کند . ما برای تأسیس  مدارس راهنمایی شبانه روزی  ودبیرستانهای شبانه روزی بودجه جداگانه ای در بودجه استانها داریم ، البته در جای خودش ممکن است آنرا اضافه  کرد ولی نباید  به هیچ  عنوان آنرا جانشین مدارس نمونه کرد .
 مدارس نمونه هدفش این است که دانش آموزان مستعد وبا هوش را که در مناطق محروم کشور تعدادشان زیاد هم هست ما بتوانیم از طریق  این مدارس آموزشهای خاص بدهیم واینها را اجازة رشد وبالندگی بدهیم در برنامه های آموزشی بعد هم بتوانند به سادگی وارد دانشگاهها بشوند .این برنامه یک برنامه بسیار مثبتی است و بنده تشکر می کنم از اینکه بودجه مربوط به این  برنامه افزایش پیدا کرد .این برنامه را نباید تعطیل کرد  به خاطر تأسیس  مدارس راهنمایی شبانه روزی و برای آن  برنامه مدارس راهنمایی شبانه روزی مادر بودجه های استانی این مطلب را پیش بینی کردیم واگر لازم باشد در جای خودش آن بودجه را افزایش داد. بنابراین بنده و دولت  مخالف این پیشنهاد هستیم که بند 2 این تبصره اختصاص به مدارس راهنمایی شبانه روزی داشته باشد ، همان مدارس نمونه برنامه ای است که الان دو سال هم هست که اجرا
شده نتایج بسیار خوبی هم داشته .
ر ئیس- 190 نفر حضور دارند پیشنهاد آقای آقایی  را مشخص کنید که رأی بگیریم .
 منشی- در مورد سقف  بند 2 ردیف  127512 رأی قبلی  که کردیم تبدیل شد به 2میلیارد . بنابراین عبارتی که آقای آقائی پیشنهاد داده اند به این ترتیب اصلاح میشود .
 از محل مبلغ 2میلیارد ریال  اعتبار ردیف 127512 قسمت چهارم این قانون به منظور گسترش آموزشهای راهنمایی ومتوسطه در نقاط  محروم و دارای پراکندگی جمعیت که توسط شورای عالی آموزش و پرورش مشخص خواهند شد مدارس شبانه روزی ایجاد نماید .اعتبار این ردیف  به نسبت میزان محرومیت آموزشی در بخشهای کشور توزیع میگردد .
 رئیس- نمایندگانی که با این پیشنهاد قرائت شده موافق هستند قیام بفرمایند (عدة کمی برخاستند ) رأی نیاورد .
 منشی- پیشنهاد بعدی در مورد بند 5 هست که آقای والقدر  پیشنهاد کرده اند .بعد از ‹‹ خواهند نمود ›› گفته اند این جمله اضافه  بشود ‹رزیر نظر شورائی مرکب از استاندار، مدیر کل آموزش و پرورش ، رئیس  سازمان برنامه و بودجه مورد استفاده قرار گیرد .›› آقای ذوالقدر  بفرمائید .
 سید مصطفی ذوالقدر – بسم الله الرحمن الرحیم . غرض بنده از این پیشنهاد این بود که تغذیه  رایگان بسیار چیز خوبی است وامسال بین روستا و بعضی از بخش ها توزیع میشود ولی عادلانه توزیع نمیشود ، یعنی در بعضی  از  جاها  که واقعاً مردمش  محرومند به آنجا نمی رسد ولی آنجاهایی که حتی غذا  را بیرون می اندازند ونمی خورند بین آنها توزیع می شود ، لذا اینکه ما پیشنهاد دادیم که این  تغذیه  رایگان زیر نظر استاندار ومدیر کل آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه  و بودجه توزیع بشود تا یک توزیع عادلانه بین آنها بشود ان شاء الله  این پیشنهاد من بود .
 منشی- آقای روحانی نیا ( مخالف )آقای  انصاری ( موافق ).
  رمضان روحانی نیا – بسم الله الرحمن الرحیم . بسیار جای تعجب است که  ما همه چیز در این مملکت می خواهیم توزیع بکنیم یکی از آن چیزها هم تغذیه  رایگان دانش آموزان است ، بعد بیائیم بگوئیم  چون د رمنطقه ای تغذیه رایگان  دانش آموزان  عادلانه توزیع نشده است پس آقای  استاندار را ببریم مسؤول آن تغذیه  بکنیم که توزیع تغذیه  رایگان دانش آموزان ما عادلانه بشود . خوب اگر  این چنین چیزی بوده در همه جای این مملکت وقتی شما امکانات  یا کالاهائی را می خواهید بین اقشار ودستگاههای مختلف  توزیع بکنید پس بیائید بگوئید آنجا هم استاندار این کالا واین تغذیه ها و آن چه را که داریم عادلانه توزیع بکند .این ظاهر قضایا است اضافه  کردن استاندار در تغذیه  رایگان دانش آموزان یک چیزی است که خیلی منطقی به نظر نمی رسد .
 منشی- آقای انصاری ( موافق ):
  مجید انصاری – بسم الله الرحمن الرحیم . من فقط اختصاراً عرض می کنم که چون مدیران  کل آموزش و پرورش  به اندازة استانداران اشراف کامل بر  روستاها وبخشها ندارند وتغییر وتعویض  هم در سطح  ادارات کل آموزش و پرورش بیش از استانداری ها انجام می گیرد . لذا حضور استاندار د رکمیته  ای  که او باشد ومدیر کل آموزش و پرورش  و برنامه و بودجه در توزیع میزان تخصیص  تغذیه رایگان به روستاها می تواند در جهت تعدیل توزیع کمک کند . لذا  بنده با این پیشنهاد موافقم .
 رئیس- دولت وکمیسیون اگر حرفی دارند بگویند .
 عبدالعلی زاده ( مخبر کمیسیون برنامه و بودجه )- کمیسیون بااین پیشنهاد مخالف است .
 محمد علی نجفی (وزیر آموزش و پرورش )-   عرض شود که این برنامه تغذیه  رایگان دانش آموزان بخشهای محروم واقعاً یک برنامه خیری و امدادی نیست .هدفهای آموزشی را تعقیب می کند و بخشهای  محروم کشور هم که در این بند به آن اشاره شده هر ساله توسط وزارت برنامه و بودجه پیشنهاد می شود ودردولت به تصویب می رسد وبعد از تصویب دولت است که دانش آموزان بخشهای محروم به نسبت بودجه ای که در اختیار  ما هست وامکاناتی که در اختیارمان است مشخص  می شود برای هر بخش چه تعدادی از دانش آموزان تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند وبعد در اختیار ادارات کل استانها است   که با تشکیل  ستادی که در آن ستاد نمایندة‌استاندار هم شرکت  می کند برنامه رااجرا  بکنند و واگذار کردن اجرای برنامه به استاندارها ارتباط  آموزشی این برنامه را با   هدفهای اصیلش  قطع می کند واحتمالا تصمیماتی گرفته میشود که عمدتاً در ارتباط با مسائل خیریه وامداد تلقی خواهد شد در حالیکه اصل برنامه تقویت فوریتهای آموزش و پرورش  در بخشهای محروم است وما برای جلوگیری از افت تحصیلی  وافزایش  تعداد دانش آموزان تحت پوشش در این بخشهای محروم است که این برنامه را داریم اجرا می کنیم ، بنابراین  واگذاری اجرا به استاندارها فقط موجب  اشکال میشود وهدف اصلی را طرد میکند .
 الان ستادی است درهر استان که استاندار هم در آن ستاد نماینده دارد منتهی به اصطلاح سیاستهای کار را ستاد مرکزی د رتهران تعیین می کند و سهمیه  هر استان را مشخص می کند .
 رئیس- پیشنهاد آقای ذوالقدر  را مشخص می کنیم برای رأی گیری .
 منشی- پیشنهاد این است که در بند 5 سطر آخر بعداز خواهد نمود این عبارت اضافه بشود ( زیر نظر شورایی مرکب از استاندار ، مدیر کل آموزش و پرورش ، رئیس سازمان برنامه و بودجه مورد استفاده قرار گیرد ).
 رئیس- 190 نفر حاضرند ، موافقان این پیشنهاد  اصلاحی  قیام بفرمایند ( عدة کمی برخاستند )تصویب نشد . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
 منشی-  در همین بند آقای عباسی  پیشنهاد کرده اند که به جای تغذیه  رایگان بشود احداث مجتمع های شبانه روزی ،آقای عباسی  بفرمائید .
 عباسی – بسم الله الرحمن الرحیم . با توجه به سوابق تغذیه  رایگان وعوارض لواحقش واین که خیلی از برادران گفته اند این تغذیه  رایگان مفید  نبوده وخیلی از این چیزهایی که به عنوان تغذیه  به آن مناطق می برند تا به آنجا برسد فاسد میشود ، خود آنها می گفتند ما نیاز به ماشین سردخانه دار داریم که نداریم ،‌خودشان می گفتند که نیاز به ماشین کمک دار داریم که نداریم ، خودشان می گفتند که ما نیاز به سردخانه در مناطقی  که جنسها را می بریم داریم چون تا زمانی که بخواهد توزیع شود  آنجا باید سردخانه باشد که نداریم .
 خیلی ازاین موادی که برای تغذیه  دانش آموزان به  مناطق می برند ،‌حالا هر چه هست  ( که من اسم نمی برم ،‌کاری ندارم ) تا  آنجا می رسد فاسد   می شود ،از بین می رود ، خود آقایان هم که ما با آنها صحبت  کردیم اینرا قبول داشتند  که بسیاری از این اقلام  از بین میرود وحتی در مدارس ، دبستانها هر کجا که میدادند من بارها  شنیدم واز افراد زیادی شنیدم که اینها را بچه ها به صورت اسباب بازی درآورده اند وعده ای دیگر باا ین وسایلی که به عنوان  تغذیه  رایگان هست فوتبال بازی می کنند ، کرم خوردگی پیدا می کنند ،تنها  صرف بودجه  است ،هدر دادن بودجه  است ، حالا قبلا آقایان  می گفتند که بنیاد خیریه هایی هستند که این کارها  را می کنند خیلی خوب ، بنیاد خیریه ای اگر باشد که همان هم باید به او جهت داد ولی به هر جهت از بودجه   دولت نبوده دیگر بودجه دولت واین تغذیه  رایگان ودر  آنجایی که بابا مدرسه هم ندارد چند خانوار نه شاید 100 خانوار ، روستاهای فراوانی داریم ،‌مدرسه های زمان دقیانوس  دارد !  و فقط بعضی از جاهایی هم هستند پنج کلاس  که بخوانند دیگر تمام است  بچه ها دنبال  کارشان می روند ،نه دورة  راهنمایی د رکار است نه شبانه روزی نه دبیرستان .
 حالا تأسیس دبیرستان  یا به هر جهت  مجتمع شبانه روزی به نفع کشور است وبه نفع  جامعه است یا 2 دانه پرتقال  که به آنها بدهند؟  این چه تغذیه  رایگانی است ،این چه کمکی است به محرومین ؟ عقلایی این است که در همان  مناطق  محروم از همین بودجه مدارس شبانه روزی ، مجتمهای شبانه روزی دائر بکنند تا بچه های مردم که پنج کلاس درس خوانده اند ودستشان به هیچ جا بند نیست باز از تحصیل   محروم نباشند بیایند به تحصیلاتشان ادامه بدهند وهر کجا هم که این مجتمع های شبانه روزی دایر شده بازده خوبی داشته واستقبال  خوبی شده وخود مسؤولین هم راضی  هستند . بنابراین  پیشنهاد من این است  که این مبلغ به جای تغذیه  رایگان … آقا راه می افتند  که ما الان کمپرسی ، کامیون ، ماشین  کمک دار می خواهیم برای رساندن این مواد خیلی از راههاست که با وانت و وسایل عادی نمی شود بروند باید ماشینهای کمک دار داشته باشند ، پس فردا  یا علی یک ماشین لندکروزر ونمی دانم  چه پیدا بکن به عنوان رساندن اگر هم نرسید می گویند ما تقصیری نداشتیم .
 بنابراین ضایعات  این به عنوان تغذیه  رایگان فقط ضایعه است ومصرف
کردن  بودجه ،هیچ نفعی هم ندارد ، این که می گویند  افراد دیگری را جذب  کردیم و دانش آموزان یا بچه ها راتشویق  کرده به حضور  در کلاس ، اینها چیز مفیدی نیست واین بچه های  5 کلاسه  را شما رها نکنید . بنابراین  پیشنهادم این است .
    رئیس- مخالف وموافق صحبت کنند .
    منشی- مخالفین  زیاد هستند ، اولین مخالف آقای ذوالقدر وموافق آقای ناطق نوری است .
    سید مطصفی  ذوالقدر – بسم الله الرحمن الرحیم . اگر پیشنهاد دهنده غیر از آقای عباسی بود تعجبی نبود تعجب این است که خود آقای عباسی که مال همان مناطق محروم است ومشکلات را دیده وایشان چنین پیشنهادی داده ، من به نمایندگان محترم عرض کنم ما مناطقی داریم که واقعاً مردم در فقر شدید به سر می برند ، من به شما بگویم که بخشدار جاسک می گفت ما مصرف 20 روز  مردم را بیشتر نمی توانیم تأمین کنیم یعنی چه ؟ یعنی هر ماه 7 یا 9 کیلوآرد  به هر خانواده می دهند .در آنجا پرتقال ، سیب ، میوه نیست  که مردم تغذیه  کنند خدا میداند صبحانه ، نهار ، شام آنها نان خشک است که با آن زندگی می کنند بعد بچه های آنها در جاسک اغلب  مدرسه نبودند از گرسنگی ، امسال که تغذیه  رایگان بوده خودشان   بچه ها را با خوشحالی به مدرسه می آورند وتحویل می دهند که اقلا صبحانه ای ، غذای خوبی به آنها برسد . شما بروید  ته بشاگرد ،  شما بروید ته جاسک  شرقی . بعد آقای عباسی فرمودند ماشین سردخانه دار خوب ما نگفتیم فرض کنید بروند برای آنها گوشت ماهی بدهند اقلا نان خشک ، بیسکویت ، سیل ، یا تن ماهی یا خرما یا هر چه آموزش و پرورش می تواند د راختیار  آنها بگذارد وخدا میداند آنقدر  در بشاگرد آنها امسال خوشحال  بودند که همین مسأله تغذیه  که همین دولت بزرگترین خدمت را برای آن مردم کرده که  بچه شان میرود مدرسه ظهر می آید صبحا نه ای به آن رسیده که بخورد  خوب بعد  فرض کن اینکه فرمودند غذا فاسد  میشود کجا فاسد شده ؟‌یا ماشین کمک دار ممکن است حالا  یک روستایی خیلی  دور است محروم است احتیاج  به ماشین  کمک دار میشود  ولی اغلب  روستاها ماشین  کمک دار هم   احتیاج  ندارد. البته  به وزارت آموزش و پرورش هم باید  تذکر بدهیم که هنوز درست نتوانسته به  آنجاهایی که   محروم هستند برسد که باید ان شاء الله اقدام کنند برای سال آینده  بهتر تا بچه های عزیز ما بتوانند بهتر درس بخوانند  واگر   تغذیه  رایگان  را برداریم  بچه ها دیگر نمی توانند در مناطق محروم درست در بخوانند .والسلام علیکم ورحمت الله.
 منشی-آقای ناطق (موافق).
احمدناطق نوری- بسم الله الرحمن الرحیم . برادران عزیز  عنایت بفرمائید با توجه به اینکه برادرمان آقای دکتر نجفی  هم آمدند  راجع به  همین کمکها گفتند که این جبنه کمکی ندارد بلکه جنبه آموزشی دارد برای آموزش و پرورش  پیشنهادی که آقای عباسی دادند وما هم یک پیشنهاد متقابل داده بودیم فضای  آموزشی ، الان هم با آقای عباسی  صحبت کردیم  گفتیم اینرا  بگذاریم سیاست گذاری آموزش و پرورش  هر جایی که نیاز است مراکز شبانه روزی باشد  جاهایی که در روستاها ما فضای  آموزشی نداریم شما آمده می گوئید  تغذیه  رایگان  نهایتاً یک بیسکویت  را می خورد   می برد  به خانه اش انتقال می دهد به  خواهرش به برادر کوچکترش  که در فقر  هستند می گوید امروز به من بیسکویت دادند این اثر روانی اش بهتر است یا اینکه ما بیائیم فضای آموزشی درست کنیم آن خواهر و برادر  محرومش  هم دراین فضای آموزشی بتوانند تحصیل بکنند ؟  ما الان مراکزی داریم مثلا بخش رزن که برادرمان الان گفتند 270 پارچه  روستا دارد فقط سه تا مرکز دبیرستان دارد که در آنجا دبیرستان برای تحصیل بچه ها نیست اگر می خواهیم جلو هجرت  روستائیان را بگیریم اگر می خواهیم فقرزدائی بکنیم . اگر میخواهید امکانات را به روستاها ببرید .اگر میخواهید جذب  نیروهای روستائی را به شهرها کم کنید ، بایستی  توجهی در زمنیه های رفاهی  کلیه روستائیان داشته باشیم ، نه اینکه بگوئیم  حالا درمدرسه یک بیسکویتی  به بچه بدهیم . مدرسه نیست  که درس بخواند ، فضا  ندارد که درس بخواند،در مسجد میرود درس میخواند .  ما که الان در مازندران غنی و مرفه ( به قول  بعضی ها ) زندگی میکنیم ، بخش های محرومی  داریم که متأسفانه شناخته شده نیست ، الان بچه های آنجا کلاس ندارند در خانه های افراد میروند درس میخوانند ما توی گوش پایتخت  هستیم ، جائی برای فضای آموزشی نداریم . بنابراین ،این سیاستگذاری را به خود وزارت آموزش و پرورش  واگذار بکنیم که اگر در جاهائی بخش هائی بخواهند مراکز شبانه روزی درست بکنند ،درست بکنند .اگر امکانش هست برای روستاهائی که فضای آموزشی ندارند و آقای وزیر هم در مصاحبه شان فریاد میزدند و برای سالهای آینده اعلام خطر کردند که فضای  آموزشی  کم دارند این بودجه را صرف آنجا بکنیم ، به جای اینکه به نام تغذیه  رایگان که حیف و میل هم میشود ، بتوانیم فضای بیشتری فراهم بکنیم .
 بنابراین اگر برادران به پیشنهاد آقای عباسی رأی نمیدهند  حضرت عباسی به این رأی بدهند   والسلام .
 منشی- مخبر کمیسیون توضیح بدهند .
 عبدالعلی زاده – کمیسیون مخالف است .
 رئیس- کمیسیون مخالف است ،دولت صحبت میکند .
 دکتر  نجفی ( وزیر آموزش و پرورش )-  من اجمالا  خدمت برادران وخواهران محترم اثرات اجرای این برنامه راعرض بکنم . هم اثرات بسیار مثبت سیاسی داشته در مناطق مرزی کشور ،در مناطق  محروم ودر جاهایی که جریانات انحرافی به شدت  از نظر فعالیتهای فرهنگی دارند کار می کنند ، حتی مدارس شبانه روزی دارند که سه وعده غذا  به دانش آموزانش  میدهند واین از نظر سیاسی در واقع  یک برنامه د رمقابل  آن بود . هم اثرات  بسیار مثبت  آموزشی داشته در استانهایی که این برنامه سال گذشته  وسال قبل از آن اجرا شده . فقط در سیستان و بلوچستان  سی درصد  به تعداد دانش آموزان بعد  از اجرای  این برنامه اضافه شد . یعنی اگر ماا ین برنامه را اجرا نکنیم  در بسیاری از مناطق  محروم بچه ها به مدرسه نخواهند آمد  به خاطر فقر و  وبه خاطر عدم توانایی حضور در کالاسها ،از نظرافت  تحصیلی باز در سیستان و بلوچستان  بررسی که شده بود وگزارشی که داده بودند حدود 50 درصد  افت تحصیلی بعد از اجرای  این برنامه کم شده .
 نکته دیگر ، جلب  مشارکت مردم و بخشهای  خصوصی به اجرای این برنامه است . چون یک برنامه ای است که از نظر  عاطفی  بار بسیار  قوی بدنبال  دارد ما تقریباً  معادل  این مبلغی که دولت برای اجرای این برنامه بودجه  تعیین کرده  در همین سال 67 توانستیم از کمکهای مردمی استفاده بکنیم و عدم اجرای این برنامه واقعاً تمام این اثرات  را که بعد  از دو سه سال  کار سخت به دست آمده از بین  خواهد برد . البته اجرای برنامه مشکلاتی  داشته ، از نظر امکانات  هنوز هم کمبودهایی  هست .  فقط برای اجرای طرح مربوط به تغذیه  رایگان دولت تصویب کرد که 200 وسیله نقلیه  از طریق  کشورهای خارج که ایرانیانی  هستند وحاضر  هستند برای اجرای این برنامه وسیله نقلیه  اهدا بکنند خارج از ضوابط حقوق گمرکی  وغیره واده بشود واین نشان میدهد که خود دولت هم چقدر توجه وعنایت  به اجرای  این برنامه دارد ومن فکر میکنم این رقم  200  میلیون تومان رقم  آنچنان بالایی نیست در مقایسه  با بودجه کل آموزش  و پرورش  ولی اثرات اجرای این برنامه چه از نظر سیاسی  وچه از نظر آموزشی به مراتب بیشتر از 200 میلیون  تومان  برای ما ارزش دارد . بنابراین مخالف این پیشنهاد هستیم .
 اکرمی – بگوئید چقدر جذب  کرده اند .
 رئیس-  چقدر جذب  کرده اند ؟
  دکتر نجفی ( وزیر آموزش و پرورش )-  امسال تقریباً  همه اش جذب شده . یک نکته ای را هم من اشاره بکنم . ما مثلا در سال 67 که قرار داد می بندیم  سه ماه اول سال 68 را هم که هنوز  از سال تحصیلی باقی است از همین محل تأمین  می کنیم . بنابراین قرار دادهایی که مثلا  الان آخر سال دارد بسته میشود برای سه ماهه اول سال 68 است که ادامه سال تحصیلی  است وهمه اش  جذب شده . همان جور که عرض کردم حدود همین رقم  هم ماکمکهای مردمی داشتیم ، از بخش صنایع  وکارخانجات وجاهای مختلفی که به اجرای این برنامه علاقمند بودند .
 رئیس-  199 نفر در مجلس حاضرند . پیشنهاد آقای عباسی  رامشخص کنید تا رأی بگیریم .
 منشی- پیشنهاد به این ترتیب است که مبلغ 2 میلیارد ریال  از محل اعتبار 127511 قسمت  چهارم  این قانون جهت تأمین  فضای  آموزشی سراسر کشور  براساس  موافقتنامه  ای که وزارت برنامه و بودجه مبادله  خواهد نمود مورد استفاده  قرار دهد .
 رئیس- این پیشنهاد آقای ناطق نوری است .
عباسی – تفاهم  کرده ایم .
 منشی-  میگویند آقای عباسی  توافق کرده اند .
 رئیس-  یعنی ایشان هم از پیشنهادشان صرفنظر کرده اند به جای ‹‹ تغذیه  رایگان ›› گفته اند ‹‹ فضای آموزشی در کشور بسازند ››.
  نمایندگانی که بااین پیشنهاد موافق هستند قیام بفرمایند (  عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .
 منشی-  آقای موسوی  لاری ،آقای  سبحانی نیا و آقای  حسینی بجنوردی پیشنهاد حذف این بند را داده اند .
 رئیس-  این قابل حذف  نیست . یعنی دوبار آقایان رأی ندادند که از پول  تغذیه  رایگان برداشته بشود . دیگر نمیتوانیم آن را حذف  کنیم . هر کس هم  که استدلال  کرد میگفت  این بچه ها نیاز دارند . اصلا بحث سر این بود .
 منشی-  پیشنهاد از آقای ذوالقدر  برای بند 6:  پیشنهاد میگردد نیم میلیارد ریال از محل اعتبار 127519  قسمت چهارم این قانون را جهت انعقاد قرار داد با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای آموزش  بعضی از دروس مقاطع  مختلف تحصیلی  از طریق  تلویزیون  مصرف نمایند ونیم میلیارد  ریال دیگر  را مصرف معلمانی که در مناطق  محروم کار می کنند نمایند .
 رئیس-  این توی بند هست یک میلیارد .
 محمد قمی – پیشنهادات کمیسیون آموزش و پرورش از بند 1 تا بند 10 را نخواندید .
 رئیس- الان اینجا بحث است که  کمیسیون آموزش و پرورش پیشنهاداتی داشته است ،آقای مظفری نژاد خودتان مطرح کنید .
 سبحان اللهی – پیشنهاد هست ولی نخواسته اند مطرح بشود ، وقتی که وارد بند 2 شدیم آقایان گفتند ما می خواهیم پیشنهادات بند  1 را مطرح کنیم .
 رئیس- غفلت  کرده اند .
 مظفری نژاد – ما پیشنهاداتمان را قبلا  داده ایم . چاپ هم شده .
 رئیس- علت این است که ما گفته ایم کمیسیونها هر وقت می خواهند پیشنهاداتشان مطرح بشود خودشان بگویند چون ما نمیدانیم نظر کمیسیونها را .
 مظفری نژاد -  ما آن موقع  گفتیم .
 رئیس- بسیار خوب حالا بگوئید . پیشنهاد کمیسیون در بند 1 تقدیم  هم دارد آنها گفته اند ،اینجا غفلت  شده است .
 منشی- آقای هاشمی ! پیشنهادهای کمیسیون بسیار زیاد است . آن مواردی را ما اینجا مطرح  می کنیم که به وسیله  یکی از اعضاء  کمیسیون با یکی از نمایندگان درخواست بشود .
 رئیس- ایشان می گویند من گفته ام منتها معلوم نیست به چه کسی گفته اند ؟
 منشی-  غیر از این بعضی از برادران آمده اند در کمیسیون برنامه و بودجه  پیشنهاد داده اند . آنهائی که می خواهند در اینجا مطرح بشود باز به ما یادآوری بکنید .
3- پایان جلسه و تاریخ تشکیل ودستور  جلسه آینده
رئیس- ما داریم  به مغرب نزدیک میشویم . بحث را باید ختم بکنیم الان مطرح است که ما شبها هم جلسه داشته باشیم . ( عده ای از نمایندگان – از امشب )  از امشب  چون قبلا  اعلام نکرده ایم ،آقایان  برنامه ریزی نکرده اند ،الان هم موقع نماز است و آقایان  هم خسته هستند وبه پیشنهاد ها خوب توجه نمیشود . امروز عصر حضور نماینده ها خیلی خوب بود .   ما از نمایندگان خواهش می کنیم که ازاین به بعد همین جور جلسه را برداشته باشند که پیشرفت کنیم . جلسه بعد ما روز دوشنبه فردا ساعت 8 صبح خواهد بود جلسه ختم میشود .
(‌جلسه  ساعت 25/18 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی  رفسنجانی