جلسات
  • صفحه اصلی
  • جلسات
  • مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 130 )

مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی ( دوره اول – جلسه 130 )

  • چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۶۰

جلسه یکصدوسی ام                                                               19فروردین ماه 1359هجری  شمسی
                                                       بسمه تعالی                   3جمادی الثانی 1401هجری قمری
                                        مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی                                                                                                   
                  صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روزچهارشنبه نوزدهم فروردین ماه 1359
فهرست مندرجات
1-اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
2-بیانات قبل از دستور آقایان مظاهر حقشناس ،فخرالدین حجازی ،حسین کرمانی ،حجتی کرمانی.
3-بیانات آقای رئیس به مناسبت وفات حضرت صدیقه کبری صلوات الله علیها.
4-تصویب  قانون لغو تعهد خدمت  معلمان فارغ التحصیل  مراکز تربیت  معلم کهمشمول لایحه پاکسازی میشوند .
5-بحث پیرامون طرح قانون  عده ای از نمایندگان در مورد طرح تربیت بهداشت کار دهان و دندان به منظور گسترش  خدمات درمانی و بهداشتی در روستاها.
6-قرائت نامه شورای نگهبان درباره قانون دو دوازدهم بودجه سال 1360.
7-پایان جلسه و تاریخ  تشکیل و دستور جلسه آینده .
جلسه ساعت هشت و سی دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد
1- اعلام رسمیت جلسه و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . با حضور 183 نفر جلسه  رسمی است . دستور جلسه قرائت شود .
منشی- بسم الله الرحمن الرحیم .دستور جلسه  یکصد و سی ام  روز چهارشنبه  نوزدهم فروردین ماه 1360 مطابق با سوم جمادی الاخر 1401.
1-تلاوت کلام الله مجید .
2-نطق  های قبل  از دستور.
3-گزارش  شور دوم کمیسیون آموزش و پرورش در خصوص لایحه لغو  تعهد خدمت معلمان فارغ التحصیل  مراکز تربیت معلم که مشمول لایحه پاکسازی میشوند .
4-گزارش شور دوم کمیسیون بهداری در خصوص طرح تربیت بهداشت  کار دهان و دندان به منظور گسترش  خدمات درمانی و بهداشتی  در روستاها.
5-گزارش شور اول کمیسیون امور قضائی درخصوص لایحه راجع به مجازات هر متهمی که در باز جوئی از معرفی خود و پاسخ  به سؤالات باز جو خودداری کند یا در معرفی  خود و دادن مشخصات خلاف  واقع بگوید .
6-اعلام  اسامی  غائبین و دیرآمدگان .
7-اعلام ختم  جلسه و تاریخ و برنامه جلسه بعد .
رئیس- تلاوت کلام الله مجید را شروع کنید .
اعوذبالله من الشیطان الرجیم – بسم الله الرحمن الرحیم
واذکروانعمه  الله علیکم ومیثاقه الذی و اثقکم  به  اذقلتم سمعنا واطعنا و اتقواالله ان الله علیم  بذات الصدور.یاایها الذین  آمنوا کونوا قوامین لله شهداء بالقسط  ولایجرمنکم شنئان قوم علی الاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی و اقتوا الله ان الله خبیر بما تعملون و عد الله الذین آمنوا و عملواالصالحات  لهم مغفره و اجر  عظیم  والذین کفروا و کذبوا بایاتنا اولئک اصحاب  الجحیم .
(صدق الله العلی العظیم – حضار صلوات فرستادند)
‹‹از آیه 10 الی 14 سوره المائده ››
2-بیانات قبل از دستور آقایان مظاهر  حقشناس ،فخرالدین حجازی ،حسین کرمانی ، حجتی کرمانی.
رئیس- سخنرانان قبل از دستور را دعوت کنید.
منشی- آقای مظاهر  حقشناس  بفرمائید
مظاهر حقشناس – بسم الله الرحمن الرحیم .ویأمرون بالمعروف وینهون  عن المنکر ویسارعون  فی الخیرات و اولئک  من الصالحین . با اینکه حالم  بسیار بد  است وکسالت  دارم چون نوبت خودم را نتوانستم برای هفته  های بعد  حفظ  کنم . به ناچار مطالی را به طور مختصر  عرض می کنم .  سلام بر مهدی  منجی  عالم  بشریت  و درود بر نایبش امام امت. سلام بر شهدای اسلام و همه ارگان های لشگری و کشوری که حافظ آرمان شصت  هزار  شهید  هستند .بااینکه وقت کم است گفتار امروزم  را در چند قسمت خلاصه می کنم :
مسأله اول- احترام  به قانون است زیرا علاوه بر اینکه منشعب  از اسلام است رعایت آن تمام ارگان های اجرائی  کشور را قوت می بخشد ووسیله  مهمی است برای تضعیف  کسانی که از قانون  تخطی می نمایند . تازه همیشه  خلافکار در مقابل  قانونی جوابی ندارد ومحکوم است اما اگر خدای  ناخواسته  فردی  از افراد که خود مجری  حکم است احترام آن را حفظ  ننماید در حقیقت خود را ضعیف   کرده  است و  به افراد  غیر مقید نیرو و توان بخشیده  است و به آنان میدان  تاخت و تاز  داده است .  نتیجه می گیریم که هر فرد  در هر لباسی  و هر پستی  که باشد باید کوشش نماید د رحرمت قانون .آن وقت است که مایک  جامعه سالم  خواهیم  داشت وهمه  امیدوار به زندگی  خواهند بود مفاسد  کاسته می گردد .در صدر  اسلام  بارها  علی  علیه السلام به قدری  در اجرای  حق  دقیق  بود و عادل، که غیر مسلمان  انتظارش  را نداشت و همین  اجرای  به حق  حکم  موجب می گشت  که افراد مسلمان می شدند .یادم  آمد که روزی از خیابان می گذشتم  چند نفری در کنار خیابان  صحبت می کردند یکی از آنان گفت ‹‹بابا وقتی فلانی را زندان  ببرند حساب  ما  پاک است ›› البته سوء  تعبیر  نشود  نظرم  به حق  ویا به ناحق  فرد زندانی نیست  بلکه اثبات این موضوع است که وقتی قانون بزگتر  وکوچکتر  نشناسد، هر دو گروه حساب کا رخود را خواهند کرد ونتیجه این عمل نعمتی بزرگ و امنیت نصیب  جامعه خواهد شد .مسأله  دوم فعالیت  مداوم گروههای مخالف اسلام است ،عمل آنان درحکومت اسلامی طعنه ای است بر تمام اعضای  خانواده شصت  هزار  شهید  که به خاطر زنده ماندن اسلام جان باخته  اند وپوزخندی  است برمردم و دولتی که حافظ آرمان شهدای به خون خفته است . فعالیت آنان نمایانگر اشاره ای است به  طاغوتیان  گذشته  ود رحقیقت به آنان می گوید شما د رگذشته بنام طاغوت  فعالیت  داشتید ولی اکنون ما بنام ‹‹جبت›› فعالیت  ضد دینی  داریم وجای شما را پر خواهیم کرد .آخر به من بگوئید کدام کشور در دنیا  انقلاب کرد واینقدر به مخالفین  خود فرصت تخریب  داد؟ به قول  خودشان کشورهای مترقی و متمدن  حق مشروع و انسانی  ملتش  را به آنان نمی دهند،  چه برسد بر شوریدن حکومتی . خواهش من این است که دولت همینطور که برای قاچاق،ربا،وقمار و غیره برای ریشه کن کردن آن ها فعالیت  دارد،در جلوگیری از گمراهی  و اضلال  جوانان هفده ،هجده ساله خانواده های مسلمان ما که بدترین  مفاسد  اجتماعی است وفسادی  به پای آن نمی رسد باید فعال  باشد .البته از نظر فرهنگی د رمقابل  مکاتب  ساختگی وزارت آموزش و پرورش رادیو و تلویزیون ،حوزه های علمیه ایران ،جریاد کاملا میتوانندعهده دار  ارشاد جامعه ایران باشند .با برنامه ریزی دقیق،  امروز این چهار رکن بزرگ وظیفه  خطیر  الهی  دارند،و ان شاء‌الله خواستار موفقیت آنان در این زمینه هاهستیم اگر هر فرد اندیشه سالم  نداشته باشد هم زندگی برخود و خانواده اش تنگ  است،هم بر جامعه .البته اصل  سوم قانون اساسی بر مطالب فوق صحه  میگدارد .ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل  اخلاقی براساس ایمان وتقوی ومبارزه با کلیه  مظاهر فساد و تباهی ،بالابردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها. طرد  کامل استعمار و جلوگیری ازنفوذ  اجانب.
مسأله سوم که در وضع  کنونی مسأله حیاتی است،زمین  است که دوام  وبقای  جامعه ما به آن بستگی دارد،در جلسه ای که وزیر کشاورزی حضور داشتند راجع به برنامه های کشاورزی سوال شد ایشان اظهار داشتند تا مالکیت  از نظر دولت مشخص نشود هیچ برنامه ای قابل  طرح نیست،دلائلی  هم اقامه  نمود که قانع  کننده بود. از این نظر از مجلس شورای  اسلامی تقاضا دارم قوانینی  را جهت تصویب مقدم بدارد که برای ملت ودولت تولید سرمایه میکند  برای کل  مملکت  و اشتغال زا است .مثلا حل مشکلاتزمین،ثبت خانه های مسکونی وزمین ها یداخل شهرستان ها، تقویت کارگاه ها بووجود آوردن تسهیلات وامکانات ،تعدیل  عادلانه بیمه های مؤسسات ؟توسعه شرکت های تعاونی و غیره که هر یک مشکلی  از مشکلات دولت  را حل میکند وهمه برای  جامعه  نقش  آفرین است .از مجلس  تقاضا  دارم که در اولویت دادن تصویب  بعضی از قوانین  دقیق باشد .
مسأله  چهارم – در سفری که به دشت ترکمن صحرا رفتم برایم امیدوار کننده بوده که  تمام زمینها زیر کشت گندم  بوده .برادران ترکمن صحرا گفتند هنگام  کشت به ما روغن  موتور به حد کافی نرسید ولی به خاطر  این که امام ما دستور به کشت  زمین  داده بود ما هریک روغن  موتورهای وسایل کشاورزی را هر لیتر  به چند  برابر قیمت خریداری کردیم ونگذاشتیم که زمین  ها بدون کشت  بماند دولت مابا چنین ملت از خودگذشته ای روبرو  است .انتظارم از دولت  این است کهبه  نیازهای  اینگونه افراد توجه بیشتر مبذول  دارد وباز  تشکر  قلبی خود را از مردم شهرستان متدین علی آباد کتول  عرضه  میدارم .که با  جدیت  وسایل  برای جنگ زدگان  جمع آوری  و برای جنگ زدگان میبردند. مطالب دیگری دارم که نیازها ی منطقه  است و توسط  نامه های مختلف به مسوولین  امور گزارش  خواهم داد والسلام  علیکم ورحمت الله وبرکاته .
منشی-آقای فخرالدین حجازی- بسم الله الرحمن الرحیم . نمایندگان محترم از چند دقیقه وقتی که گدائی کرده ام استفاده میکنم وحقایقی را بیان  میدارم، چندین بار عرضه  داشته ام که مجلس  باید در همة حوادث  کشور حضور  داشته باشد واین مائیم نمایندگان مردم که باید خطر  ها  را احساس  کنیم . ودرصدد  چاره جوئی  ومبارزه برآئیم. من آنچه را که میدانم ومستند است از تحریکات  خارجی  و داخلی که علیه  انقلاب اسلامی  ایران صورت می پذیرد  بیان میکنم . تحت مسائل  خارجی،آنچه  در بیخ گوشمان ودرکشورهای  همسایه  میگذرد .
1-در پاکستان :خلبانان عراقی  در پاکستان تعلیم میراژ می بینند که پس  از آن به ما حمله برند .
2-در ترکیه – هسته ای ضد انقلابی تشکیل  شده است در شهروان در دو شاخه . شاخه  نظامی  بوسیله  پزشکپور  وشاخه  سیاسی بوسیله  علی امینی .
3-در عربستان سعودی -  اولیای  آن کشور  گفته اند اگر ارتش  ایران پیش برود شصت  هواپیمای شکاری و دویست  تانک به عراق  میدهند .
4-در مصر  کمک های نظامی به عراق ا نجام میگیرد وگوهک های سیاسی ایران که میگویند امریکا  در حمله  عراق به ایران دست ندارد باید بفهمند .پس چرا مصر به عراق  کمک میکند؟
میگویند شوروی /150  موشک  اسکات  در اختیار عراق  قرار داده است که پایگاهش بصره است . هواپیماهای اف شانزده،که قبلا  ایران از امریکا خریده است وپولش را هم داده است اکنون امریکا آن ها را با سه ونیم برابر قیمت در اختیار عربستان قرار داده است .مسافرت  هیگ و تاچر و وزیر فرانسوی  به خاور میانه از یک توطئه بزرگ خبر میدهد که آتش  هایش  در شهرهای بیروت وزحله  دامن  کشیده است ومیخواهند آن را به ایران بکشانند در ایتالیا  با اینکه به ما می گفتند که  ما بی طرف  هستیم حزب  سوسیالیست  ایتالیا  شدیداً از عراق  حمایت  میکند و بقرار  مسموع  قرار دادی به مبلغ  یک میلیارد و هشتصد میلیون  دلار  با عراق  بسته است . اما آن چه در داخل  میگذرد که  از آنچه  که در خارج  میگذرد  جدانیست . حوادثی  است که میخواهند بوسیله گروهک های سیاسی در داخل  کشور بوجود  بیاورند . حادثه 14 اسفند دانشگاه یکی از بزرگترین حوادث  پیش بینی شده بوده است کهبه لطف  خدا این توطئه  در هم  شکسته ،ولی   دادستان محترم کل انقلاب  که آگاهی های کامل و عمیقی  در  این باره  دارند باید لااقل  اظهار لطف کنند وحقایق را به مجلس بگویند .از آن  نوار یکساعت ونیمی که از یکی از باز جوئی ها  تهیه شده است  . لااقل در جلسه  غیر رسمی چیزی بما  بگویند که چه نقشه هائی کشیده بودند . گروهک های سیاسی  مسلح  به داخل  شهر بریزند وزمینه را برای  یک آشوب  بزرگ و دخول  کشورهای خارجی بوجود بیاورند . نمایندگان محترم من  هم انسان هستم ولی شما از من  پاک تر ومؤمن تر ومتعهد تر هستند .روزنامه پنتاگون ارگان وزارت  دفاع آمریکا  عکس  ارتشبد آریانا را  کشیده  است و گفته است سرانجام این ژنرال  منجی ایران  خواهد بود  . گروهک  ها میخواهند زمینه  را برای ورود چنین افرادی فراهم کنند .د رکردستان و آذربایجان  توطئه ها بالا گرفته است ودر آذربایجان  غربی سلاح و پول  متمرکز  شده است .مقدمات یک تشنج  نیز در  بلوچستان ایجاد شده است .این ها میخواهند کشور را به آشوب  بکشند .امام فرمودند که :‹‹بایستی  گروههای سیاسی سلاح  های خود را تحویل  دهند ›› من  از دولت می پرسم که د راین باره چه اقدامی شده  است ؟ در جریان انقلاب  بیش از سی  هزار  اسلحه بدست افراد افتاده است واین خطری  بزرگ  است که کشورما را تهدید  میکند باید گروه های سیاسی سلاح هایخود را تحویل دهند آقایان  ما د رزمان جنگ  بسر میبریم دشمن های خارجی  آماده حمله به ما هستند و دشمن های داخلی میخواهند زمینه را برای ورود  آن ها فراهم آورند . هر گونه  حرکتی  ونوشته ای و سخنی  که بخواهد دولت را ، مجلس را ، جمهوری اسلامی را ، تهدید کند یک خیانت بزرگ است ، نمیتوان به  نام آزادی این همه هرج و مرج  را د رکشور تحمل  کرد . در کدام  جای دنیا این اندازه آزادی هست ؟ که د رمیان خیابان ها و چهار راه ها روزنامه  ها علنا علیه انقلاب  اسلامی  چیزی  بنویسند  وباز هم فریاد برآورند . ‹‹آزادی ››.  در زمان  جنگ  ماناگزیریم  اتحاد مردم خودمان راحفظ کنیم وبا هر گونه توطئه  ای به مبارزه برخیزیم .خطرات ، فراوان است ولی دولت های همسایه ، دولت  های ارتجاعی  منطقه  و دولت های خارجی باید بدانند که  با سسی و هفت انسان مومن ومعتقد وآماده شهادت روبرو هستند . ما از هیچ  توطئه  ای  پاک  نداریم  ولی  باید  بیدار باشیم .ومطلع باشیم که دشمنان داخل و خارج چه میخواهند بکنند . پیروزی از آن ما است والسلام  علیکم . (نمایندگان – احسنت )
رئیس- متشکر  سخنران  بعدی ار دعوت کنید .
منشی-آقای حسین کرمانی بفرمائید .
حسین  کرمانی- بسم الله الرحمن الرحیم ، رب اشرح  لی صدری و یسرلی امری واحلل  عقده من لسانی یفقهوا قولی.
امروز  روز سوم ماه جمادی الثانی  است ،بنابه نقلی  مصادف با وفات  صدیقه  طاهره  سلام الله  علیها است .
اولا  رحلت  این بانوی عزیز را به پیشگاه فرزند عزیزش  مهدی منتظر بقیه الله فی الارضین  تسلیت عرض میکنم وامیدوارم  این تسلیت  ما به پیشگاه آن حضرت مقبول واقع شود .
ثانیاً :مدتی  قبل برادر عزیزم جناب آقای دکتر خلیلی کلیه وقتشان را به من دادند که امروز  هم من وقتم را در اختیارشان قرار دادم نهایت این که لطف  فرمودند ده دقیقه از وقتشان را باز به من برگرداندند  و پنج  دقیقه  هم به جناب آقای حجتی  کرمانی دادند .من از این ده دقیقه وقت استفاده میکنم و امیدوارم آنچه  که عرض میکنم لله تعالی  باشد و خدای متعال  از من قبول کند . مقدمه عرض کنم انقلاب  سریع ما (یعنی پیروزی انقلاب سریع  ما ) سه اصل اساسی داشت که روی این سه اصل  پیش  رفت،هر یک  از این اصول  شکست بخورد  مانند این است که پایه های انقلاب می ریزد .
1-معنویت ،حقیقت ،وابستگی این انقلاب به انقلاب  انباء چنانکه از اسمش معلوم است ‹‹انقلاب  اسلامی ››.انقلاب ابراهیم اسلامی بود.انقلاب  موسی اسلامی بود . انقلاب  تمام انبیاء اسلامی بوده ، پس این هماسلامی است و دنبالة آن ها  است . اگر آن ها شکست  خوردند ما هم شکست  میخوریم .آن ها  شکست  نخوردند،ما هم ان شاء‌الله شکست  نخواهیم خورد .
2-اتحادیه و هماهنگی و هم بستگی  عموم ملت .
3-قاطعیت رهبری ،آگاهی رهبر،که آن دو اصل ،قاطعیت و آگاهی رهبر سر جای خودش هست ،معنویت  و حقیقت  هدف سر جای خودش هست . اما آنچه که گاهی ما را به وحشت می اندازد اصل سوم است .یعنی اتحاد و هماهنگی  آن چنانی که اول بود ،همه میدانیم که بصورت اول نیست . چرا؟ اجازه  بدهید در اینجا تا حدی که میتوانم مفصل تر عرض کنم . عدة زیادی الان با ما نیستند ، در حالیکه  اول بودند ولی بودن اولشان صوری  بود در هدف  با ما همراه نبودند،برای هدف ما انقلاب  نکرده بودند و هدف  دیگری داشتند .بعد از آن که دیدند به هدفشان نمیرسند جدا شدند گروهکها عموماً این چنین بودند . پس آن ها جدا شدند واز اول  هم جدا بودند وما  خیال میکردیم  که با ما همراه هستند .اما گروه  دیگری دارند از ما جدا میشوند که ما آن ها را داریم ناآگاه طرد میکنیم و آن مسأله پاکسازی  است که پیش آمده است . پاکسازی یکی از مسائل  ضروری  بوده وباید بشود انقلاب ما نمی توانست با افراد ناصالح  سازگاری کند اما افراد  ناصالح  را چه کسانی باید پاکسازی  کند . صالحی باید بیاید و ناصالحی  را  کنار  بگذارد بالنتیجه  وضع پاکسازی  این چنین شد که عرض کنم یک عده ای به حق  باید پاکسازی بشوند آن وابستگان به رژیم ساواکیها،شکنجه گرها،رشوه  خوارها واز این قبیل پاکسازی  شده اند وبه حق  هم بود والان هم تقریباً گله و انتظظاری  از ما ندارند .اما در این بین باز یک عده ای می بایست  پاکسازی  بشوند ، الان در رأس امور قرا ر دارند و عده ای ناراضی  هستند از اینکه چرا اینها در رأس  قرار دارند . عده ای  بیچاره به صرف گزارشهای  کاذبی  پاکسازی  شده اند که د رمیان  اینها افرادی مؤمن ،متدین ،انقلابی به تمام  معنا  وجود دارد .بعضیها هستند که خودشان  مجرم  بوده اند،خودشان انقلابی  نبوده اند،اما خانواده های اینها،عائله  تحت الکفاله  اینها ،سراغ  داریم که هم قبل از پیروزی انقلاب ،انقلابی  بوده اند و هم الان انقلابی هستند .اینها برکنار شده اند . حقوق  ومزایایشان از بین رفته است ،بزرگترین سرمایه انسانیشان ،آبرویشان ،از بین رفته است .دربارة اینها باید  هر چه زودتر  فکر کرد .لایحه ای از طرف دولت به مجلس  عرضه شده است ،به نظر  ن نمایندگان عزیز رسیده است ،خیال  می کنم لایحه پاکسازی  مفصل ترین لایحه ای  است که  تابحال  به مجلس  عرضه شده است . 61  ماده دارد ،چندین فصل دارد، بعضی از مواد آن دارای چندین  بند است .با آن همه اشکالاتی  که د راین طرح وجود دارد ،الان هم در نوبت است ،معلوم نمی شود چه موقع نوبتش  بشود ؟ نوبت اول، نوبت دوم بعدبه دولت ابلاغ بشود وبه مرحله  اجرا گذاشته بشود . با آن مشکلاتی که الان دراین طرح وجود  دارد  حدس می زنم  ماهها طول بکشد  در این مدت تکلیف  این  عده  حیران   وسرگردانی که آبرویشان رفته است ، نانشان  هم قطع شده است ، ما بدست  خودمان  عده ای از عزیزان و دوستانمان  را جدا کرده ایم ، پیشنهاد میکنم اگر دولت خودش میتواند و اختیار دارد حقوق اینها را  تا تعیین تکلیف بپردازد ، تا تعیین  تکلیف  قطعی  حقوق اینها پرداخت بشود .این عده نه آن قسم اول یعنی  ساواکیها،شکنجه  گرها،آنهائی که محق  بوده اند و  حقشان بود که تصفیه  بشوند ،نه آنهارا نمی گویم ،این قسم ،اینهایی که در بلاتکلیفی  بسر می برند حقوقشان پرداخت  بشود . اگر دولت نمیتواند ،لایحه ای با قید یک فوریت  به مجلس  عرضه بشود و بررسی کنیم ،هر چه زودتر  این مشکل  را  حل کنیم واین عده از دوستان و عزیزان وکسانی که با ما هماهنگ  بوده اند که به هماهنگی آنها  بیش از پیش احتیاج  دارمی اینها را از این حال  حیران وسرگردانی نجاتشان بدهیم .علاوه  بر این عده  زیادی از اینها موردعفو  رهبر  عزیزمان حضرت  امام  خمینی (روحی  له الفداء قرار گرفته اند (حضرت  صلوات فرستادند).
رئیس- آقای کرمانی شما دو دقیقه وقت دارید .
حسین کرمانی – علی  کل  حال وظیفه  سنگین  این مسؤولیت به عهده ما وکلای  مردم است واین مردم مستمند از ما  انتظار  دارند تا آنجایی که برایمان مقدور است از حقشان دفاع  کنیم . مسألة دیگری  که راجع  به حوزه  انتخابیه ام باید کوتاه عرض کنم . گمان نمی کنم د رشهرهایی مانند آباده وابرقو  جایی باشد که با جنگ  زدگان ومهاجرین اینچنین  عمل کرده باشند . ما در حدود ده هزار  مهاجر  داریم .یک نفر از اینها د رجای نامناسب  زندگی نمی کند .  تمام  این ده  هزار  در دو شهر ابر قو  وآباده ود رمنطقه  ددر بهترین جاها یعنی مانند مردم ابرقو و آباده  زندگی می کنند . همان نحوی که این ملت  به عائله  خودشان میرسند به اینها میرسند،میتوانید از نزدیک ببینید ،یکی از اینها جای نامناسب  زندگی نم یکند تا حال از طرف  دولت  هم کمک  چندانی به ملت آنجا نشده   است، خود ملت  این بار سنگین را به عهده  گرفته اند  تا اینجا  باروسفیدی کامل  رسانده  اند،ولی  بعد از این از مقامات  مسؤول  انتظار دارمی که توجه بیشتری بشود از نزدیک این گروه جنگ  زده را زیر چتر  خودشان بگیرند والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته .
رئیس- آقای حجتی کرمانی بفرمائید .
حجتی کرمانی – بسم الله الرحمن الرحیم ،‹‹اعوذ بالله من الشیطان الرجیم،الذین  قال  لهم الناس  ان الناس قد  جمعوا  لکم  فاخشوهم فزادهم ایماناًوقالوا  حسبنا الله ونعم الوکیل . فانقلبوا  بنعمت  من الله و فضل  لم یمسهم سوء›› وقتی  که لآقای حجازی  صحبت  از توطئه های خارج میکردند و دنباله های آن توطده ها در داخل ،من این آیه بنظرم رسید وبه ذهنم  گذشت وهمین آیه را برای شما می خوانم  ومعنی آن را هم عرض می کنم ، برایاینکه شنوندگان بیشتری توجه به این آیه  کریمه  بکنند .کسانی که می آیند وبه آنها می گویند .مردمی  برای شما و  علیه  شما جمع  شده اند وازاینها بترسید .خبر  از گرهمائی  نیروهای کفر  علیه  اردوگاه اسلام میدهند .‹‹فزادهم ایماناً›› اینها با شنیدن این حرفها ایمانشان  زیاد میشود ،تصمیمشان  برا یمبارزه زیاد میشود .‹‹قالوا  حسبناالله ونعم الوکیل ››دلیلش هماین است که ما خدا  داریم واو وکیل  ما است وبسمان است ما هیچ چیز  غیر از خدا نمی خواهیم . انبایء  وقتی که آمدند،به قول  امام یکنفر  بیشتر  نبودند وهمة دنیا هم با آنها مخالف بود ولی پیروز  شدند، چون خدا با آنها  بود .‹‹فانقلبوا بنعمت  من الله و فضل   لم یمسسهم  سوء››آنها به نعمت خدا بازگشتند  یا اگر بخواهیم قرآن رابا اصطلاحات  روز  بطوری که بچه ها رسمشان هست  معنی کنند،انقلاب  کرده اند به نعمت خدا (البته معنی این آیه  این  نیست ) بازگشتند به نعمت خدا‹‹و فضل  لم یمسسهم سوء و اتبعوا رضوان الله و الله  ذوفضل  عظیم ››بنابراین ، هیچ  ازاین توطئه ها وبالاتر از این  ها نمی ترسیم ،برای  اینکه  اساساً ما از زبان امام پیام  امام حسین  را د رکربلا می شنویم  وقامت بلند  امام و فریاد رسای  امام، ما را به یاد آن فریادهای دشمن  شکن  امام حسین  در کربلا می اندازد واگر هم در اینجا ما با امام ، همه  با هم به شرف  شهادت نایل  بشویم ، هیچ  مسأله ای نیست ویک کربلای  دوم د رایران بودجه  می آوریم و ابداً نمی ترسیم ..ترس  ما از این است که ما از خدا برگردیم و خدا وکالتش  را از ما بردارد و پشتیبان  ما دیگر  خدا نباشد ،بلکه نفسهای اماره ما باشد .منیتها،خودیتها،اختلاف  نظرها، تنگ  نظریها،سیاست بازیهایی که سایر جاها هست،روشهای سیاسی کاری که  یا از شرق و یا از غرب  گرفته شده است ، به هر نام ، چه به نام آزادیخواهی  چه به نام مکتب ، چه  حزب  اللهی ، چه سازمان فلان و بهمان ، هیچ فرقی نمی کند  وقتی که  ماهیت کار الهی نبود واخلاص  از آن گرفتار شد وماد ردست اندازها و پیچ  وخمهای  سیاست  بازیهای التقاطی در عمل  گرفتار شدیم ، خدا وکالتش  را از ما برمی دارد ‹‹لئن کفرتم  ان عذابی لشدید››شما مطمئن  باشید انقلاب اسلامی  ما، با کفران  نعمتی که ما می کنیم بایدمنتظر   سخت ترین کیفر  الهی  باشیم وما عبرت تاریخ  خواهیم  شد اگر کفران  این نعمت را بکنیم وکفران نعمت با اوج  دادن به مسائل  اختلافی  اتس با جدا کردن صفوف  22 بهمن  است ،من بر صفوف  22 بهمن  تکیه  دارم ، برایاینکه  نه حزبی  نه سازمانی بود ، نه این گروه نه آن  گروه ، نه این دفتر  و نه آن دفتر، همه  با هم . این وحدت 22 بهمن  را که من صریحاً در حضور  امام هم گفتم ،گفتم : امام ما باید وحدت 22 بهمن  را حیاء کنیم ود راین راه باید قدم برداریم . چون وقت من گذشته است و بقیه  صحبت  را من باتشکر  از برادرمان که این وقت را د راختیار من گذاشتند  و برادر بزرگوارمان جناب آقای  انواری که وقت  روز یکشنبه  را هم به من دادند ،به آن روز می گذارم و بقیه  صحبت  را آنروز می کنم . مطلبی  که امروز می خواستم تذکر  بدهم و باعث شد که باز وقت خواهران  و برادران را بگیریم ، بااجازه  برادرمان آقای  هاشمی این مسأله  را من  عرض می کنم که بنظرم فوریت  داشت و آن تذکر صریح  به برادران هیأت  سه نفری  هست که دیروزم  برادرمان آقای  بنی صدر  نماینده خودش را انتخاب کرده است ،مسؤلیت  کل مملکت  روی دوش شما است ،که یکی  از برادرنمان هم جنای آقای یزدی  در مجلس  هستند،من  یکسری  مطالب  با اینها داشتم ومی خواستم مسائلی  با اینها مطرح می کنم که از همین  حالا  گوشهایشان  را باز کنند برای اینکه من خیلی  حرف دارم با آنها بزنم وکسانی مطالبی  هم بااین برادرها دارند،بگویند  وبه جای اینکه این طرف  وآن طرف  سخنرانی  بکنیم یا بخواهیم کارهایی بکنیم که آن یک من خودمان را آرد کنیم ،هر کسی برای خودش کار کند،ما به این هیأت سه نفری  رجوع کنیم وان شاء‌الله از خدا هم بخواهیم که این هیأت بتوانند در کارشان موفق بشوند .امیدواریم این نسیم  رحمتی  که د رآستانه سال جدید  با این پیام  جدید  امام به ما دمیده  شده است ،بااین هواهای نفسانی  ما آلوده  نشود واین آب  ذلال  وحدت  را ما دوباره  آلوده نکنیم . من به آن نفاق  افکنان اخطار  می کنم وبه آنها می گویم از این بازیها دست بردارید که به ضرر خودتان است و بیش از این آبرویتان می رود .والسلام  علیکم ورحمت الله وبرکاته .
3-بیانات آقای رئیس  به مناسبت  وفات حضرت صدیقه  کبری صلوات  الله علیها
رئیس- پیش از اینکه وارد اولین دستور بشویم یک تذکر کوتاه داریم که امروز  وفات حضرت  صدیقه  کبری و عظیم  ترین وبزرگوارتین  بانوی تاریخ جهان  دختر  پیغمبر صلوات  الله  علیه  است که بعضی از دوستان  دیروز  تذکر می دادند که مجلس  به احترام این بزرگوار امروز  جلسه علنی   نداشته باشد ، اماما بابررسی که کردیم دیدیم  روح  این بزرگوار  خواهان این است که ما بیشتر  کار بکنیم وبه این کشور که کشور خودشان هست بیشتر برسیم . ما امروز را خدمت امام زمان وامام  امت و پدر بزرگوار این بانوی  عظیم  حضرت  رسول  (ص) تسلیت  عرض می کنیم .برای مطرح  کردن اولین دستورمان مخبر کمیسیون آموزش و پرورش  خانم دستغیب  تشریف  بیاورند .
4-تصویب  قانون  لغو  تعهد خدمت معلمان  فارغ  التحصیل  مراکز  تربیت معلم  که مشمول  لایحه پاکسازی میشوند .
گوهر الشریعه  دستغیب  (مخبر کمیسیون آموزش و پرورش )-‹‹گزارش  از کمیسیون آموزش وپرورش  به مجلس  شورای اسلامی . د رجلسه  دو شنبه 4/12/59  کمیسیون آموزش و پرورش پیشنهادهای رسیده  د رمورد لایحه  لغو  تعهد خدمت  معلمان  فارغ التحصیل  مراکز  تربیت معلم که مشمول  لایحه پاکسازی  می شوند بررسی شد و پس  از شور تبصره  ضمیمه  حذف  و فقط ماده واحده  پیشنهادی به همان صورت  تصویب  و برای شور دوم  تقدیم  مجلس  می گردد››.
لایحه راجع به لغو خدمت  معلمان فارغ التحصیل  مراکز  تربیت معلم  که مشمول  لایحه پاکسازی  می شوند .
ماده واحده – معلمانی که  فارغ التحصیل  مراکز  تربیت معلم  بوده ویا در قبال  استفاده از مأموریت  به تحصیل  متعهد  خدمت برا یوزارت آموزش و پرورش  می باشند در صورتیکه  مشمول  لایحه  پاکسازی  شوند ، به نحوی  که انجام باقیمانده خدمت  مور تعهد مقدور  نباشد ، تعهد آنان بدون  دریافت  هر گونه وجهی  لغو ومدارک تحصیلی  به متعهدان تسلیم  خواهد شد – رئیس کمیسیون آموزش و پرورش ››.
گزارش از کمیسیون امرو اقتصادی و دارایی به مجلس  شورای اسلامی .
لایحه راجه به لغو  تعهد خدمت معلمان  فارغ التحصیل   مراکز  تربیت معلم که مشمول  لاحه پاسکازی  شده ویا می شوند . لایحه مذکور در جلسه  سه شنبه 19/12/59  برای شور  دوم مورد بحث  و رسیدگی  قرار گرفته  و پیشنهادات واصله  نیز  مورد مطالعه  قرار گرفت و یا  اصلاحاتی  در متن ماده واحده و تبصره آن به صورت زیر تصویب گردید.- مخبر کمیسیون امور اقتصادی و دارایی ››.
ماده واحده -‹‹معلمانی  که فارغ التحصیل  مراکز  تربیت  معلم  بوده ویادر قبال  استفاده از مأموریت  به تحصیل  متعهد  خدمت  برای وزارت آموزش و پرورش  می باشند در صورتی که مشمول قانون پاکسازی  شوند،به  نحوی  که  انجام باقیمانده  خدمت مور   تعهد مقدور نباشد ، تعهد آنان بدون دریافت  هر گونه وجهی  از آنان لغو ومدارک  تحصیلی  به متعهدان تسلیم  خواهد شد ››.
تبصره-  کلیه  کسانی که پس از تصویب این لایحه در مراکز  تربیت معلم  پذیرفته شده ویا فارغ التحصیل  ویا مأمور  به تحصیل  بشوند، چنانچه  برابر قانون بازسازی از کار بر کنار گردند، باید به تعهد خود نسبت  به پرداخت  هزینه تحصیلی  عمل  نمایند .
کمیسیون آموزش و پرورش بخاطر اینکه یک مقدار این تبصره با متن ماده واحده  تعارض  داشت ،آن  تبصره را حذف  کرد ومخصوصاً آن پیشنهاداتی که رسیده بود همه دال بر این بود که این تبصره  مورد ابهام هست ،ولی کمیسیون  اقتصاد و دارایی  این تبصره را حذف  نکرده ویک اصلاحاتی  در آن بوجود آورده  است که مخصوصاً این قسمت آن قابل تذکر است که   گفته اند :‹‹ چنانچه برابر قانون بازسازی از کار برکنار شوند ››. چون  که بازسازی  بعد از این می آید و ضمناً این را باید خدمتتان تذکر  بدهم که این لغو  تعهد مربوط به قبل  از انقلاب  است . انتخاب  آن دانشجویانی که  قبل ازانقلاب انتخاب  شده اند وبه مراکز تربیت معلم (البته دانشسرای  راهنمایی و دانشسرای  مقدماتی  قبل )آمده اند و فارغ التحصیل  شده اند ،پس  از انقلاب  به نحو دیگری عمل شده است و درحین  تحصیل  هم آنها پاکسازی  شده اند .دیگر به اینصورت  پیش نمی آید که این ماده واحده شامل حال  آنها هم بشود . بنابراین کمیسیون آموزش و پرورش آن تبصره  را حذف  کرد ودیگر  لزومی  ندید برایاینکه د راین ماده واحده  گنجانده بشود .
رئیس- شما توضیح  بیشتری ندارید؟(خانم دستغیب – فک رنمی کنم مطلب  دیگری باشد ) تشریف  داشته باشید که اگر سؤالاتی  رسید ،باید  توضیح  بدهید . حالا پیشتنهادهایی را که رسیده است ،مطرح  کنید البته پیشنهادهایی که قبلا  بوده ومودر توجه قرار  نگرفته است .
منشی- پیشنهاد آقای روحانی  ظاهراً در لایحه  مورد نظر واقع نشده است حالا نمیدانم خودشان می خواهند حرف بزنند ؟
رئیس- این آقایان به کمیسیون دعوت شده اند ؟
یکی از نمایندگان – دعوت  شده اند ولی هیچکدام  نیامده اند .
رئیس- آقایان نرفته اند ، کمیسیون آنها را دعوت کرده است .
 روجحانی- این چه دعوتی است که ابلاغ نشده است .
رئیس- قرار شد و اینجا هم  اعلام کردیم که در این تابلو مشخص  می شود . ما هم مکرر در این مجلس  گفته ایم ، تشریف  نبرده اید . این را مجلس  قبول کرد .
موحدی ساوجی – این قرار قانونی  نیست آقا .
رئیس- آقایان هر روز به مجلس  می آیند و تابلو  هم د رآنجا مشخص  است  . ما که خودمان پیشنهاد نداده بودیم ،دیدیم  خوب آقایان هم ببینند.
 موحدی ساوجی –آن قرار غیر  قانونی است ،باید دعوت بکنند . طبق  آئین نامه باید دعوت  بکنند .
رئیس- در این مجلس   دو بار  اعلام شد که  اعلان د رتابلو و اینجا کافی  است . کسانی که به مجلس  تشریف  می آورند نگاهی به این تابلو بکنند .
موحدی ساوجی -  حالا اگر  همان موقع آن شخخص  مثلا  مرخصی  بوده است ، چکار  بکند شرعاً و قانوناً؟
رئیس- خیلی خوب، پس مجلس این تصمیمش را لغو کند . ما طبق  آن قرار داریم  عمل  می کنیم . اگر آن قرار را می  خواهید  به هم بزنید  لغو می کنیم . از این به بعد کمیسیونها می  توانند دعوت کتبی  بکنند .شما خودتان همه عضو  کمیسیون هستید . کمیسیونهای دیگر  دعوت  کتبی می کنند ؟(عده ای از نماینگان  بله )،
 موحدی ساوجی – چه قرار ری بوده است ؟آیا آئین نامه بوده است ؟‌اینجا  ماده واحده و طرح و لایحه که نبوده است چه قراری بوده است ما یک قرار قانونی  ندارمی که مدون باشد .
رئیس- خیلی خوب قرار  ندارمی ولی دراین مجلس  گفتیم ،یعنی اینجا گفته شد که ما به تابلو می دهیم ،اگر  حالا مجلس  فکر می کند ،آقایان که خودتان  در کمیسیونها تشریف  دارید و تجربه هم کرده اید ،اگر فکر می کنیداین کافی نیست  از امروز  تصمیم  بگیرید که دیگر در تابلو  دعوت نکنید ،نامه بفرستید و دعوت کنید .
موحدی ساوجی – عملا  همینطوری است . دعوت کتبی  بکنید .الان کمیسیونها عملا  دعوت کتبی می کنند .
رئیس- به هر حال در این مور ما نمی توانیم کاری بکنیم چون اعلام کرده بودیم .
محمد  خامنه  ای – اسامی  اشخاصی  را که می خواهند دعوت بکنند روی تابلو  بگذارند .
رئیس- آنوقت  می گویند تابلو را ندیدیم . آقای موحدی  می گویند که اگر ما مرخصی  بودیم  چه می شود ؟
مجتهد شبستری- مسأله  ندیدیم نیست . ممکن  است کسی در آن ساعت عذری  داشته باشد .
رئیس- خیلی خوب، عذرش  را باید به کمیسیون اطلاع بدهد واگر  مسأله  جدی باشد ،یعنی برای آقایان دفاع از پیشنهادشان جدی باشد ،خودشان باید کمیسیون را  تعقیب  کنند . عذرشان را بگویند و وقتشان را تمدید  کنند .آئین نامه می گوید :آقایان ی که دعوت شده اند و تشریف  نبرده اند حقشان باقی نمی ماند وما همدر این مجلس  تصمیم گرفتیم  دعوت را اینطور کنیم ، من  همین  حالا یک  استفساری از مجلس می کنم .آقای خوئینی  ها توجه  کنند،به هر حال یک نظمی  به این کمیسیونها بدهید  که این مسأله هر بار در شور دوم  پیش  نیاید یا دعوت  کنید .البته در آئین نامه  بعدی این را مشخص  خواهیم کرد که ازاین به بعد اینطور نشود که سر هر شور دومی   که به مجلس  می آید ،بعضی از آقایان بگویند  که ما را خبر نکردند .
موحدی ساوجی- آقا اجازه میدهید من تذکر آئین نامه ای در همین زمینه  بدهم ؟
رئیس- آقای موحدی ساوجی تذکرتان را بفرمائید .
 موحدی ساوجی-  همین ماده ای که د رارتباط با پیشنهاد دهندگان و دعوت  آنها به کمیسیون است .ما آئین نامه ای قبلا داشته ایم .این آئین نامه هم به تصویب مجلس  رسیده است ،اگر این آئین نامه بخواهد تغییراتی پیدا کند باید  دو مرتبه به هر شکی  به مجلس بیاید وتصویب بشود،بعد ابلاغ بشود،اگر  چنانچه یک کمیسیونی ،نه شفاهاً و نه کتباً،اصلا آن پیشنهاد  دهنده  را ندیده و بااو صحبتی  نکرده است ،وقتی  را با او نگذاشته است .آخر  این چطور  می شود  که شما اعلان کردن به دیوار را دعوت از او بخواهید حساب کنید ؟ عرض من این  ایت که اینجا  روشن کنید  اگر مجلس  دعوت به دیوار به این شکل را واقعاً دعوت میداند،رأی بدهند،اشکالی ندارد .به این شکل  همه پیشنهادها فرمالیته ای می شود .
زرهانی –آقای هاشمی – بحث  دراین زمینه غیر قانونی است  چون مورد  مشابه  بوده است باید صرف  نظر کنند .
رئیس- بلی، صرف نظر شده است .من برایاینکه  توضیحی   به شما بدهم . شما حرف  من را توجه نکردید و خواستید  صحبتی  کرده باشید من  گفتم  آئین نامه می گوید ‹‹ممگر کسانی که دعوت شده اند و نیامده اند ››ما در این مجلس  یکبار  صحبت کردیم  وگفتیم  دعوت رابا الصاق  به تابلو ،دعوت حساب می کنیم و کسی  از آقایان هم اینجا اگر مخالف  این  جهت بود ،در اقلیت  بود . قرار مان بر این شد ،یعنی خود مجلس پذیرفت که کیفیت دعوت اینطور است . حالا اگر بنااست  کیفیت دعوت را قبول  نکنیم  دوباره این را فسخ   کنید و بگوئید  نه ، دعوت کتبی  باشد ابلاغ  بشود ،مأمور مجلس  به دستش بدهد و رسید بگیرد ،هر چه می خواتهید  بگوئید و همان طور  کنید ولی فعلا اینطور است ،بنابراین ما نمی توانیم از آن  قرار  قبلیمان  عدول  کنیم  چون این درمجلس  بی نظمی  میاورد . پس  پیشنهادها مطرح نیس، مخالف وموافق اگر می خواهند صحبت  بکنند .
 موحدی ساوجی- این غیر قانونی است .
رئیس- خیلی خوب، حالا شما بعد ازاینکه  حرفتان را زدید ومن هم جواب  دادم باز صحبت  می کنید …
آقایانی که برای مخالفت اسم نوشته اند .
 حمیدی – آقای هاشمی ، این چطور  دعوتی است که این همه پیشنهاد دهنده هیچکدام خبر نشده اند ؟
روحانی – این نحوه رسیدگی به یک لایحه نیست ، نه خبر داده اند ، نه شفاهی  گفته اند ونه کتبی
رئیس-  علتش این است که آقایان به مجلس  کم اهمیت میدهید ، در  مجلس  نیستید و تابلو  رانگاه نمی کنید .شما را من به زور اینجا نگه میدارم همیشه در اداره رادیو هستید .
سلامتیان –آقای  روحانی عذرشان موجه است .
رئیس عذرشان موجه است،دیگر  اعتراضشان موجه نیست .
الویری-آقای  روحانی  یکی ازاین بیست  نفری هستند که به کمیسیون دعوت نشده  اند،هیچکدام  خبر ندارند .
رئیس- مخبر کمیسیون خانم  دستغیب  بگویند که اعلان کرده اید به دیوار یا خیر؟ رئیس کمیسیون توضیح بدهند شما در دعوت چه کرده اید ؟
غلامرضا دانش- بسم الله الرحمن الرحیم ،طبق  قراری که در مجلس  مطرح  شد در آن تابلوی آگهی  که همه روزه از هر کمیسیونی اعلام می شود که وقت بررسی یک لایحه یا یک طرحی  هست ،در آنجا ما اعلام  کردیم که آقایانی که پیشنهاد داده اند،روز و ساعتش را مشخص  کردیم که برای توضیح  و دفاع از پیشنهاد خودشان مراجعه  کنند . آقایان تشریف  نیاوردند .
رئیس- ببینید ،رئیس ومخبر کمیسیون می گویند .شما که آقایان را تکذیب  نمی کنید و قرار مجلس  هم این بود  این قرار خودتان است،اگر خواستید قرار را  لغو کنید وجور دیگری عمل کنید ولی درغیر اینصورت  از این به بعد اینطوری است .از فردا باز شور  دوم  که  مطرح  شد آقایانی که تشریف نبرده اندد یگر خواهش می کنیم اینجا نگویند ووقت  مجلس  رانگیرند
محمد مجتهد شبستری- آقای  هاشمی ،تصویب  نهائی نشد،اینکه  جنابعالی  می فرمائید عملی نیست .
رئیس- خیلی خوب می خواهید ترتیبش را عوض کنید .
 الویری- آقای هاشمی ،اجازه میدهید من یک توضیحی بدهم . چون موردش پیش آمده است .
رئیس- آقای الویری  توضیح بدهید .
 الویری- بسم الله الرحمن الرحیم . ببینید ،بعضی از طرحها و لوایح  است که اصولا امکان  بررسی در یک جلسه  ودو جلسه  نیست . مثلا  یک مورد بخصوصی  که  الان در ذهنم  هست  همین طرح قانونی احزاب  و گروهها است  پیشنهادها مقدارش خیلی زیاد هست واگر  کمیسیون داخله  فرض کنید بیاید  یک روز را یا دو  روز را اعلام بکند .بگوید در فلان تاریخ  مااین  طرح را بررسی می کنیم هر کس که پیشنهاد دارید بیاید به هیچ وجه  عملی نیست  چون ممکن است 25 نفر بیایند آنجا ردیف  بخواهند  صحبت  بکنند وبرنامه  ریزی  کردن  برایاین جمع  امکان پذیر نیست . تنها راهی که وجود داردا ین است که  کمیسیونها نگاه بکنند ،ببینید  چند  نفر پیشنهاد داده اند  و برای  آنها برنامه بگذارند واز همه آنها دعوت کتبی  بکنند یعنی  مشخص  بکنند که فلان کس در فلان ساعت و فلان روز بیاید در کمیسیون حضور پیدا بکند و پیشنهادهایش را  بگوید، وو صحبت  بشود هیچ راهی جز این  امکان  پذیر نیست مخصوصاً برای طرحها ولوایحی  که گسترده  است .
نمایندگان – صحیح  است .رأی بگیرید .
رئیس- خیلی خوب اگر امروز مجلس  این پیشنهاد را قبول  بکند ما از این به بعد اینجور عمل  بکنیم . آقایانی که موافقند  که ازاین به بعد دعوت کتبی  بشود . وبااین الصاق  به  تابلو  کافی نمی دانند …
منشی- اینجا  هم ابلاغ بشود .
رئیس- خیر دعوت کتبی  را بگذارند  در محفظه ای که برایشان اختصاص  داده اند ، چون لااقل  هفته  ای دوبار که به محفظه تان مراجعه  می فرمائید .
هادی – بعد ممکن ا است بگویند  بدست ما نمیرسد .
رئیس- پس  تنها راهی که باقی میماند با مأموریت پست  بفرستید و رسید بگیرید ،بسیاری از آقایان  هفته ،هفته در مجلس  پیدایشان نمی شود بعد طلبکار  هم می شوند (همهمه نمایندگان ).
موسوی خوئینی  ها- اجازه بدهید که مسأله را حل  بکنیم .
 رئیس-  البته خود سرکار مسؤولید  آقای موسوی .
موسوی  خوئینی ها-آقای  هاشمی اجازه بدهید  مسأله را حل  کنیم .
رئیس- درست است که حل میکنید  ولی امروز  تکلیف  چیست ؟
موسوی  خوئینی ها- امروز  که گذشته است .
موحدی ساوجی -  نگذشته  است .
محمد شبستری - -رأی  بگیرید تا موضو ع  حل شود .
موحدی ساوجی -  اگر پیشنهادها بررسی نشود ،کاری  خلاف قانون  است (عده ای  از نمایندگان – رأی بگیرید ).
رئیس – حالا می خواهیم رأی بگیریم که امروز عمل بکنیم . یا خیر.
آقایانی که موافقند که امروز پیشنهادها بدون استثناء،گر چه آقایان  نرفتند به کمیسیون ،مطرح  بشود قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند )تصویب  نشد .(همهمه نمایندگان)آقایان توجه بفرمائید این اعلان به این خوش خطی را ببینید ، این  اعلان به این روشنی نوشته اند که ‹‹لایحة لغو و تعهد خدمت معلمان فارغ التحصیل  مراکز تربیت معلم که مشمول لایحه پاکسازی  می شوند برای شور دوم در تاریخ چهارشنبه 15/11/59 ساعت 30/1 بعد از ظهر  در کمیسیون آموزش وپرورش مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت . طبق مواد 93و94 آئین نامه داخلی  نمایندگان محترم می توانند پیشنهادات خود را تا 48 ساعت قبل از تشکیل  کمیسیون ،ارائه ودر کمیسیون شرکت نمایند .››
روحانی- این دعوت نبوده است ؟(همهمه نمایندگان )
موحدی ساوجی- هیچگس ندیده .
رئیس- این تذکر  آئین نامه ای را در ذیلش داده اند که آقایان  بدانند  که تا چه وقت  فرصت دارند و وقت  جلسه  را هم تعیین کردیم بعلاوه شما همین را هم ندیدید که می گوئید  این دعوت  نبود. شما این را دیدید؟
روحانی- خیر ندیدم، چه کسی دیده و چند  نفر بوده اند ؟
رئیس- به هر حال  الان رأی گرفتیم و تصویب نشد .
محلاتی- نسبت به تعداد نماینده ای که در مجلس بود اکثریت داشت .
الویری- 88نفر ایستاده بودند.
توکلی- تذکر آئین نامه ای  دارم .
رئیس- تذکرتان  چیست ؟ بفرمائید .
توکلی- من عرضم این است که برای  امروز هر تصمیمی  که قبلا رسم بوده  یا باید عمل بشود یا هر  کار می خواهند بکنند ، نمی شود رأی  گیری بکنیم . اگر می خواهیم آئین نامه بنویسیم  حتماً باید مراحلش را طی بکند ،آن برادرانی که  خودشان بعضی وقتها مته به خشخاش  می گذارند الان اجازه می دهند خلاف  دستور یک مسأله  آئین نامه ای مطرح بشود ، رویش  هم بحث  بشود،رأی گیری  هم بشود بعد هم می گویند آئین نامه شده . آئین نامه  شدن دو سوم رأی را می خواهد و قبلا  هم باید مراحلش  را طی بکند .ولی اگر می گوئید  هیچ  ، مسکوت است  ومی خواهید کاری بکنیم  امروز تکلیفش را آقای رئیس معین  بکند بعد یک طرحی  بیاوریم واین مسأله را حل کنیم .
 دکتر سامی- تذکر آئین نامه ایا ست آقا؟
توکلی- بله آئین نامه اقتضاء می کند که شما  وقتی  می خواستید آئین نامه بنویسید  آئین نامه باید دو سوم رأی  نمایندگان را بیاورد .
 رئیس- ما می خواستیم یک تصمیمی  بگیریم …
دکتر سامی – پیشنهاد آقای  الویری  درست است آقای  هاشمی   آن را مطرح  بفرمائید رأی بگیرید  تمام می شود .
رئیس- پیشنهاد  چه بود ؟
دکتر سامی – پیشنهاد آقای  الویری بود در آن مورد که  تعیین تکلیف  می کند که  چطور  کمیسیون ابلاغ  بکند .
رئیس- آن برای بعد عمل  می شود . من  امروز  را می خواهم عمل  بکنم .
شهرکی – پیشنهادها را مطرح کنید .
مجید انصاری-  براساس  تصمیم  قبلی  باید عمل کنید .
رئیس- آقایاین  توجه بفرمائید که با مجلس  چه می کنید ، بهر حال یا مسؤولان  کمیسیون مسؤولید  یا خود آقایانی که  مراجعه ن نکرده اید .
اسدی نیا- آقای  هاشمی این وقت گرفتن مجلس  است ، ما قبلا  توافق کرده ایم و عمل   نکرده ایم سهل  انگاری  شده ، دستوره جلسه  مجلس  را ادامه بدهید 
شاه چراغی- بر فرض که تکلیف  عوض شود امروز  طبق  معمول باید کارمان را ادامه بدهیم .
 رئیس- بهر حال فعلا تصمیم  با مدیریت مجلس  است و چند پیشنهاد اصولی  را مطرح می کنیم .
منشی- پیشنهاد اول از آقای  روحانی است که   به جای کلمه ‹‹لایحه ››در  ماده واحده  کلمه ‹‹قانون ››ذکر شود ، به جای کلمه ‹‹لایحه ›› در تبصره  کلمه ‹‹قانون ›› ذکر شود .  و این تبصره  هم به این شکل در آید .
‹‹افرادی  که بعد از تصویب  این قانون مأمور  به تحصیل  و یا وارد مراکز  تربیت  معلم می شوند ، چنانچه مورد پاکسازی  قرار  گیرند  باید  به تعهد  خود نسبت  به پرداخت  هزینة  تحصیلی  عمل  نمایند ››.
رئیس- آقای  روحانی  صحبت  کنند .
خانم دستغیب -  چوی  تبصره  حذف  شده است پس  دیگر لزومی  ندارد مطرح شود .
روحاین – بسم الله الرحمن الرحیم ،در متن این ماده واحده  آمده بود که ‹‹در صورتی  که مشمول لایحة پاکسازی شوند ››.  این درست نیست  بدلیل  اینکه لایحه پاکسازی که ارزش  قانونی  ندارد ،آ“  چیزی که ارزش  قانونی دارد قانون پاکسازی است . لایحة یک طرح  پیشنهادی  است ، شما  در متن  ماده واحده ای که می خواهید تصویب  بکنید کلمة ‹‹لایحه ›› معنی ندارد ،این مفهومش این است که اگر یک لایحه ای را دولت به مجلس  آورد  ولواینکه  شش ماه  هم اینجا ماند ،طبق آن  مواد اگر کسی مشمول پاکسازی شد ،آنوقت  باید اخراج بشود . در حالی که لایحه  بی ارزش است اگر لایحه ا یبه تصویب رسید آنوقت می شود ‹‹قانون ››،  دیگر ‹‹ لایحه ››مفهومی ندارد ،بنابراین ،این واژه ‹‹لایه ››باید عوض  بشود و جایش  ‹‹قانون ››بیاید . و اما راجع به تبصره هم صحبت  کنم (رئیس- صحبت  کنید )راجع به تبصره ،در تبصره آمده که ‹‹از تاریخ تصویب این لایحه  کلیه پذیرفته شدگان و فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم ومأموران  به تحصیل ، چنانچه  مورد پاکسازی قرار گیرند باید به تعهد خود نسبت  به پرداخت هزینه تحصیلی  عمل نمایند ››. مفهوم این تبصره این است که افرادی در مرکز تربیت معلم الان هستند ممکن است از یک سال پیش آنجا بودند،اگر این قانون که تصویب شد بعد از تصویب این قانون اگر مشمول پاکسازی  بشوند باید هزینه تحصیلی  هم پرداخت بکنند .این عادلانه نیست به دلیل اینکه او نمی دانسته  که اگر مشمول پاکسازی بشود باید هزینه تحصیلی  را پرداخت بکند .باید به این صورت در بیاوریم . ‹‹از تاریخ  تصویب این قانون اگربعد از تصویب این قانون افرادی وارد این مراکز شدند ››و بعد  چون لایحة پاکسازی  را می دانند  قانون  پاکسازی را می دانند ،این قانون را هم می دانند ، به آنها در واقع  ابلاغ  شده قانون قبل از ابلاغ به یک  فرد عادلانه  نیست که نسبت به او تصمیمی  گرفته بشود .این قانون که تصویب شد به همة آنها ابلاغ شده ،بعد ازاین اگر افرادی  وارد این مراکز شدند ومشمول  قانون  پاکسازی  قرار گرفتند ، موظف  باشند هزینه ای که برای آنها پرداخت شده باز پس بدهند . اما افرادی که قبل از  تصویب  این قانون در این مراکز بوده اند اگر احیاناً پاکسازی  بشوند ، نخیر مجبور نیستند هزینه را پرداخت بکنند به دلیل اینکه  قبلا  نمی دانستند .
توکلی- مخالف آقای  عباسی و موافق آقای  هراتی هستند .آقای  عباسی بفرمائید .
 عباس عباسی- بسم الله الرحمن الرحیم . منخیلی متأسفم ازاینکه ا صل  لایحة بازسازی  به تعویق  افتاده . بااینکه  از قوانین ویا لوایح بسیار حیاتی است ، اما بدست تعویق  و تأخیر  افتاده حالا جریان چیست  یا مصلحت  کدام است آن را من نمی دانم و عده زیادی سرگردان  هستند بنابه فرمایش  برادرمان که در سخنرانی  می فرمودند افرادی  پاک بودند ، بازسازی  شدند افرادی هم باید بازسازی  بشوند مانده اند  الحمدلله  در این رابطه  افرادی که  پس از تصویب این قانون اگر مرتکب  جرائمی  یا مثلا چیزی بشوند که مورد بازسازی  قرار بگیرند باید هزینه ای که صرف آنها شده بپردازند ،این منطقی  نباید باشد .برایاینکه  به طرف  درست است  حالا قانونی ابلاغ شده ، قانونی به دلوت  اعلام شده  تک  تک  افراد که نمی دانند وهمة افرادی که می خواهند وارد مرکز تربیت معلم  بشوند ومی خواهند وارد فرهنگ  یا دیگر دستگاهها بشوند ، همة آنها  نمی  دانند ، تمام جزئیاتش  را نمی دانند ، بانیتی  آمده  حالا  مرتکب  خلافی. حتی  خطا شده ،باید تحت  عنوان بازسازی تصفیه شده باشد . دو سال  ، سه سال  پنج  سال آمده به این  نیت  که دولت  کمک  می کند واین هم کاری انجام می دهد بعد ازاینکه بازسازی  شده تمام  آن  چیزی که  خرجش  شده از او می  گیرند  در  حالی که طرف از از یک خانواده ای است که آه  ندارد  با ناله  سودا بکند (استکی – خارج از بحث  است آقای هاشمی ) واین باز پس  گرفتن  هزینة  صرف شده  اصلا نه به صلاح  مملکت  است ،نه به صلاح  دین است  ونه شاید اصلا  معیار شرعی   داشته باشد ،آخر  کجا؟ طرف  آمده از  مراکزی ،دور ،از دهاتی دور،از خانواده ای  دور افتاده ،پدر ،مادر ،آباء اجدادی ،متدین ،پاک،این را فرستاده اند به عنوان یک خدمتی ،بعنوان فقط  خدمت برای یک مملکت اسلامی ، حالا پسر آمد مرتکب  یک  خطائی  شد ،بعد پدر ومادر  از کجا بدهند این را ؟ خودش هم که ندارد باید برود به زندان این را که واقعاً یک  معیار  اسلامی  ندارد باز داشتش  بکنند ‹‹الا سالانهایتاً›› پدرومادر هم هیچی  ندارد .بنابراین منطقی  نیست ودرست نیست وبااین حساب  مخالف هستم .
رئیس- شما مخالف آقای روحانی که بنودید.
توکلی- آقای هراتی بعنوان موافق بفرمائید .
هراتی- بسم الله الرحمن الرحیم ،مخالفتی که برادرمان آقای عباسی  با پیشنهاد برادر روحانی مطرح نمودند روی  دو نکته تکیه  داشت . نکته اول این بود که اینها کاری انجام می دادند بله ،آنهائی که کاری انجام می داده اند ورسالت  معلمی   داشته اند ما در برابرشان کرنش می کنیم  ومطیع  هستیم . اینها کسانی  بودند که کار انجام نمی دادند ، که هیچ  اخلال  هم می کردند ،آشوب  هم می کردند و تصمیم به توطئه  داشتند .اما قسمت  دوم  که ایشان می فرمایند . ‹‹معیارهای شرعی    نداریم ›› معیار  شرعی  این است که ما همین را به شکل یک  تعهد برایشان مطرح ومی کنیم آنها با پذیرش این تعهد وارد دانشسرای  مقدماتی یا راهنمائی می شوند . اما اصل مطلب . ظاهراً  آنچه  در بودجه سال 60 هم مطرح  شده  حدود 40 هزار  معلم نیاز هست که استخدام بشوند انتخاب معلم معمولا به دو شیوه  هست . یکی  آزمایشی است که از معلومات و دانستنی  های آنها می شود ودوم مصاحبة  حضوری  است .در قسمت  اول که بحثی  نیست . تکیه  روی مصاحبة حضوری است . در  مصاحبه حضوری  چه دلیلی  داریم که در آینده گروهکهای توطئه  گر با دروغ  و فریب  خودشان  را بعنوان عناصر  انقلابی و شایستة معلمی  جاندهند ؟ و اگرا ینها رخنه  پیدا کرده اند  ما چگونه می توانیم جلوی اینها را بگیریم ؟ و پولی  که از بابت  بیت  المال برای  آنها خرج  شده ما هیچ  گونه  مسؤولیتی در برابر  آن نداریم ؟ مجلسی  که مادة  تاریخی اش مظهر ‹‹عدل  علی ›› است باید علی وار در برابر بیت المال احساس  مسؤولیت کند . چرا معلمی  را که ما 20 هزار تومان از بیت المال برایش خرج  کرده ایم  ودر طول  این مدت با نقشه های دیکته  شده آمده به آنجا و تصمیم  به توطئه  داشته وحالا بازسازی  اش کرده ایم واین 20 هزار تومان را از بیت  المال  خیلی آنچنانی گذشت کنیم وبگوئیم  اشکالی ندارد .بنابراین من با پیشنهاد برادرمان آقای  روحانی  موافقمو مصرم  که ان شاء الله تصویب بشود .
رئیس- در مورد پیشنهاد اول کسی  صحبتی  ندارد ؟
 توکلی- من موافق هستم آقای هاشمی .
رئیس- بفرمائید .
 توکلی- پیشنهاد اول آقای روحانی این بود که در متن ماده بجای  لفظ ‹‹لایحه ››لفظ ‹‹قانون ››بیاید کسی  مخالف  هست ؟(اظهاری  نشد ).
رئیس- آقای باهنر یا خانم دستغیب  تشریف  بیاورید راجع به این پیشنهاد  توضیح  بدهید .
خانم  دستغیب(مخبر کمیسیون آموزش و پرورش )-  پیشنهاد جناب آقای  روحانی  که  بجای  ‹‹لایحه ››،‹‹قانون ›› گذاشته بشود فکر می کنم به نظرشان آمده باشد که  لایحه ‹‹بازسازی ›› مطرح  است . نه این لایحة  پاکسازی  مصوب  شورای انقلاب شامل  حال اینها می شود  . در مورد آن قسمت  دوم  چون این تبصره را کمیسیون آموزش وپرورش  اضافه کرده بود و جزء ماده واحده نبود وبعداز بررسی  هم کمیسیون به این نتیجه رسید که این زائد  هست .بنابراین ، حذف  شده و صحبت  در مورد آن فکر  نمی کنم دیگر اصلا مصلحت  باشد و لزومی  داشته باشد و ضمناً  سؤالی  هم که  (من فکر می کنم همین حالا بگویم بهتر است برای اینکه ،برای  آقایان  دیگر  این مسأله  پیش  نیاید . )آقای انصاری سؤال  کرده اند که ‹‹چرا  بعد از انقلاب دانشجویان مشمول این لایحه نمی شوند ؟››
 برای  اینکه  اول آن انتخاب آنها  همانطور  که آقای هراتی فرمودند واین اشتباه ممکن است بشود ،انتخاب اینها بدست آموزش و پرورش  فعلی  چون نبوده ، ما می بایستی  یک مقدار به اینها ،در هر صورت  ترحم  کنیم چون مادر انتخاب آنها شرکت نداشتیم  و انتخاب این دسته  از افرادی که  مورد پاکسازی  قرار می گیرند بدست  رژیم  سابق  بوده ،بنابراین به این صورت است که می خواهد به آنها این لطف  بشود که این مبلغ  را نپردازند .ویکی دیگر اینکه  چرا بعد ازانقلاب  دانشجویان مشمول این قانون نمی شوند ؟ برای اینکه دانشجویان  دانشسراهای  راهنمائی ،اینها ماهیانه 1400  تومان می گرفتند واستخدام می شدند .   یعنی  از روزی که وارد این مرکز می شدند برای تحصیل  جزء کادر آموزش و پرورش بودند وحتی گروه و رتبه  شامل  حالشان می شده و دانششسراهای مقدماتی هم به همین  ترتیب . با وجودی که شبانه روزی بودند ولیکن  مبلغ  1100 تومان یا 1000  تومان .د رهمین  حدود می گرفتند ویک مقدارش را خرج  شبانه روزی می کردند ،بقیه اش را هم خودشان  می گرفتند بعنوان ماهیانه  و اینها جزء کادر آموزش و پرورش بودند وبه اصطلاح  از همان ابتدا به استخدام  در می آمدند ولی دانشجویان  مراکز تربیت  معلم جدید،یعنی  بعد از انقلاب  به این صورت نیست  اینها به صورت  شبانه روزی  تحصیل  می کنند و انتخابشان  هم البته  خیلی  دقیق  بوده  و بعد هم ر ضمن  تحصیل  ،هر کدام که بدرد  جامعة اسلامی  نمی خورند پاکسازی  می شوند  ودر نتیجه  اینها حتی بعد از پایان تحصیل  یک یا دو سال  هم بصورت  آزمایشی کار می کنند وبهیچوجه  به استخدام در نیامدند  که  تعهد خدمتی  از این افراد گرفته بشود ،فرق آنها به این مناسبت  است واختلافشان  به این جهت است .
رئیس- آقای دکتر  باهنر  شما مطلبی یا توضیح  اضافه ای ندارید ؟( دکتر  باهنر – خیر )آقایان  تشریف  داشته باشند می خواهیم رأی  بگیریم . آقای  انصاری  یک تذکر  دارند ،،‌که یک  تذکر  عمومی  به همة دوستان کمیسیونها  است ،‌ما کمیسیونهای  فرعی  را تعیین می کنیم ،کمیسیونهای  فرعی  نظراتی  به کمیسیونهای  اصلی می دهند .آقایان اصلا  آنها را  دعوت  نمی کنند ،بحث  نمی کنند ومی گویند  زحماتی که ما می کشیم  اصلا بهدر  می رود ومرد  توجه  قرار نمی گیرد . من جمله  آقایان  می گویند ما نظری  در این  لایحه  داده ایم  که  نه در آن کمیسیون مطرح   شده  است و نه در مجلس  مورد بحث  قرار می گیرد . آئین نامه اینجوری  می گوید : کمیسیونهای  مادر باید از کمیسیونهای فرعی دعوت کنند،  جلسة  مشترک  تشکیل  بدهند ،نظرات آنهارا مورد توجه قرار بدهند و گزارش بدهند که این مسأله  بحث  شد ودر کمیسیون مادر،رد یا قبول  شد . یعنی این هم جزء گزارش  کمیسیونها  فرعی  بی توجه  باشیم  چون وقت تلف  می شود .
مجید انصاری- پس اجازه  بدهید من یک تذکر بدهم .
رئیس- خیلی خوب، به خاطر این که حق کمیسیون ضایع  نشود این تذکر را شما بدهید .
 منشی- آقای  مجید انصاری بفرمائید .
رئیس- دقت بفرمائید که یک زحمتی  بوده که کمیسیون اقتصادی کشیده بوده ومورد  توجه  کمیسیون مادر قرار نگرفته است .
 مجید انصاری- بسم الله الرحمن الرحیم . پیشنهاد اول آقای روحانی کاملا بجاست  که از نظر قانون نویسی  نمی گویند که ‹‹لایحة فلان ››  باید  لفظ  قانون باشد  وشما اگر دقت بفرمائید   در آن گزارش کمیسیون اقتصاد  و دارائی ما دقیقاً این    تغییر  را د رمتن  لایحه  داده ایم ، نوشتیم :‹‹ در صورتی که مشمول  قانون پاکسازی  شوند ›› و توضیحی  که  خواهرمان  دستغیب  دادند درست نیست ، چون  ایشان فرمودند  شاید آقای روحانی  لایحة پاکسازی  را با بازسازی  قبلی  را گفتیم  ولی در متن  قانون پاکسازی ›› همان قانونی که شورای انقلاب  قبلا تصویب  کرده بود .  بنابراین ،آن  تغییر  لفظی  از نظر  قانون نویسی  لازم  است واما  حذف  تبصره  به هیچ وجه صحیح  نیست . برای  اینکه  این توضیحی  که ایشان  دادند که ‹‹بعد  از   انقلاب  افراد آزمایشی  تحصیل  می کنند و بعداً به مراکز می روند و احتمال  اینکه مشمول  لایحة بازسازی یا هر قانونی که در آینده برای کنار زدن  عناصر  نامطلوب  از آموزش و پرورش  تصویب  خواهد شد ،‌نمی شوند ›› صحیح  نیست  . چون ممکن است که یک دانشجو  درزمانی که  دوره آزمایشی  تحصیلی  هست . خیلی  هم خوب  باشد  اما بعداً که در محیط  کار رفت ، مثلا  جذب  فلان  گروه بشود یا مشمول  بعضی  از موادی بشود که براساس آنها یک معلم  حق ندارد آن  کارها را انجام بدهد . ماباید از الان این قانون را بگذاریم و تنها مراکز  تربیت  معلم  هم نیست ، ببینید آنجا سه موضوع آمده . یکی مراکز  تربیت  معلم  یکی  کسانی که مأمور  به  تحصیل  هستند و متعهد به خدمت  برای آموزش  و  پرورش ، ممکن است به شیوة دیگری  غیر از مراکز  تربیت  معلم باشد وما تبصره رابه این صورت گذاشتیم  و توضیحی  هم که یکی از برادران دارند و اشکال شرعی کردند برطرف می شود تا به حال هم چون  اطلاع نداشتند ،قانون  پاکسازی  در این کشور  می آید  یا مقررات ویژه ای  برای معلمان وضع می شود درست ،هیچ  وجهی  از آنها دریافت نمی شود وبه اینها فقط مدارکشان داده می شود و  دنبال کارشان می روند ولی از این پس  توی  این کشور آموزش و پرورش  وقتی  می خواهد افراید رااستخدام بکند ،شرط  می کند که آقا ،‌خانم شما که می خواهید در آموزش و پرورش استخدام بشوید  باید یا این شرایط  تحصیل  بکنید واگر تخلف  کردید  کلیه  وجوهی  که دولت صرف  شما کرده است باز  پس  می گیریم  این یک شرطی  است که  ضمن  تعهد  و ضمن  آن قرار داد از آنها گرفته  می شود وکاملا  مشروع  است ودرست  هم هست  باید از اینها شرط  گرفته  بشود  که اگر بعداً  تخلف  کردند کلیه  وجوهی  که  دولت از بیت  المال  صرف آنها کرده بتواند از آنها باز پس  بگیرد . پس  بعقیده من این تبصره  ضروری است
رئیس- چون  یک موافق صحبت  کرد یک مخالف  هم می تواند صحبت  کند که بی عدالتی  نشود .آقای  دکتر سحابی  بفرمائید .
یکی از نمایندگان – ایشان بعنوان مخبر  کمیسیون صحبت  کردند .
رئیس-  در اینجا مخبر کمیسیون  فرعی نباید صحبت  کند بلکه باید در کمیسیون اصلی  صحبت می کرد وما گفتیم  برایاینکه  حق  کمیسیون ضایع  نشود این اجازه را داریم ،منتها  توضیحی  دارند و آقای  دکتر سحابی  هم جوابش  را بدهند .
دکتر سحابی- از نظر اینکه کمیسیون فرعی  یک  چنین  اظهار  کرده  است  بنده  بعنوان نظر کمیسیون اصلی  جواب  کمیسیون فرعی  را میدهم . ملاحظه  بفرمائید   این داوطلبانی که وارد تربیت  معلم می شوند قبلا  یک تعهدی از آنها گرفته می شود .در آن تعهد نامه  قبلی  قید  همین مسأله هست  که هر گاه مطابق  با آنچه را که مود  تعهدشان هست  عمل  نکنند ویا  عدم رضایتی  برای وزارت  آموزش و پرورش  نسبت  به آنها  فراهم بشود که  مجبور بشوند آنها را از خدمت  خارج  بکنند ،تمام وجوهی  که خرج  تحصیل  آنها شده است باید مسترد دارند این تحصیل  حاصل  است .از این نظر بوده است که این تبصره  حذف  شده  است  چون من بعد هر چه استخدامی  بشود ،  ه هر چه وارد تربیت معلم بشوند ، یک  چنین  تعهدی را  از آنها می گینرد ودر گذشته هم ،همین  طور بوده است به همین  جهت  هست که این لایحه را آورده اند . چون  عده ای  تعهد کرده اند و بر طبق  تعهدشان عمل  نکرده اند .برای اینکه این تعهد  هست  این لایحه  را به مجلس  آورده  اند من بعد هم همینطور  خواهد بود .بنابراین نسبت  به گذشته  این لایحه  ماده واحده می شود  اما نسبت  به آینده آن تبصره  دیگر لزومی  ندارد وتحصیل  حاصل  است بنابراین در کمیسیون هم که پیشنهاد شد آقای  مهندس  بازرگان  و بنده یک چنین پیشنهادی در  حذف  این مسأله دادیم ودر آنجا هم بحث  شد و کمیسیون  ما در این تبصره را زائد  دانسته و حذف  کرده ودر ضمن  افراد دیگری که  غیر از تربیت  معلم  وارد می شوند خرجی  برای آنها نمی شود که از آنها خرج  انجام شده را بخواهند  پس بگیرند . موضوع  لایحه برگردان خرجی است که در مدت تحصیل  برای  محصلین  شده  چون تحصیل  حاصل  بوده است به همین  جهت آن تبصره  موردی  ن ندارد ازا ین جهت در کمیسیون  مادر آن را حذف  کردند
رئیس- آقای روحانی  شما  پیشنهادتان را برای رأی  گیری  مشخص  کنید .183  نفر را تابلو نشان می دهد ، 2 نفر هم  جلو  هستند بنابراین 185 نفر در جلسه حاضر   است .
 یکی  از نمایندگان – آقای هاشمی  موافق صحبت  نکرد .
رئیس- هر دو  صحبت کردند ،این پیشنهاد جداگانه ای نبود ..پیشنهاد آقای روحانی بود ، آقای مجید انصاری  یک توضیحی  دارند ما گفتیم  به اندازه  توضیح  ایشان  یک مخالف  حرف  بزند .
فؤاد کریمی  - این ماده واحده  لغو  کننده آن  چیزی است که آقای  سحابی  گفتند .
رئیس- بسیار خوب، ایشان  در این مورد  بحث  کردند .
غلامرضا  دانش – آقای  هاشمی  عذر  میخواهم من خودم بعنوان موافق  هم اسم  نوشته ام  توضح  هم فکر می کنم …
رئیس-   موافق  چه چیزی ؟
غلامرضا دانش – موافق  برای  خود  این مادة  واحده .
رئیس-  خیلی خوب  خوب  بعد صحبت  کنید .
 غلامرضا  دانش-  واگر توضیح  بدهم  فکر  می کنم خود  به خود مسآله  حل بشود .
رئیس- حالا  فعلا  پیشنهاد  ایشان  مطرح  هست .
روحانی – پیشنهاد اول  بنده این بود برای کلمه (لایحه )کلمة(قانون ) ذکر بشود و پیشنهاد دومم  این بود که  تبصره  تغییر  پیدا کند و آنطوری  که  تبصره  قبلا  بود تغییر پیدا کند به این صورت ‹‹افراید که بعد از تصویب  این قانن مأمور  به تحصیل …››
رئیس- حالا  پیشنهاد اول را رأی بگیریم بعد  دومی  را پیشنهاد اولشان این  است  که کلمه (لایحه ) تبدیل  بشود به کلمه ‹‹قانون ››( همهمه نمایندگان )رأی می خواهد .
شاهچراغی – بگذارید رأی بگیریم آقایان چرا می گوئید  رأی نمی خواهد .
رئیس- رأی می خواهد  چون گزارش  کمیسیون آمده  ولی لفظی باید عوض   بشود ،رأی  می خواهد ،186  نفر در جلسه  حاضر  هستند کسانیکه  بایان پیشنهاد موافقند قیام  بکنند (اکثر برخاستند )‌تصویب  شد . آقای روحانی پیشنهاد دوم رامشخص کید .
مجید انصاری- آقای روحانی  همان لفظ کمیسیون اقتصاد و دارائی را بفرمائید که آنجا گذاشته شده است .
یکی از نمایندگان – آقای روحانی  بخوانید  شما .
 مجید انصاری – همان تبصره کمیسیون اقتصاد  ودارائی  جامع  هست ما رویش  کار کردیم .
 روحانی – خوب اگر یکی است  که من حرفی  ندارم ایشان می گویند آن تبصره که بنده پیشنهاد کردم با تبصره  ای که کمیسیون اقتصاد و دارائی پیشنهاد کرده یکی است  من حرفی  ندارم یکی هست  که یکی  باشد .بله  شبیه  هم  است . فقط  ع عبارت فرق می کند والا یکی است .
 رئیس- آقای توکلی- بهر حال متن را  بخوانید .
 روحانی-  هر دو متن را می خواهید بخوانید .
رئیس- آقای روحانی  شما دقت کنید .
توکلی- تبصره ای که کمیسیون اقتصاد و دارائی پیشنهاد کرده تقریباً همان محتوا را دارد با الفاظ دیگری که آقای  روحانی هم چون موافقت کردند  من  آنرا  می خوانم اگر موافقید  رأی  میگیریم .
 رئیس- با آرامش  بخوانید که …
توکلی- ‹‹تبصره ،:لیه کسانیکه  پس از تصویب  این لایحه در مراکز تربیت معلم پذیرفته شده و یا فارغ التحصیل ویا مأمور  به تحصیل بشوند چنانچه برابر قانون بازسازی از کار برکنار گردند باید به تعهد  هود  نسبت به  پرداخت هزینه تحصیلی  عمل  نمایند ››.
 روحانی- کلمه فارغ  التحصیلش  فرق می کند (همهمه نمایندگان )
رئیس- اگر قانونی  بود واگر قانوین نبود که نمی توانند بازسازی  بشوند (همهمه  نمایندگان )آقایان بفرمائید این اعتراض  آقای شهرکی  بود که  من  جواب  دادم  اگر قانونی  نبود خوب پاکسازی  نمی شوند واگر چنانچه  قانونی بود و پاکسازی  شدند آنوقت  این میشود دیگر شما نفرمایئد ….
آقا رحیمی – قانونی قبلا  بود .
رئیس-  تعبیر  آقای روحانی  چه است ؟
 توکلی-  تبصره ای که آقای  روحانی  پیشنهاد کردند ‹‹افرادی  که  بعد از تصویب این  قانون  مأمور  به تحصیل  و یا وارد  مراکز تربیت  معلم می شوند  چنانچه  مورد پاکسازی  قرار  گیرند باید  به تعهد خود نسبت به پرداخت هزینه تحصیل  عمل  نمایند .››
رئیس-  خیلی خوب.
الویری- آقای هاشمی  با یک پیشنهاد این قابل  ادغام  است اگر اجازه بدهید .
رئیس- چه است ؟
 توکلی-  درست است آقای الویری  هم مشابه  همین  را نوشته اند .
الویری- آقای  هاشمی  اگر بگذارید تکمیل  می شود .
رئیس-  در همین مورد 5 پیشنهاد داشتیم ، پیشنهادات دیگری هم بوده که آقای الویری می گویند همین  را ادغام کنیم که  بقیه پیشنهادها  هم پس گرفته بشوند ،آن پیشنهادها  جچه است ؟
 توکلی- این پنج  نفر آقای الویری ،آقای موحدی ،آقای جلالی ،آقای  خدائی …پنج  پیشنهاد داده اند .
الویری- بسم الله الرحمن الرحیم . ببینید در پیشنهاد آقای  دکتر  روحانی  هست ‹‹ افرادی که بعد از تصویب  این قانون مأمور  به تحصیل تا الی آخر …››پیشنهادی که  من  دارم  بعدش  چاپ  شده نوشته ‹‹کلیه  افرادی که پس  از تصویب لایحه بازسازی ›› من این دومی را به این دلیل  کاملتر  می دانم که ضوابط بازسازی در لایحة مربوط  به خودش هنوز  تصویب  نشده بنابراین اگر ما امروز این قانون را تصویب کردیم و افرادی در مراکز  تربیت معلم پذیرفته شدند،هنوز ما شرائط  خودمان را به آن  ابلاغ  نکردیم ممکن است فرض کنید او یک خصوصیتی داشته باشد که ندارند  که از ناحیه  بازسازی  که بعداً تصویب خواهد شد ومشمول پاکسازی  میشود بنابراین میرود مشغول  کار میشود ما شرائط  خودمان را هنوز  به او ابلاغ نکردیم  بعد ازاینکه  مشغول  کار شد آنوقت ما میخواهیم پولی  را که برایش خرج کردیم و به او هم ابلاغ نکرده  بودیم شرائطمان را دوباره پول  را پس بگیریم اما اگر این تغییر رابدهیم  یعنی بجای ‹‹بعد از تصویب  این قانون ››بگذاریم ‹‹پس  از تصویب  لایحه باز  سازی ›› خودبخود  ما زمانی داریم تعهد  می بندیم که شرائط   خودمان را هم به فرض ابلاغ کردیم ،بنابراین به نظر من کاملتر خواهد بود .
روحانی- من موافقم بشرط  اینکه  نکته مربوط به تحصلیش رااضافه  کنند
رئیس- خیلی خوب، شما پیشنهادتان را با تغییر ایشان اصلاح کنید که قابل رأی گیری باشد .
 توکلی- این پیشنهاد مخالف وموافق دارد الان .
رئیس- نه دیگر پیشنهاد آقای روحانی را بخوانید  چون درباره آن بحث شده است .
 توکلی- این را مطرح کنید .
رئیس- پیشنهاد آقای  روحانی است ،ایشان پیشنهادشان را با یک لفظی  اصلاح می کنند .آقای روحانی آن پیشنهاد اصلاح  شده را بخوانید (آقایان دقیقاً توجه  بفرمائید که روی الفاظ الان بحث  است )برای اینکه الفاظ  مشخص  بشود  برای رأی گیری .
 مهندس بازرگان –آقای هاشمی این تبصره را همان قانون هر وقت آمد بگذارند .
فواد کریمی – آقای مهندس بازرگان مربوط به این است مربوط  به آن  نیست .رئیس- آقای مهندس بازرگان حالا بهر حال یک پیشنهادی است اگر تصویب  شد خوب قبول می کنیم اگر نشد که  هیچی پیشنهادتان را مشخص  کنید و بخوانید .
روحانی – تبصره بهاین صورت در میاید .
‹‹تبصره – افرادی که پس  از تصویب  قانون بازسازی در مراکز تربیت معلم پذیرفته میشوند یا مأمور  به تحصیل  می گردند،اگر مورد پاکسازی  قرار  گیرند باید به تعهد خود نسبت به پرداخت هزینه تحصیلی  عمل نمایند .››
 رئیس- خیلی خوب این پیشنهاد مشخص  است .
محلاتی- معذرت می خواهم آقا،آخر  یک چیزی که هنوز تحقق پیدا نکرده چطور  می توانیم به آن رأی بدهیم .(همهمه  نمایندگان )
رئیس- دارد می گوید پس از …
شاهچراغی  - این پیشنهاد است آقا ،ما چیزی  نمی توانیم بگوئیم .
رئیس- اگر نشد که نشد ،این معلق  است ،خوب ببینید آقایان  مطلب  روشن است کسانیکه که می خواهند  رأی بدهند ، 185 نفر هستند (زنگ  رئیس )
امامی کاشانی – این ایرادهابجا است .
رئیس-  چه ؟
امامی کاشانی – ایراد  آقایان بجاست  معنای بعد از تصویب یعنی  قانون بعد از تصویب این اشکال دارد (همهمة نمایندگان )
رئیس- خیلی خوب  رأی  ندهید به این هر کسی که  مخالف است ..آقایان  رأی ندهید  دیگر چرا بحث  می کنید ،185 نفر در مجلس  حاضرند .
غلامرضا  دانش- آقای  هاشمی .
رئیس- آقا خواهش می کنم آرائتان تحمیل  بر مجلس  نشود .
غلامرضا  دانش- آقای  هاشمی از طرف  کمیسیون توضیح  داده  نشد .
رئیس- همان بحث  قبلی است ،همان پیشنهاد آقای روحانی است هنوز بحث نشده است .
غلامرضا دانش- توضیح  کافی داده نشد .
رئیس- آقای باهنر می خواهند در مورد این پیشنهاد صحبت  کنند .
دکتر باهنر- بسم الله الرحمن الرحیم ،عرض می شود اگر این تبصره باشد  مسأله را قطعی تر و روشن تر می کند و بر فرض  هم که قوانین  گذشته  شامل  میشده تأکیده بر این هیچ اشکال ندارد ، ما می گوئیم بعداز اینکه کسانیکه   وارد دانشسراها می شوند و اطلاع  از لایحه  باسازی  هم دارند ،ما از اینها در هنگام ورود به دانشسراها  تعهد می گیریم که اگ ر چنانچه  این شرائطی  که در لایحه  بازسازی  هست واجد نبودند   یا بعد از دست  دادن ،عرض  می شود که اینها هزینه ای که برایشان صرف  شده ،اینها  پرداخت کنند بعد پس  بدهند ،بنابراین وجود  این تبصره محکم می کند قانون را ودیگر جائی برای اشکال ایجاد نمی کند .
امامی کاشانی- یعنی این لایحه  تخفیف قایل  خواهد شد؟
باهنر- بله،بله،لایحه  ولو ضعیف تر و یا محدودتر  بالاخره  ما لایحه ای خواهیم داشت دیگر .
رئیس- خوب حالا ما فرض می کنیم  که نشود،بر فرض نشد که نشد  میشود مثل  حالا(همهمه  نمایندگان )حالا رأی  میگیریم آقایانی که بامتن تبصرة قرائت شده که توسط آقای روحانی عرضه شد و بحث  شد کسانیکه  بایان متن موافقند قیام بفرمایند .
(عده کمی برخاستند )تصویب نشد. بفرمائید بنشینید خوب،پیشنهاد بعدی قرائت میشود .
توکلی- پیشنهاد بعدی از آقای حسینعلی رحمانی است .
رئیس- چه است ؟آقای رحمانی پیشنهادتان را مشخص  کنید (همهمة  نمایندگان وزنگ رئیس)
رحمانی- بسم الله الرحمن الرحیم ، چون در مادة واحده منظور آنست  که  دولت وجه هزینه  تحصیلی را دریافت نمی نماید در عین حال تو هم این معنا  هست که آنها هیچگونه وجهی  را در قبال  بر کنار  شدن دریافت  نمی نمایند . ومنافات  هم ندارد بااینکه  دولت بتواند از آنها وجه  هزینه را دریافت  بکند به این طریق  اصلاح  شود که تعهد آنان  لغو  و دولت  حق  مطالبة هیچگونه  وجهی را نخواهد داشت ، چون عبارت این است ،‹‹ در صورتیکه مشمول لایحه  پاکسازی  شوند  تعهد آنان بدون دریافت هر گونه وجهی  لغو›› این دو وجه دارد محتمل  الوجهین  است ومبهم ،تعهد آنان  بدون دریافت  دولت یا بدون  دریافت  آنان .
خزاعی- بدون دریافت وجهی از آنان .
 رحمانی – همین ،باید این اصلاح  بشود . ‹‹ تعهد آنان بدون دریافت  هر گونه وجهی از آنان  لغو شود ››
رئیس- خیلی خوب ،
رحمانی – لفظ ‹‹از آنان ›› باید زیاد بشود ،آن  در مصوبة‌ دیگری است آقا،یعنی … اینجا نیست ،مال دارائی است ما فعلا  لایحه  اصل  را بررسی می کنیم  پس بنابراین اگر چنانچه  بصورتی  این را اصلاح  بفرمائید که این ابهام رفع بشود ،بهتر است وکم اشکال  تر  می شود  تعهد آنان بدون  دریافت  هر گونه وجهی تعهد آنان  لغو و دولت  حق مطالبة  دریافت  هیچگونه  وجهی  را ندارد یا بابت هزینه ››
رئیس- بسیار خوب، مخالف  وموافق  صحبت  کنند .
الویری- مخالف ،آقای موحدی  مخالف  هستید .
 موحدی- بله آقا.
الویری- بفرمائید ،آقای موحدی ساوجی .
موحدی ساوجی -  اصلا  موافق دارد یا نه ؟
الویری – بله موافق دارد .
موحدی ساوجی – پیشنهادی را که ایشان فرمودند تقریباً توضیح  واضحات  است یعنی  بدون اینکه نیازی  باشد به این عبارت ، خود مادة واحده این مفهوم را میرساند ،وقتی که گفته می شود ‹‹معلمانی که  فارغ التحصیل  مراکز  تربیت  معلم بوده یا در قبال استفاده از مأموریت  به تحصیل  متعهد خدمت  برای وزارت آموزش و پرورش می باشند در صورتیکه  مشمول  قانون بازسازی شوند به نحوی  که  انجام باقی مانده  خدمت  مورد تعهد مقدور  نباشد ،تعهد آنان بدون دریافت  هر گونه وجهی  لغو .›› معلوم  است که اینجا آنها از دولت  نمیخواهند وجهی  دریافت  کنند ،بلکه  دولت لابد  می خواهد که مقابل  تعهدی که آنان کردند از آنها وجهی بگیرد . بنابراین نیازی به اینکه ‹‹بدون  دریافت  هر گونه وجهی از آنان ›› یعنی  قید از آنان باشد نیست و همین  ماده واحده  کافی  است .
رئیس-  موافق..
الویری-آقای خزاعی .
خزاعی- بسم الله الرحمن الرحیم ،پیشنهاد برادرمان آقای رحمانی ، که در واقع پیشنهاد کمیسیون دارائی و امور اقتصادی هست ،و من  هم چون  عضو این کمیسیون هستم ، بنابراین از این نظر دفاع  می کنم ،به این دلیل درست  است که اگر دقت بکنید  در پیشنهاد کمیسیون  دارائی و امور اقتصادی نوشته شده بدون دریافت هر گونه وجهی  از آنان که این کلمه از آنان معلوم می کند که منظور  این اخراجیها و پاکسازی  شده ها هستند اما گفتة آقای  موحدی ساوجی  که گفتند که این جمله  روشن است نه اینجور  هم روشن نیست ،به دلیل اینکه شما می بینید که  خیلی ها را که از ادارات اخراج می کنند و پاکسازی می کنند یا باز  خرید می کنند به شکل های  مختلف یک چیزی بهشان میدهند بنابراین ‹‹بدون  دریافت  هر گونه وجهی  لغو ››مشخص  نمی کند که این وجه را چه کسی می خواهد بگیرد  دولت می خواهد بگیرد  یا آن نفری  که دارد پاکسازی  یا بازخرید  می شود  به چه شکلی  است ؟ حالا بهر شکل  ا اجمال  قضیه  این هست که این اضافه  کردن از آنان ››و بطور  کلی پیشنهاد  آقای رحمانی  را من با آن موافقم  در اینجا یک عرضی  هم دارم و آن این  هست که پیشنهاد  برادرمان آقای روحانی  و پیشنهاد برادرمان آقای رحمانی ،اینها هر دو قبلا در کمیسیون  دارائی و امور اقتصادی عمل شده واگر مطالعه  بفرمائید  هست . بهتر است که اول از همه قبل از پیشنهاد سایر  برادران محترم نماینده ،پیشنهادات کمیسیون های فرعی  بطور کلی  کل مورد رأی قرار گرفته بشود که بعداً وقت  مجلس  هم کمتر گرفته  بشود والسلام .
رئیس- خوب خانم دستغیب  شما که  توضیحی  ندارید ؟(خانم دستغیب  خیر)182 نفر الان هستند در  مجلس  نمایندگانی که با پیشنهاد آقای رحمانی موافقند البته  پیشنهادشان این است که  کلمه ‹‹از آنان ›› اضافه  بشود .
خانم  دستغیب-  ‹‹هر گونه  وجهی از آنان ››.
رئیس- آقای رحمانی پیشنهادتان را مشخص کنید .
رحمانی- بسم الله الرحمن  الرحیم ،‹‹تعهد آنان ، لغو و دولت حق  مطالبة هیچگونه  وجهی را نخواهد داشت . ››
رئیس- خیلی خوب.
 رحمانی- یا به این طریق ،یااینکه .
رئیس- یا نگوئید دیگر یکی را بگوئید .
رحمانی- اجازه بفرمائید با  تسالم  بکنیم …..
رئیس- یا ندارد .
رحمانی- اجازه بفرمائید ،‹‹تعهد آنان بدون دریافت هر گونه وجهی  از آنان لغو ››
رئیس- خیلی خوب، کسانیکه  بااین پیشنهاد آقای رحمانی موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند )تصویب  شد . بنابراین عبارت اصلاح میشود . پیشنهاد بعدی قرائت میشود .
الویری- آقای  موحدی شما پیشنهاد دادید .
موحدی ساوجی- پیشنهاد را بخوانید  لطفاً(همهمه نمایندگان )
الویری – بله پیشنهاد ایشان بارد شدن پیشنهاد ….
رئیس- آقای موحدی پیشنهاد شمابا پیشنهاد آقای روحانی  یکی است بگذارید آن دیگر  مجدداً مطرح  نشود ..
موحدی ساوجی – آقا لطفاً پیشنهاد را بخوانید اگر یکی است که  دیگر هیچ ….
رئیس- پیشنهادشان را بخوانید .
تبصره – از تاریخ تصویب این لایحه ‹‹کلیه  کسانیکه به مراکز تربیت معلم  پذیرفته میشوند یا از این مراکز فارغ التحصیل  می گردند ، چنانچه پاکسازی  شوند باید به تعهد خود نسبت  به پرداخت هزینه تحصیلی  عمل نمایند ››
رئیس- این همان است که رد شد .
چند تن از نمایندگان -  ردشد .
رئیس- پیشنهاد بعدی قرائت میشود .
فواد کریمی – آقای محلاتی  شما یک شبهه می اندازید ما هم نیم توانیم  جواب  شبهه شما را بدهیم (خنده  عده ای از نمایندگان )
محلاتی -  برو درس  بخوان تا بتوانی .
فواد کریمی -  یک شبهه می اندازد بعد  نمی توانیم جواب بدهیم .
رئیس- خیلی خوب،آقای  شهرکی بفرمائید .
شهرکی- بسم الله الرحمن الرحیم ،من پیشنهاد کردم بعد از ‹‹در صورتیکه ›› به اینترتیب اصلاح بشود . ‹‹در صورتیکه ›› به خدمت  آنان د روزارت آموزش و پرورش بر اساس دلایل  ومدارک هستند نیاز نباشد ویا باقی مانده خدمت مورد تعهد مقدور  نباشد .این قسمت را من گفتم  اضافه  بشود به این دلیل  که ما اکثر این فارغ التحصیلان  ویا دانش آموزان ویا دانشجویان مراکز تربیت معلم را که در وزارت آموزش و پرورش  نمی پذیریم به این دلیل نیست که اینها نتوانند در وزارت خانه های دیگر هم کار بکنند وقتی  ما مهر پاکسازی  بر پیشانی این جوانان زدیم دیگر اینها جای دیگر هم نیم توانند احتمالا کار کنند چه بهتر  بگوئیم که اینها در وزارت آمورش و پرورش که با فکر  جوانان ما، کودکان ما سروکار دارند در آنجا اگر نمی توانند کار کنند در جاهائی دیگر از  وجودشان  استفاده  بشود ،اکثر اینها افرادی هستند که اگردر آموزش  و پرورش نتوانند  بدلایلی  که فرهنگ ما بایستی  یک فرهنگ پیشرفته  اسلامی باشد نتوانند آنجا شایستگی  کار داشته باشند در جاهای  دیگر بتوانند کار کنند وما نیائیم اینها را شامل قانون  پاکسازی  بکنیم  چون اکثرشان  میتوانند در دستگاههای دیگر کاری انجام بدهند به این دلیل من پیشنهاد کردم که اسم پاکسازی    روی  همه شان  حداقل  گدذاشته  نشود افراید هستند که پاکسازی  می شوند آن خوب یک چیزی  هست ولی به یک کسی که ما میگوئیم  در آموزش و پرورش نمی تواند شایستگی  تدریس  داشته باشد و شایستگی کار دیگری ار دارد، ما نمیتوانیم  بگوئیم که او پاکسازی  شده ویا پاکسازی  می شود ،مسأله  دیگری که هست این دلایلی که ما این افراد را بر کنار می کنیم بایستی  مستند باشد نه اینکه همینجور یک نفر یا دو نفر بیایند .دو نفر جوان ،یا سه نفر جوان بیایند بنشینند  وبا سرنوشت یک جوانی بازی  بکنند،اینها بایستی  کاملا مستند باشد ومستند به یک قانونی باشد یا به همان قانون پاکسازی  قبلی یا به قانون پاکسازی  بعدی  اینها مستند باشد همین  جور نبایستی  لفظاً جوانی  را با سرتنوشتش بازی کنیم وکنار بگذاریم من دیگر حرفی  ندارم .(مجید انصاری – خارج از موضوع است )
توکلی- مخالف آقای  قائمی  وموافق آقای  حمیدی  هستند آقای قائمی  بفرمائید .
 قائمی – بسم الله الرحمن الرحیم ،عرض می شود که این قسمتی  را که برادرمان آقای شهرکی   در باصطلاح نظرشان مطرح کردند،این در کمیسیون آموزش و پرورش  هم آنجا بحث  شده ، خوب  در لایحه پاکسازی  دلایل  و شواهدی را که لازم  هست برای  اینکه یک نفر را پاکسازی  کنند آنجا  مطرح  شده ما د راین لایحه ودراین باصطلاح  لایحه ای را که وازتر آموزش و پرورش  داده نمی توانیم  تعیین  تکلیف  کنیم برای  لایحه بازسازی ،بعلاوه  وزارت آموزش و پرورش براساس ملاکها ومستندات خودش حساب  می کند که این فرد در اینجا نباید مشغول کار باشد اما  اینکه  بعداً کسی  باید برود این مربوط به وزارت آموزش پرورش  نیست  یعنی وزارت آموزش و پرورش  حق ندارد بگوید که این شخص  را من از اینجا پاکسازی  کردم  حتماً وزارت کشور مثلا باید او را استخدام کند ،این  دراختیار  دولت و جزو  تصمیمات  اوست که دربارة اینها چکار  می توانند بکند ،درباره  خود کلمه  مستند این را هم عرض  می کنم که آقای شهرکی  باید مستحضر باشند که این لایحه بازسازی به کمیسیون قضائی هم رفته   ،آ“چنانی نیست که یک نفر  را  همینطوری بگوئید  که خداحافظ  برو با تو کاری نداریم ،نه بر اساس  شواهد و استناداتی این فرد  را  پاکسازی  می کنند  در همه حال من این قسمت را زائد  می دانم  این پیشنهادی را که آقای شهرکی دادند این رازائد می دانم .
توکلی- موافق آقای  حمیدی هستند .
حمیدی – بسم الله الرحمن الرحیم ،بنده چون این پیشنهاد را هم داده ام ازاین جهت بااین پیشنهاد موافقم و پیشنهاد بنده یک قدری  صریح  تر  هم هست ‹‹به   نحوی که  انجام باقی مانده  خدمت  مورد  تعهد در هیچیک  از ادارات دولتی مقدور نباشد . ›› واین دلیل است که این کسانیکه   تحصیل  کرده انددر این مملکت سرمایه  مردم هستند واین سرمایه  مردم باید تا آنجا که میشود از آن استفاده کرده بهره براداری کرد و شکی  نیست  که ما برای  معلم  از نظر اینکه مقام  ارزنده ای دارد وسروکارش با اطفالی  است که روحشان لطیف  است  ممکن است در آنها تأثیر  زیادی  داشته باشد شرائط  سنگینی  را ما قرار بدهیم از نظر  اعتقادات مذهبی   بگوئیم باید در یک حدی  عالی  باشد واین مسأله واین شرایط  طبعاً در سایر  ادارات به آن حد  لازم نیست و بهر حال ما این افراد را باید در این مملکت  یک کاری بهشان بدهیم وشما خیال  نکنید که اگر در ادارات نبودند در جای دیگر بودند اینهااگر افرادفاسدی  باشند نمی توانند فساد کنند نه ، ممکن است یک فردی  باشد در یک مرحله ای از صلاحیت  باشد اما در مرحله  صلاحیت  آموزش و پرورش نباشد و آنچنان فاسد هم نباشد و به همین  دلیل  ما قید  می کنیم که در ادارات دیگر ادامه کارش مقدور باشد یعنی  روی آن ضوابطی  که برای ادارات دیگر از نظر پاکسازی  در نظر گرفته می شود ،این  صلاحیتش مقدور باشد ،ما یک صفحه  کاغذ  را که یک طرفش  سیاه است دیگر  نباید  دور بیندازیم .از صفحه  دیگرش  که قابل استفاده است باید استفاده کنیم امام صادق  علیه السلام دید یک نفر دست ندارد می خواهد گدائی کند  فرمود ‹‹احمل  علی  رأسک  و استغن   عن  الناس ››. شما با سر می تواین کار بکنی . بار به سرت بگذار  و مستغنی  شو وبه همین دلیل ما هر وقت از یک جهت  دیدیم که کسی را در یک جا  نمی توانیم زش  استفاده کنیم اما د رجای دیگر میتوانیم چرا  نکنیم  واینکه جناب آقای  قائمی  فرمودند که این لایحه آموزش و پرورش است ما نمی خواهیم برای آن کسب  تکلیف ،تعیین تکلیف  کنیم صحیح  است ولی درهر حال چه اشکالی دارد که این مسأله را در اینجا قید بکنیم ،بنابراین این پیشنهاد به نظر  من  یک پیشنهاد  به نظر من یک پیشنهاد خوبی است واز آبلیموی گندیده اگر نمیشود استفاده آبلیمو کرد میشود لیموناد خوبی ساخت والسلام .(احسنت ،احسنت )
رئیس- آقای باهنر یا خانم دستغیب  اگر مطلبی دارید بفرمائید .
خانم دستغیب-  همانطوری که آقای شهرکی فرمودند ،باید دلایل و مدارک باصطلاح باشد ومستند باشد ،بنابراین ما می بینیم که قانون پاکسازی  داریم  ولی قانون  که داشته باشیم که نیاز  به وجود  اینها نباشد ،نداریم ،بنابراین ما نمی توانیم چنین چیزی را در اینجا بگنجانیم ویکی دیگر هم اینکه ما نمی توانیم  تعیین  تکلیف  کنیم برای وزارتخانه های دیگر ودر این صورت مخصوصاً در  کمیسیون هم (هادی غفاری- چرا نمی توانیم ما قانون گذاریم ) مطرح شد و چنین   پیشنهادی را اینجا یا د داشت کردم که موردی ندارد چون باید مستند باشد  به قانون پاکسازی و چنین چیزی را ما نمی توانیم در اینجا بگنجانیم .
رئیس- بسیار خوب .
شجونی- غیر قانونیش چه می شود ؟
 خانم دستغیب- ما نمی توانیم این کار را بکنیم .
 خانم طالقانی – شما دلیل باید بیاورید نم یتوانیم که نشد که .استدلال باید بکنید .
رئیس- آقای دکتر باهنر شما مطلبی  ندارید که بگوئید ؟
دکتر باهنر – خیر.
 رئیس- آقای شهرکی ، مشخص  کنید پیشنهادتان را برای رأی گیری آقایان دقت کنید که می خواهیم نسبت  به پیشنهاد آقای شهرکی رأی بگیریم 
فواد کریمی -  اصلا این مربوط به  این لایحه نمی شود .
رئیس- حالا شما هم یک لحظه  گوش  بدهید .
شهرکی – می خواهید  توضیح  بدهمباز هم آقایان …
رئیس- آقای شهرکی  بفرمائید .
شهرکی – بسم الله الرحمن الرحیم ،‌من  پیشنهاد کردم بعد  از کلمه ‹‹در صورتیکه ›› به این ترتیب  اصلاح بشود . ‹‹به خدمت آنان در وزارت  آموزش و پرورش بر اساس دلایل  ومدارک مستند قانونی ( این یک کلمه  عذر میخواهم اگر قانونی بشود بهتر است )دلایل  ومدارک مستند قانونی نیاز  نباشد ویا باقی مانده  خدمت  مورد تعهد مقدور نباشد من بعدش همان  جمله لایحه ادامه داشته باشد .یک توضیحی  اینجا بدهم که من نظرم این بود ، بعضی  از آقایان برداشت  دیگری کردند ، نظرم  این بود که  وقتی کسانی پاکسازی میشوند  یا میروند کنار  از کادر وزارت آموزش و پرورش باید بین اینها تفاوتی باشد چرا ؟ یکی هست  که  مخبر ساواک بوده .
 رئیس-  این توضیح  را دادید شما ،(همهمه نمایندگان )آقای  هادی بحث  بین الاثنین  نفرمائید .
180  نفر در مجلس  حاضرند . پیشنهاد آقای شهرکی مطرح است  کسانیکه  با پیشنهاد قرائت شده ایشان  موافقند قیام بفرمایند . (عدة کمی برخاستند )تصویب   نشد . پیشنهاد بعدی را بخوانید .
منشی(توکلی )- یک پیشنهادی آقای  عبدخدائی و آقای قره باغی  داده اند که پیشنهاد حذف  است .
رئیس- پیشنهاد حذف  چیست ؟
منشی(توکلی )- عبارت  ‹‹بدون  دریافت  تقدیم  وجه ›› حذف  بشود .
رئیس- این پیشنهاد  را آخر  مطرح بفرمائید .
منشی- پیشنهادی است از آقای بازرگان  که این تبصره برماده واحده اضافه  شود ‹‹منظور  از مشمولین  لایحه  پاکسازی  کسانی  هستند که بر طبق  موازین قانونی مصوب  شورای  انقلاب  و تا تاریخ 6/6/59 احکامشان از طریق  مقامات وهیأتهای مسؤول  صادر  شده باشد .سایر  احکام و دستورات از درجه  اعتبار ساقط  است .››
رئیس- آقای  مهندس  بازرگان پیشنهادتان را توضیح بدهید .
مهندس  بازرگان – بسم الله الرحمن الرحیم ،توضیح  آن از این بابت است که بعد از پایان آن قانون یا لایحه قانونی در وزارتخانه ها و ادارات خیلی از اشخاص  برخلاف  قانون پاکسازی  شده اند . حالا برایاینکه دو تا کار خلاف  قانون صورت نگیرد در اینجا بنده این پیشنهاد را داده بودم /که آنهائی که آمده اند و چنین کاری کرده اند درباره آنهااین عمل  صورت  نگیرد .توجیه  آن هم خیلی ساده است .
رئیس- مخالف وموافق صحبت بفرمایند .آقای توکلی  بعنوان  اولین  مخالف بفرمائید .
توکلی- این کار به چند دلیل به نظر من  غلط  است .یکی اینکه این ماده واحده فقط مشمولین لایحه  قانون پاکسازی  گذشته را شامل  نمیشود .بلکه  بعداً هم اگر ما چنین قانونی داشته  باشیم  که فعلا  مجلس  روی  آن بحث  میکند .این ماده واحده  باید به درد  بخورد . دیگر اینکه این توضیح  واضحات  است و  معلوم است اگر کسی از طریق غیر قانونی پاکسازی  شده است  هیچ قانون   دیگری   نمیتواند  بر آن اعمال  بشود در جهت  همان عملی که روی آن انجام شده است .سوم  اینکه بعد از توفیق پاکسازی یک روزی وزیر آموزش و پرورش  خدمت  امام رسیده بودند،امام تأکید  داشتند که کسانی که  را که  صالح  نمیدانید  نگذارید سر کلاس  بروند .و آنها موقتاً  بدستور امام از کار منع  شدند .البته آماده  به خدمت هستند .روی این حساب من  فکر میکنم ذکر  این تبصره خوب نباشد .
منشی( توکلی )-آقای آقا رحیمی  اولین  نفر هستند که وقتشان  را  به آقای شبستری  دادند .
رئیس- آقای شبستری بعنوان موافق بفرمائید .
محمد مجتهد شبستری – بسم الله الرحمن الرحیم ، بنظر بنده این پیشنهاد کاملا بجاست برای اینکه   یک واقعیت است که این کار واقع  شد . یعنی بعد از  6/6/59  بسیاری از پاکسازی ها و کنار گذاشتن ما انجام گرفت . به استناد  همان  لایحه ویا قانون پاکسازی .این یک واقعیتی است که در مملکت  ما هست .
لایحه و یا قانون پاکسازی .این یک واقعیتی  است که در مملکت ما هست و کسی  ازاین جریان راضی  نیست و همه میخواهند که این طور  نباشد و کارها  مستند و قانونی باشد . بنابراین برای آنکه این وضعیت  شامل آن کسانی که بعد از  6/6/59  پاکسازی شده اند ولی به استناد قانون پاکسازی ،پاکسازی  شده اند . چون اختلاف  در تفسیر پیش  آمد . نظرهای  گونگون  گفته شد . آنهائی که بعد از  6/6/59 کنار گگذاشته شدند کسی نگفت که ما اینها را همین طوری  و بی قانون  کنار  گذاشتیم .استناد به نحوی  و شکلی  به همان قانون پاکسازی  کردند که آن استناد ،استناد صحیحی  نبود .بنابراین برای آنکه  شامل آن افراد نشود و تنها  شامل  ضرورت دارد . بنده این  عبارت  را  می خوانم  به بینید در متن این آمده است  ‹‹در صورتیکه  مشمول  قانون پاکسازی  شوند .›› این در صورتیکه  مشمول  قانون  پاکسازی  هستند . آنهائیکه  بنا به نظر وزراء  وزارتخانه ها مشمول  قانون پاکسازی  هستند . آنهائیکه بنا به نظر هیأت پاکسازی  هستند .  مسأله  اختلافی است .  الان در استناد به این قانون . این یک مسأله است . مسأله دیگر آن نکته ای که برادرمان آقای توکلی  میگویند صحیح  نیست . برای اینکه  بهمان دلیلی که  آن تبصره  حذف  شد و آقایان به آن  تبصره رأی  ندادند و فلسفه  روحش  این بود که  هنوز ما قانون پاکسازی نداریم که در آینده  به آن استناد بکنیم  درست بهمان دلیل این تعبیر ‹‹ در صورتیکه مشمول  قانون پاکسازی  شوند ››شامل  آینده  نخواهد شد .این  از نظر قانونگذاری  و تفسیر  قانون غلط  است که ما بیائیم  چیزی را که  وجود ندارد بگوئیم اگر فرضاً وجود پیدا کرد به آن استناد خواهیم کرد . این از نظر قانونگذاری یک مسأله  لغوی است .بنابراین بهمان فلسفه ای  که آقایان رأی ندادید و نمایندگان محترم به آن  تبصره رأی  ندادید درست بر همان فلسفه  نمیتوانید این را این طور  تفسیر  بفرمائید که بلکه در آینده مشمول  شدید. بعد یک قانون بازسازی  میاید و ضوابط خودش را دارد .بنابراین بنده احساس  میکنم که برای جلوگیری از بسیاری  از دعواها،  بسیاری از سوء تفاهمات بعدی یک چنین  تبصره ای که به صراحت  مسأله را تمام کند ضرورت دارد .
رئیس- خانم دستغیب  بفرمائید .
گوهر الشریعه دستغیب – اتفاقاً در کمیسیون هم مورد بحث  قرار گرفت و آقای دکتر سحابی  فرمودند  که این زائد  است . بدلیل  اینکه به صراحت  است که مشمول قانون پاکسازی ،نه مشمول بی قانونی پاکسازی ،و به خاطر  همین آقای  دکتر سحابی در آنجا کمیسیون را قانع  کردند که این زائد است . وذکرش  هیچ لزومی  ندارد .برای اینکه شامل هر کس  است که مشمول  قانون پاکسازی  بشود .
رئیس- پیشنهاد آقای مهندس  بازرگان برای رأی گیری مشخص  بشود .
منشی- تبصره ‹‹منظور از مشمولین  لایحه پاکسازی کسانی  هستند که  بر طبق  موازین قانونی مصوب  شوریا انقلاب  و تا تاریخ 6/6/59  احکامشان از طریق مقامات  و هیأتهای مسؤول  صادر شده باشد . سایر احکام و دستورات  از  درجه اعتبار ساقط  است . ››
رئیس- 182 نفر در جلسه حاضرند . نمایندگانیکه با پیشنهاد قرائت شده از طرف آقای مهندس بازرگان که به مجلس  داده شده است موافقند قیام بفرمایند (عده کمی برخاستند ) تصویب نشد .یک ربع ساعت تنفس  می دهیم .
(جلسه  ساعت 45/10 دقیقه به عنوان تنفس  تعطیل  ومجدداً در ساعت 15/11 تشکیل شد ).
رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه  برای ادامه مذاکرات رسمی  است . اگر پیشنهادات جدیدی  هست مطرح شود .
منشی- آقای فدائی ! پیشنهادتان را مطرح می فرمائید ؟(فدائی – خیر )پیشنهاد  دیگری نداریم .
رئیس- مخالف وموافق  می توانند صحبت کنند .
 منشی- مخالف  نداریم  ولی دو نفر  موافق هستند .
رئیس- خیر، اگر  مخالف نداریم موافق هم صحبت نکند . آقای قره باغ پیشنهاد حذف کرده اند .
منشی- پیشنهاد حذف آقای قره باغ این است :‹‹عبارت  بدون دریافت هر گونه و جهی از آنان ›› حذف  شود .
رئیس- آقای  قره باغ در مورد پیشنهادشان  توضیح  بدهند .
قره باغ- بسم الله الرحمن الرحیم . من  دو پیشنهاد بنحو ترتیب  داشتم . اصل  پیشنهاد من ایناست که این لایحه مسکوت   بماند  برایاینکه این لایحه بخته  نشده است و اشکالاتی  دارد که الان من متعرض می شوم . اگر نمایندگان محترم  توجه بفرمایند در ژاندارمری و ارتش (در شهربانی اطلاع ندارم ) مقرراتی هست که اگر کسانیکه به استخدام می گیرند روی عدم لیاقت  یا شرایطی که آنجا هست  عمل  نکنند  و آنها  را از ژاندارمری  و یا ارتش بیرون بکنند (آنهائی که در جه دار هستند ومی خواهند افسر بشوند )هر هزینه ای که  دولت صرف آنها کرده است پس  میگیرند پس اگر مااینجا تصویب  بکنیم که  اگر معلمان  فارغ التحصیل  متعهد  خدمت  مشمول  پاکسازی  بشوند بدون  دریافت وجهی از آنان مدرک تحصیلی  به آنها داده می شود ، این تبعیض  است . یا باید آن قانون لغو شود و از هیچکس گرفته  نشود یا در همه جا یکسان  عمل شود . آیا آنهائیکه مشغول تحصیلی  هستند  امکاناتشان  نسبت  به  آن  پسر  دهاتی  که می رود و استخدام ژاندارمری یا ارتش می شود بیشتر است ؟ از او پول  می  گیرند  لکن  ازاین پول  گرفته نشود . یعنی هزینه ها از او گرفته شود ولی ازاین گرفته نشود .بنابراین این کار تبعیض  است مناسب  جمهوری  اسلامی  نیست .در ثانی  این کسانیکه مشمول پاکسازی  میشوند اینها یک نوع نیستند . یکعده  اسمشان هست که روی فساد  اخلاق  یا عدم لیاقت در آموزش و پرورش که  نمی توانند کار بکنند اخراج شده اند ،ویا مشمول  تصفیه ویا باز نشسته شده اند . اما یکعده  هستند  که  ممکن است باین  اتهام ،باین مدرک  که بر علیه جمهوری اسلامی قیام مسلحانه کرده اند و یا جاسوس  بوده اند اخراج  شده اند شما میگوئید  از یک کسی که  جاسوس  کشور کفر است وباین علت مشمول  پاکسازی  شده هر چه هزینه  بیت المال را صرف کرده پس گرفته نشود   و دو دستی هم باو مدرک  تحصیلی اش را بدهیم ،یک مدرک فوق  دیپلم  هم باو  بدهیم . یک کسی که  جاسوس  است نباید باو مدرک داده شود .لذا برای اینکه این تبعیض  واینکه  افراد مشمول  پاکسازی  یک رقم  نیستند و اتهامشان یکی نیست این لایحه موقتاً مسکوت  بماند و بررسی بیشتر  بشود و آن لایحه  بازسازی  هم بیاید و بررسی و تصویب  بشود ویااینکه اگر آقایان نمایندگان موافق نیستند  که این لایحه مسکوت  بماند لااقل  این قید  که پول   دریافت نشود  حذف  شود یعنی بگویند کساینکه مشمول پاکسازی نیستند تعهد خدمت آنها  لغو خواهد شد . اما مدرک تحصیلی  داده خواهد شد یا نه آیا از آنها وجهی گرفته خواهد شد یا نه،این بماند با آن قانونی که در ارتش و ژاندارمری هست. آنهم بیاید وبا هم بررسی بشود یا با هم تصویب  بشوند ویا با هم لغو بشوند،پیشنهاد من این بود .
منشی- آقا یانصاری.
رئیس- پیشنهاد مسکوت ماندن مطرح است و فقط مخالف صحبت می کند .
مجید انصاری- ادله ای که آقای قره باغ برای مسکون ماندن یا اصلاح  این لایحه دادند با ادله ای که عرضم میکنم مردود است .فرمودند میان کسانیکه  مسلحانه بر  علیه  انقلاب قیام کرده اند وباین دلیل پاکسازی  شده اند وکسانیکه  به جرائم  سبکتر  پاکسازی شده اند فرق است .برایاینکه تفکیکی  میان آنها گذاشته شده  باشد باید این لایحه ار مسکون بگذاریم . ببینید مخلوط کردن مسائل با هم  یکی از مشکلاتی  بوده که از اول انقلاب ما در کشور  داشته ایم .افراید که قیام مسلحانه کرده اند طبق قاوانین  جزائی  در دادگاههای انقلاب محاکمه می شوند . اگر اختلاس وسوء استفاده از بیت المال کرده اند از آنها گرفته میشود . اما این  لایحه صرفاً در رابطه  با بودجه ای است که دولت برای تحصیل  اینها متحمل  شده است حالا یک معلم ضد انقلاب  را پاکسازی  کرده اند . ما بیائیم و بگوئیم  کلیه پولی را که خرج تو کرده اند باید از تو بگیریم . چه بسا ممکن است پولی  نداشته باشد وجرم  او را از نظر شرعی  فقط  باید به زندان  برود وگرفتن پول  برای  دولت از اینها مشکل است . بعد میفرمائید که مدارک تحصیلی  را به آنها ندهید .اینها چون مختلف  هستند . بعضی ازاینها احتمالا  ممکن است بدرد آموزش و پرورشنخورند اما بدرد کار دیگری بخوارند  که از همین مدرک باید استفاده بکنند واگر در حدی بودند که ایشان  فرمودند یعنی قیام مسلحانه علیه جمهوری  اسلامی بکنند اگر آنها صدر مردک هم در دستشان باشد مدارکشان مهمتر از  مدارک رژیم گذشته  نیست  که همة  آن مدارک باصاحب  مدارک به جهنم رفتند . پس  مشکلی  راایجاد نمی کند واین لایحه می خواهد تکلیف  آموزش و پرورش را روشن بکند وبهیچوجه صلاح نیست که مسکوت بماند حتی  به اصلاحاتی  هم که ایشان فرمودند احتیاجی  نیست . چون  آنها  قوانین  مجزا دارد .
رئیس- الان  می خواهیم رأی بگیریم ولی نمیتوانیم  چون چند  نفر کم است بنابراین  آقای دانش  شما در موافقت صحبت  بفرمائید .
دانش- بسم الله الرحمن الرحیم .اصولا  باید توجه داشت  که این لایحه  لغو تعهد برای افرادی است که در مراکز  تربیت معلم  مأمور  خدمت شده اند و طبق قرار داد طرفینی  که بین  تربیت  معلم واین افراد داوطلب  بسته می شود آموزش و پرورش  یک تعهداتی میکند که هزینه دو ساله  اینها را از لحاظ  مسکن وخوزاک و پول  توجیبی  بپردازد وبدنیال  آن طرف  مقابل متعهد می شود که  5 سال  در جائی  که آموزش و پرورش  تعیین میکند با یک ضوابطی   انجام   وظیفه بکند و طبق  قرار و ضوابط  ومقرراتی که آموزش و پرورش  تعیین کرده  عمل کند که  اگر هر یک از طرفین تخلف کردند باید آن خدمتی که طرف  مقابل  او کرده است پاسخگو باشند .ولی نظر به اینکه این شرکت کنندگان طبق  ضوابط مقرراتی  ککه قبل  از انقلاب  بوده و افراد انتخاب کننده و افرادی که از طرف  آموزش و پرورش   بسته اند روی معیارهای درستی نبوده  یااین معیارها برای مسؤولین  آموزش و پرورش یا افرادی که  متعهد میشوند جدی نبوده ولی از طرف دیگر آموزش و پرورش نمیتواند  اینها  را طبق  ضوابط ومقررات  خود تربیت  معلم و آموزش و پرورش  وطبق لایحه پاکسازی  یا بازسازی و یا قانونی که  حالا توضیح  خواهم   داد خدمت و تعهد اینها را تا پایان تعهد ادامه بدهد مرخص  میکند واینها دیگر نمی توانند آن تعهدشان را  ادامه بدهند ،طبق قراری که قبلا بوده ، اینها چون خودشان متخلف هستند وتخلفشان ایجاب  کرده که  پاکسازی  و اخراج  بشوند باید هزینه ای را که  آموزش و پرورش بعنوان معلم یا مسکن یا خوراک متحمل  شده پس  بدهند .اینجا  چون آموزش و پرورش دیده استاین ضوابط ومقررات واجرا کنندگانشان آنطور که باید مورد قبول نبوده ،از این خسارت وهزینه ای که آموزش و پرورش  تا حالا  متعهد شده صرفنظر  می کند واینها را لغو تعهد میکند وبه آنها مدرک  تحصیلی  میدهد ولی  ازاینها نمی خواهد که  تعهدشان را تا آخر بانجام برسانند و چون متخلف  هستند از آن هزینه  ای که در مقابل کرده است صرفنظر  می کند .باین دلیل که آن ضوابط کاملا مورد قبول  نبوده یا افرادی که مسؤول  اجرا بوده اند و افرادی که شرکت می کرده اند آن ضوابط  ومعیارها  را جدی  تلقی نکرده اند،پس  صرفاً این لغو  تعهد تا این زمان است که این مادةواحده  وضع بشود .بنابراین معیار  و ضابطه  اش را با آن مقرراتیکه در ارتش یادر جای دیگر وجود دارد ،مقایسه  کردن درست  نیست ونمی شود  گفت  چون آنها آنطور  هستند  از اینها هم یااین خسارتها را بگیریم یا مسکوت بگدذاریم  تا تکلیف  معلوم بشود .ومسأله ای که قابل  توجه  هست این  است که در این ماده تصریح  شده بود لایحه پاکسازی واین مسأله  که لایحه  است یا قانون در کمیسیون مطرح شد ومورد توجه بود . چون اگر ملاک  ما تابحال است ، ما قانون  پاکسازی  جز آنچه  که در شورای انقلاب تا 6/6/59  قانونیت  داشته ملاک و منشاء  برای تصمیم  گیری ندارمی .درحالیکه منظور این است که لایحه  پاکسازی  که الان مطرح است ،وقتی  تصویب شد براساس  آن پاکسازی  های گذشته چه طبق لایحه شورای انقلاب وچچه آنهائیکه بعداً انجام شده بایان لایحه پاکسازی  که مجلس قانون گذاری تصویب  می کند  سنجیده  شود .آنهائیکه باید پاکسازی  بشوند پاکسازی می شوند ولغو تعهد می شود . واخراج می شوند و آنهائیکه  باید بمانند میمانند وحتی دعوت بکار می شوند . پس  در این مادة واحده که لایحه  پاکسازی بود و آقایان تصویب کردند قانون پاکسازی ،اگر این مادة‌واحده  تصویب  بشود ما قانون پاکسازی جز آنچه  که شورای انقلاب تصویب  کرده  نداریم .در حالیکه منظور این نیست که براساس  لایحه مصوب  شورای ا نقلاب  تصویب  بشود . واگر بخواهیم این لایحه  پاکسازی  که الان درمجلس  مطرح  است پس  از تصویب  ملاک  باشد این قانون پاکسازی  باید در متن مادة واحده  باشد .بنابراین راجع به افرادی که در تربیت معلم  شرکت کرده اند چه معلم  بوده اند  ومأمور  بخدمت شده اند وچه داوطلب  بوده اند .اینها چه الان مشغول  تحصیل  باشند یا الان فارغ التحصیل  شده باشند،یا دعوت به کا رشده باشند  تا بحال براساس قرار دادی که تربیت معلم  با آنها داشته است چون لایحه پاکسازی  ضوابطش  همان است که  در خود قرار دادی که اینها طبق آن قرار داد دعوت به  ثبت  نام در مرکز تربیت معلم شده اند نمی توانند ادامه بدهند در مقابل اینها ،سه  معامله  هست . یکی اینکه ادامه خدمت بدهند یا نه ؟ یکی اینکه به آنها  مدرک تحصیلی داده شود یا نه ؟ سوم اینکه اگر ادامه خدمت ندادند واخراج شدند  هزینه وخسارتی  را که آموزش و پرورش  متحمل  شده است از آنها بگیریم  یا نگیریم ؟
اینجا با آن توضیحی  که  دادم چون ملاکها  ومعیارها ومسؤولین  اجرا آنطوریکه باید  مورد قبول نبوده اند آموزش و پرورش ، از گرفتن  خسارت  در مقابل  این تخلفی که کرده اند بدنبالش  اخراج  می شوند می خواهد صرفنظر  بکند .
رئیس- مخالف وموافق در شور دوم پیش بینی  نشده است  ولی  چون مجلس  بحد رأی گیری نبود ما از این وقت استفاده کردیم . چون در آئین نامه  فقط مذاکره دارد و احتمال  مذاکره  این است که  فقط در همان پیشنهادات صحبت شود .
شهرکی- مخالف ایشان می شود صحبت کرد .
شبستری-  در این شش ، هفت ماه سنت شما این بود که  صحبت میکردند .
رئیس- اگر سنتی  هم بوده طبق  آئین نامه نبوده است .
توکلی- آئین نامه صراحتی  ندارد .
رئیس- برای اینکه  تکلیف  برای بعد روشن شود ومدعی  ما آقای توکلی  هم اینقدر  اذیت نکند مادة 95 را می خوانم .
 مادة95- در شور  دوم گزارش  کمیسیون  در خصوص  لوایح  و طرحهای  قانونی در مجلس  قرائت و نسبت  به هر یک از مواد آن جداگانه مذاکره و اخذ  رأی  بعمل  میاید .
فقط این کلمه مذاکره را داریم .بعد ‹‹در شور  دوم پیشنهادهای تازه قبول نمی شود …›› ممکن است منظور  ازاین مذاکره  طح  پیشنهادات باشد که یک به یک بحث می شود .
توکلی- خوب ایت که آقای هاشمی  فرمودند ممکن است اینطور  باشد .
رئیس- بلی ممکن است ،من می گویم روشن نیست .
توکلی- ولی روشن است که  مخالف وموافق باید صحبت  کند .
رئیس- من می دانم که سنت جلسه  همین بوده که مخالف وموافق صحبت  می کرده است اما از نظر آئین نامه مشخص  نیست .
کسانیکه  با پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه  ای  که آقای  قره باغی مطرح  کردند موافقند قیام فرمایند (عده کمی برخاستند )رد شد . چون کسی به عنوان مخالف اسم  ننوشته است ودر مجلس  هم نمی تواند اسم  بنویسد اصل  ماده واحده برای رأی گیری قرائت می شود .
توکلی- آقای هاشمی ! طبق آئین نامه اگر مخالفی اسم ننوشته باشد در جلسه می تواند نوبت بگیرد و آقای شهرکی  هم مخالف است .
رئیس- اگر اصلش  قبول بود می توانست این کار را بکند . ولی خوب  حالا  آقای شهرکی  هم بعنوان مخالف صحبت  کنند . چون آخرش یک  امائی  در این لایحه  می گذارند .
شهرکی- من اما نمی گذارم .
رئیس- دیگران  را می گویم .
شهرکی -  من می خواهم برایم روشن شود .
رئیس- بسیار خوب،بفرمائید .
شهرکی – بسم الله الرحمن الرحمی .در پاسخ آقای شبستری  که فرمودند  تبصره ای که آقای مهندس بازرگان پیشنهاد کرده اند باید تصویب بشود . مخبر  کمیسیون همین الان اعلام کرد که به آن تبصره احتیاجی نیست  و ضرورتی ندارد وحتی یکی  به عنوان مخالف این صحبت  را کرد که ضرورت ندارد ماآن را بیاوریم ودر اینجا بگنجانیم .این لایحه مشمول کسانی می شود که براساس قانون پاکسازی  که تا 6/6/59  اعتبار  داشته است ،پاکسازی شده اند .شامل  کسانیکه بدون  قانون،پاکسازی شده اند ویا بعداز آن تاریخ پاکسازی  شده اند که قانونی نیست ، نمی شود .معذلک  رئیس کمیسوین آموزش و پرورش نظر دیگری الان اعلام  کردند و گفتند که یان قانون شامل  حال همه کسانیکه  بهر نحوی  پاکسازی  شده  باشند،می شود که من می گویم ،نم یشود . چون مخصوصاً اینجا اشاره شده کسانیکه  براساس قانون پاکسازی ،براساس قانونی که شورای انقلاب  تصویب کرده ق قانونی که قبلا داشتیم  براساس آن بوده است . اگر متن این است و لایحه این است که  براساس آن قانون پاکسازی ، بله ، نظر کمیسیون  درست است و رئیس  کمیسیون نظری برخلاف  نظر مخبر کمیسیون دارد . من می خواهم  ببینم که کدام یکی  درست  است ؟آیا  کسانی را منظور هست که براساس قانون پاکسازی  که شورای  انقلاب  تصویب  کرده براساس آن قانون پاکسازی شدند و آن وجه را نبایستی  بدهند ؟‌یااینکه  افراید که بعداً هم براساس یک ضوابطی  در وزارتخانه ها که  احتمالا و قطعاً قانونی نبوده و بعد از 6/6/ پاکسازی شدند.آیا کسانیکه بر  اسا آن مسائل هم پاکسازی شدند  این لایحه شامل  حال آنها هم می شود ؟ برای من این مسأله روشن نیست  چون مخبر کمیسیون الان یک نظر دادند ورئیس کمیسیون هم نظر دیگری اعلام  کردند .
 غلامرضا  دانش- آقای  هاشمی ، من خودم از مجلس سوال کردم واقعاً مبهم  است توضیح  بدهید .
رئیس- آقای باهنر یا خانم دستغیب  در مورد اظهارات  آقای شهرکی اگر  توضیحی  دارید بدهیید .
 دکتر باهنر(وزیر آموزش و پرورش )- یکی دیگر  از آقایان نمایندگان از من سؤالی داشتند ومن متوجه سؤال آقای شهرکی  نشدم .
رئیس- من که می گویم شما به حرف های دیگر نمایندگان گوش ندهید  به خاطر همین است . آقای شهرکی  دوباره سؤالتان را مطرح  کنید .
 هادی-آقای هاشمی ،آیا درست است  اینطور وقت مجلس   تلف  بشود ؟در حالیکه آقای باهنر به سؤالات خصوصی  نماینده ها دارند جواب می دهند و آقای  شهرکی  هم دارند سؤالشان را مطرح می کنند .
رئیس- آقای شهرکی ، توضیح مطلب  تان چه بود ؟
شهرکی – توضیح  من این بود که اگر بخواهم به این لایحه رأی بدهم باید برای من روشن باشد که این لایحه شامل  حال کسانی  است که براساس  قانون پاکسازی  مصوب  شورای انقلاب  پاکسازی  شدند یا شامل  حال افراد دیگری هم که براساس ضوابط وزارتخانه ها ویا نظر وزارتخانه ها ویا مسؤولین  ودولتی که قانونی نبوده شامل آنها هم می شود ؟ چون مخبر کمیسیون یک نظر داشتند که نظر مخبر به نظر  من درست است ، افرادی که  براساس پاکسازی  شدند شامل  حال آنها می شود .و آن افراد ی که به همین  نحو الان اعتراض  دارند که ‹‹ما بر اساس قانون پاکسازی نشدیم ›› این لایحه نمی تواند شامل  حال آنها بشود ،رئیس  کمیسیون نظر دیگری  داشتند می گفتند شامل حال آنها هم می شود من می خواستم این موضوع روشن بشود .
رئیس- اصلا آن موارد پاکسازی نیست یعنی قانونی نیست .(همهمه نمایندگان ).
دکتر باهنر(وزیر آموزش و پرورش )- اجازه بدهید ،من توضیح  بدهم .
رئیس- بفرمائید .
دکتر باهنر- بسم الله الرحمن الرحیم ،عرض می شود که در متن ماده واحده ای که به رأی گذارده می شود نوشته شده است که در صورتیکه  مشمول لایحه پاکسازی  شوند یا مشمول قانون پاکسازی  شوند . بنابراین صریحاً در  اینجا  گفته می شود آن کسانی که بطور  قانونی در تاریخ با همه ضوابط پاکسازی شدند این لایحه  شامل آنها است .
اما آنهائی که در خارج فعلا  به صورت  انتظار  خدمت کنار گذارده  شدند این قانون شامل  آنها نمی شود برای اینکه بعداً باید در باره آنها تحقیق بشود براساس لایحه بازسازی آینده ممکن است ارجاع  به خدمت  بشود چنانچه براساس  لایحه آینده پاکسازی  شدند باز هم این قانون  شامل  آنها می شود بنابراین در متن  این لایحه  صراحت هم دارد یعنی  هیچ  ابهامی  هم ندارد نوشته  شده  است کسانی که مشمول لایحه پاکسازی  بشوند نه مشمول آراء رؤسای  آموزش و پرورش به عنوان اینکه مثلا مأمور…..باشد یا منتظر  خدمت باشد یا چیزهای دیگری باشد.لایحه  تاریخ و حدودش معلوم است ضوابط  آن هم معلوم است چنانچه آن لایحه  شامل شد آنوقت  این قانون اجرا خواهد شد .
غلامرضا  دانش- آقای  هاشمی ،به سؤال من جواب نمی  دهید ؟
رئیس- شما که خودتان رئیس کمیسیون بودید بعلاوه  بعد ازاین همه زحمت یک  عده از شخصیت های کمیسیون آموزش و پرورش این لایحه را تنظیم کردند و آوردند…
غلامرضا دانش- آقای هاشمی ،عذر  می خواهم توجه بفرمائید کمیسیون ،گزارش درستی می دهد اجازه بدهید من توضیح  بدهم . (رئیس- توضیح  تان را دادید ) توجه بفرمائید  گزارش کمیسیون آموزش و پرورش مربوط به لایحه  پاکسازی  بود ، علتش  هم این  بود توجه بفرمائید .
رئیس- آن موقع مفصل صحبت کردید  نتوانستید توضیح بدهید ؟
غلامرضا دانش- آن موقع  هم من وقت خواستم وشما به من  وقت  ندادیدید ملاحظه  بفرمائید در متن  این ماده واحده لایحه پاکسازی  است . در خود کمیسیون  هم مطرح شد که ما لایحه پاکسازی می گوئیم  جنبة قانونی ندارد . و توضیح  داده شد که ما اگر در متن ماده واحده بگذاریم  قانون پاکسازی ،همینطوری که آقای  شهرکی اشاره کردند و قبل ازایشان هم خود من این اشکال  را کردم . (رئیس-  حالا آن که رأی آورد و تمام شد که ) بلی، این که درست نیست  آقای هاشمی ! آیا  منظور  مجلس  این است (رئیس- بعد از رأی آوردن حرف  دارید ؟)من آنوقت  هم وقت خواستم شما به من ندادید (رئیس- بلی، نوبت تان نم یشد )والا اگر شما می خواهید براساس لایحه  شوریا انقلاب عمل  بکنید تا تاریخ 6/6/ می شود .
رئیس- خانم دستغیب  مخبر کمیسیون شما آمد و گفت اشکالی ندارد ،خود شما هم نشسته بودید آقای باهنر هم بودند (غلامرضا دانش – من وقت خواستم توضیح  بدهم شما هم موافقت نکردید).
رئیس- قانوناً نمی شد  شما می بایستی  به مخبر تان آنقدر اطلاعات بدهید که  بهمین  نحو صحبت بکند .
غلامرضا  دانش- در خود کمیسیون صحبت  شد همهمسائل  مورد توجه بود چون  توجه نکردید حل نشد .
رئیس- آقایان من به دوستان اعضاء  کمیسیون ها تذکر  می دهم  امروز  آن مسأله کیفیت  دعوت  را هم حالا که  مجلس  رسمیت  دارد یکبار  دیگر رأی  گیری  می کنیم و تصمیم  نهائی می گیریم ، تادیگر  ما گرفتار وضعی  مثل امروز نشویم که آقایان به کمیسیون نروند ویک روز وقت مجلس  را بخاطر  نرفتن کمیسیون  امروز بگیریم.آقای  توکلی بخوانید .
توکلی  ماده واحده -‹‹معلمانلی که فارغ  التحصیل  مراکز  تربیت  معلم  بوده  ویا در قبال  استفاده از مأموریت  به تحصیل  متعهد خدمت برای وزارت آموزش و پرورش می باشند در صورتیکه  مشمول قانون پاکسازی شوند به نحوی که انجام  باقیمانده خدمت  مورد تعهد مقدور  نباشد تعهد آنان بدون دریافت  هر گونه  وجهی  از آنان لغو ومدارک  تحصیلی  به متعهدان تسلیم  خواهد شد ››.
رئیس- این متن خوانده شد وبحث  هم شده است (تابلو 182   نفر نشان می دهد ) نمایندگانی که بایان متن موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند )با اکثریت  قاطع  تصویب  شد .
5-بحث پیرامون طرح قانونی عده ای از نمایندگان در مورد طرح  تربیت بهداشت  کار دهان و دندان  به منظور گسترش  خدمات درمانی و بهداشتی  در روستاها
رئیس- طرح  قانونی تربیت  تکنیسین مطرح  است مخبر کمیسیون بهداری (آقای دکتر ولایتی )بیایند مطرح بکنند .این طرح مخالف ندارد آقایان توجه  بفرمائید اگر سرعت  عمل  به خرج  بدهید ممکن است امروز این را تمام بکنیم ،بفرمائید .
دکتر ولایتی (مخبر کمیسیون بهداری )- بسم الله الرحمن الرحیم ، گزارش از کمیسیون بهداری به مجلس  شورای اسلامی .
طرح قانونی عده ای از نمایندگان در مورد تربیت  تکنیسین  به منظور گسترش  خدمات در مانی و بهداشتی در روستاها  که برای شور دوم با پیشنهادات واصله  به کمیسیون بهداری  ارجاع شده بود طی  چندین جلسه  در این کمیسیون مطرح  گردید وبا توجه به پیشنهادات،اصلاحاتی در آن بعمل  آمد وبالاخره در جلسة  اخیر  کمیسیون به طرح  مذکور با حضور مسؤولین  گروه پزشکی   ستاد انقلاب  فرهنگی و عده ای از آقایان پیشنهاد دهندگان رسیدگی  بعمل آمد و پس از بحث  وشور مفصل با اصلاحاتی کلی به شرح زیر مورد تائید و تصویب  قرار گرفت .
ماده واحده – به منظور گسترش  و پیشرفت  خدمات در مانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق  محروم و روستاها،وزارت بهداری تربیت بهداشت کاران مربوط  را (لفظ ‹‹تکنیسین ›› عوض  شده وبه جای آن ‹‹بهداشت کار ››آمده ) عهده دار و پس از تعلیم به نقاط مذکور  اعزام می دارد .
 تبصرة1-  حداقل  مدرک  تحصیلی  لازم برای دواطلبین  کارنامه  قبولی  سال چهارم  دبیرستان (نظام  قدیم ) ویا سال دوم دبیرستان (نظام جدید) می باشد .
تبصرة2- برای  نقاط محروم  هراستان متناسب  با جمعیت ووسعت  جغرافیائی  ودر جه  محرومیت  سهمیه ای تعیین  می شود .
 تبصرة3-  داوطلبین  حتی  الامکان و بااولویت  از بین واجدین شرایط محلی  وبا د رنظر گرفتن سهمیه استانی بعد از گذرانیدن امتحان انتخاب خواهند شد .
تبصرة4- ضوابط آموزشی مشترکاً توسط  وزارتخانه های بهداری ،آموزش و پرورش  ،فرهنگ و تحقیقات و تعلیمات  عالیه تهیه و مدرک تحصیلی  افراد مذکور  دیپلم  فنی  خواهد بود .
تبصرة5- پنج سال اولیه بعد از فراغت  از تحصیل  افراد مذکور منحصراً در اختیار  وزارت بهداری بوده و وزراتخانه مزبور مکلف به استخدام مشارالیهم  در نقاط  محروم وکمتر از 10 هزار نفر  به تفصیل  آئین نامه  خواهد بود .
تبصرة6- اینگونه افراد بهیچ  عنوان حق اشتغال  بطور آزاد رد امور دندان پزشکی  وحرف وابسته را ندارند .
تبصرة7- وزارت  بهداری مکلف  است  ظرف  مدت 3 ماه از تاریخ  تصویب  ماده این واحده آئین نامه های لازم را تهیه  وبه مورد اجرا گذارد .
 رئیس- اگر توضیح دارید بفرمائید .
دکتر ولایتی (مخبر کمیسیون بهداری )- شور اول این طرح مطرح شد  وبه تصویب  رسید ،بعضی از آقایان پیشنهاداتی داشتند و دعوت نامه کتبی  برای هر یک از آقایان ارسال شده ،بعضی از آقایان حضور  پیدا کردند وبحث هائی در محل  کمیسیون انجام شد ،بعضی  تغییراتی متناسب  با پیشنهاداتی که آقایان داده بودند انجام شده و همچنین با وزارت  بهداری  و شاخه پزشکی  ستاد انقلاب فرهنگی مشورتهائی  شد وبا توجه به نظرات  آنها هم اصلاحاتی  در این طرح  شد و حالا  برای شور دوم تقدیم می شود اگر سؤالات ومطالبی بود بعداً عرض خواهم کرد .
 جعفری- تذکری دارم .
رئیس- چه تذکری ؟
جعفری- قبلا هم عرض کردم به کمیسیون آموزش  عالی ارجاع  نشده است طبق  تبصرة4  مدرکی که می خواهند به این اشخاص  بدهند با نظر وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و تعلیمات  عالیه است البته چنین وزارتخانه ای وجود ندارد ولی هیچ دعوتی از کمیسوین آموزش و تحقیقات  عالیه نشده است . ولذا ما هم اظهار نظری  نکردیم .
رئیس- این نقص  اداره قوانین است ، اداره قوانین می بایست اطلاع می داد .اگر از کمیسیون بهداری خواستند   که به کمیسیون فرعی  بفرستند، چرا نفرستادند؟
اداره قوانین  باید این توجه را بکنند مخصوصاً آقای موسوی  که ناظر بر این اداره هستند در ارسال  به کمیسیونهای  فرعی  دقت بیشتری  بکنند .آقای  توکلی  پیشنهادها را مطرح بفرمائید .
توکلی- آقای خوشنویس ! پیشنهادتان را مطرح می فرمائید ؟(خوشنویس – بلی ).
رئیس- مطرح کنید .
توکلی- پیشنهاد آقای خوشنویس  را می خوانم :
‹‹هر یک از افراد استخدام شده باید در حوزه خود مشغول خدمت باشند زیرا در اینصورت  است که بیشتر مسائل  مملکت مثل  رفاه ومسکن و غیره صدی  هشتاد حل  خواهد شد . آقای خوشنویس  بفرمائید .
خوشنویس – بسم الله الرحمن الرحیم ، برای خدمت به مستضعفان ومخصوصاً به کشاورزان وروستائیان که جنبه ای بیش نیست .
 یکی خدمت به روستا است یا مناطق  مستضعف  نشین  ودیگری خدمت به روستائی است .
جنبه  اول خدمت به روستا یعنی آباد کردن روستا از لحاظ عمرانی ،کشاورزی ،آب ،برق و سایر لحاظ.
 جنبه دوم ساختن  روستائی است یعنی دادن یک فرهنگ قوی و اسلامی  به تک تک  افراد روستائی .
 یکی ز سیاست  های منحوس ومنفور رژیم گذشته  ترمیم  یک نوع مدنیت  کاذب  و خاصی  بود بر ذهن این روستائیان که این افراد فقط زندگی را یعنی  همان  زندگی ایده آل را در شهرستانها،مراکز  استانها واحیاناً پایتخت  می دیدند وبنابراین هر کسی که دستش به جیبش می رسید از روستا فرار می کرد .درست بر عکس  جریانات  طبیعی  بود یعنی جویبارها می ریختند  به رودخانه ها،رودخانه ها به اقیانوس ها ،دیگر برنمی گشتند بنابراین روستا و روستائی ومناطق  مستضعف  نشین  هر دو فلج  شدند.(رئیس – یک دقیقه وقت  دارید )اشکال  ندارد اما در همین طرح وقتی وزارت بهداری یک عده افرادی را بنام تکنیسین  از همان مناطق و احیاناً از  مراکز  تربیت می کند اینها را ملزم می کند به مناطقی  که کمتر از  10 هزار  نفر  ساکن هستند  بفرستند،این افراد ضمن  اینکه  یک مشکلی  را از کا رروستائی می گشایند ،رفع می کنند خودشان هم سهمیه  بزرگی  در آباد کردن روستاها می توانند داشته باشند یعنی حتی می توانند به عضویت اعضاء شورای  روستا بیایند یا مناطق به اصطلاح  روستائی  نشین  بیایند و یتوانند آن چچه را که روستائی نم یتواند اعمال بکند یا نم یتواند درد خودش را بازگو بکند .
 رئیس- حالا پیشنهادتان چیست ؟
خوشنویس- می خواهم عرض بکنم (رئیس بفرمائید ) اینها درد آشنا هستند ومی توانند با روستائیان که محل خودشان است نه جای دیگر ،هر کسی درد محل  خودش را بیشتر  از کس دیگر  می داند،این است که  همین افراد  وقتی  که می خواهند برگردند بهمان حوزه های خودشان برگردند که در اینصورت هم از  لحاظ محل مسکونی  راحت تر هستند وهم در پیش  خانواده و هم اینکه  چون با  مردم  علاقه  خاصی  دارند می توانند بیشتر در خدمت آنها باشند متشکرم .
رئیس- مخالف و موافق صحبت بکنند .
توکلی- آقای رضوی  مخالف ،آقای  آقارحیمی  موافق.
رضوی اردکانی-  بسم الله الرحمن الرحیم ،در تبصرة3  همین ماده واحده مساله ای که آقای خوشنویس  خواستند مطرح شده که داوطلبین  حتی الامکان  وبا اولویت  از بنی واجدین شرایط  محلی  با درنظر گرفتن سهمیه استانی بعداز گذرانیدن امتحان  انتخاب خواهند شد همین  جمله واجدین شرایط محلی  خودش می رساند ( که چه  محل  های روستائی باشد چه شهری کوچک ) اولویت به این افراد حتی الامکان  داده شده و مجدداً بخواهیم قید  کنیم مطلب  ایشان را زائد  است وبه نظر من مطلب  را می رساند .کارکرد آنها هم که در تبصرة 5 آمده است یعنی استخدام مشارالیهم  در نقاط محروم وکمتر از 10 هزار نفر  آن را هم باید آئین نامه وزارت  بهداری  مشخص  بکند دیگر لازم نیست تمام  جزئیات  دراینجا مطرح بشود از آن جهت هم اگرمنظورشان باشد موضوع  در تبصرة5 مطرح است .
رئیس- موافق؟
توکلی- آقای  رهامی  موافق.
رهامی- همانطوری که برادرمان آقای خوشنویس فرمودند مناطق  روستائی (شهرستانهای کوچک )نیروهای انسانی خوبی دارد ،تربیت می کند ،دیپلم  می گیرند،مدرک می گیرند ولی شهرها وامکانات رفاهی  خوبی  که دارد نیروهای روستائی را جذب  می کند  در نتیجه ،در مناطق  محروم هر چه  دیپلمه  داریم ،هر چه  باسواد داریم جذب  شهرهای بزرگ می شوند ودر نتیجه  روستاها خودشان محروم  می مانند .اگر مادراینجا آنها را مقید بکنیم کسانی که از یک روستا،از یک منطقه  انتخاب  شدند.وجزء سهمیه آن منطقه  شدند وبا توجه باینکه  اینها مدیون  هستند نسبت  به منطقه  خودشان در همان منطقه  هم بمانند وخدمت بکنند البته  بعد باید امکانات ترقی اینها را ما فراهم بکنیم اگردر آن  مناطق محروم بمانند ازاین نظر هم تأمین  میشوند وهماز مهاجرت  مغزها (مهاجرات فکرها)به مراکز استانها و پایتخت  جلوگیری میشود عرض دیگری ندارم .
رئیس- آقای دکتر ولایتی  ،شما توضیحی  دارید؟(دکتر ولایتی – بلی )بفرمائید .
دکتر ولایتی -  همان توضیح که قبلا داده شد فکر میکنم کافی باشد یعنی تبصرة3  پاسخ آقای خوشنویس را میدهد یعنی خواسته ایشان در تبصرة3  هست که داوطلبین  حتی الامکان  وبا اولویت از بین  واجدین شرایط محلی  موقعی در اینجا چنین قیدی هست بنابراین خواسته ایشان برآورده میشود .
وافی- آقای دکتر ولایتی ! دوران خدمت را باید در همانجا قید کنند .(رضوی  اردکانی – در تبصرة5 هست ).
 دکتر ولایتی –در تبصرة5 فقط پنج  سال را مکلف  کرده است و بیش ازاین  هم واقعاً نه اصلاح  است ونه د رهیچ …
رئیس- حالا شما چرا همه بحث  میکنید ، میتوانید رأی ندهید ،حرف موافق و  مخالف  زده شد (همهمه نمایندگان ).
 یکی از نمایندگان – آقای هاشمی ،پیشنهاد مشخص  نشده است .
دکتر ولایتی – عین  پیشنهاد ایشان این است که آن فرد حتماً در آن محلی  که از آنجا گرفته شده ،، مشغول  به کا ربشود .من عرض میکنم که تبصره 3 کافی است
رئیس- ایشان میگویند،تبصرة3 آن را تأمین  کرده است .
 خوشنویس – بنظر من به تصویب مجلس  انتخاب بشود بهتر است .
 دکتر ولایتی – اگر قرار بود که  در همان محل  به کار مشغول  نشود لازم  نبود  قید محلی آورده بشود یعنی  شما در اینجا کلا میگفتید که داوطلبین  بااین شرایط تحصیلی  بااین شرایط سنی از هر کجا می خواهند باشند .اما زمانی که قید  محلی  آورده شده معلوم است که  عنایت به این قضیه  داشته  است . البته  جزئیات  این قضیه  نوشته شده و حق  هم همین است که بشرح  آئین نامه  تفصیلی  وزارت بهداری که شناخت واحاطه  بیشتری نسبت  به کلیه شهرها وبخش های محروم و غیر محروم دارد ،خواهد بود .
رئیس- آقای  توکلی  پیشنهاد آقای خوشنویس  را برای گرفتن رأی مشخص  کنید .
 توکلی- ‹‹هر یک از افراد استخدام شده باید در حوزه خود مشغول خدمت باشند ››.
رئیس- در کجای  این متن اضافه میشود ؟
توکلی- جای آن را نگفتند ولی علی القاعده به تبصره 5 باید اضافه شود .
رئیس- آقایان ،پیشنهاد را دقت  بفرمائید که میخواهیم رأی بگیرمی .
توکلی- اگر به تبصرة3 اضافه  بشود ، تبصرة3 به این شکل در میاید:
‹‹داوطلبین  حتی الامکان  وبا اولویت  از بین واجدین شرایط  محلی  یا در نظر گرفتن سهمیه استانی بعد از گذراندن امتحان  انتخاب خواهند شد و بعد ازاستخدام  د ر حوزه خود مشغول  خدمت میشوند ››.
رئیس- نمایندگانی که با این پیشنهاد قرائت شده موافقند قیام بفرمایند (اکثر برخاستند )تصویب شد . پیشنهاد بعدی را مطرح کنید .
 توکلی- پیشنهاد بعدی  از آقای  آقا  رحیمی  است که قابل  طرح  نیست  چون اصل لایحه  را  اصلا  تغییر میدهد  چون میگوید :‹‹ در علوم  پایه پزشکی  این افراد  تحصیل  بکنند›› که در نتیجه اصل لایحه را تغییر میدهد .(آقا رحیمی – این پیشنهاد
را پس میگیرم، پیشنهاددیگر من را مطرح کنید )
رئیس- آقای آقا رحیمی  پیشنهاد اولی شان پس گرفتند تا به پیشنهاد دیگرشان برسیم ،آقای  توکلی  پیشنهاد دیگری مطرح کنید .
توکلی- آقای محمد تقی بشارت پیشنهاد میکنند .عبارت پس از  تعلیم  به این صورت کامل بشود ،‹‹پس  از تعلیم  وتجهیز  امکانات ووسایل  کار به نقاط  محروم کشور  اعزام میدارد ››
رئیس- این پیشنهاد مشخص  است از آقای  بشارت  خواهش میکنم این را تعقیب  نکنند .
توکلی- آقای صباغیان پیشنهاد میکنند (بعد از وزارت بهداری کلمات ‹‹با  همکاری وزارت  علوم و آموزش  عالی ››اضافه  شود )
رئیس- آقای  صباغیان ،توجه   کنید آقای توکلی پیشنهاد شما را مطرح میکنند .
توکلی – پیشنهاد  اول آقای صباغیان این است که بعداز کلمة‌وزارت بهداری نوشته بشود ‹‹با همکاری وزارت علوم و آموزش عالی ››
رئیس- آقای صباغیا ن اگر  میخواهید خودتان مطرح کنید  بفرمائید .
صباغیان – بگذارید  جلسه بعد،اگر فرصت  شد مطرح میکنم .
رئیس- بسیار خوب.
توکلی –آقای چراغزاده پیشنهاد میکنند: در تبصرة1 کلمه ‹‹حداقل ›› اضافه  است به اینصورت  تصحیح گردد در تبصرة1  که نوشته است ‹‹حداقل  مدرک  تحصیلی  لازم  برای  داوطلبین  کارنامه قبولی  سال چهارم  است ››. این کلمه  حداقل  اضافه وبه این شکل  درآید ،‹‹ مدرک  تحصیلی  لازم دیپلم  میباشد››
آقا رحیمی – پیشنهاد من هم همین است که حذف  کردم .
خانم دستغیب – لطفاً پیشنهاد آقای  چراغزاده را مطرح  کنید .
رئیس- آقای چراغزاده به کمیسیون تشریف نبرده اند و چون  به کمیسیون نرفته اند نمیتوانند پیشنهادشان را مطرح کنند .
منشی- آقای عباس عباسی .
رئیس- چون بعضی از قسمتهای پیشنهاد آقای عباسی  تأمین شده است  ایشان منصرف  شدند .
عباس عباسی- بعضی از قسمتهای  پیشنهادم تأمین  نشده است .
منشی- آقای  علی اکبر دهقان جنابعالی  به کمیسیون  تشریف برده اید ؟
دهقان –خیر.
منشی- آقای حسینعلی  رحمانی بفرمائید .
حسینعلی رحمانی – بسم الله الرحمن الرحیم .  دو پیشنهاد داشتم یکی در تبصره هفت  بود که منظور وملحوظ شده است  پیشنهاد اول حذف  جمله ‹‹وکمتر  از ده هزار نفر ››شده بود که مور رعایت  و عنایت واقع نشد .در نقاط  محروم این کفایت است،لازم  نیست که مقید بکنند باینکه  هم محروم باشد وهم کمتر از ده هزار نفر جمعیت داشته باشد  .برای  خاطر  اینکه  آن جاهائی که پر جمعیت است محروم است ،اولویت دارد وقتی که  پیشنهادم را در کمیسیون مطرح کردم جواب دادند که به تفصیل  آئین نامه این را قید می کنیم . به تفصیل آئین نامه برای  نمایندگان محترم معلوم نیست که یعنی چه؟آئین نامه ای که  فعلا هست ودر آن این جهت   رعایت  شده است .یا آئین نامه ای که بعداً مبتنی  بر این طرح  تصویب میشود پس بنابراین  به تفصیلی  که در آئین نامه ذکر  کرده اند کفایت نمیکند از آن چیزی که  پیشنهاد شده بود .بلکه باید ان شاء الله بتوانیم با حمایت نمایندگان محترم  این قسمت را حذف بکنیم که جاهائی که  ده هزار  نفر جمعیت  دارد ود رعین حال محروم هم هستند بواسطه  این قید محرومیت آنها  زیاد نشود پیشنهاد بنده این است که آقایان  توجه بفرمایند که محرومیت ها را خدای ناخواسته بواسطه  این قیود یک وقت زیاد  نکنیم .آنجائی که  ده هزار  نفر جمعیت دارد اولی به این است که یک دندان پزشک  داشته باشد ومحروم است ویک داندانپزشک ندارد  تا جائی که  دندان پزشک  ندارد ولی جمعیت هم کم دارد .
رئیس- بسیار  خوب مخالف  پیشنهاد  صحبت کند .
منشی- آقای  کیاوش  اولین مخالف هستند .
کیاوش – بسم الله الرحمن الرحیم . روح  حاکم  براین طرح این است که اینگونه افرادی که استخدام و تربیت می کنند .به دورترین  نقاط  بفرستند ومحروم ترین  جاها که معمولا پزشکان  یابهیاران  یاباصطلاح  اینجا بهداشت کاران کمتر به اینجاها رفت وآمد می کنند
 این نوع  روستاها دو نوع محرومیت دارند .یکی اینکه از همه  رفاه  بهداشتی  محروم هستند دیگر اینکه  تعدادشان از بقیه  جاها کمتر  است .اگراین ده هزار نفر را از اینجا کم بکنیم ممکن است همین شامل  قریه هائی باشد  که حتی  از نظر رفاهی بیشتر  از شهرها هم مورد  توجه هستند .به این دلیل من مخالف  هستم این عدد را از اینجا کم بکنید واین لایحه شامل  قصبه های بزرگ وحتی  شهرها هم بشود .
رئیس- موافق پیشنهاد آقای رحمانی .
رئیس- آقای عباسی  بفرمائید .
عباسی- بسم الله الرحمن الرحیم . فرمایش آقای رحمانی بسیار بجااست برای اینکه آن کسانی که در این رشته فارغ التحصیل  میشوند منحصراً در اختیار وزارت  بهداری قرار میگیرند .و آن بعهده وزارت بهداری است که  نقاط محروم ومحروم تر را تعیین و تشخیص  بدهد . وافراد را اعزام  بکند . حالا این نقاط  ومناطق  ده هزار نفر داشته باشد صد هزار نفر داشته باشد ،یکنفر داشته باشد .دهی  که در یک منطقه ای  باشد بایست  هزار نفر جمعیت دور افتاده  هم باشد  ومحروم  هم باشد .وزارت بهداری طبق این نتواند استفاده کند .بنابراین اصلا  ذکر رقم  ده هزار نفر ویا کمتر از ده  هزار نفر  بطور  کلی درست نیست . مستخدمین  وفارغ التحصیلان  در این رشته در  اختیار وزارت بهداری  هستند هر کجا  تشخیص  داد که محروم هستند،به آنجا میفرستد . طرف دیگر نمیتواند بگوید تا منطقه  ده هزار نفری است من به منطقه  پنجهزار نفری نمیروم . مثلا منطقه  دو هزار نفری هست  ،من  بمنطقه  دویست  نفری نمیروم .وزارت بهداریاو را مکلف  می کند که برود .بنابراین اصلا ذکر رقم  به هیچوجه  به صلاح  نیست .برای اینکه  با موانع وبا مشکلات فراوانی روبرو میشویم .من مناطق  را خودم سراغ دارم که ده هزار نفر جمعیت دارد اما واقعاً هم محروم وبیچاره  هستند .بنابراین خوب  هیچ  حتی  هم نداشته باشند وروی این حساب  من موافق فرمایش آقای رحمانی هستم .
رئیس- خوب متشکر،آقای دکتر ولایتی میخواهند  توضیحی بدهند .
 رشیدیان –آقای  هاشمی  الان وقت نماز است .
رئیس-  دارد تمام میشود فقط یک پیشنهاددیگر داریم و ضمناً شورای  نگهبان هم تشریف آورده اند و نظرشان را اعلام می کنند بعد جلسه  را ختم می کنیم آقای دکتر  ولایتی بفرمائید .
 دکتر ولایتی – با توجه به محرومیت امکانات آموزشی ومحدودیت تعداد فارغ التحصیلان وبا توجه باینکه  عنایت کمیسیون بهداری به این بوده است که  حتماً این اولویت  به مناطق  محروم تر یا به  محرومترین مناطق داده بشود . قید  کلمه زیرده هزار  نفر شده است .واگر قرار باشد که آزاد بگذاریم  چون این به صورت  قانون است و فرض را الان آقایان  این را میگیرند که  همواره  مدیران در هر نقطه ای  هم حسن  نیت دارند که ما هم فرض را همین میگیریم وهم بصیرت کامل  در حالی  که بسیاری  از جاها اگر د رقانون تصریح  نشود  ای بسا  کهیکقردی را که خدای  ناکرده  اگر  بخواهد نور چشم  بازی  هم بشود،در این رشته  فارغ التحصیل  شده  است .و بعد مثلا در یک شهر صد هزار  نفری ، دویست هزار نفری بکارش  میگیرندو میگویند که قانون در این خصوص  هیچ  منعی ندارد وبه این ترتیب اگر قرار باشد  که یک مورد ،دو مور،سه مورد،استثناء به این ترتیب  پیش بیاید آنوقت  دیگر در سایر جاها و بقیه مدیران اگر حسن  نیت  وبصیرت  هم داشته باشند .نمیتوانند دیگر کار کنند ، ودستشان هم بسته است وهر کسی که در نقطه محرومی  کا رمی کند واز شرایط اولیه  محروم است ،استناد می کند  بکاری که در یک استان  دیگری  در یک شهر دیگری با یکفردی که با درجه  مساوی  از نظر تخصص وتحصیلات  با این بوده است وبه این ترتیب کارمختل  میشود . نظر ما اگر این قید  زیر ده هزار نفر نباشد اصلا روح  این قانون در نظر گرفته نشده است .
رئیس- (متشکر خطاب  به معاون  وزارت بهداری ) شما نظری ندارید ؟(معاون وزارت بهداری – خیر )آقای  معاون وزارت  بهداری  مطرح  است ،الان 183   در  جلسه  حضور دارند .کسانی که با پیشنهاد آقای  رحمانی مبنی  بر حذف  کلمه ده هزار  نفر ازاین تبصره موافق هستندقیام  فرمایند (عده کمی برخاستند )تصویب نشد .
محلاتی- آقای هاشمی  من اخطار  قانونی  دارم .
رئیس- اخطا رقانونی دارید؟(محلاتی – بلی ) قبلا پاسخ  بدهید . چون ایشان میخواهند راجع به بودجه طرح بگویند .

محلاتی –راجع به بودجه همهست و با آقای دکتر  صحبت  کردم برایاینکه شورای نگهبان رد  نکند یک  نکته ای اضافه  شود که اگر اجازه بدهید در مورد آن توضیح  بدهم .
رئیس- پس  اجازه بدهدی وقت را تمدید کنیم  چون  وقت نماز است  کسانی  که با تمدید  نیمساعت وقت جلسه  موافقند ،قیام  فرمایند .(اکثر برخاستند) تصویب  شد .البته نیمساعت طول  نمیکشد آقایان ناراحت نباشند.آقای محلاتی  بفرمائید .
محلاتی- بسم الله الرحمن الرحیم .بموجب  اصل  هفتاد و پنج  باید در خود طرح،وهر طرحی  کهاز طرف  نمایندگان  میاید باید درخود طرح پیش بینی  هزینه شده باشد .در اینجا درخود  طرح هیچی  نیست .پس شورای نگهبان  علی القاهده چون  خلاف  قانون اساسی است رد می کند من سؤال کردم آقایان میگویند نامه ای زاوزارت بهداری آمده است که در سال  1360 دویست میلیون ریال برای هزینه منظور کرده اند بنابراین برای اینکه این طرح قانونی بشود باید یک چیزی اضافه  بشود که هزینه این طرح  بمبلغ دویست  میلیون ریال در سال 60 توسط وزارت  بهداری در بودجه سال مذکور پیش بینی شده است . وزارت بهداری بموجب  نامه  شماره فلان که  نامه اش هست، این موضوع را اعلام نموده است این را اگر اضافه  نفرمائید این طرح آنوقت  قانونی نخواهد بود.
رئیس- آقای دکتر ولایتی  توضیح بدهید .
دکتر ولایتی – البته اشکالی ندارد ولی د رقانون اساسی هم که تصریح  کرده است این است که در متن طرح باشد که یا نه چیز ی نیامده است ..
محلاتی-  چچرا هست ،اجازه بفرمائید بخوانم .
 رئیس- چرا همین است .د رقانون اساسی هست .
دکتر ولایتی – بسایر خوب،پس همین را موافقم  که اضافه  بکنیم چون وزارت  بهداری طی  یک نامه ای این بودجه را مبلغ دویست  میلیون ریال  برای  سال  1360 پیش بینی کرده است .
دکتر هادی – نم یشود ،چون بودجه در مجلس  تصویب نشده است .
 رئیس- اصلا این طرح ازا ول  قابل طرح نبوده است ،از اول در جلسه  قابل  طرح نبوده است حالا که طرح شده است .
آیت- آقای هاشمی من اخطار دارم ،استدلال شما درست نیست .
 رئیس- استدلال چه کسی ؟
آیت -  این استدلالی که میشود خلاف  قانون اساسی است  صحیح  نیست  چون باید پیشنهاد مستقیم هزینه باشد والا هیچ قانونی،هیچ طرحی  در مجلس  قابل بحث  نیست .
 رئیس-  نه ،همینطور  است .شما هم اصل هفتاد  و پنج  قانون اساسی را بخوانید نوشته استهر طرحی که از طرف نمایندگان داده بشود .
منشی- آقای محلاتی .
محلاتی- طرحهای  قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که  نمایندگان در  خصوص  لوایح  قانونی عنوان می کنند .وبه تقلیل در آمد  عمومی  یا افزایش هزینه هیا عمومی  می  انجامد .در صورتی  قابل طرح درمجلس  است که در آن طرح (یعنی در خود آن طرح ) طریق  جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید نیز معلوم  شده باشد  اینجا هم استخدام وهم آموزش دارد .مستلزم  مخارج است ودر خود طرح همهیچی ذکر نشده است .
 آیت-آقای هاشمی !شامل  نیست اگر اجازه بدهید من توضیح  میدهم  اگر شما حتی قانون وضع کنید که شناسنامه بمرمدم بدهد ….
رئیس- باید منبع آن را هم بگوئید .
آیت – خیر، اینطور نیست .
رئیس- چرا باید بگوئیم .اگ ردولت لایحه اش را بیاورد منبع اش را نباید بگوید .
 آیت- به این ترتیب  تمام قوانین شما باطل  است وهیچ قانونی نیست .
رئیس-  عجیب  است آقای آیت  ما روزهای اول هم یبار  طرح آوردیم ،شورای  نگهبان  بهمین  دلیل  رد کرد .
آیت- این نیست آقای  هاشمی  شما چرا   این حرف  را میزنید .
رئیس-  خوب، نمیتوانیم چنین  طرحی  بدهیم ،دولت باید لایحه بیاورد
آیت- پس هیچ  طرحی  نمی توانید بدهید .
رئیس- ماباید همین جا منبع  درآمد  آنرا  تعیین کنیم .
آیت- آقای هاشمی ! این درست  نیست .
رئیس- این عبارت روشن است شما چه اعتراضی  می کنید .
روحانی-  هزینه جاری ومعمولی  که لزومی  ندارد .
رئیس-  هر چیزی که  تحمیل  به بودجه بکند یا خرجی  بخواهد و بادرآمد را  کم بکند باید منبع  درآمد وبودجه اش را بگوئیم،در طرح  باید بیاید . مثلا بگویند از طریق مالیات  بر فلان  جنس . بودجه  این تأمین بشود.
آیت-  قانون وزارت ارشاد هماز قاعده افتاده است .
رئیس- آن خرج  ندارد .
 آیت- هیأت  سرپرستی  هم  خرج  دارد .
رئیس- خیر،آن خرج ندارد .
سلامتیان – چرا آقای  هاشمی  هیأت سرپرستی  خرج دارد .
رئیس- بهر حال این را بدانید شورای نگهبان در این جهت  قبلا  نظرش  داده است .
یکی از نمایندگان –آقای هاشمی ! فرض  کنید وزارتخانه جدیدی  میخواهیم  تأسیس  کنیم .
رئیس- باید الان بودجه اش را تعیین کنید .
دکتر  ولایتی – جناب  آقای هاشمی ! چچون  در قانون اساسی هم مشخص  نکرده است میزان هزینه  چقدر  باشد ولواینکه  دوریال هزینه بردارد  پس  باید آن هم پیش بینی بشود .
رئیس-  طبق قانون همینطور است .
دکتر ولایتی – پس تا بحال همینطوری که آقای  آیت  گفتند بسیاری از چیزها در اینجا  تصویب  شده است .
 رئیس- خیلی  خوب آقایان اجازه بدهند حالا آخر وقت است بقیه  بحث  امروز  را به صبح  یکشنبه  موکول  میکنیم ودر این  فاصله  در اینمورد  از شورای  نگهبان  سؤال میکنیم ونظرشان را میگیریم .
6-قرائت نامه شورای نگهبان درباره قانون دو دوازدهم  بودجه سال 1360
رئیس- آقایان درجلسه تشریف داشته باشند تا نظر اعضاء  شورای  نگهبان  درمورد لایحه بودجه  اعلام  شود .خواهش می کننم یکی از آقایان  توضیح  بدهند . حالا همین مسأله ای را که دراینجا مطرح کردیم آقایان بهمین دلیل  اینجا یک  ایرادی به تصویب تبصره 6 که دیروز  تصویب  کردیم گرفته اند یعین یک تبصره  به لایحه  بودجه اضافه شد که در مورد ساختمان محل  اقامت رئیس جمهور که یکصد و شصت  میلیون ریال بودجه شورای انقلاب  برای آن تعیین کرده بود گفتیم  که بقیه بودجه که خرج  نشده است،حذف بشود.آقایان گفتند که بقیه با قانون  اساسی  مخالفتی ندارد .نظر شورا بر این شد که لایحه به غیر از تبصرة 6 مغایر  قانون اساسی نیست .اما تبصرة6 بعلت  اینکه  یاعدم  لغو  قانون شورای  انقلاب  و لزوم  تکمیل  پروژه  مذکور  در آینده مستلزم  افزایش  هزینه عمومی است و طریق  جبران ارائه  نشده است مخالفت  با اصل 75 قانون اساسی است .
 عده ای از نمایندگان – آقای  هاشمی  این چه استدلالی است ؟( همهمه نمایندگان ).
رئیس- اصلا معلوم نیست که  افزایش  هزینه باشد (زنگ  رئیس ). توجه بفرمائید  حالا متن  نامه شورای نگهبان  خوانده میشود .
بسم الله الرحمن الرحیم
ریاست محترم  مجلس  شورای اسلامی  لایحه قانونی اجازه انجام هزینه های کشور در دو ماهه اول سال 1360 که در  جلسه مورخ 18/1/1360 با حضور  اعضاء شورای  نگهبان به  تصویب  مجلس  شورای  اسلامی  رسید در جلسه خصوص  شورای  نگهبان مورد بحث  و بررسی قرار گرفت  ونظر شورای نگهبان بشرح زیر اعلام  میگردد
چون با توجه به لایحه قانونی مصوب  شورای انقلاب مورخ  30/2/1359  ناظر  به تبصرة 2  لایحه قانونی تأسیس  دفتر رئیس  جمهوری مصوب 13/11/58  جهت بازسازی و تکمیل  کارهای ساختمانی محل  دفتر  مزبور  مبلغ یکصد و شصت  میلیون  ریال  اختصاص  داده شد تبصرة 6  پیشنهادی نمایندگان مجلس  دایر به اختصاص  باقیمانده  مبلغ فوق  جهت  توسعه  اردوگاههای آوارگان  جنگی  با عنایت  باینکه  عدم  لزوم  تکمیل  پروژه  ساختمانی مزبور  را افاده  نمیکند . مالا  به افزایش  هزینه های عمومی می انجامد .بدون اینکه  طریق  تأمین  آن معلوم  شده باشد و بنابراین تبصره مزبور  مغایر  اصل  75  قانون اساسی میباشد . مادة واحده وسایر تبصره ها مخالف قانون اساسی شناخته نشد بدیهی  است با توجه  به توضیحات معاون وزارت اقتصاد و دارائی پرداخت وام ها با رعایت  ضوابط شرعی  انجام  خواهد شد
دبیر شورای نگهبان -  لطف  الله صافی 19/1/1360

آیت- آقای هاشمی ما که از مطلب چیزی نفهمیدیم .
رئیس- نظر شورای نگهبان این است و نظر شورای  نگهبان در مجلس  قابل  بحث  نیست . حالا روی اصل مساله بعداً بحث می کنیم . اسامی  غائبین جلسه قبل و دستور جلسه آینده قرائت  می شود .
قائمی – بسم الله الرحمن الریم . اسامی غائبین  جلسه روز چهارشنبه امروز 19/1/1360 غائبین غیر موجه آقایان :حجت کشفی .محمد رضا  بابا صفری. محمد علی منتظری . امید نجف آبادی . حسن ابراهیم حبیبی . حسن لاهوتی . احمد غضنفرپور. صادق خلخالی. عباس ابوسعیدی . سید حسین پورمیر غفاری. محمد جواد شرافت .
جلسه صبح روز سه شنبه مورخ 18/1/1360 غائبین غیر موجه آقایان : پورمیر غفاری- ابوسعیدی- لاهوتی- ابراهیم حبیبی- امید نجف آبادی- منتظری بابا صفری.
جلسه بعد از ظهر سه شنبه 18/1/1360 اسامی غائبین غیر موجه  آقایان :لطیف صفری- باباصفری- منتظری- کاظم سامی- خزاعی- چهرگانی انزایی-  امید نجف آبادی- ابوترابی-  حبیبی- لاهوتی- صادق خلخالی- ابوسعیدی-
ضمناً تأخیرها،صبح ها از ساعت هشت و شانزده دقیقه و عصرها از ساعت یک و پانزده  دقیقه منظور  شده است که اسامی غائبین اینجا هست ودر پرونده ضبط میشود .
7-پایان جلسه و تاریخ تشکیل و دستور جلسه آینده
رئیس- جلسه بعدی مان روز یکشنبه ساعت هفت ونیم صبح  است یعنی نیمساعت وقت جلسه جلو آمده است . و دستور جلسه بعد در دستور هفتگی  اعلام میشود .
(جلسه در ساعت 35/12 پایان یافت )
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی رفسنجانی