حدیث دیگران
  • صفحه اصلی
  • حدیث دیگران
  • «شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی» سخنران ویژه مسجد امام موسی کاظم تهران در اواخر دهه ۴۰

«شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی» سخنران ویژه مسجد امام موسی کاظم تهران در اواخر دهه ۴۰

شهید آیت الله سید محمد رضا سعیدی

  • تهران
  • دوشنبه ۱ فروردین ۱۳۰۰
شهید سعیدی به همراه شهید بهشتی و شهید باهنر و آقای هاشمی‌رفسنجانی از جمله کسانی بودند که امام(ره) را در جریان لایحه کاپیتولاسیون قرار دادند و متن تصویب شده‌ی لایحه را در اختیار ایشان گذاشتند.

مجاهد شهید آیت الله سید محمدرضا سعیدی از شاگردان آیت الله العظمی بروجردی« قدس سره» و امام خمینی« قدس سره » در آبادان به خاطر سخنرانی افشاگرانه و ضد رژیم به زندان افتاد . اما در اثر تلاش آیت الله العظمی برجرودی« قدس سره» از زندان آزاد شد .
پس از آن که، حرکت روحانیت رشد یافت و در رأس همه، سخنان و اعلامیه های امام خمینی«قدس سره» در همه جا شور و هیجان و قیام و انقلاب به وجود آورد، رژیم شاه امام را دستگیر نمود و در پادگان عشرت آباد، زندانی کرد. شاگردان امام، حوزه های درسی را تعطیل. و در منزل مراجع تقلید تحصّن نمودند. این تحصّن با سخنرانی آیت الله سعیدی، پس از اقامه نماز جماعت همراه بود. آن سخنرانی و مشورت ها منجر به اتخاذ تصمیمی از جانب علما و فضلا و مراجع تقلید قم و سایر شهرستان ها، مبنی بر هجرت به سوی تهران و اعتراض همه جانبه، علیه دستگیری امام« قدس سره »شد و رژیم شاه به هراس افتاد و پس از مدتی امام را آزاد ساخت .

 او بود که جزوه های درسی امام را در نجف، تحت عنوان «ولایت فقیه» چاپ و تکثیر کرد . ساواک، او را ممنوع المنبر نمود، اما آیت الله سعیدی دست از فعالیت نکشید و دور از چشم ساواک به محل های دوردست و روستاهای اطراف تهران می رفت و به کار خویش ادامه می داد . شهید در سال ۱۳۴۵ ، درباره ی جنایات اسراییل سخنرانی مهمی کرد و همین سخنرانی موجب دستگیری و زندانی شدن ۶۱ روزه وی شد . باز هم  آیت الله سعیدی دست به فعالیت های شدید زد و با انتشار اعلامیه ای به زبان عربی، خطاب به علمای کشورهای اسلامی، آنها را دعوت به اعتراض و مخالفت نمود . مجدداً او را دستگیر و در قزل قلعه زندانی، و تحت شدیدترین شکنجه ها، در روز چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۴۹ ، آن عالم مجاهد را به شهادت رساندند . پیکر آن مرد بزرگ، فردای شهادتش تحویل فرزند ارشدش شد و به طور مخفیانه در وادی السلام قم به خاک سپرده شد. از مشارکت و همراهی " هاشمی رفسنجانی " با این شهید راه حق و مبارزه با رژیم ستم شاهی مطالبی تهیه شده که ضمن طلب غفران الهی برای آن یار سفر کرده انقلاب در پی می آید :
 
دعوت سعیدی از هاشمی برای سخنرانی در مسجد امام موسی کاظم
شهید سعیدی در دوران تحصیل در قم دوستانی یافت که در سال‌های بعد در مسجد «امام موسی کاظم(ع)» از همرزمان او شدند. این همرزمان که آیت‌الله سعیدی با آنها مباحثات و مراودات علمی داشت، بیشتر از علما و فضلای برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی قم بودند. از جمله‌ی این افراد می‌توان به آیت‌الله خزعلی، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله محمدی گیلانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی رفسنجانی، آقای ستوده، سید جواد علم‌الهدی، سید محمد علم‌الهدی، ربانی شیرازی و آیت‌الله جعفر سبحانی اشاره کرد. شهید سعیدی اغلب این افراد، به ویژه آقایان خزعلی و هاشمی رفسنجانی، را برای سخنرانی در مسجد امام موسی کاظم(ع) دعوت می‌کرد .
 

سعیدی، هاشمی ،بهشتی و باهنر، امام را از لایحه کاپیتولاسیون مطلع کردند
شهید سعیدی به همراه شهید بهشتی و شهید باهنر و آقای هاشمی‌رفسنجانی از جمله کسانی بودند که امام(ره) را در جریان این لایحه قرار دادند و متن تصویب شده‌ی لایحه را در اختیار ایشان گذاشتند .
 
جلسه علمای حوزه علمیه پس از تبعید امام با حضور سعیدی و هاشمی
پس از تبعید حضرت امام، عده‌ای از علمای حوزه در قم جلسه‌ای را ترتیب دادند که در آن افرادی چون آقایان منتظری، مشکینی، شهید سعیدی، ربانی‌شیرازی، مصباح یزدی، هاشمی‌رفسنجانی، شرکت کردند. در آن جلسه تصمیم گرفته‌شد اعلامیه‌ای در اعتراض به دستگیری و تبعید امام و به نام حوزه‌ی علمیه‌ی قم منتشر شود .

آیت‌الله سعیدی ممنوع‌المنبر، پای منبر هاشمی/ فلسفی/ خزعلی و....... می‌نشست
شهید سعیدی خود پای منبر تمام سخنرانان دعوت شده می‌نشست و به سخنان آنان گوش می‌داد.
و معمولاً سخنران‌هایی دعوت می‌شدند که دارای شجاعت و روحیه‌ی انقلابی و خطابه‌های آتشین بودند. از جمله‌ی کسانی که برای تبلیغ به مسجد امام موسی کاظم(ع) دعوت شده‌بودند، می‌توان افراد زیر را – بر اساس اسناد ساواک- نام برد: آقایان هاشمی رفسنجانی، محمدتقی فلسفی، خزعلی، فخرالدین حجازی، محامی، عقیقی،‌ نیکنام، عبدالرسول حجازی و شیخ مرتضی صالحی. نکته‌ی بعد اینکه چون سعیدی خود ممنوع‌المنبر بود و ساواک به سخنرانیش حساسیت داشت، در نتیجه سعی می‌کرد با دعوت از این سخنرانان، هم مجالس از یکنواختی خارج شود و هم از میزان فشار ساواک کاسته شود.