سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع معلولین ورزشکار اعزامی به المپیک

سخنرانی آیت ا... هاشمی رفسنجانی در جمع معلولین ورزشکار اعزامی به المپیک

  • پنجشنبه ۱۴ مهر ۱۳۶۷

 

«اَلْحَمْدُالِلّهِ ربِّ الْعالَمین وَ اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللّهِ آلِهِ أَجْمَعیüنْ»

ما خیلی مشعوفیم از زیارت برادرانی که عازم مسافرت خوب ورزشی هستند و نشاطی که در روحیه برادران آسیب دیده چه جانباز و چه معلول دیده می‌شود مایه امیدواری است که این از اثر ورزشی است، آنهایی که در اثر شرکت در جنگ و داوطلبانه بخشی از پیکر و جسم خودشان را تقدیم خدا و انقلاب کردند، جای خود را دارند و آنهایی که حوادث طبیعی بخشی از اعضای آنها را گرفته، باز پیش خداوند معزز هستند که به هر حال هر مشکل و هر مصیبتی که انسان داشته باشد اگر صبر بکند و وظایف خودش را فراموش نکند خداوند این مشکلات را فراموش نمی‌کند و چیزی جایگزین می‌کند.

شما گروه قابل توجهی در این سفر هستید پخش اخبار مسافرت شما و ان‌شاءالله موفقیت‌های شما می‌تواند روی جامعه ما و روی جانبازها و معلول‌ها اثر جدی داشته باشد.

ورزش به عنوانای کاش که تمام جانبازها و معلولین در ورزشها به طور جدی شرکت سرگرمی وتلاشمی‌کردند. یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای کسانی که نقص عضو دارند و یک برای تقویت آنمشکل در جامعه دارند همین ورزش‌هاست، ما باید بخش ورزش شما را تقویت کنیم. کار خوب بنیاد مستضعفان که سهمی از امکاناتش را برای تقویت ورزش شماها گذاشته قابل تقدیر است، سیاست بسیار درستی است، اصولاً کل ورزش این طوری است ما به نظرمان می‌آید که در جامعه ما ورزش حداقل در جامعه اسلامی ما هنوز موقعیت خودش را پیدا نکرده است. خواست اسلام است که از گروهی به انسان نشاط می‌دهد، از لحاظ جسمی انسان را آماده وظایفش می‌کند، و کل جامعه را سالم می‌کند با تفریحات سالم می‌توانیم جامعه را با نشاط سالم نگه داریم.

حذف تفریحاتسرگرمی‌هایی که در نظامهای دیگر است، تفریحات آلوده که در رژیم سابق آلوده وتعیینبوده و بخشی از اوقات جوانها را پر می‌کرد، ما جلوی آن را گرفتیم، جایگزین جایگزین مناسبلازم دارد، حالا یک سری کارهای علمی و مسابقات و چیزهای دیگر می‌تواند جایگزین باشد.

اهمیت ورزشورزش به طور کلی، بسیار اهمیت دارد و متأسفانه ما به آن حد لازم از توجه به ورزش نرسیدیم و شاید دلیل عمده‌اش جنگ بوده؛ یعنی، ما در دوران جنگ و انقلاب اولویت اولمان برای جوان‌هایمان به حق، جنگ بود و هنوز هم خوب ما از جنگ بیرون نیامدیم، طبعاً جوانهای با نشاط و پرشور و کسانی که براین گونه کارها انگیزه دارند می‌رفتند سراغ جنگ، امیدواریم که اولاً کل ورزش در جامعه برای همه مردم ما به عنوان یک وظیفه و نیرو جا بیافتد ثانیاً همه رشته‌های ورزش، به جوان‌ها معرفی شود. بعضی از رشته‌ها شاید اینجا غریب باشد و شاید هم مرموز باشد مثلاً مشت زنی را از اوایل انقلاب یک مقدار با آن بد برخورد کردند، و کسی نمی‌رود به دنبال آن که به نظر بنده این ورزش‌ها با هم خیلی فرقی ندارد، وقتی که خلاف شرعی نباشد در یک ورزش، کسانی که در آن رشته می‌توانند سرآمد باشند و علاقه دارند و جاذبه دارد برای آنها، باید وارد بشوند. چه فرقی می‌کند مشت زنی با بقیه چیزها، البته باید سعی بشود به گونه‌ایی حرکت بشود که آسیب جدی به رقیب وارد نشود که این ملاحظات در ورزش می‌شود و هر ورزشی ممکن است در اثر حادثه آسیب برساند به آدم، پا و دست و سر بشکند که مشت زنی هم یک قدری تندتر است.

بقیه ورزش‌ها و این المپیک‌ها نشان داد که خوب دنیا خیلی گوش می‌دهد به این، جوان‌ها خیلی به اینها علاقمند هستند و اصولاً چیزهایی که برد و باخت است در آن و مسابقه و حماسه در آن هست و پیروزی هست و شکست هست در آنها، اینها چیزهایی است که انسانها را به خود جذب می‌کند و همه می‌خواهند به آن گوش بدهند.

پرطرفدار بودنفیلم‌هایی که در آن این طور چیزها باشد بیشتر آدم را برای استماع و برای فیلم‌های حماسه‌ایتماشا جذب می‌کند. جاذبه ورزش یک چیز جدی است و مسابقات حساس جاذبه دارد و از طریق ورزش می‌شود افراد را تمرین و تربیت کرد، ما با ایده‌های اسلامی کل ورزش را باید تقویت کنیم که ان‌شاءالله اگر جنگ تمام شد به این مسأله بیشتر خواهیم پرداخت.

احساس کمبود ودر مورد شماها به خصوص در مورد جانبازان جنگ تحمیلی و انقلاب که نقصان نکردناینها گل‌های سرسبز جامعه ما هستند، اینها جوان‌هایی هستند که خودشان را به خاطر جنگ و به خاطر انقلاب این جوری در آوردند و راضی هم هستند از این اقدامی که کردند و باید هم راضی باشند، چون چیزی که گرفتید خیلی بیشتر از آن چیزی است که از دست دادند.

پیش خداوند مقامی که اینها دارند، خیلی با ارزش است. هر وقت به خودشان مراجعه کنند و احساس کنند که حالا پا ندارند و دستی ندارند و یا با رفیق و همکارشان یک تفاوت جسمی دارند، این می‌تواند برایشان سازنده باشد؛ یعنی، فوری به محض اینکه این احساس دست داد که من در راه خداوند این عضو با ارزش را تقدیم کردم و کسی که راه خدا را می‌داند و الطاف خدا را می‌داند و خزانه عام الهی را می‌داند، در وجودش احساس جایگزین‌های بسیار بالایی را می‌کند و لذا راضی است و احساس اندوه و کمبود نمی‌کند، مثل کسی است که سرمایه‌هایش را اندوخته کرده به جای اینکه مصرف کند.

مقام الهییعنی اگر کسی احساس کند که سرمایه وجودی‌اش را در جایی که بازده جانبازان وبیشتری دارد گذاشته است و هر چند الان به آن دسترسی نداشته باشد، ولی معلولینمی‌داند که این آینده‌اش را تأمین می‌کند و حالت اینها این طوری است و در مورد معلولین هم عرض کردم، حتی اگر انسان با عوامل طبیعی یک نقصی داشته باشد در زندگی خود، عدالت اجتماعی و الهی ایجاب می‌کند که جبران بکند به شرط اینکه ما صبر بکنیم و به شرطی که ما برخورد غیر صبورانه و برخورد نامناسب نکنیم و بنابراین از لحاظ روحی همگی شما باید محکم باشید و قوی باشید، چون خداوند از شما چیزی را دریغ نخواهد کرد و می‌بینید در آینده که جای کمبودهایتان خیلی از دیگران پرتر است و این را دارید و خلاصه پرونده‌تان خوب است و جلوتر است از ماها که این مقام شما را نداریم.

روایت زیادی داریم که مصیبت‌ها مال آدم‌های خوب است و بلاها برای آدم‌های صالح و آدم‌های خوب است و تمام انبیاء یک مشکل در زندگی داشتند، حضرت ایوب را شما می‌توانید اصلاً سمبل زندگی خودتان انتخاب بکنید که سراسر زندگی او مشکلات بوده و هر یک از پیغمبران ما، و پیغمبر ما یکی از امتیازاتش این بود که به تنهایی به اندازه همه انبیاء در جهان مرارت کشید، و بیشتر از همه صدمه دید.

صدمه دیدن برای یک مرد اگر بتواند خوب از عهده بربیاید، چیز مشکلی نیست و قابل تحمل است و دوران آن کوتاه است و شما ابدی هستید و از این چهارچوب دنیا که بیرون برویم، تا بی‌نهایت زنده هستیم و می‌توانیم امیدوار باشیم که خداوند کمبودهای اینجا را آنجا به شیوه‌ایی می‌دهد که ما نمی‌توانیم بیان کنیم.

تشویق دیگربه هر حال سفر شما سفر موفقی خواهد بود و خود سفر و خود شرکت در معلولینبازی‌ها توفیق است و امیدواریم که بقیه معلول‌ها و جانبازان هم راه شما را وجانبازان بهادامه بدهند و هر کسی در همان حدی که می‌تواند و به اندازه‌ایی که می‌تواند از ورزش کردنبدنش استفاده بکند، در ورزش با شما همکاری بکند و ما هم ان‌شاءالله سرمایه‌گذاری خواهیم کرد و شما نیاز به چیزهای زیادی دارید و این ورزش شما احتیاج به ابزاری دارد که باید آنها را تهیه کرد و اگر تا به حال نتوانستیم، عذر ما را شما خودتان می‌فهمید که شرایط ما شرایط مناسبی نبود.

ان‌شاءالله درست خواهد شد، و من شما را به خدا می‌سپارم و همه ما دعا می‌کنیم که شما به پیروزی برسید و به سلامتی برگردید، و امیدواریم که روزی بشود که ما در مقابل عزیزان جانباز و معلولمان شرمنده نباشیم و بتوانیم از عهده نیازهای آنها بربیاییم.

            والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته