سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در منطقه زلزله‌زده خراسان (روستای اسفدان)

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در منطقه زلزله‌زده خراسان (روستای اسفدان)

  • سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۶
روحیه خوب زلزله زدگان/ برنامه‌های دولت برای کمک به زلزله‌زدگان

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول‌الله و آله

خیلی متأسفیم از مصیبت سنگینی که برای شما مردم نازل شده است و امیدواریم که خداوند در مقابل این مصیبت برای شما نعمت‌های معنوی و مادی نازل بفرماید که جبران این تلخی‌ها و مصیبت‌ها باشد. این صبر و روحیه شما مردم برای بنده بسیار جالب و آموزنده است. ما با دیدن شما مردم در این نقطه مصیبت‌زده با این روحیه‌های اسلامی و انقلابی و با این صبر و متانت روحیه می‌گیریم. ما آمده بودیم به شما تسلیت بگوییم و شما تسلیت می‌گویید و این برای تاریخ کشور ما باارزش است. با این چنین مردمی بود که این انقلاب پیروز شد و با این مردم شری که دشمنان برای ما می‌خواستند دفع می‌شود. این مردم روی پای خودشان، کشور خودشان را آباد می‌کنند. واقعاً خداوند به شما اجر بدهد و ثواب مخصوصش را برای شما مردم خوب نازل بفرماید و به همه شما و به خصوص به خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده‌اند و عزادارند تسلیت عرض می‌گوییم، گرچه همه ما عزادار هستیم و برای سلامتی کسانی که آسیب دیده‌اند، دعا می‌کنیم و تلاش می‌کنیم برای اینکه خسارات مادی شما را به خوبی جبران کنیم و بتوانیم این روستای اسفدان را تبدیل به شهر اسفدان کنیم و اینجا را با کمک خود شما بهتر از گذشته بسازیم.

با این کشاورزی خوبی که شما دارید امیدواریم که با کمک مسئولین، استانداری، فرمانداری و بخشداران و سایر مسئولان، وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد و دست‌اندرکاران دیگر بتوانید کشاورزی و دامداری‌تان را حفظ کنید و با حمایت‌هایی که دولت خواهد کرد و با مهلت‌هایی که برای وام‌ها خواهد داد و نخواهند گذاشت به کار و کسب و تولید شما آسیبی برسد. همان‌طور که در این دو سه روز نشان دادند نیروهای امنیتی که واقعاً همه جا حضور دارند عزیزان نیروی انتظامی که مواظب امنیت منطقه در این شرایط بحرانی هستند انشاءالله همان‌طور حفاظشان را به خوبی داشته باشند که امنیت منطقه آسیب نبیند و مردم بتوانند با آرامش این دوران سخت را بگذرانند.

وزارت کشور برای شما برنامه‌های آماده‌ای دارد. به همین زودی در هفته‌های اول، شروع به بازسازی می‌کنیم، آواربرداری می‌کنیم و روی نقشه و انشاءالله با تکنولوژی درست خانه‌ها را می‌سازیم که دیگر این منطقه زلزله‌زده آسیب نبیند. البته شما هم باید همکاری کنیدکه در این چنین منطقه‌ای که هرچند سال یک زلزله دارد خانه‌هایتان قابل اطمینان باشد. این راهنمایی‌هایی که برای بهتر ساختن می‌شود بپذیرید و مراعات کنید. انشاءالله به زودی مریض‌ها و زخمی‌ها به کمک وزارت بهداشت و درمان معالجه می‌شوند و به خانه‌هایشان برمی‌گردند.

از سرعتی که برای آوردن چادر و مواد اولیه به خرج دادند من سپاسگذاری می‌کنم. الحمدلله برق را وصل کرده‌اند و انشاءالله آب هم به زودی وصل می‌شود. مصالح ساختمانی و نقشه هم می‌آید. دولت کمک خواهد کرد هم کمک بلاعوض و هم وام‌های کم‌بهره یا بدون بهره ولی اینها همه برای خسارات مادی است و اجر خسارت جانی را شما از خداوند می‌خواهید. برای اموات شما از خداوند غفران می‌خواهیم و برای بازماندگانتان صبر می‌خواهیم.

به خاطر برنامه فشرده‌ای که ما داریم توقف ما کوتاه است ما را می‌بخشید.

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته