سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح کارخانه نیروکلر و ۲۲ واحد صنعتی دیگر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح کارخانه نیروکلر و ۲۲ واحد صنعتی دیگر

  • اصفهان
  • سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۶
پیشرفت در بخش صنایع/ پالایشگاه قطران/ تولید در صنایع نظامی/ توسعه فولاد مبارکه/ پیشرفت در زمینه تصفیه آب/ اصفهان پیشگام در صنعت و کشاورزی و آبادانی/ مردم اصفهان سخت‌کوشند

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله

ما در نعمت به ثمر رسیدن صنایع غرق هستیم. واقعاً موج عظیم افتتاح صنایع که هر یک سالها زحمت و هزینه فراوانی برده است، خوشحال‌کننده است.

اول وقت پالایشگاه بزرگ قطران را افتتاح کردیم که از نظر خود من یک کار عمده مادر در صنایع این کشور است و بهره‌گیری از معادن ذی‌قیمت زغال سنگ و صنعت کک‌سازی کشور است که پیش‌بینی می‌کنیم در آینده ده‌ها رشته از صنایع جدید در خود اصفهان و جاهای دیگر از ناحیه صنعت پالایش قطران به وجود بیاید. بعد از آن صنایع خودروسازی صاسد را دیدیم که حرکت وسیعی است برای تأمین نیازهای نیروهای مسلح و با چهار نوع خودرو و یک کار با ارزش ساخت موتور (آر- تی- بی) که خیلی سخت می‌گیرند در دادن به ما، ما قبلاً یک دانه از انگلستان خریده بودیم، یک چیزی هنوز هم آنجا توقیف است. نمی‌خواهند ما با آن صنایع آشنا بشویم، خودشان ساخته‌اند. بعد توسعه فولاد مبارکه را رفتیم که بسیار خوشحال شدیم، آنجا با هزینه کمی- 50 میلیون دلار - 600 هزار تن در محصولات فولاد مبارکه اضافه کردند که 300 هزار تن آن با 2 واحد به بهره‌برداری رسیده، 300 هزار تن هم چند هفته‌ای دیگر تکمیل می‌شود و شما می‌دانستید 600 هزار تن محصول فلزی از نوع ورق در کشور ما چقدر با ارزش است، با یک مبلغ کمی با جذب یک تکنولوژی پیشرفته و آخرین تکنولوژی تولید فولاد. و بعد کارخانه نیرو کلر را دیدیم که از نظر تأمین نیازهای بهداشتی کشور گام بسیار ارزشمند و سودمندی است.

در دنیایی که به تدریج گرفتار عوارض صنعت می‌شویم و با آلودگی‌های و فشردگی‌های جمعیتی و امثال اینها، تأمین بهداشت جامعه آن هم تأمین بهداشت آب خیلی کار مهمی‌است و باید خیلی تشکر کنیم از بانک‌ها و وزارت نیرو که این صنعت را به اندازه کافی سرمایه‌گذاری کردند و از این به بعد ما می‌توانیم مطمئن باشیم که نیازهای ضدعفونی کردن آب‌های کشور و بهداشتی کردن آبهای شرب را در داخل کشور داریم و نیاز به صرفه جویی نداریم. آنجا واقعاً جای صرفه‌جویی نیست. باید هر چه می‌توانیم آب مردم را امروز خوب تأمین کنیم چون خدای نکرده اگر یک خطری، یک مرض از طریق آب گریبانگیر شهرهای ما بشود آثار انسانی و اقتصادیش معلوم است چقدر زیاد است، هزینه زیادی را تحمیل می‌کند. این لحظه هم بیش از 20 واحد را اینجا می‌بینیم که دارد به بهره‌برداری می‌رسد، من که عبور خیلی سطحی کردم با واحدهایی که دیدم همه واحدها بدون استثناء گوشه‌ای از نیازمندی‌های کشور را تأمین می‌کند، یا صنایع را تغذیه می‌کند یا مصرف مردم را، یا بهداشتی، یا غذایی، یا چیزهایی که تمام آن ضروری است در کشور و خیلی از آقایان هم یا صادرات را شروع کردند یا در آستانه صادر کردن هستند، کیفیت محصولات هم زیبا و خوب است.

همه ایستگاه‌ها را شما هم مثل ما دیدید و برای شما نباید تعریف بکنیم، من همین چند ماه پیش اصفهان بودم و تعداد زیادی کارخانه آن موقع افتتاح شد و بعد از آن هم باز هر روز خبر افتتاح می‌شنویم. این واقعاً نشان می‌دهد که بنیه صنعت کشور بسیار نیرومند شده و اصفهان به خصوص یک تحرک و نشاط بسیار خوبی دارد که عوامل فراوانی دارد. خود اصفهان یک مرکز مهم صنعتی کشور است، پشتیبانی صنایع بسیار خوب است، مدیریت استان اصفهان آشناست، استاندار محترممان با این مسائل آشناست و ارزش این کارها را خوب می‌داند و خوب حمایت و پشتیبانی می‌کنند. به هر حال ما تبریک می‌گوییم به مردم اصفهان به خاطر این تحرک و رشد سریعی که به استان نشان دادند.

من از صبح این منطقه را دور زدم از فرودگاه تا ذوب آهن، بعد زرین‌شهر، بعد فولاد مبارکه و حالا شهرک صنعتی اشترجان. این منطقه را واقعاً هر کس ببیند تحسین می‌کند، اصفهان یکپارچه عمران و آبادی است، یا کشاورزی است، یا صنعتی است، یا دامداری است، یا کارهای خدماتی مختلف است. کانال‌های آب، اتوبان‌ها، از کنار شهرها که عبور می‌کنیم پارک‌ها و فضاهای سبز را می‌بینیم. حالا ما خیلی نرفتیم همه جای دنیا را ببینیم ولی منطقه‌یی به این خوبی کم می‌شود پیدا کرد در دنیا. با این مجموعه‌ای که در اصفهان هست مقدار زیاد آن تحت تأثیر خود مردم فعال اصفهان است. مبارکتان باشد این توفیقات و انشاءالله باز هم بتوانید بیشتر به کشور و استان خودتان خدمت بکنید. شما را به خدا می‌سپارم.

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته