سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم ویژه روز ارتش

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم ویژه روز ارتش

  • جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۷۶
برنامه‌های روز ارتش، یکی از نمونه‌های خوب دفاع الهی از مؤمنان/ برنامه‌های جامع کفر جهانی علیه انقلاب اسلامی/ تلاش آمریکا و انگلیس برای حاکمیت دولتی دست‌نشانده در ایران/ امیدواری دشمنان به کودتای ارتش در انقلاب اسلامی/ تحریک عراق به جنگ، برنامه آخر دشمنان علیه انقلاب/ چرا و چگونگی کودتای نوژه/ اطمینان دشمنان از عدم همراهی ارتش با مردم در انقلاب/ هوشیاری امام (ره) برای مقابله با شعار انحلال ارتش/ تصمیم ملی یک شخصیت روحانی برای حفظ ارتش/ شرایط ارتش در زمان آغاز حمله عراق/ نظم ارتش، سرمایه ملی انقلاب/ استفاده از تجربه ارتش در تشکیل سپاه/ پیروی احساسی بعضی‌ها از شعار انحلال ارتش توسط گروهک‌ها/ اهمیت تاریخی تصمیم امام راحل برایش حفظ ارتش/ وجود نیروهای مسلح قابل اعتماد در کشور/ نیروهای مسلح، رکن حفاظت و دفاع از کشور و انقلاب/ نقش نیروهای مسلح در دوران سازندگی/ تأثیر دوگانه حضور نیروهای مسلح در سازندگی/ اضافه شدن امکانات فنی و انسانی به کشور با حضور نیروهای مسلح در سازندگی/ اثبات کارایی نیروهای مسلح در جنگ و صلح/ سرمایهٔ حضور نیروهی جهادگر و ایثارگر و الهام گرفتن از آنها/ فرماندهی آگاهانه مقام معظم رهبری/ ارتباط عمیق و وحدت بین ملت و نظامیان/ تبریک و آرزوی توفیق و قدردانی از نیروهای مسلح

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله

«ان الله یدافع عن الذین آمنوا»* عید فرخنده قربان و روز ارتش جمهوری اسلامی ایران را به همه نیروهای مسلح، به خصوص نیروهای ارتش و ملت بزرگوار تبریک عرض می‌کنیم. یکی از نمونه‌های خوب دفاع الهی از مؤمنان و بندگان خوب خدا همین برنامه روز ملی ارتش است که اتفاق مهمی در تاریخ ایران است. خداوند امام راحل ما را به این تصمیم سرنوشت‌سازی که اتخاذ فرمودند، هدایت کردند.

بعد از گذشت سال‌ها از روز شروع جنگ و سایر توطئه‌های ظالمانه دشمنان اسلام که نمونه‌های دیگرش را ملت ما همین روزها از طریق توطئه آمریکا و اسرائیل و دستگاه قضایی آلمان شاهد هستند و حوادث مشابهی که در سال‌های گذشته داشتیم، می‌توانیم خوب بفهمیم که کفر جهانی چه برنامه‌های خطرناکی برای انقلاب اسلامی ایران داشته است و دارد!

بعداً ما در اسناد و تحلیل‌ها دیدیم که در زمان رژیم پهلوی حامیان استکباری آن، به خصوص انگلیس و آمریکا برنامه داشتند که در صورت از دست رفتن رژیم خود فروخته و تسلیم پهلوی در ایران، چگونه عمل کنند که جایگزین هم مثل او در اختیار آنها باشد و برای این حالت، فرض‌های مختلفی را در نظر گرفته بودند که از نظر آنها اولین و آسان‌ترین این بود که اگر بشود از درون خود کشور، کسانی را به مسند قدرت بنشانند تا همان نقش خانواده پهلوی را به عهده بگیرد. گرچه انقلاب می‌شود و مردم به صحنه می‌آیند، اما نتیجه آن، این می‌شود که دوباره آنهایی که از در بیرون رانده شده بودند، از پنجره برگردند که ماه‌های اول انقلاب همان را تعقیب می‌کردند و امیدوار بودند که دولتی که در ایران روی کار می‌آمد، دولتی وابسته و مدافع منافع غرب در ایران باشد.

فرض دوم اینها این بوده است که اگر چنین اتفاقی نیفتاد، این هدف را از طریق کودتای ارتش و نیروهای نظامی تأمین کنند. حالت سوم برای آنها این بوده است که اگر همه اینها هم اتفاق نیفتد، از طریق یکی از همسایگان که آن روز اولویت را به عراق داده بودند، به ایران تجاوز شود و دولت مردمی را ساقط و سناریوی اجرا شده زمان شاه را تکرار کنند. برای فرض سوم، اینها احتیاج داشتند که ارتش و نیروی نظامی ایران را ضعیف و منحل کنند. در دو فرض اول نیازی به چنین کاری نمی‌‌دیدند. در ماه‌های اول متوجه شدند که از درون نظام، جایگزینی نیروهای وابسته به غرب با هوشیاری مردم و هوشیاری رهبری انقلاب، حضرت امام راحل، مقدور نیست. کودتای نوژه را طراحی کردند که با هوشیاری ارتشی‌ها و نیروهای انقلاب در نطفه خفه شد. اوایل کودتا و قبل از اینکه از پناهگاه‌هایشان بیرون بیایند، دستگیر شدند. فرض دوم را هم غیرعملی دیدند که بدنه ارتش توان تحمل چنین خیانت‌هایی را ندارد و زیر بار خیانت به ملت نمی‌‌رود. گرچه آنها با خیال خام خودشان فکر می‌کردند ارتشی را که قبل از انقلاب کاملاً مجهز کرده بودند، به آنها وفادار می‌ماند. آنها ایرانی‌ها و مسلمانان ایران را نشناخته بودند. حالت سوم ماند که اجرا شد و آن تجاوز عراق بود و دیدیم که برنامه وسیعی بود و چطور شرق و غرب و استکبار و ارتجاع دست به هم دادند برای اینکه آن حالت سوم را اجرا کنند، آن هم با دفاعی که در دوران دفاع مقدس شما شاهدش بودید، خنثی شد.

نکته جالب این است که امام راحل(ره) با طراحی خوبی که کردند و با شناختی که داشتند و با شناخت غلطی که دشمنان ما از ارتش و نیروهای مسلح داشتند، در عمل جلوی اجرای آن حالت سوم را گرفتند. یادتان هست که روزهای اول انقلاب ایادی استکبار و ستون پنجم آمریکا در داخل کشور، شعار انحلال ارتش را سر دادند. توده‌ای‌ها و سایر گروهک‌های مارکسیستی و همچنین منافقین که اسم اسلام را یدک می‌کشیدند، اما تفاوت چندانی با آنها از این جهت نداشتند، با شعارهای ظاهراً انقلابی خواستار انحلال ارتش شدند.

شعاری که اگر هوشیاری نیروهای انقلاب و شخص امام نبود، می‌توانست جا بیفتد و بزرگترین خطر را برای کشور ایجاد کند و دیوار دفاعی کشور و سنگر دفاع را از دست ما بگیرد. توجه و هوشیاری امام خیلی مهم است. تصمیمی که امام گرفتند که دست مزاحمان را از ارتش کوتاه کنند و ارتش را به همان صورت که نظام یافته بود، حفظ کنند، از یک شخصیت روحانی که به صورت ظاهر اطلاعات نظامی نداشت، کار بزرگی است و من به مصداق همان آیه شریفه‌ای که اینجا خواندم که «ان الله یدافع عن الذین آمنوا» این را تلقی می‌کنم که دفاع الهی بود و این تصمیم یک کار واقعاً ارزشمند بود.

شما لحظه‌ای فکر کنید اگر آن اتفاق افتاده بود و شعار آنها کار خودش را کرده بود و ارتش را منحل کرده بودند، آن روزها چه چیز باقی می‌ماند؟! لحظاتی که عراق آماده بود حمله‌اش را با شکست دو سناریوی اول اجرا کند، امام کار عظیمی کردند. درست آنچه که حق بود، انجام شد. عده‌ای که به ملت خیانت کرده بودند و در دوران انقلاب با پذیرفتن فرمان‌های شاه مغرور به مردم ستم کرده بودند، تنبیه، کیفر یا اخراج شدند و یا فرار کردند و تمام شد. آن بدنه‌ای که آن موقع فرمان آنها را اجرا نکرد و به آن فرمان‌ها راضی نبود و ماند، بعدها در میدان جهاد، وفاداری و صلابت خودش را نشان داد.

نکته بسیار مهم دیگر قابل توجه این است که اینها می‌دانستند ارتش از یک سیستم بسیار کارآ و ارزشمند برخوردار است. این سیستم در طول ده‌ها سال، تجربه‌های جنگ‌های جهانی و دیگر جنگ‌های منطقه‌ای را پشت سر داشت و با استفاده از آن تجربه‌ها، یک سیستم حساب شده به وجود آمده بود. این نظام محکم، علمی و تجربه شده‌ای که انضباط آهنین نظامی و دفاعی را در درون خود حمل می‌کند، اگر از دست می‌رفت، دیگر آسان نبود که چنین سیستمی را خلق کنیم. اگر ما به سرعت توانستیم سیستم سپاه پاسداران را با آن همه وسعت، عظمت و استحکام به وجود بیاوریم، برای این بود که آنچنان سرمایه‌ای از نظام ارتشی در اختیار ما بود و به تدریج می‌توانستیم نیروهای مردمی را با الگو گرفتن از یک سیستم تجربه شده، درس داده شده و کلاسیک شده، تنظیم کنیم و ابتکاراتی هم در آنجا انجام دهیم.

به هر حال هم حفظ نظام و سیستم ارتش و هم حفظ آن نیروها، آموزش‌ها، تجربه‌ها، تخصص‌ها و بسیاری از چیزهایی که با سرمایه‌های فراوان ملت ساخته شده، به خاطر خیانت گروهک‌های ضد انقلاب که امروز در دنیا با جاسوسی و خبرفروشی و امثال اینها ارتزاق می‌کنند و علیه کشورشان کار می‌کنند، در معرض آسیب و زوال قرار گرفته بود و عده‌ای نادان، احساسی و شعاری هم ممکن بود به آنها بپیوندند که بعضی‌ها پیوسته بودند. چشم تیزبینی مثل چشمان مقدس امام و فکر صائب و آینده‌نگری مثل فکر امام لازم بود که در آن کوران و در آن هرج و مرج و در آن هیجان بی‌مهار، بتواند آینده‌نگری کند و آن تصمیم بزرگ را بگیرد و دستور دهد که دست‌ها از حریم ارتش کوتاه شود و بگذارند این سرمایه بماند که ماند.

ما در عمل هم فهمیدیم که چه تصمیم باارزشی بود! باید به روح آن بزرگ مرد تاریخ و سلسله جنبان این حرکت بی‌انتها درود بفرستیم و برای ایشان مقامات عالی‌تر پیش خداوند تقاضا کنیم. در جنگ و در مسائل فراوان دیگر و در آموزش‌ها، برکات این تصمیم را برداشته‌ایم، دیده‌ایم و لمس کرده‌ایم که شما خودتان می‌دانید.

امروز نیروی مسلح بسیار قابل اعتمادی از ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی در اختیار ملت ماست. همین‌ها هستند که دشمنان ما را وادار به حرکت‌های انفعالی و بسیار توخالی کرده‌اند. آنها می‌بینند این نیروهای مسلح آزمایش داده، به خوبی از کشورشان دفاع می‌کنند. مرزهای کشورشان را مثل خانه‌های مرکز کشور امن نگه می‌دارند. چشم بد را از کشورشان دور می‌کنند. هوشیارند، آماده‌اند، دلسوزند، وفادارند، مؤمند، انقلابی هستند، نفوذناپذیرند، آسیب‌ناپذیرند و امتحان داده هستند. سرمایه‌ای که امروز در اختیار ایران مظلوم و در اختیار ایران انقلابی و محسود است، بسیار اهمیت دارد. برای ایرانی که هزاران چشم طمع به خاک مقدس، غنی و منطقه ارزشمند سوق‌الجیشی و موقعیت ممتاز انقلابی آن هست، چنین نیرویی بسیار کارساز و رکن حفاظت و دفاع است.

در دوران سازندگی هم عظمت حضور این نیرو را می‌بینیم. امروز صدها طرح و پروژه در سراسر کشور، مخصوصاً در مناطق مرزی به دست همین نیروهایی که از سنگرها برگشته‌اند، ساخته می‌شود و این یک کار مهم است. این کاری است که دولت شما با دو هدف مقدس انجام داد. بخشی از کارهای بزرگ را به دو منظور، در اختیار نیروهای مسلح گذاشت، اول اینکه از این امکانات برای عمران کشور استفاده کنند و ثانیاً با سپردن کار پیمانکاری به این نیروها که مزد خوبی هم دریافت می‌کنند، توان مادی و فنی آنها را تقویت کند و حالت رکود بر این نیروها حاکم نشود و احساس کنند که در زمان صلح هم مشغول جهاد هستند. چیزی که پیمانکاران دیگر از ما می‌گیرند، آنها می‌گیرند. ابزار و ماشین‌هایشان را نو می‌کنند و به روز نگه می‌دارند، نیروهایشان را فعال نگه می‌دارند، بنیه اقتصادی خودشان را تقویت می‌کنند و کشور را هم تقویت می‌کنند. ما هم از دریایی از امکانات انسانی و تجهیزات مهندسی در ساخت کشور بهره می‌گیریم. واقعاً اگر می‌بینید که امروز سرعت سازندگی در کشور شما بی‌نظیر است و دشمنان را هم وادار به اعتراف می‌کند، دلیلش همین است که این انبوه امکانات انسانی، فنی و تجهیزاتی به بنیه فنی کشور اضافه شده است. اینها می‌توانست در پادگان‌ها بماند و زنگ بزند و یا راکد باشد. ولی امروز دارند کشور را می‌سازند و آباد می‌کنند.

خوشبختانه بخش‌های مختلف این نیروها هم در دوران جنگ و هم در دوران سازندگی، صلاحیت و کارآیی خودشان را نشان دادند. در زمان جنگ، ما از قهرمانی‌های نیروهای هوایی، دریایی و زمینی در ارتش، سپاه و بسیج شاهکارهایی داریم. در زمان صلح هم به نسبت امکاناتشان در صحنه خدمت هستند.

یکی از ادله‌ای که اینها با این روحیه خوب امروز در کشور فعالند، با تحلیل خیلی روشن، سرمایه حضور نیروهای جهادگر و ایثارگر است، شهدای فراوان، جانبازان افتخارآمیز، آزادگان سرفراز، مفقودان مظلوم و خانواده‌های خوب، صبور، متین و قانع. آنها که همان روحیه ایثار را در صحنه‌های مختلف نشان می‌دهند. اینها مثل مشعل‌های هدایت در درون نیروهای مسلح ما هستند و در پشت جبهه، دائماً به اینها الهام روحیه جهاد، حق، فضیلت، شهامت، از خودگذشتگی و ایثار را تزریق می‌کنند و بالاتر از همه اینها، حضور فرماندهی آگاه، فقیه، عادل و آشنا به مسائل کشوری و نظامی است که پشتوانه روحی، ایمانی و اطمینان به حقانیت راه را به این نیروهای مقدس هدیه می‌کند. نتیجه این شده است که ما در دنیا به عنوان یک نمونه خوب دفاعی سرفراز هستیم و یک ارتباط صمیمی میان نظامیان و غیرنظامیان و وحدت مثال‌زدنی ملی به خاطر این ارتباط عمیق معنوی که بین ملت و نیروهای مسلح در زمان صلح برای سازندگی و در زمان جنگ برای دفاع است، به وجود آمد.

بنده این توفیقات را به شما تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و می‌دانم که با امکاناتی که فراهم و حفظ کرده‌اید، سرمایه‌های ارزشمندی هستند که فرعون زمان ما به امیدهای دیگری تهیه کرده بود و امروز برای دفاع از حقیقت، در دست موسای زمان ما قرار گرفته است. شما با این امکانات و با این تجربه و با این تعمیق آموزش‌ها و با این ارتباطات مردمی و با آن تجربه دفاع و صلاحیت‌های نفسانی نمی‌‌گذارید کشور امام زمان(عج) آسیب ببیند. خداوند شما را در زمره سربازان امام زمان(عج) به حساب بیاورد. انشاءالله

                والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

* سوره مبارکه حج آیه شریفه 38