سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم جشن دویست زوج جوان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم جشن دویست زوج جوان

  • پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۷۶
مراسم جشن دسته جمعی جوانان/ ازدواج، ریشه‌ای عمیق در اسلام/ هدیه ازدواج، هدیه‌ای ارزشمند برای زوج‌های جوان/ فراگیر شدن مشکل عقب افتادن ازدواج جوانان/ تأخیر ازدواج‌ها به خاطر نیازها/ دولت و تصمیمات حل مشکل خانه برای جوانان و نیازمندان/ لزوم پرداخت وام ازدواج به جوانان/ لزوم حل مشکل جوانان/ کار مشترک صداوسیماو کمیته امداد در جشن ازدواج جوانان/ پیشگامی شبکه ۵ سیما در جشن پیوند/ برکت خداوندی در جوامع همدل/ نصایح اخلاقی به زوج‌های جوان/ جذب رضایت خداوند، مهم‌ترین هدف زندگی/ لزوم همکاری پدر و مادر و همه فامیل با زوج‌های جوان

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

این لحظات خوب و ملکوتی را به‌زوج‌های جوان تبریک عرض می‌کنم و سعی می‌کنم خیلی کوتاه صحبت کنم. چون می‌دانم معطل کردن آقایان داماد و خانم‌های عروس خیلی چیز جالبی نیست. این برنامه‌های طولانی - گرچه برنامه‌های خوبی بود - حتماً حوصله شما را سر کرد و شما لحظه شماری می‌کنید که زود تمام شود.

از افتخارات دوران مسئولیت اجرایی بنده است که چند بار تا به حال در مراسم ازدواج‌های جمعی جوانان کشورمان شرکت کردم و با آنها در مراسم جشنشان شریک بودم. باید از صداوسیما و کمیته امداد امام، بانک تجارت و سایر مردم، شخصیت‌های حقوقی و حقیقی که در این جشن شریک بودند، قدردانی کنم.

کار بسیار بسیار باارزشی است و برای جوان‌های ما افتخار است که ملتشان آنها را در لحظه حساس زندگی درک می‌کنند. زوج جوانی را که دستشان از امکانات دنیا خالی است شرایطی را برایشان فراهم کنند تا با آسایش خاطر زندگی مشترکشان را شروع کنند. این سنت ما، در ملت ما، در تاریخ ما، و در اسلام ریشه عمیقی دارد. حتی آنهای که نیازمند نیستند، برای اینکه زندگیشان شیرین‌تر بشود، مرسوم است که به خصوص در روستاها، آشنایان دوستان و فامیل‌ها چیزهایی به عنوان هدیه ازدواج می‌برند که برای زندگی کردن است، زوج جوان در زندگی جدیدشان شریک بشوند و هیچ نقصی هم وجود ندارد. بلکه هر مقدار بیشتر شریک پیدا شود، باعث افتخار است. این نشان رشد و وظیفه شناسی مردم است. برنامه جدیدی در زندگی انسان‌ها می‌خواهد شروع شود و این تعاطف و همکاری کار را به خصوص این کار خیر و بسیار ضروری و ارزشمند را آسان می‌کند. الان در دنیا همه کشورها بدون استثناء مشکل عقب افتادن ازدواج جوانانشان را دارند. قسمت عمده مشکل هم ناشی از نیازمندی جوانان است که معمولاً در ابتدای زندگی بی سرمایه هستند. البته در بعضی از جوامع گرفتار بی‌بندوباری شدند و شرایط فرهنگی نادرست باعث شده که جوانان رغبت به ازدواج نکنند و فضا را به گونه‌ای درست کردند که معمولاً پسر و دختر خودشان را بدون پذیرش مسئولیت‌های زندگی مشترک ارضاء کنند و این خطرناک است.

تا آنجا که من بررسی کردم، عمده تأخیرهای ازدواج به‌خاطر نیازهاست. یا خانه نیست، یا شغل نیست و یا هزینه‌هایی که یک زندگی مشترک دارد، نیست که انتظار ما این است که در آینده نه چندان دوری این مشکل را با برنامه‌هایی که تهیه شده، در جامعه حل بکنیم. در دولت برنامه وسیعی برای خانه‌ها به دو شیوه داشتیم: یا خیلی ارزان با اقساط طولانی که در سال چهل هزار خانه ساخته شود. دوم خانه‌های ارزان برای نیازمندانی که ندارند تا به صورت خانه‌های سازمانی در اختیارشان می‌ماند آن هم بدون هیچ پرداختی تا به خانه خود برسند که بناست سالی پنج هزار ساخته شود که اولین آن را ما پرداخت کردیم. مبلغی را هم رهبر معظم انقلاب پرداختند، مبلغی را من به عنوان ریاست جمهوری پرداختم و مبلغی را بنیاد مسکن به صورت وام می‌دهد.

انشاءالله این دو برنامه ادامه پیدا بکند. برنامه وام ازدواج را تقویت خواهند کرد. مبالغی در نظر گرفته شد. به تدریج اضافه خواهد شد. کار اشتغال هم جزو برنامه‌های اولویت‌دار دولت است که انشاءالله دولت جدید هم همین مسیر را پیگیری خواهند کرد تا این سه مشکل اصلی ازدواج آنهایی که امکانات ندارند، بتواند حل شود و این مسئله مهم اجتماعی ما که دقیقاً آثار فراوان اجتماعی خواهد داشت و باعث آسایش، آرامش و رشد فضایل در خانواده‌ها و به خصوص جوانان خواهد شد، بتواند از موانع موجود که گریبان خیلی از کشورها را گرفته رفع شد و کشور ما نمونه خوبی باشد.

البته کمیته امداد در این دو سه سال اخیر قدم‌های بسیار مؤثری برداشته است. رقمی که آقای نیرّی گفتند: صد هزار زوج جوان را سامان دادند که از صفر شروع شد و امروز ما به‌جائی رسیدیم که کمیته امداد بیش از سی هزار ازدواج را در سال سامان می‌دهد. صدا و سیما بسیار می‌تواند کارساز باشد. چون مردم با اعتمادی که هم به کمیته امداد و هم به صدا و سیما دارند، آمادگی دارند که در این کارهای خیر شرکت بکنند. نمونه‌اش همین جشن است.

آن روزی که اعلام شد و تصمیم این کار در شبکه پنج گرفته شد و در این عمل خیر پیشقدم شدند، خیلی فکر نمی‌کردند که با این امکانات، به‌این سرعت کار شود. ولی خوشبختانه با کمک مردم همه چیز این برنامه آماده شد و این دیگران تشویق می‌کند که وارد میدان شوند. انشاءالله در جشن نیکوکاری، جشن عاطفه‌ها و جشن‌های آینده پیوند ما هم حضور مسؤولان را ببینیم و هم حضور مردم را.

این مایه نشاط، شادابی و آرامش جامعه ما خواهد شد. جامعه‌ای که تعاطف و همدلی در آن باشد، خداوند برکتش را بر آن جامعه نازل می‌کند.

به هر حال من به شما زوج‌های جوان تبریک می‌گویم. به عنوان یک نصیحت اسلامی عرض می‌کنم که تصمیم بگیرد با هم در نهایت لطف، صفا و محبت رفتار کنید. حتماً در زندگیتان مفید باشید. از مطرح کردن مسائلی که صفای زندگی و لطف زندگی را کم می‌کند، خودداری بکنید. توقعات خودتان را به مقدورات زندگی مشترک خود محدود بکنید. توکل بر خدا بکنید. خداوند سعادت را در گرو مال و ثروت قرار نداده است. با صفا و صمیمیت - هر چند با فقر و نیاز هم توأم باشد - زندگی کنید. چون صفا خیلی بیشتر و عمیق‌تر سراغ انسان می‌آید تا دست پر بودن و امّا دل خالی از لطف و محبت و صمیمیت داشتن. زندگی را در راه خدا تنظیم کنید. هدفتان رضایت خدا باشد. خداوند انشاءاللّه به شما اولاد پاک و با استعداد و نیروهای مخلص راه خدا عنایت بکند تا بتوانید از ثمره ازدواج خودتان که شیرین‌ترین، گرامی‌ترین و عزیزترینش فرزندان صالح و پاک است، برخوردار باشید.

فامیل‌ها در این موارد باید خیلی با هم همکاری داشته باشند. دست فرزندان جوانشان را بگیرند، آن‌ها را کمک کننند. امکانات در اختیارشان بگذارند تا از اول با چشم باز راه درست زندگی را بپیمایند. انشاءالله پیوندتان ابدی باشد و در دنیا و آخرت مورد رضای خدا باشد و همیشه با هم باشید. باز هم به شما تبریک می‌گویم. انشاءالله شاهد این برنامه‌های شکوهمند برای سایر جوانان نیرومند باشیم.

 والسلام علیکم و رحمه الله