سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم امضای اسناد همکاری تاجیکستان و ایران در دوشنبه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم امضای اسناد همکاری تاجیکستان و ایران در دوشنبه

انشاءالله تصمیماتی که امروز گرفته شد به خوبی انجام شود.

  • تاجیکستان,شهر دوشنبه ( تاجیکستان )
  • شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۶
ظرفیت‌های تولید انرژی در مسیر رودخانه‌های تاجیکستان/ درآمدهای قابل توجه برق برای تاجیکستان/ ظرفیت‌های تاجیکستان برای گسترش کشاورزی و دامداری/ پتانسیل‌های نیرومندی تاجیکستان/علاقه ایران به گسترش همکاری با تاجیکستان/ زمینه‌های همکاری‌های بهداشتی دو کشور/ اهمیت اطمینان سرمایه‌گذاران و ایجاد تسهیلات برای تبادلات اقتصادی/ خونگرمی مردم تاجیکستان

بسم الله الرحمن الرحیم

ما امروز توفیق پیدا کردیم تا بخشی از طبیعت غنی تاجیکستان را از نزدیک ببینیم. با هواپیما به شهر کولاب رفتیم و سپس در مسیر رودخانه «وخش» محل سدهای بزرگ سنگ توده را مشاهده کردیم.

به نظر ما با توضیحاتی که متخصصان شما ارائه دادند، تاجیکستان می‌تواند کشوری بسیار غنی، مرفه و پیشرفته شود. منابع هیدروالکتریک شما واقعاً ثروت بسیار بالایی است، زیرا در مسیر رودخانه‌های شما 500 میلیارد کیلووات ساعت برق وجود دارد.

شما اگر همین توان را به تحقق رسانده و آن را به بازارهای نیازمند انرژی مثل هند، پاکستان و افغانستان برسانید و یا از طریق خاک ایران به ترکیه و خطوط بین‌المللی وصل کنید، مثل منابع نفت ما دارای درآمد قابل توجهی خواهید شد، با این تفاوت که این منبع تمام نشدنی است و برای فصل‌های بعدی هم می‌ماند. علاوه بر این انرژی برق آبی از آن دسته انرژی‌های تمیزی است که روزبه‌روز گران‌تر می‌شود.

همچنین با وجود مراتعی که دارید، می‌توانید کشاورزی و دامداری خوبی ایجاد کنید، به شرط آنکه صنایع جنبی آن را نیز ایجاد کنید. آب و زمین‌های مرغوب در صورت وجود صنایع تبدیلی برای شما درآمد خوبی ایجاد می‌کند.

با وجود انرژی ارزانی که در کشور شما از طریق آب به دست می‌آید، امکان رقابت در بسیاری از زمینه‌ها برای شما وجود دارد و به نظر می‌رسد که کشور شما با تدبیر و برنامه و همکاری مردم می‌تواند خیلی زود نیرومند شود. امیدواریم که خط مشی خوب شما در ایجاد امنیت در کشور و ایجاد آشتی ملی که زمینه ساز اصلی هرگونه کاری است، به خوبی محقق شود.

جمهوری اسلامی ایران به خاطر علاقه‌ای که به شما دارد و همچنین به خاطر وجود مشترکات فرهنگی و سوابق تاریخی می‌تواند همکار خوبی برای شما باشد. ما تجربه‌های ارزشمندی در زمینه ساخت نیروگاه‌های آبی، صنایع تبدیلی و دامداری داریم که باعث خودکفایی ما در تأمین نیازهای غذایی کشور شده است.

در صنایع بهداشتی نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. در این سفر در خصوص ایجاد کارخانه‌های سرم و سرنگ سازی و بعضی موارد دیگر در اینجا تصمیم‌گیری شده است که نشان‌دهنده علاقه ما به همکاری با شماست. البته برای اینکه توافقنامه‌های امضا شده زودتر اجرا شود، باید در خصوص فعال شدن سیستم بانکی اقدام کرد. این نکته مهمی است.

مسئله مهم دیگر جلب اطمینان سرمایه‌گذاران است. آن‌ها باید مطمئن باشند که در صورت لزوم می‌توانند سرمایه‌های خود را به خارج برگردانند. ایجاد تسهیلات در زمینه تردد افراد و افزایش امکانات حمل و نقل هوایی و زمینی نیز ضروری است.

اگر چنین امکاناتی به وجود بیاید، هم ایران و هم هر کشور دیگر می‌تواند در اینجا فعالیت کند و البته به خاطر مشترکات اسلامی، ملی، تاریخی و فرهنگی، طبیعی است که در این مورد اولویت با ایران است.

انشاءالله تصمیماتی که امروز گرفته شد به خوبی انجام شود. از محبت‌های مردم خونگرم کولاب نیز قدردانی می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم به این مردم خوب خدمت کنیم.