سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح بیمارستان فوق تخصصی رضوی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح بیمارستان فوق تخصصی رضوی

  • محل بیمارستان – مشهد مقدس
  • یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول‌الله و آله
    عیدغدیر و افتتاح این مجتمع عظیم درمانی، تحقیقاتی و آموزشی را تبریک عرض می‌کنیم. به شخص آقای آیت‌الله طبسی تبریک می‌گوییم که این همت بلند را دارند و تصمیمات آینده‌سازی می‌گیرند.
من ارزش زیادی برای این طور تصمیمات قائل هستم. اگر آستان قدس به فکر تأسیس چنین مجتمعی نباشد، هیچ‌کس انتقادی ندارد،چون مردم توقع ندارند و انتظارات روزانه از آستان قدس دارند که در حال انجام است.
این کار، به وسعت کشور و خراسان و تاریخ انقلاب اسلامی است و نیاز به یک همت بلند و اراده قوی دارد. هزینه زیادی در اینجا شده است. این رقم عظیم در مدت طولانی، نزدیک چهارده سال هزینه شده و هنوز هم باید هزینه کنند تا تکمیل شود و به بقیه اهداف برسند.
بیش از مسأله درمان، پیشگیری را پیگیری می‌کنند. درمان در بسیاری از مراکز دیگر هم انجام می‌شود که تخت خالی و ضریبهای دیگر اشغال نشده را هنوز داریم، ولی کاری که در اینجا صورت گرفت، از لحظه تصمیم و شروع کار و مراحل مختلف با این برنامه آشنا هستم و بارها هم آمدم و اینجا را دیدم و در همه مراحل پیشرفت قرار داشتم و نظرات خودم را می‌گفتم.
آنچه که پیگیری می‌شود، برای مجتمع نمونه در اهداف سه گانه، درمان، تحقیق و آموزش است. جایی باشد که بتوانیم متناسب با شأن مشهد، ایران و انقلاب اسلامی در منطقه مطرح کنیم. فکر می‌کنم زمینه این هدف کاملاً در این مجتمع وجود دارد.
از لحاظ ساختمان و تجهیزات در حد مقدور جزو پیشرفته‌ترین است. از لحاظ نیروی انسانی شخصیتهایی که اعلام آمادگی کردند و کسانی که به عنوان هیئت مدیره در این مدت بر این برنامه اشراف داشتند و در آینده هم برنامه را مدیریت خواهند کرد، این شایستگی را دارند و آستان قدس رضوی هم جایی است که عشقها و علاقه‌ها را برای خدمت مخلصانه‌تر جذب می‌کند. می‌توانید دانشمندان و متفکران زیاد و ارزشمندی را جذب کنید که به خاطر امام رضا(ع)، خراسان، اسلام و ایران است. می‌توانیم مجتمع نمونه‌ای در تاریخ امروز در سطح منطقه داشته باشیم.
تحقیقاً آستان قدس و شخص آیت‌الله طبسی دنبال سود از این مجتمع نیستند. اگر سودی منظور است، سود انقلاب، ایران و مشهد است. بناست آبرو و حیثیتی برای انقلاب، اسلام و مشهد و خراسان شود. جامعه اگر استفاده می‌کند، به حساب مقدسات می‌گذارد، دنیا اگر می‌خواهد اسلام را بشناسد، اگر دید تحقیقاتی راجع به یک مکتب دارد، اینجا بتواند نمونه‌ای را ارائه بدهد. من این را در امتداد تأسیس دانشگاه رضوی می‌دانم، منتهی تخصصی‌تر، عملی‌تر و کاربردی‌تر است.
با جناب آقای طبسی بارها صحبت کردیم که دنیای اسلام احتیاج به دانشگاه جامعی دارد که همه علوم را از دید اسلام داشته باشد و بتوانیم بر پایه دستاوردهای چنین دانشگاهی همه علوم را به عنوان اسلام، پایه تفکرات و برنامه‌هایمان قرار بدهیم و با مسائل دنیا عالمانه برخورد کنیم. این یک نمونه است که بناست چندین رشته‌ها را در سطح فوق- تخصصی پیگیری و از دانشمندان صاحب صلاحیت استفاده کند. باید نتیجه این هزینه در عمل و کاربرد نمونه اجرایی مشخص شود و اگر کسی می‌خواهد مطالعه کند، به اینجا بیاید.
یکی از وظایف شما این است که کارهای ارزشمندی را که در اینجا انجام می‌دهید، معرفی و برای آنها پرونده درست کنید. اگر مجموعه است، مقاله تهیه کنید و تزهایی که به نظر می‌رسد در دنیا مستمع و مخاطب دارد، از اینجا بیرون بیاید. نگاه درمانی خاص نیست، نگاه معبری برای رسیدن به اهداف بزرگ  و مقدسی است که برای چنین مجتمعی با هزینه‌های بسیار بسیار بالا بوجود آمده است. ساخت بیمارستان هزینه‌ای محدود و مشخص دارد. اینجا با هدف بیشتر و بزرگ‌تری شکل گرفته و الحمدلله امروز به نتیجه رسیده است.
حیثیت انقلاب و مقدسات انقلاب، مشهد و خراسان با این پیوند می‌خورد. حیثیت روحانیت با این پیوند می‌خورد، چون نقطه اتکاء اصلی آن یک روحانی عالیقدر اینجاست و مسأله انتظارات مردم این‌گونه است. شما باید جامعه و مردم را توصیه کنید که اهداف آموزشی، تحقیقاتی و پشتیبانی از حرکت علمی و پزشکی کشور جزو اهداف مهم است. با این هدف اگر این مجتمع را اداره کنیم و توضیح بدهیم، روزی که می‌خواهیم موفقیت اینجا و مدیران و متخصصان، دانشمندان و نیروهای کار اینجا را ارزیابی کنیم، با دید همه جانبه باشد.
الان مجتمع‌های خوبی داریم که خدمات درمانی می‌دهند که سطح خوبی دارد و اهداف جامعی که در نظر هست و باید از این مجتمع درآید، انشاءالله با مدیریت و کادر علمی و تخصصی اینجا محقق خواهد شد و در یک دوره کوتاه می‌توانیم نمونه‌ای بسیار خوب عرضه کنیم. شاید از لحاظ تجهیزات، شما امروز در منطقه جزو بهترینها باشید. از لحاظ نیروی انسانی، کسی منکر نیست که ایران در بُعد پزشکی جزو بهترین کشورهاست. پزشکان ما در خارج از ایران و در کشورهای بسیار پیشرفته دنیا که خیلی خودشان را بالا می‌دانند، می‌درخشند. ناراحت نیستیم که آنها در دنیا خدمت می‌کنند، ولی انتظار داریم که آنها به داخل هم توجه داشته باشند.
اینجا جایی است که از صاحب‌نظران پزشکی دعوت می‌کند، به نحوی که امکان است به این مجموعه توجه کنند که می‌خواهد آبروی دنیای اسلامی، ایران، خراسان و آستان قدس باشد. الان نهضت علمی در ایران پایه خوبی دارد. نزدیک دو میلیون و نیم دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند و در بین آنها صدها هزار نفر استعداد درخشان دارند و زمینه‌های رشد این انسانها کاملاً مهیاست. وقتی که بدنه جامعه باسواد باشد، از میان آنها، قله‌هایی از علم و دانش خود را نشان می‌دهد. گاهی در بخشهای فقیر و نیازمند، استعدادهای فوق‌العاده‌ای دیده شده که در چنین شرایطی آنها خودشان را نشان می‌دهند و ما در سایه انقلاب اسلامی زمینه‌ای پیدا کردیم که در دنیا بعنوان یک کشور دانشمند شناخته شویم و می‌توانیم به شرط اینکه بلندنظر باشیم و کوتاه بین نباشیم، موفق باشیم.
اگر به مسایل فوری اهمیت می‌دهیم، بخشی را برای آینده و سرمایه‌گذاری زیربنایی که مهمترین آن سرمایه‌گذاریهای علمی و تحقیقاتی و تولید علم و نرم‌افزاری است، داشته باشیم که خوشبختانه زمینه آن در کشور فراهم است. نقطه ضعفی که الان وجود دارد، نوع ارتباطی است که با مراکز مهم تحقیقاتی وعلمی دنیا داریم. همچنین نباید از تجهیزات پیشرفته‌ای که هر روز تجدید می‌شود، به آسانی عبور کنیم که نقطه ضعف ماست. ممکن است استغناء به خرج بدهیم و بگوییم همه چیز داریم، ولی واقعیت همین است. در همین بیمارستان وقتی در کنار تخت و اتاق جراحی می‌رویم، می‌بینیم که در دنیا خبرهای مهمی هست و حرکتهای فوق‌العاده درخشنده علمی وجود دارد. امروز سفینه فضایی می‌فرستند، به امید اینکه هفت سال دیگر این سفینه خبری مخابره کند و برگردد. غبارهای فضا را برای مطالعه به زمین برگرداند تا مردم بدانند که چگونه این منظومه شمسی شکل گرفته است. این موارد از نکاتی است که ما نباید خود را از آنها دور ببینیم.
در همانجا ایرانی‌های بسیار دانشمندی‌وجود دارند که رکن این‌کارها هستند. الان دانشجوهای مستعد ما را شناسایی می‌کنند، روزهای کنکور و المپیاد، استعدادهای خوب ما را شناسایی می‌کنند و آنها را به آنجا می‌کشانند. این ارتباط به نوعی خوب است و ما باید این ارتباط را حفظ کنیم و آنها را سرمایه‌های از دست رفته تلقی نکنیم و از تجربه، حضور و درک آنها که به وطن و دین عشق دارند، استفاده کنیم.
جذب دانشمندان و نیروهای مقتدر فکری یکی از کارهای مقدس است. شما می‌توانید نمونه و الگویی برای دانشگاهها و سایر مراکز در این خصوص باشید.
الحمدلله زمینه رشد نیروی انسانی در کشور ما کاملاً جدی است. تفکر زیربنایی در میان نخبگان ما کاملاً جدی و آینده‌نگری به خوبی مشهود است.
در ضمن بصورت روزانه هم نیاز به کارهای فوری‌تر داریم که نباید از آنها غافل شویم که در صورت غفلت، کارهای مبنایی ما آسیب خواهد دید. با وضع قابل قبول امروز، می‌توانیم به وضع ایده‌آل فردا برسیم. ما این موارد را در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور لحاظ کردیم و اگر آن سند درست اجرا شود، در بیست سال آینده می‌توانیم آرزوهای سند چشم‌انداز بیست ساله را تحقق یافته ببینیم. که شما بخشی از سربازان این جهاد مقدس هستید. تشکر می‌کنم و خواهش می‌کنم که این اهداف مقدس را همیشه مدنظر داشته باشید.
والسّلام علیکم و رحمه الله