سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم آغاز عملیات احداث ساختمان حوزه علمیه حضرت ولیعصر (ع)

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم آغاز عملیات احداث ساختمان حوزه علمیه حضرت ولیعصر (ع)

  • محل حوزه-شرق تهران
  • دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله و السّلام علی رسول الله و آله
خداوند را سپاسگزاریم که توفیقی حاصل شد تا لحظاتی در خدمت شما مردم خونگرم و علمای ارجمند این منطقه و در مسأله بسیار مهمی که در حال شروع شدن است، ما هم در ثواب آن شریک باشیم . به مردم منطقه پانزده تبریک عرض می‌کنیم که حوزه علمیه را به جهت نیاز در دست تأسیس دارند. در منطقه جنوب شرق تهران مردم وفادار به انقلاب بسیار فراوان هستند و مردم مسلمان، متعهد و علاقمند به روحانیت و مساجد این منطقه استحقاق داشتن مرکزی اساسی جهت پایدار شدن افکار و فرهنگ اسلامی را دارا هستند.
شرق تهران از علمای بسیار ارزشمندی برخوردار است که بسیاری از آنها را از دوران پیش از انقلاب می‌شناسیم و در خدمت آنها بودیم که در ساماندهی مسائل فرهنگی این منطقه در گذشته و حال حضور داشتند. مدتی پیش که قرار شد آقای محمدیان در تهران بمانند و در این منطقه خدمت نمایند، در ملاقاتی که با ایشان داشتم و وضعیت منطقه را شرح دادند، به ایشان پیشنهاد کردم در این زمینه پیشقدم شوند. ایشان از قبل از انقلاب در جاهای مختلف در سنگر بودند. باید تجربه‌های ایشان خود را در این منطقه نشان دهد و برای شما مردم منطقه پانزده سازنده باشد. اهمیت مدرسه علمیه و تربیت علما و طلاب فوق‌العاده مهم است. هرچند هر مدرسه، دانشگاه و هر جائی که آموزش می‌دهند مهم و انسان‌ساز است، اما مدرسه علمیه چیز دیگری است.
اگر شما تاریخ شهرهای بزرگ اسلام را نگاه کنید، آنهائی که موفق شدند حوزه دینی در شهرستان احداث نمایند، موفق شدند فرهنگ پایدار و آسیب ناپذیر دینی و اسلامی در شهرستان خلق نمایند.
مناسبت به نام حضرت معصومه (س) است که نام آن حضرت همراه با حوزه علمیه و حوزه قم است. وقتی حضرت معصومه را در ذهن خودمان تصویر می‌کنیم، در کنار آن مدرسه فیضیه و حوزه علمیه قم را می‌بینیم. این حسن تصادف را به فال نیک می‌گیریم. در روز شهادت امام صادق(ع) توفیق پیدا نکردیم این برنامه را تنظیم نمائیم، زیرا امام صادق(ع) صاحب مکتب ما و معلم همه علمای بعد از خودشان تا به امروز هستند. شاگردان امام صادق(ع) پرافتخارترین مجموعه آموزشی دنیای اسلام را از یک بعد به وجود آورده بودند. در تاریخ ما بخصوص در قرن اخیر، روحانیت شیعه محور استقلال، پایداری و فضایل انسانی در هر جا که حضور داشتند، بودند.
دشمنان انقلاب اسلامی و ملت‏ها و نیروهای حریص استعماری هرجا که وارد شدند، با سد عظیم روحانیت مواجه شدند. از برنامه های استعماری و تهاجم فرهنگی آنها این بود که روحانیت را تضعیف نمایند و پایگاه اسلام و قرآن را بشکنند و فکر می کردند اگر این پایگاه را بشکنند، راهشان باز خواهد شد و به اهداف خودشان می‌رسند. امّا روحانیت در کنار مردم مقاومت کردند و مانع از رسیدن آنها به اهداف خود شدند و به خاطر اعتماد مومنین و مردم به این پایگاه عظیم سدّی در مقابل استعمارگران و دشمنان ملت بوجود می‌آید. در عصر جدید که عصر استعمار است، وقتی انگلیسی‌ها وارد میدان شدند، اولین مشکل آنها روحانیت بودند که با آن برخورد کردند و نمونه مهم آن داستان تنباکو میرزای شیرازی بود.
با حوزه نجف مواجه شدند که حوزه نجف علیه انگلیسی‌ها جهاد کردند. همان چیزی که الآن در نجف مشاهده می‌شود. بعد از آن علما و روحانیت پیشتاز شدند و کشور را از استبداد شاهنشاهی نجات دادند. تا الان تاریخ هیچ قانونی بجز اراده شاهنشاه حاکم نبوده است. لذا استعمار برای حضور خود نیاز داشت که روحانیت را از صحنه بیرون نماید و این کار را کرد و رضاخان را آورد و مهمترین برنامه او سرکوب حسینیه‌ها، مساجد، روحانیت و مسائلی از این قبیل بود و کمال در ترکیه این کار را انجام داد و در ایران رضاخان به مردم عاشق مساجد، امام حسین و اهل بیت ظلم کرد. به محض خروج رضاخان از ایران مدارس دینی مجدداً شروع به رشد کردند و توسعه آنها آغاز شد که امروز در بسیاری از شهرهای کشور روحانیت و مدارس دینی راه افتاد.
مردم ایران با انقلابی که در عصر ما اتفاق افتاد، رژیم پهلوی را با آنهمه امکانات و نیروهای پلیسی و حمایت کشورهای خارجی و درندگی‌‌اش و حضور آمریکا که در کشور ما آقایی می‌کرد و فرمان می‌داد با پیشتازی روحانیت و محوریت حضرت امام (ره) به آسانی همه آنها را ریشه‌کن کردند. کاری که در بسیاری از کشورهای دنیا می‌خواستند انجام دهند اما نتوانستند. زمانی آمریکا همه ارکان نظام را در اختیار خود گرفته بود و به همه فرمان می‌داد. هر تصمیمی که در ایران گرفته می‌شد، باید با اجازه آمریکا صورت می‌گرفت. اما مردم به پیشتازی روحانیت همه آنها را شکست دادند. در همین منطقه شما بیش از 2500 شهید تقدیم انقلاب شد.
همه اینها را روحانیت انجام نداد، امّا در این مسیر محور و پایگاه بود و مردم آگاهی، مسائل فرهنگی و دینی می‌خواهند که خیلی از اینها از مدرسه شروع می‌شود.
شهرداری در ساخت این مدرسه کمک خواهد کرد و شما هم در این امر شریک شوید، که بعد از ساخت این مدرسه قرنها علما در این مدرسه تربیت و به مساجد و روستاها و شهرها جهت تبلیغ اعزام شوند.
لذا از طریق شریک شدن در ساخت این مدرسه به عنوان صدقه جاریه در همه دستاوردهای قرنهای آینده شریک شوید. فرصت خوبی است و هر کس به قدر توانایی خود شرکت کند که در آثار بسیار خوب آن در آینده شریک خواهید شد.
از مسائل دیگر منطقه ساخت بیمارستان است که در حال احداث می باشد و خط مترو نیز از منطقه عبور خواهد کرد. دانشگاه آزاد وجود دارد. سایر مواردی که این منطقه از آنها برخوردار نیست، حتماً مسئولان توجه خواهند کرد.
امّا مسأله مهم ما و شما این است که به این انقلاب که متعلق به ولی عصر(عج) است، افتخار داشته باشیم به عنوان سرباز امام (عج) خدمت کنیم. دشمنان ما که از هر سو به انقلاب تاخته‌اند، شکست خورده‌اند و می‌بینید که آمریکا در عراق به چه وضعی دچار شده است. یکی از مهمترین مناطقی که آمریکا در عراق درگیر شده، وجود اماکن مقدسه و حوزه‌های علمیه است. مردم عراق از کرد، شیعه و سنی انسان‏های متدین هستند. آمریکا گمان می‌کرد اگر ملت عراق را از دست صدام نجات دهد، هرکاری می‌تواند در آنجا انجام دهد و مردم عراق هم به حرف آنها گوش خواهند داد. درست است که مردم از نابودی صدام خوشحال شدند امّا شرّ آمریکا از صدام کمتر نبوده است.
اصولاً افرادی مثل صدام از شجره شوم استعمار هستند و ملت عراق اجازه نخواهد داد که از چاهی که خارج شده دوباره به چاله بیفتد و اجازه نخواهد داد استعمار دوباره آنجا را تصرف نماید.
در عراق مرقد چند امام شیعه واهل سنت وجود دارد که همین جایگاهها مراکز مهم انسان‌سازی هستند. امیدواریم روح اسلامی، روح طیبه معارف قرآن، روح اتکاء به روحانیت به ما کمک کند تا بتوانیم کشور را از شرّ اشرار که در اطراف همانند لاشخورها بر منابع و جوانان ما نظر دارند، حفظ کنیم و در مقابل آنها مقاومت نمائیم. حقّ مردم است که کشور شایسته‌ای داشته باشند که می‌توانددستاوردهای بزرگ علمی، فنی و اقتصادی داشته که موقعیت جغرافیایی و اقتصادی و شایستگی مردم امتیاز آنهاست. خداوند توفیق دهد تا مسئولان کشور هرچه بیشتر به این مردم خدمت کنند از شما تشکر می‌کنم.
والسّلام علیکم و رحمه الله