سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار معاونین و دبیرهای کمیسیونهای مجمع تشخیص مصلحت نظام

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار معاونین و دبیرهای کمیسیونهای مجمع تشخیص مصلحت نظام

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۱ آذر ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله
جلسه خوبی بود تا نگاهی به گذشته و برنامه‎های جدید داشته باشیم. البته وقت من مال مجمع است و اگر شما کاری داشته باشید، مقدم بر همه است. با اکثر آقایانی که تشریف دارند، ملاقات فردی دارم و با هم بحث می‎کنیم. هر وقت هم بخواهید، وقت بیشتری می‎گذارم. مقداری از وقت من با ملاقات‎های متفرقه می‎گذرد و آن هم فرضش براین است که وقت دارم. بنابراین از نظر وقت شما مشکلی ندارید.
از نظر بودجه که عمده‎ بحث شما بود، همیشه قدری سخت‎گیری می‎کردیم و مایل نبودیم اینجا را توسعه بدهیم. ولی با حرف‎هایی که شما زدید، مشخص شد که در مضیقه هستیم. شما موضوع را جدّی بگیرید و با آقای رهبر صحبت جدّی کنید و اگر دیدید، مشکل دارند، من دخالت کنم و اگر من نتوانستم، به رهبری می‎گویم که ایشان کمک کنند. فکر می‎کنم مبلغی را که گفتید، می‎توانیم حل کنیم. بالاخره ما باید جهشی داشته باشیم و بعد از آن حرکت ما آرام شود. تا به حال با آنها با نجابت برخورد کردیم.
از لحاظ مکان حقیقتاً صرفه بیت‎المال این است که بخشی از ساختمان مجلس را بگیریم. با آقای حداد صحبت کردم که این ساختمانها خالی است و ما هم نیاز داریم که نیروها نزدیک ما باشند و بهتر کار کنیم و نظارت ما هم بهتر خواهد بود. ایشان ملاحظاتی داشت، ولی قرار شد پی‎گیری شود و شما هم پی‎گیری کنید.
○ صحبتی با ایشان کردیم و ایشان اصرار دارند که شما به ما زیاد فشار نیاورید. شنیدم که چند نفر گفتند: اگر مجمع به آنجا برود، کم‎کم این ذهنیت ایجاد می‌شود که مجلس سنا دارد در ایران شکل می‎گیرد. اینها نگرانند که این حرف در افکار عمومی شیوع پیدا می‎کند. به هر حال فضای آلوده‎ای پشت صحنه است که نمی‎گذارد.
● ممکن است این تصور وجود داشته باشد. فعلاً بخشی از ساختمان را می‎خواهیم و شما پی‎گیری کنید. ایشان هنوز به من جواب نداد. اول بنا شد کمیسیون تلفیق داشته باشیم که با این حرف‎های شما این کمیسیون باید بیشتر از تلفیق شود. کمیسیونی از کارشناسان زبده بگذارید تا ببینم اولاً اولویت‎ها و موضوعاتی که قبلاً تعیین کردیم، به روز است یا نه؟ چگونگی کم و زیاد شدن آنها مشخص شود.
دوم این که ما هیچ‎وقت روی مجموعه‎ای که کار کردیم، بحث نکردیم که آنها را با هم تلفیق کنیم یا نه؟ تا اگر تناقضی دارد، آن را بررسی کنیم. باید کار کمیسیون جدید باشد. کمیسیون به صورت مغز متفکر مدیریت محتوایی برای ما کار کند و اشکالات و ضعف‎ها را بگوید. نقاط پیشنهادی را بگوید و دائماً ما را ارزیابی کند. در مورد وقت، ما الآن می‎توانیم مثل سال گذشته، شنبه‎های هر هفته جلسه داشته باشیم.
○ اگر امکان داشته باشد، پاییز و زمستان هفته‎ای یک‎بار و بهار و تابستان هر دو هفته یک‎بار جلسه داشته باشیم.
فعلاً پاییز و زمستان را به صورت هفتگی جلسه داشته باشیم تا عقب‎ماندگی‎ها جبران شود. البته می‎توانیم بحثها را طبق آیین‎نامه در جلسه کوتاه داشته باشیم و زودتر عبور کنیم. ولی کیفیت کار پایین می‎آید.
○ باید کاری کنیم تا کسانی که صحبت می‎کنند، از قبل پیشنهادهای خود را ارائه کنند و افراد در وقت مشخص و زمان تعیین شده صحبت کنند.
● دلیل این صحبت‎ها این است که می‎خواهیم همه آقایان خوب نظر بدهند و مسائل پخته شود و کیفیت داشته باشد. اگر خیلی از آقایان نظر ندهند، رأی هم نمی‎دهند که کارها خراب می‎شود.
در مورد چیزهایی که خدمت رهبری مانده، من امشب صحبت می‎کنم که ایشان چرا معطل کردند؟ اگر دلیلی ندارند، زودتر ابلاغ کنند. در مورد بحث‎های نظارت، بناست در کمیسیون نظار بحث کنیم. مجمع آنچه که در ذهن من بود که کوچک بماند و تبدیل به مکانی پرهزینه نشود، از لحاظ کمی وکیفی، از این مرحله گذشت. الآن که مسائل نظارتی مطرح شد، عملاً به این طرف آمده که به صورت جای مورد توقع مردم درآمده است. اگر  الان کوتاهی کنیم، مجمع آسیب می‎بیند. لذا باید این ابزار کار را تهیه کنیم که بتوانیم بهتر عمل کنیم. چون توقع جدی است و شخصیت‎ها و متفکرین انتظار دارند که مجمع، گره‎ها و مشکلات را باز کند و وارد میدان شود که توقع به حقی است. مردم عوام هم خیال می‎کنند که همه چیز در دست ماست و همه چیز را ما باید حل کنیم.
به هر حال باید قدری جدّی‎تر وارد شویم. الان نیروهای خیلی خوبی در کشور هستند که وقت آزاد دارند. ما هم زمینه داریم که در مشاوره، کارشناسی، ارزیابی، نظارت‎ها و عقبه کارهای تحقیقاتی از آنها استفاده کنیم. سازماندهی لازم است که هم نیروها را حفظ بکنیم و هم از آنها استفاده شود. البته نه به صورتی که زیربار تعهداتی برویم که در آینده بخواهد کار را مشکل کند. می‌توانیم قراردادهای موقت ببندیم و کارهای مشاوره‎ای به آنها بدهیم. همین که منتسب به مجمع باشند، برای آنها از لحاظ روانی و حیثیتی رضایت‎بخش خواهد بود.
بنابراین شما در کمیسیون‎ها قدری دستتان را باز کنید و از نیروهای کیفی استفاده بیشتری کنید که عقبه تصمیمات ما هم معتبر باشد. یعنی وقتی چیزی را تصویب می‎کنیم و کسی خواست به مستندات مراجعه کند، ببیند که بحث‎های همه‎جانبه‎ای اتفاق افتاده است و صرفاً رأی‎گیری نبوده است و ادله‎ی محکمی پشت سرآن است. مذاکرات مجمع زیاد است و استدلال‎های ما هم هست، اگر آنچه از کمیسیون می‎آید، قوی باشد، فکر می‎کنم وضع ما بهتر خواهد شد و در تاریخ هم بهتر خواهد ماند. چون این موارد به عنوان مستندات در تاریخ می‎ماند و منابع کارها خواهد شد و استفاده می‎کنند. الآن که مذاکرات مجلس را در سی تا چهل سال گذشته می‎بینیم، برای ما قابل استفاده است، لذا باید در این بخش از کار، تاریخ خوبی داشته باشیم.
○ آقای رضایی: ذهنیتی هم الان هست که می‎گویند چه شد که بعضی‎ها که این‎همه تجربه دارند، نظام آنها را بیرون ریخت؟ جایی نیست که از آنها استفاده شود؟ وقتی این افراد در جایی مثل مجمع می‎آیند، آرامشی به نخبگان می‎دهد که اگر در جایی مثل دولت کارش تمام شد، یک پله بالاتر می‎آید و در سطح سیاست کلان از آنها استفاده می‎شود.
● مجمع باید با مرکز تحقیقات این مسائل را انجام بدهد. چون آنجا هم ساختمان خوبی دارد و هم عنوان دارد که با آن عنوان می‌توان خیلی از افراد را به صورت ساعتی و یا تمام وقت بکار گرفت. باید شرایطی درست کنیم که از ظرفیت مرکز تحقیقات بیشتر استفاده کنیم که برای مجمع مفید باشند. بخشی از کارهایمان را به آنها بدهیم که انجام بدهند.
به نظر می‏رسد در این دوره می‎خواهند کار سختی علیه ما انجام بدهند، بویی از تهدیدات می‎آید، البته می‎تواند فریبکاری باشد. امروز هم گفتند که به جای قطعنامه، بیانیه می‎دهند. اگر به بیانیه اکتفا کنند، دلیل خوبی برای آرامش است، ولی این حالت خوب نیست. یعنی همین حالتی که ما همیشه در معرض این هستیم که پرونده را به شورای امنیت می‎برند، کشور را در حالت بی‎وزنی نگه می‎دارد. طرح روسیه را قبول نمی‎کنیم، این طرح، طرح بی‎ربطی است. رهبری که قبول نمی‎کنند و ما هم قبول نمی‎کنیم. می‎ترسم در دوره سه ماهه دچار همین بی‎وزنی شویم و بعد از آن باز خطر بیشتر شود. عراق در سازمان ملل در خصوص انرژی هسته‎ای رأی ممتنع داد. مسؤولین عراقی گفتند: هنوز انسجام نداریم. چون بعثی‎ها هنوز در جمع آنها هستند. از جهتی حرف آنها قابل قبول نبود، ولی حدس می‎زنم که آمریکایی‎ها به آنها گفتند که این کار را بکنند. رئیس جمهورشان می‌گفت: در انتخابات، اول ائتلاف شیعه، دوم کردها، سوم سنی‎ها و چهارم گروه علاوی است که کردها و شیعیان تصمیم‎گیران نهایی‌و اصلی هستندو امید داشتند خوب‌عمل کنند. به‌هرحال جلسه خوبی بود.
والسلام علکیم و رحمه الله