سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسئولین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسئولین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدلله والسّلام علی رسول‎الله و آله
خیلی خوش آمدید. محبت فرمودید. نسبت به همه آقایان آشنایی دارم و می‎دانم که خدمت خوبی می‎کنید.
عقیدتی - سیاسی برای نیروهای مسلح بعد از انقلاب یک هدیه بود که خداوند آن موقع توفیق داد که نظام این کار را انجام بدهد و الآن تأثیر آن را می‎بینیم. اوایل چون تازه آمده بودند، برادران روحانی با فضای نظامی آشنایی نداشتند و آنها فکر دیگری می‎کردند و آن را نوعی محدودیت برای خودشان می‎دانستند که آن دوره گذشت. الآن جا افتاده و نظامی‎ها پذیرفتند که برای آنها مفید است و خودشان و خانواده‎های آنها نیاز دارند.
گزارش‎هایی را که از طرف شما می‎آید، می‎خوانم و علاقه‎مندم و همیشه هم پی‎گیری می‎کنم. بخشی از نیروهای ما سپاه و بسیج هستند و دستگاه دیگری دارند و کار آنها هم شبیه کار شماست. ارتش وضع دیگری دارد و به نظرم مسأله عقیدتی -سیاسی در ارتش جدی‎تر گرفته شد. شاید به خاطر این است که بچه‎های سپاه و بسیج گاهی خودشان را از بعضی چیزها مستغنی می‎دانند، ولی ارتش این‌گونه نیست.
حقیقتاً نظم و انضباطی که در ارتش حاکم است، در اینجا نیز خودش را نشان داده است و به عنوان یک وظیفه نظامی به این امر عمل می‎کنند و آثار معنوی آن را در زندگی آنها می‎بینیم. می‎خواهم عرض کنم که این کار در مورد ارتش باید برای ما جالب باشد. ارتش را از رژیم طاغوت تحویل گرفتیم که آنها برای اهداف خودشان ساخته بودند، ولی امروز ارتشی کاملاً متعبّد و متدیّن در خدمت اسلام است.
اگر با بعضی از همسایه‎هایمان مقایسه کنیم که بعد از تحوّل سیاسی چه بر سر نیروهای مسلح آنها آمده، می‎بینیم که اینجا خداوند خیلی به ما محبت کرد که ارتش دست نخورد و ریزش آن در حد معمولی است. بالاخره عده‎ای هر سال بیرون می‎روند و در موقع انقلاب قدری بیشتر شد. ارتش الآن به صورت یکپارچه در خدمت اسلام است. انضباط و دانش دارد، متدین است و می‎توان روی آن به عنوان دژی برای کشور و انقلاب حساب کرد.
ویژگی ارتش که ارزشی برای نیروهای مسلح حساب می‎شود، سیستم آن است که سیستم با ارزشی است. اوایل انقلاب خیلی‎ها این سیستم را طاغوتی می‎دانستند، ولی حالا آن حرف‎ها نیست و هرچه جلوتر می‎رویم، می‎فهمیم که سیستم درستی بوده و در طول تاریخ هم اصلاح می‎شود.
ارتشی‌ها توانستند امکاناتشان را در دوران جنگ حفظ کنند. علی‎رغم مصرف زیاد در جنگ، جنگ را اداره کردند و با دست پر بیرون آمدند و تقویت شدند.
عقیدتی - سیاسی که شما هستید، در دوره‎ای که شما و دوستان شما آمدند، تحولی ایجاد شد. با قبل از شما هم همکاری داشتیم. من که مسؤولیت مستقیم داشتم، می‎دانستم که آنها چقدر زحمت می‎کشند! کم‎کم این بخش تکامل پیدا کرد و الان بحث‎ها، شیوه برخورد، جوابگویی و برنامه‎های آموزشی برای پرسنل و مجموعه رضایت‎بخش است.
نجابتی که الآن در فضای کاری شما هست، از دو طرف خیلی خوب و قابل تحسین است و کمتر شکایت می‎شنویم. در گذشته چیزهایی بود که مراجعه می‎کردند، وی الان مسایل منفی کمتر شنیده می‎شود. از این جهت باید خداوند را شکر کنید. جای مهمی هست، خدمت کردن برای ما طلبه‎ها در جایی که حفاظت نظام و کشور را به عهده دارد، از لحاظ معنوی کار عظیمی است که شما حفاظت آنها را به عهده گرفتید.
اینکه فرمودید امکانات کم است، من هم احساس می‎کنم. تمام نیروهای مسلّح این حرف را دارند و به طور کلی از بودجه راضی نیستند و عقب‎افتادگی دارند. از اینکه نتوانستید برخی حق‎الزحمه‎ها را در مورد نیروها بپردازید، باید فکر اساسی کرد.
○ در مقایسه با بعضی جاها وضعیت ارتش، وضعیت خوبی به لحاظ امکانات نیست. در قبل از انقلاب پادگان‎ها در نقاط آباد هر منطقه‎ای بودند، بعد از انقلاب برخی از این امکانات فرسوده و وضع برعکس شد و الان اغلب جاها بدهی دارند.
ما سعی کردیم در این مدت از مقابله مطبوعات به ارتش جلوگیری کنیم و با زبان مهربانانه‎ای مطبوعات را نسبت به ارتش نرم کردیم. در این میان وضعیت ما عقیدتی‎ها از وضعیت ارتش بدتر است. در وزارت دفاع برای کارکنان، سربازان و خانواده‎های آنها سرانه فرهنگی در نظر گرفتند که برای شاغلین در وزارت دفاع در سال 17 هزار تومان، برای سربازان 10هزار تومان و برای خانواده‌ها20 تا 30 هزار تومان است. به همین دلیل بودجه‎ای ده میلیاردی به آنها تخصیص داده می‎شود و سرجمع در سال حدود بیست میلیارد تومان پول در دست آنهاست.
در صورتی است که حوزه‎ی فیزیکی کار سازمان عقیدتی وزارت دفاع فقط یک چهارم ماست و به اندازه‎ی نیروی هوایی ما نیست. ضمن اینکه پراکندگی نیروی هوایی ما را هم ندارد، ولی بودجه آنها هشت‎برابر بودجه ماست. ما در سال دو میلیارد و پانصدمیلیون می‎گیریم و تلاش می‎کنیم که این مشکل حل شود.
● می‎خواهیم نظر شما را بدانیم که در اصل کم دیدند یا توزیع مناسب نیست؟
○‎ قانون گفته در اختیار فرماندهی است و فرماندهی باید اعتبارات مورد نیاز سازمان عقیدتی- سیاسی را شفاف و مشخص کند. باید تعمیر و نگهداری ساختمان‎هایی که در اختیار عقیدتی سیاسی است، مشخص شود. اضافه‎کار، بودجه فرهنگی و ... مشخص شود که این امر انجام نشده است. کمک‎های موردی است و تصمیم در اختیار آنهاست. رهبری هم این را می‎دانند. سال گذشته بودجه معاونت فرهنگی سپاه بیست و سه میلیارد بوده است و پنج تا شش میلیارد تومان هم به نهاد نمایندگی رهبری برای کارهای آموزشی و فرهنگی دادند. در هر حال ما با وضعیت بسیار بد، ابتکارات بسیار زیادی داشتیم. پارسال اجلاس نماز نیروهای مسلح را برای اولین بار برگزار کردیم، مسابقات قرآنی دانشجویان ارتش را شروع کردیم. همایش تجلیل از منزلت سرباز را به صورت ابتکاری آغاز کردیم، نشریه دانشجویی دانشگاههای ارتش را به نام «امیران فردا» راه‎اندازی کردیم.
همه این کارهای خوب، فقط با همت و تلاش بی‎وقفه، دلسوزانه و عاشقانه دوستان همکار ما بوده است. با تلاش‎های ما در عقیدتی- سیاسی ادبیات مکاتبات در مجموع ارتش متحوّل شد. برخوردهای تند با صبر و حوصله کنترل شد و فرهنگ برادری و تفاهم جایگزین آنها شده است. در موارد مشکل‎دار همیشه از راه دوستی و برادری و گفت‎وگو وارد می‎شویم. شرایط را به دفتر مقام معظم رهبری منعکس کردیم، ولی دیدار حضوری نبوده است. درخصوص بودجه هم از جانب ارتش سماجت و ایستادگی نبوده است.
● چیزهایی که گفتید، کمی ما را متأثر کرد. بعضی جهات را می‎دانم. طبعاً کاری که از من ساخته است، این است که مسایل شما را خیلی صریح خدمت رهبری بگویم. چیزهایی را هم که خودم می‎فهمم، اضافه می‎کنم.
○‎ میانگین سطح تحصیلات دانش‎آموزان ما به فوق‎دیپلم رسیده و در حال رشد است. همه روحانیون ما آموزش کامپیوتر و دوره حوزه و دانشگاه را دیدند. در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش فرهنگ ریاست به فرهنگ طلبگی و آگاهی تبدیل شد. برنامه‎های تشریفاتی حذف شد که بسیار اثرگذار بوده است. درنظرسنجی سال گذشته درخصوص محبوبیت و مقبولیت عقیدتی- سیاسی در بین کارکنان رسمی ارتش آمار بین 82 تا 86 درصد بود که عقیدتی سیاسی را دوست دارند.
● مایه خوشحالی است. خدا کند من هم بتوانم کاری بکنم که مشکلات شما کم شود. انشاءالله برنامه شما که نزدیک شد، به ما می‎گویید تا ما هم بتوانیم خدمت شما برسیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله