سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مدیران ارشد ستادی و استانی سازمان بیمه خدمات درمانی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مدیران ارشد ستادی و استانی سازمان بیمه خدمات درمانی

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۳

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله
    خداوند به ما توفیق بدهد که در ماه مبارک رمضان بتوانیم به خداوند نزدیکتر شویم و برای ما که مسئولیت پذیرفتیم، بهترین راهش این است که به مردم خدمت کنیم. این راه خداوند نقصهای ما را جبران خواهد کرد.
مسئله بیمه و آرامش خاطر مردم از لحاظ درمان همیشه جزو دغدغه‌ها و نگرانیهای من بوده است. معمولاً خبرهای مربوط به بیمارستانها و مطب‌ها را - اگر فرصت پیدا کنیم - می‌بینیم.متأثر می‌شوم که گاهی می‌بینم آدمهایی بخاطر نداشتن استطاعت مالی یا نداشتن اطلاعات درست، رنج کسالتها و دردها را تحمل می‌کنند.با اینکه زمینه‌ها مساعد شده که این اتفاق نیفتد.
توضیحاتی که جناب دکتر موسوی دادند که 95 درصد مردم بیمه هستند، خیلی خوشحال کننده است. فکر می‌کنم یک گام دیگر هنوز لازم است. اگر کسانی هستند که مایلند بیمه شوند، ولی به هر دلیلی موفق نشدند، آنها هم جذب شوند.عده‌ای که نیازی به بیمه ندارند، انسان دیگر ناراحت نمی‌شود.چون خواست خودشان است و درمان و زندگی خود را این‌گونه انتخاب کردند. فاصله زیادی نداریم تا پوشش به نقطه نهایی برسد.
مسأله دوم کیفیت کار است که باز نگرانیهایی دارد.باید به گونه‌ای باشد که کسانی که بیمه دارند، کاملاً راضی باشند و سیستم به گونه‌ای عمل کند که مریض، پزشک و مدیران از این بابت مشکلی نداشته باشند.بموقع اعتبارات برسد و بموقع به مریض برسند.بموقع نسخه‌ها داده و پرداخت شود.پزشکان خیالشان راحت شود. بیمارستانها بدانند مشکل ندارند و با خیال راحت بیمه‌ها را بپذیرند و تقدم بدهند. اینها جزو آرزوهاست که برای کامل شدن به همکاری همه کشور و تلاش شما مدیران بستگی دارد.
ده سال پیش وقتی که این افکار مطرح بود، بحثهای جدی در دولت داشتیم.فکر می‌کردیم در یک برنامه 5 ساله به این اهداف می‌رسیم.خیال می‌کردم دارو در ایران از همه جا ارزانتر هست که می‌گویند اینجوری نیست.البته نباید آنقدر مصرف بالا باشد که ما دو و نیم برابر معدل دنیا دارو مصرف کرده باشیم و از لحاظ هزینه، بیمه اینقدر بپردازد.حتماً یک انحراف در سیستم درمان وجود دارد.قاعدتاً باید یک برنامه بسیار جدی با کمک خود شما و پزشکان و وزارت، و داروخانه‌ها و مجموعه اینها ریخته شود که اسراف خیلی بی‌ربطی است.مصرف زیاد دارو که به معالجه کمک نمی‌کند و خراب می‌کند. عوارض جنبی آن خسارات دارد. علاوه بر خسارت مالی که بیمه‌ها و یا خود مردم پیدا می‌کنند. بعد کیفیت دارو اصلاح نمی‌شود. باید به سمت بالا بردن کیفیت داروهای مؤثرتر برویم.
انصافاً یکی از کارهای مهم که شاید سازمان شما بتواند خیلی کار بکند و می‌تواند موتور باشد، این است که به سراغ اصلاًح مصرف دارو در کشور برویم.البته ما خیلی چیزها را بد مصرف می‌کنیم.مثلاً نانی که در کشور مصرف می‌شود، خیلی کمتر از این می‌تواند باشد.الان تلف می‌شود. چون بدپخت می‌کنیم و گندمی که از مزرعه می‌گیریم تا آرد به نانوایی می‌دهیم، کلی تلفات در مسیر داریم.
ضایعات بنزین و سوخت گازوییل هم زیاد است.در مصرف سوخت اسراف داریم. می‌بینید که گاهی ساختمانهای بزرگ را بیخود گرم می‌کنند.یک نفر یا دو نفر در آن زندگی می‌کنند.با قیمت ارزان اینجوری زندگی می‌کنیم.ماشین روشن که فقط یک نفر در آن می‌نشیند و کلی مسیر را طی می‌کند و خیلی جاهای دیگر که اسراف می‌کنند.
اگر در همه زمینه‌ها جلوی اسراف را بگیریم، مثل مواد غذایی، میوه‌ها، سبزیجات و وقت، خیلی پیشرفت می‌کنیم. واقعاً در وقت خود اسراف می‌کنیم. خیلی کارها با یک تلفن یا با یک پست و یا کارهای دیگر قابل انجام است.می‌توانیم پیش‌بینی کنیم.بسیاری از کارهایی که امروز ماشینی و الکترونیکی شده، دارد وقت را ضایع می‌کند.به هرحال یکی از راههای خوب اصلاح اقتصاد جامعه و پیشرفت‌ها ما جلوگیری از اسرافها است. از وقت شروع و حتی زباله‌های خیابان را هم شامل می‌شود.
بهرحال بنده روز بیمه را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم.از تلاش خوبی که انجام شده، تشکر می‌کنم.پیش خداوند هم باید شاکر باشیم که به ما توفیق داده که روستاییان و افراد بی‌بضاعت تحت پوشش قرار بگیرند که کار بسیار با ارزشی است.به امید روزی که باز شما را زیارت کنیم و از کیفیت خوب خدمات بیمه مطالب جدیدی بشنویم.انشاءالله موفق‌تر باشید.
والسلام علیکم و رحمه الله