سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از انبوه‌سازان مسکن قم

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از انبوه‌سازان مسکن قم

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
خیلی متشکرم. صحبت‌هایی که شما کردید، فنّی بود و دانش آن را دارید. در مورد مسکن سیاست‌های کلی مسکن و شهرسازی را در مجمع تصویب کردیم. راجع به این موضوع هفته‌ها بحث کردیم. نکاتی که در صحبت‌های شما بود، بدون استثنا در جلسات ما با حوصله و کارشناسی بحث شده است.
مسأله تکنولوژی الآن درکشور ما یک مشکل است و عقب هستیم. در مورد مسأله پول که متقاضیان پول ندارند، بحث شد و برای هر بخشی سهمی در نظر گرفتند. نوعاً همه بخش‌ها از مبلغی که به آنها داده می‌شود، ناراضی هستند. کشش بانک‌ها بیشتر به سمت کارهای تجاری است. چیزی که دولت تصویب می‌کند، در بانک‌ها به شکل دیگری عمل می‌شود.
سیاست‌های ما را نگاه کنید. بحث شما تنها قم نیست، بلکه ملی است. من روی هیچ یک از حرف‌های شما امّا و اگر ندارم. بحث آمایش را هم مطرح کردید، کار آن را در مجمع آماده کردیم که جای آن در کشور خالی است. سازمان برنامه کارهایی کرد که در حدّ برنامه‌ریزی است. ما سیاست‌های آمایش سرزمین را آماده کردیم که خیلی وسیع است و به زودی مطرح خواهد شد.
در مسایل شهرسازی و مسکن در دوره‌ای که مسؤول بودم، به روز دنبال مسایل بودم. الآن قدری فاصله دارم. انبوه‌سازی، سبک سازی و سریع‌سازی جزو سیاست‌های ماست که سرمایه و وقت ما تلف نشود. مسایل بافت‌های فرسوده و عدم دخالت دولت جزو سیاستهای ماست.
معلوم است که دولت در مسکن نقش زیادی ندارد. جز این که زیربنا را فراهم و مسأله زمین و مقررات و آب و برق و سیاست‌های آن را حل کند. منفردسازی مشکل واقعی کشور ماست. انبوه‌سازی دارد مقداری از مسایل را حل می‌کند، اینکه هرکسی با یک مهندس و وقت خودش بخواهد خانه بسازد، معلوم است که چیز درستی درنمی‌آید. باید انبوه بسازیم.
بحث هویت‌دار بودن شهرهای ما، که شما روی آن انتقاد دارید، درست است. فکر می‌کنم تمام آن نکاتی که شما گفتید، مورد توجه ما بوده است. بعضی‌ها که در سیاست‌های کلی می‌گنجید، آوردیم.
بعضی‌ها هم جزو سیاست‌های کلی نیست و برنامه‌ای است و باید در برنامه عمل شود و آنها را در نظارت پی‌گیری می‌کنیم. می‌توانید عقبه سیاست‌ها را هم مطالعه کنید. اگر فکر می‌کنید آن سیاست‌ها ناقص است، پیشنهاد بدهید که ما در مراحل بعد تکمیل کنیم.
ما الآن وظیفه نظارت هم داریم. ممکن است آن را بخوانید و ببینید که اجرا نمی‌شود. اگر دیدید این‌گونه است، آنها را به ما بگویید. در این موارد با متخصصین مشورت کردیم. بحث شد و نظرات خودشان را گفتند. عقیده‌ام این است که می‌توانیم بحث مسکن را حل کنیم. الآن مصالح و نیروی انسانی و تقاضا را داریم.
در مسایل اقتصادی مهم‌ترین مسأله تقاضاست. وقتی می‌توانیم عرضه کنیم و تقاضا هم هست، دولت ضرری نمی‌کند. باید ترتیبی بدهد که مردم بتوانند با قیمتی که برای آنها به صرفه باشد، بخرند. می‌تواند به همه بخش‌های اقتصادی کشور رونق بدهد. به مسایل اجتماعی توجه می‌شود و مردم راحت‌تر می‌شوند و وضع مسایل سیاسی بهتر می‌شود. الآن مسکن جزو کارهای کلیدی ماست. این اعتقاد در مجمع هست. منتظر می‌مانم که پیشنهادهای شما را ببینم.
در مورد دانشگاه هم من مسأله دستجرد را می‌دانم، چندین دانشگاه در جاهای کوچک هست که تصویب کردیم، ولی طول می‌کشد. روستای ما بهرمان چندسالی است که شهر شده است. در آنجا یک نفر خیرّ یک دانشگاه ساخته که اینها جزو کارهای ماست.
والسّلام علیکم و رحمه الله