سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم استان همدان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم استان همدان

  • ساختمان قدس
  • شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۴

بسم‎الله الرحمن الرحیم بسم‎الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول‌الله
حضور شما برای بنده پیام خاص خودش را دارد. همه حرف‎های شما سنجیده و حساب شده بود. من هم خیلی تلاش کردم که کار به اینجا نرسد و ضرورتی به آمدن من نباشد، چون حقیقتاً برای دنیا هم روشن است که اگر نظامی بتواند جایگزین‎های زیادی داشته باشد و زود به زود چهره‎های جدید، مبتکرتر و با انرژی‎تر به میدان بیایند، این نظام بالنده است. حالا به هر دلیل نه به خاطر ضعف شخصیت کسانی که شجاعت مطرح کردن خودشان را داشتند، بلکه به دلیلی که شاید به عدم آشنایی مردم با آنها و کم‎اطلاعی از مطرح شدن آنها پیش آمده و یا نیروی وسیع پشتوانه عقبه‎ای نبوده که آنها را بیشتر پشتیبانی کند، به این نقطه رسیدیم و من به جایی رسیدم که پیش خداوند عذری نداشتم. پیش خودم محاسبه کردم و دیدم اگر نیایم و خودم را مطرح نکنم و روز قیامت خداوند از من بپرسد با این چیزهایی که می‎دیدی، چرا نیامدی؟ جوابی که خودم را قانع کند، نداشتم.
خدا که می‎داند و نیازی به سؤال هم ندارد. در پیش خدا نمی‎توان قضایا را مشتبه کرد. جوابی نداشتم و تصمیمی که گرفتم، بر این اساس بود. الان هم دیگر کار در اختیار من نیست. من کاری را که قرار بود، بکنم، انجام دادم و این مردم هستند که باید تصمیم خودشان را بگیرند.
اگر مردم تصمیمشان را گرفتند ومن مسؤولیت به دست آوردم، آن موقع خیلی ازکارهاست که باید انجام بشود. بیشتر این کارها در داخل و بعضی از آنها در خارج است. آن چه که در خارج است، در یک کلام این است که  بتوانیم تعامل محکم‎تری با دنیا برقرار کنیم که به ما زور نگویند و ظلم نکنند که الآن هم زور می‎گویند و هم ظلم می‎کنند. بالاخره باید تلاش کنیم که حداقل حق خودمان را حفظ کنیم. انقلاب ما داعیه حفاظت از حقوق مستضعفان دنیا را داشت و می‌خواستیم از محرومان دنیا حمایت کنیم. الان وضع طوری است که ضمن این که از دیگران زبانی حمایت می‎کنیم، در مورد خودمان در مراکز جهانی ستم می‎شود. این کار دشوار است و یک طرفه نیست و باید تدبیرهایی در نظر گرفته شود تا این مشکلات حل شود.
در داخل مسائل خیلی فراوانی است، مسائل جوانان، خانم‎ها، کارگران و بسیاری از اصناف دیگر که می‎دانیم. مسأله درمان، ‌بهداشت و سلامت مردم، امنیت فردی، امنیت اجتماعی و رونق اقتصادی که پایه‎ای برای حل بقیه مشکلات است. در جامعه‎ای که رونق اقتصادی نباشد، بخواهیم یا نخواهیم تورم سخت پیش می‎آید و تورم همراه با رکود بدترین وضع است. تورم همراه با رونق قابل تحمل است، یعنی اگر رونق داشته باشد و مردم درآمد داشته باشند و در هر خانواده‎ای چندنفر بتوانند کار کنند، می‎بینند کشورشان به پیش می‎رود و اگر چیزی گران شد، بر درآمد آنها هم اضافه خواهد شد. الان رونق برای کشور ما بسیار مهم است.
مسائل سیاسی الآن در کشور جدی است. به هر حال الآن مردم خواست اضافی نسبت به چیزهایی که در سابق بود، پیدا کردند و به طور جدّی می‎خواهند در سرنوشتشان شریک باشند. اطلاعات آنها بالا رفته، باسواد شدند، صاحب‎نظرند و نمی‎توانند بی‎تفاوت باشند.
مسائل اجتماعی، الآن مسأله خیلی مهمی است. شاید برای مردم تلخ باشد که چیزهایی به خاطر سلیقه دیگران بخواهد بر آنها تحمیل شود. مردم چیزی را که خدا خواسته و از دین، ‌خدا، پیامبر و اسلام است، از جان و دل می‎پذیرند. می‎بینیم که می‎پذیرند و به وظایف قطعی خود عمل می‎کنند، در مورد چیزهایی که فکر می‎کنند سلیقه‎های افراد است و آنها را محدود می‎کند، حرف دارند و به آسانی نمی‎پذیرند.
میدان دادن به استعدادها جای نگرانی است که همیشه بحث فرار مغزها مطرح می‎شود. کشوری که احتیاج به این مغزها دارد، نباید قوانین دست و پاگیر داشته باشد. البته من نمی‎گویم دولت‎های سابق بی‎توجه بودند، ولی الآن این مسائل وجود دارد که ما باید لیستی از آنها داشته باشیم.
در روزهای آینده رئوس چیزهایی که در اولویت کاری ما قرار می‎گیرد، مطرح می‎کنم و شما بعداً در ستادها و با تشخیص خودتان هرجور که می‎دانید این مسائل را در جامعه مطرح می‎کنید. این که ستادها  در شهرستانها چه کار کنند، من بیشتر مایلم به خود مردم و به خود آنها واگذار کنید. چون ما هیچ ستادی تأسیس نکردیم. از ابتدا تا به حال افرادی به صورت داوطلب و خودجوش دور هم جمع شدند و از ما دعوت کردند. تا به حال از من دعوت می‎کردند و از این پس این افراد از مردم دعوت می‎کنند و ما هم به گروه خاصی محدود نمی‎کنیم که فقط آنها حرف بزنند. شما در همدان به همین شکل عمل کنید.
یعنی اگر کسانی مایلند به هر عنوان و به هر شکل و تفکر وارد این میدان شوند، از آنها دریغ نکنید. ممکن است با شما هماهنگ باشند و ممکن است خودشان عمل کنند. من این چیزها را خیلی نمی‎دانم. چون تا به حال در انتخابات، تبلیغاتی نداشتیم و همیشه هرچه را که بود،خود مردم انجام داده بودند. در مورد خود همدان، انصافاً همدان از موقعی که اسلام به ایران آمده، یکی از پایگاه‎های مهم اسلام بوده است. سوابق همه این‎ها افتخارآمیز است. الآن هم شما از لحاظ جغرافیایی و موقعیت مرکزی و شرایط استانی در جای مهمی هستید. طبعاً هرکس مسؤول اجرایی کشور باشد، نمی‎تواند نسبت به همدان بی‎توجه باشد. ما هم باید روی همه استانها حساب کنیم.
با این چشم‎اندازی که برای بیست سال آینده تصویب کردیم، فکر می‎کنم به تدریج خواسته‎های همه استانها باید ظرف این مدت برآورده بشود. افق بیست ساله باید توسط مسئولان استان شما مشخص شود و مردم بدانند و اگر هم امکان داشته باشد، زمان‎بندی شود. معلوم شود درچه زمانی به کجا می‎رسیم. این‎ها چیزهایی است که ما هنوز در حواشی چشم‎انداز کار می‎کنیم و دولت هم دارد کار می‎کند. امیدوارم که شما و ما پیش مردم که آنها را به شرکت و حضور در انتخابات دعوت کردیم، در آینده شرمنده نباشیم و با توفیق خداوند بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم. باز هم صمیمانه از لطفی که فرمودید، تشکر می‎کنیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله