سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با مسئولان و استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد رفسنجان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار با مسئولان و استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد رفسنجان

  • سالن اجتماعات دانشگاه آزاد رفسنجان
  • یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السّلام علی رسول الله
چندمین بار است که زیارت دانشگاهیان و دانشجویان و مسئولان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان نصیب ما می‌شود. در این سفر برنامه منظمی در اینجا نداشتیم. اما علاقه‌مند بودم که از مجموعه برنامه‌هایی که در این سفر در دانشگاه آزاد داشتیم، تشکر کنیم. دیروز از توضیحات دکتر امیری در دانشگاه آزاد اسلامی انار استفاده کردیم که رضایت‌بخش است. دانشگاه تازه تأسیس نوق را هم دیدیم که بناست امسال دانشجو بپذیرد. الان هم در خدمت شما بودم. با این گزارش مصوری که دراین مراسم پخش شد، بخشی از موفقیت‌های دانشگاه آزاد را دیدیم. از آیت‌الله هاشمیان و جناب آقای رشید و همه اساتیدی که زحمت کشیدند و دانشجویان که با پول شهریه آنها این تشکیلات عظیم پویا و سرپاست، صمیمانه تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانند توفقیات بیشتری کسب کنند.
آن موقع که فکر تأسیس دانشگاه آزاد مطرح شد، بعضی از دانشگاههای بزرگ می‌گفتند امکان تأسیس و توسعه آن وجود ندارد. ولی دیدیم که تأسیس شد. 1 میلیون و 500 هزار دانشجو و 20 میلیون فارغ‌التحصیل و 12 میلیون مترمربع ساختمان دانشگاهی و کتابخانه‌ها، آزمایشگاهها و ابزار آموزشی در دنیا بی‌سابقه است که در یک دانشگاه جمع شود.
افتخار این دانشگاه است که وقتی رؤسای دانشگاههای جهان دور هم جمع می‌شوند تا نمونه موفق را معرفی کنند، رئیس این دانشگاه را رئیس شواری خود می‌کنند. این در شرایطی است که در این نشست رقابت هم شدید است.
الان موفقیت ما به ارتقای کیفی بستگی دارد. باید کیفیت دانشگاه را از هر جهت بالا ببریم. از لحاظ علمی می‌توانیم بهترین باشیم. الحمدلله دست ما باز است و امکانات علمی ما کم نیست. نیروی انسانی زیادی داریم. نیاز جامعه هم جدّی است. از لحاظ معنویت هم چشمگیر است. پیش از انقلاب هم در ایده ما بود که علم با مرکزیت دینی حرکت کند که این حرکت در دانشگاه آزاد اسلامی محقق شد.
اگر به گذشته‌های دور برگردید، می‌بینید که حوزه‌های علمیه هم علوم روز را داشتند. افرادی چون شیخ بهایی، بوعلی سینا، ابوریحان، میرداماد و ... مجموعه‌ای از همه دانش‌زمان را در حوزه‌های علمیه می‌خواندند.
الان دانش تخصصی و جدا شد و هر رشته‌ای دنیای وسیعی دارد. ولی مراکز علمی و حوزه‌های علمیه باید همه رشته‌ها را تحت پوشش بگیرند تا جوامع اسلامی مسیر توسعه را بپیمایند. باید رشته‌های خاص مراکز دانشگاهی خاصی داشته باشند و دانشگاه آزاد می‌تواند با پسوند اسلامی جوانان را جذب کند و روح اسلام و جهت‌گیری علم و دانش‌ها را به آنان بیاموزد.
فکر می‌کنم در شرایطی هستیم که می‌توانیم موفق باشیم. الان سیاست ما در هیأت امنا ارتقای مقاطع تحصیلی است. الان شرایط دانشجویان و دانش‌آموزان این‌گونه است که ورود به مقاطع عالی در اولویت است. یعنی‌دانش‌آموختگانی داریم که تشنه‌تحصیل در مقاطع بالا هستند.
جامعه هم نیازمند توسعه دانایی محور دارد که در چشم‌انداز 20 ساله کشور آوردیم. باید دانشگاهها را به سوی حرکتهای میدانی ببریم. یعنی صنعت و کشاورزی را به معانی واقعی دانشگاهی و علمی کنیم. جدایی صف و ستاد علمی در کشور ما تا بحال خسارت بار بود. دانشگاهها زحمت می‌کشند و میادین صنعتی و کشاورزی برای خودشان کار می‌کنند و ارتباط سیستماتیک بین آنها نیست. جزیره‌های جداگانه و سرمایه‌های جداگانه، محصولات غیرقابل انتظار تولید می‌کنند.
یکی از برنامه‌های ما در دانشگاه آزاد اسلامی این است که پارکهای علمی را در همه واحدها ایجاد کنیم تا طرحهای دانشجویان و محققان را تبدیل به پایلوت کنیم و پس از پایلوت با جذب سرمایه‌ها تبدیل به صنعت کنیم. دانشگاه آزاد می‌تواند این کار را بکند، دیگر دانشگاهها این قدرت را ندارند. دستشان باز نیست و ظرفیت هم ندارند. الان دانشگاه آزاد 380 واحد دارد که می‌تواند کار کند. حداقل در واحدهای بزرگ امکان‌پذیر است که حقیقتاً پیشرفته هستند.
هفته پیش در قزوین از دانشگاه آزاد آنجا بازدید کردم که سه تا چهار هزار دانشجو دارد. یکی از نمونه‌های دانشگاههای امروزی است. هنوز به خوبی دارد پیش می‌رود و توسعه پیدا می‌کند.
اموال این دانشگاه مربوط به بیت‌المال است. مردم به اشتیاق هزینه‌های تحصیل را می‌پردازند. مسئولان هم باید با برنامه‌ریزی درست از سرمایه‌های مردم در جهت توسعه علم و دانش استفاده کنند.
تأکید می‌کنم که برای تقویت پسوند اسلامی و ارتباط ستاد و صف و توجه ویژه به مقاطع ویژه تحصیلی برنامه‌ریزی کنید. چون بنا نبود که صحبت کنیم و بعد از این برنامه دیگری داریم، با شما خداحافظی می‌کنیم.
والسّلام علیکم و رحمه الله