سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم هفتم تیر

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم هفتم تیر

  • ساختمان قدس
  • سه شنبه ۶ تیر ۱۳۸۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و السلام علی رسول الله و آله
خیلی خوش آمدید. ما معمولاً هرساله از نعمت زیارت شما به این مناسبت برخوردار می‌شویم. بزرگداشت این فاجعه باعث می‌شود که مردم ما به گونه‌ای مهم از تاریخ انقلاب آشنا شوند. شهدای هفتم تیر و خانواده‌های آنها سهم بزرگی در تثبیت و ادامه انقلاب دارند. باید اعتراف کنیم که علی‌رغم همه تلاشها، هنوز نتوانستیم حق آنها را به درستی در تاریخ ثبت کنیم.
یکی از کارها، نداشتن جایی در مقتل شهدای هفتم تیر است. این نقطه از لحاظ جغرافیایی، نقطه‌ای بیسیار مهم است. در این نقطه حزب جمهوری اسلامی تأسیس شد و چهره‌های نیرومند حزب و انقلاب اسلامی نیز در آن نقطه از دست ما رفتند. لذا شایسته است که در آنجا بارگاه مناسبی ایجاد شود. ما از نقش شهدا بیشتر آگاهی داریم و می‌دانیم که چه توطئه شومی انجام شد که خداوند آن را به هم ریخت! شخصیت‌هایی که در آن فاجعه از دست ما رفتند، هریک از آنها می‌توانستند برای ما محور و ستون باشند و در آن میان شخص شهید بهشتی ویژگیهای فوق‌العاده‌ای داشتند. ایشان از جوانی تا آخر عمرشان در هر جایی که بودند، منشاء حرکتهای مثبت و عمیق اسلامی بودند. مدرسه حقّانی را تأسیس کردند،در خارج هم پایگاه مهمی را توسعه دادند که هنوز هم منشاء برکات است. بعد از بازگشت از خارج، سریعاً به جریان انقلاب پیوستند و در متن قرار گرفتند و تا پایان عمرشان به عنوان یک محور بودند. دستگاه قضایی را به صورت اسلامی تأسیس کردند. در شورای انقلاب، تصویب قانون اساسی و تأسیس حزب و پاسخگویی به شبهات افکار الحادی، سهم بسیار بزرگی داشتند و امروز هم نام، خون و آثار ایشان تأثیرگذار است.
به خاطر عظمت ایشان، گاهی سایر شهدایی را که در آن فاجعه از دست ما رفتند، کم رنگ جلوه می‌کنند. ما باید برنامه‌هایی داشته باشیم که همه شهدا را شامل شود. من با همه آنها کارکرده بودم و ارتباط نزدیکی داشتم و می‌دانم که چقدر باصفا بودند! واقعاً روح بلندی در وجود آنها بود. خداوند این گونه تقدیر کرده بود که خیلی زود از ما جدا شوند و در بزم انبیاء و اولیاء استقرار پیدا کنند. الان فرزندان شهدای هفتم تیر بزرگ شده‌اند. جا دارد که خانواده‌های شهدا به کمک مسئولان - بیش از گذشته - روی آثار آنها کار کنند.
اگر این مجموعه شهدا را به شهدای اُحُد تشبیه کنیم، تاریخ آنها سازنده خواهد بود. بسیاری از جریانات تاریخی که از صدر اسلام تا به حال بود، به دنبال چنین شهدایی پیش آمده است. خون شهدا الهام بخش و راه آنها مورد توجه است و معنا دارد و حیات آنها برای آیندگان معنادار است و آنها می‌توانند با آن، کارهای خودشان را تنظیم کنند. خداوند این خاصیت را در خون شهدا قرار داده و این پاداش و اجری است که خداوند به شهدا می‌دهد. شهادت یک حادثه تصادفی نیست، شاید ظاهر آن این گونه باشد، ولی مبانی اسلامی و قرآنی و ریشه‌هایی دارد که در طراحی خداوند هست. تدبیر خداوندی است که چنین انسان‌هایی در جامعه باشند و خدمت کنند و روزی از جامعه بروند که رفتن آنها معنادار و الهام‌بخش باشد. اینگونه انسانها براساس مبانی اسلامی، آدمهای ممتاز بشری هستند.
وقتی خانواده‌ای، عزیزی را از دست می‌دهد، تحقیقاً محزون و اندهگین می‌شود و احساس کمبود می‌کند. ولی اگر با آثار و مبانی شهادت در قرآن آشنا باشند، خیلی زود متوجه می‌شود که برنده است و این لطف خداوند محسوب می‌شود.
کمبود این گونه انسانها برای جامعه لطمه است، جایگزینی، الهام وپیام آنها راه دیگری است. بعد معنوی بخش زیادی از تاریخ اسلام به شهدا برمی‌گردد. گاهی یک شهید قرنها محور حرکتهای اسلامی می‌باشد. در فصولی که شهدا زیاد بودند، مجموعه آنها این گونه بوده است. ما در دوران خود با وفور شهدا مواجه هستیم. در انقلاب و بعد از آن انسانهایی نخبه و در دوران دفاع مقدس هم انبوهی از انسانهای شریف را از دست دادیم. شاید این ذخیره بزرگ شهدا راهی برای جاویدان کردن انقلاب اسلامی باشد که خداوند برای ما انتخاب کرده است. هروقت در تاریخ کار بزرگی انجام شده، قربانی‌های بزرگ را گرفته است.
امیدوارم ما آن قدر صلاحیت داشته باشیم که بتوانیم رهرو راه شهدا و قدردان آنها باشیم و میراث خون شهدا و مجاهدان را حفظ کنیم و آن را تکامل ببخشیم و اگر آن را تکامل ندهیم، مسئول هستیم. هرکاری به تدریج به کمال می‌رسد و باید مواظب باشیم که خدای ناکرده دچار عقب‌گرد نشویم. صمیمانه از حضور شما تشکر و به خانواده‌های محترم هفتاد و دو شهید هفتم تیر تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم شما بتوانید راه آنها را ادامه بدهید.
بعد از گذشت نزدیک سی سال، الان شرایط ویژه‌ای برای انقلاب پیش آمده که به خاطر تهدیدی است که از ناحیه دشمنان انقلاب است و الان بهانه دارند و ما هم در مقطع حساسی هستیم. نیروهای انقلاب و مردم باید هوشیار، بیدار و مواظب باشند که این تهدید را به فرصت تبدیل و از آن برای پایدار کردن انقلاب استفاده کنیم. به هر حال زمان حساسی است، این روزها باید دعا کنیم تا ارواح پاک شهدا به کمک ما بیایند و پیروزی اسلام را طلب کنند.
و السّلام علیکم و رحمه الله