سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع نیروهای متخصص عازم به جبهه

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع نیروهای متخصص عازم به جبهه

  • یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
«اَلâحَمâدُالِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آله اَجمعین منظره حماسه‌ساز این کاروان این قدر پرعظمت است و حیرت‌انگیز است که بهترین تعبیر برای گوینده این است که احساس عجز خودش را اعلام بکند در مقابل این عظمت‌ها که قدرت توصیف ندارد. من در این لحظاتی که اینجا نشسته بودم و به گزارش آقای رحمانی گوش می‌دادم و به عواطف، احساسات و حال این داوطلبان اعزام به جبهه فکر می‌کردم، هر چه فکر کردم یک کلمه مناسبی که این منظره را توصیف بکند، پیدا نکردم و واقعاً هم در قاموس ادبیات دنیا چنین کلمه‌ای پیدا نمی‌شود. و هیچ ادیبی قدرت خلق جملاتی که بتواند گوشه‌ای از واقعیت‌های این مناظر را مشخص بکند، ندارد.
دنیا در خودش سابقه این منظره‌ها را ندارد، دنیا در تاریخ خودش این چنین شکوه و عظمتی را کم دیده است. در کجای تاریخ جنگ‌ها، در کجای تاریخ انسانها ما چنین وضعی داریم که با یک اشاره رهبری، مردم این چنین به حرکت بیایند که برای کنترل این حرکت و برای نظام دادن به این حرکت، همه قدرت‌های کنترل کننده دولت و کشور احساس عجز بکنند و نتوانند جواب  
این تقاضاها را و پیشنهادات را بدهند. امروز این صحنه مرکّب از هزاران نیروهای مسلمان مؤمن متعهد جان برکف متخصص و کاردان که هر یکی در رشته خودش و در فنّ خودش برای این جامعه و برای زندگی اجتماعی ما نقش ایفا کرده است، الان مشغول ایفای نقش دیگری هستند.
یک چنین ترکیبی از نیروهای عازم به جبهه با یک اشاره از امام که با کنترل‌ها و درخواست صبر توانستیم تنّزل بدهیم تا این حد و جمعیت را کم بکنیم، باز به این منظره منتهی شده است. شما راهیان کربلا، شما داوطلبان خدمت در جبهه حق و شما داوطلبان رزم علیه کفر و استکبار، مایه اعتبار و عظمت تشکیلات اداری جمهوری اسلامی ایران شدید و کاری که شما کردید برای روح دادن و جان دادن به نظام اداری ما منهای مسأله جنگ کار بسیار بزرگی است.
مطمئنم حضور شما در میدانهای جنگ برای حلّ کردن مشکلات فنی و تخصصی جبهه‌ها، نقش چندین لشگر رزم دیده مجرّب را خواهد داشت که این به جای خودش ان‌شاءاللّه در حرکت‌های آینده جبهه، مشخص خواهد شد. حضور شماها، حافظ جان هزاران رزمنده دیگری است که به کارهایی که در اطلاع و تخصص شماست نیاز دارند. این اثر مستقیم حضور شما در جبهه‌هاست و نکته دیگری که حضور شماها در جبهه‌ها در تاریخ کشور اثر خواهد گذاشت، این است که شماها هر فردتان که بروید و مدرسه جبهه را ببینید و دوباره به مرکز خدمت و کارتان برگردید هر یک از شما تبدیل می‌شوید به یک مدرسه سیار و یک مکتب سازنده برای آن اداره. اگر ما از اول جنگ این برنامه را اجرا کرده بودیم و برادران اداری ما مثل این برنامه در جنگ شرکت کرده بودند، تحقیقاً روح جبهه‌ها امروز در سراسر ادارات و تشکیلات اداری ما حاکم بود که البته تا حدودی هست.
اما این نهضت عجیب و عظیم آثار گرانبهایی در بالا بردن سطح جبهه‌ها و هم در بالا بردن سطح ادارات و فعال کردن آنها خواهد داشت. ما منتظر آثار برگشت شما به ادارات خواهیم بود. ما باید از هیأت محترم دولت و مسؤولان وزارتخانه، تشکر کنیم که یک چنین برنامه‌ای را قبول کردند و این مهلت را و این امکان را برای وارد کردن این نیروهای متخصص به جبهه‌ها و هم چنین  
برای تزریق خون رزمندگان جبهه‌ها به عروق ادارات و تشکیلات دولتی مهیّا کردند. این از کارهای بسیار خوب است و ان‌شاءاللّه در طول جنگ و در سراسر کشور به صورت برنامه‌ریزی شده دقیقی انجام شود که رابطه محکمی بین تشکیلات اداری ما و میدان نبرد و شهادت و آن جایی که انسانها پولاد آبدیده می‌شوند و آن جایی که انسانها تبدیل به فرشته‌های حیات ساز می‌شوند به وجود بیاید و ما از اوّلین کاروان وسیعی که امروز آن را بدرقه می‌کنیم، به خاطر پیشگامی آنها تشکر می‌کنیم.
نکته قابل توجه برای امور جبهه‌ها که می‌شود آن را به عنوان امدادات غیبی و الهامات الهی به حساب بیاوریم، این پیش بینی ظریف و دقیق رهبری ماست. امام آن روزی که مسأله بسیج نیروها را در اوایل امسال مطرح کردند از فکر و اندیشه تیزبین و پیش بینیشان به جایی نگاه می‌کردند که ماها غافل بودیم و حوادث بعد این، دقت نظر امام و بیداری رهبری را خوب نشان داد و معنای رهبری یک بار دیگر تجسم پیدا کرد و ما می‌فهمیم این رهبری بارقه‌ای از الطاف الهی است که به این ملت عزیز ما، خداوند عنایت فرموده است.
آن روز که امام فرمودند، وضع مثل امروز نبود. دنیای استکباری به سرکردگی آمریکا به یک کشور مستقل و مسلمان مثل لیبی گوشه‌ای از کارهای ضد بشری و تجاوزکارانه خودش را نشان داد. ما باید این مطلب را بپذیریم که حرکت آمریکا برای تنها کشور لیبی نیست، این یک برنامه طراحی شده در مقابل ملت‌ها و مخصوصاً در مقابل اسلام است. انقلاب اسلامی آن چنان وحشتی در دل استکبار به‌وجود آورده که آنها هر لحظه به فکر توطئه و برنامه‌ریزی هستند. و هر جا که فرصت می‌شود استکبار جهانی، علیه انقلاب‌ها و قیام مقدس اسلامی ما توطئه می‌کنند و این کار را شروع کردند، یعنی شروع به رسوایی.
از سالها پیش اینها می‌خواستند جنایاتی مرتکب بشوند. اینجا مسأله طبس را داریم و همین جنگ تحمیلی به‌طور مستقیم کار آنهاست و دهها توطئه دیگری که کرده بودند، ولی امروز شاهد یک سری برنامه‌های جدیدی هستیم، دو تهاجم در دو جبهه مشخص. در جبهه اقتصادی به عنوان زدن پایه امکانات اقتصادی ما، توطئه نفت را می‌بینیم که پای کشورهای منطقه خلیج فارس هم  
در میان است و باز در توطئه حمله به لیبی متأسفانه مهر امضایی که با سکوت خفت بارشان و رد نکردن اظهارات معاون ریاست جمهوری آمریکا در مورد رضایت کشورهای مرتجع عرب از حمله به لیبی نشان دادند، باز می‌بینیم که پای مجموعه استکبار و ارتجاع و صهیونیزم در کار است و معلوم است که مسأله ارتجاع منطقه مسأله لیبی نیست، بلکه مسأله جمهوری اسلامی است، مسأله اسلام است.
با این اظهارات که آقای بوش کردند و امروز باز همان حرف گذشته را تکرار کردند، نشان داد که قضیّه، قضیّه نجات صدّام است، قضیّه باز کردن یک جبهه دیگری است در جای دیگر برای توجه افکار جهانی به آنجا، برای اینکه نیروهای رزمنده ما را از جبهه اساسی که شکستن بعث عراقی است باز بدارند و هوشیاری امام این است که به مسائل آگاه بودند و از پیش نیروهای حزب‌الله را تجهیز کردند و ما امروز شاهد این امواج عظیم هستیم و حرف ما این است که اگر مسأله صدام حل شد، اگر حزب بعث از منطقه حذف شد و اگر جمهوری اسلامی از شرّ این جنگ که به ما تحمیل کردند نجات پیدا کرد و دستش باز شد آن روز همه مسائل منطقه حل می‌شود و امنیت در کل منطقه حاکم می‌شود و آن روز نه دیگر آمریکا جرأت پیدا می‌کند به لیبی حمله بکند و نه اسرائیل جرأت می‌کند به لبنان تجاوز بکند.
بنابراین برادران و خواهران ما، بیشتر هوشیار باشند که جبهه اصلی جنگ با کفر و هدف اصلی جهاد و مقدس اسلامی باید در همین نقطه مرزهای ایران و عراق باشد. با شکستن خاکریز شوم استکبار جهانی که همین بعث عراق است، ان‌شاءاللّه راه پیروزی اسلام و راه تأمین صلح و امنیت و راه شکستن صهیونیزم و راه آزادی مردم فلسطین و راه نجات لبنان و راه شکستن دستهای تجاوزی که به سوی کشورهای جهان سوم دراز شده، باز می‌شود و ما همه همتمان را در چنین شرایطی که با اشاره امام در کشور به‌وجود آمده، باید به‌کار ببریم، برای اینکه به اهداف مقدس رهبری برسیم و به مسؤولان نظامی و فرماندهان بزرگوار و کسانی که برنامه‌های دفاع و تهاجم را تهیه می‌کنند، بار دیگر تأکید می‌کنیم که از این کاروان‌های عظیم و انسانهای بزرگ و شریفی که این گونه خودشان را در اختیار جنگ قرار داده‌اند، باید استفاده شایان بشود.
 
بار دیگر تشکر می‌کنیم از دولت جمهوری اسلامی ایران که امکانات خودشان را و افراد صالح و لایق خودشان را در اختیار مهمترین مسأله کشور قرار دادند و امیدواریم این هماهنگی بین ارتش و سپاه و بسیج و دولت و همه نیروهای مختلفی که در این کشور وجود دارند و حمایت بی‌سابقه مردم و حمایت و هدایت امام، راه کربلا را و راه بیت‌المقدس را برای شما رزمندگان عزیز بگشاید. شما را به خدا می‌سپاریم و منتظر برگشت پیروزمندانه شما به اینجا هستیم.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته