سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مسئولین سازمان تأمین اجتماعی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع مسئولین سازمان تأمین اجتماعی

  • یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۷۶
تأمین اجتماعی از ضرورت‌های دوران صنعتی/ عدم حمایت از بازنشسته‌ها در گذشته/ نقش بیمه‌های اجتماعی در آرامش اجتماعی/ اهمیت تحت پوشش قرار گرفتن 1/3 درصد مردم کشور/ رضایت نسبی بیماران از کارهای سازمان تأمین اجتماعی/ حرکت جلوتر از تورم، سیاست سازمان تأمین اجتماعی/ طرح دولت سازندگی برای بیمه تأمین اجتماعی جامع/ لزوم توجه به هزینه‌های بهداشت و درمان/ شاخص‌های طرح فقرزدایی/ اهمیت سیاسی و اجتماعی کارهای تأمین اجتماعی/ ماندگاری کارهای خیر در بارگاه خداوندی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله و السلام علی رسول الله و آله

همه شما خیلی خوش آمدید. فرصتی شد تا از شما برای کار خوبی که در دوره سازندگی در بخش تأمین اجتماعی انجام داده‌اید، تقدیر کنم. از محبتی که اظهار کردید، متشکریم، ولی واقعاً تأثیر کار من آنچنان نیست که نیاز به تقدیر و تشکر داشته باشد. کار کسانی که در صحنه زحمت می‌کشند، در فکر و اندیشه من مهم است.

در گذشته، زندگی کسانی که دچار آسیب می‌شدند و یا وقتی بازنشسته‌ها را لمس می‌کردیم و می‌دیدیم، جزو آرزوهایمان بود که روزی بتوانیم به تأمین اجتماعی کمک کنیم تا جایگاه خودش را در جامعه پیدا بکند. البته تأمین اجتماعی از ضرورت‌های دوران صنعتی و توسعه زندگی بشر است و بدون تأمین اجتماعی نمی‌توان جامعه‌ای را جز در شیوه‌های سنتی زندگی اداره کرد که چنین چیزهایی در شیوه‌های سنتی نبوده است. نظام و قانونی نبود که از بازنشسته‌ها و یا پیرها حمایت کند. رفاه یک بازنشسته بستگی به این داشت که اطرافیانش چقدر مهربان باشند و وجودش چقدر برای مسئولان جامعه حائز اهمیت باشد. اطمینان و اعتمادی که به مردم برای دوران بعدی عمر و یا برای دوران پیری و برای از کارافتادگی آرامش بدهد، وجود نداشت و بیمه‌های اجتماعی این مسائل و مشکلات را از زندگی مردم برداشت. در هر کشوری به اندازه کافی بیمه‌های اجتماعی توسعه می‌یابد و می‌توان آرامش و آسایش مردم را از این طریق ارزیابی کرد.

شما کاری کردید که بیشتر کارگران و نیروهای کار و کارمندان تحت پوشش هستند. این کار کمی نیست و کار بسیار بزرگی است. اینکه 6 درصد مردم شهری و بیش از 1/3 درصد مردم کل کشور از این نعمت برخوردار باشند، بسیار بسیار مورد اهمیت است. شیوه خدماتی را که ارائه کردید، واقعاً رضایت‌بخش است. من همه جزئیات را نمی‌دانم، اما تا جایی که مردم حرف می‌زنند و از روی شکایات، چنین برمی‌آید که مجموعه خدمات هم تنظیم برنامه‌های مردم و هم موقعی که زمان پرداخت حق و حقوق می‌رسد، به نحو مطلوب و قابل قبولی ارائه می‌شود. در قانون تصریح شده که این کارها زودتر جریان پیدا کنند.

من به ده پانزده بیمارستان رفتم و با بیمارانی که روی تخت بودند، صحبت کردم. بعضی از آنها عمل جراحی سختی داشتند و هزینه‌های سنگین پرداخت شده بود. تقریباً در هیچ موردی شکایت نکردند. معمولاً وقتی که ما به بیمارستان می‌رویم و با مریض مواجه می‌شویم، باید مریض تمام مشکلات خود را مطرح کند و اگر رنج و گرفتاری دارد، باید به رئیس جمهور منعکس کند. به نظر می‌رسد که می‌توان این رضایت را که اعلام می‌شود، به عنوان یک سند تلقی کرد. پرداختی‌ها معمولاً یک مقدار جلوتر از طرح پرداخت دولت قرار دارد، باز کار خوبی است که کم‌وبیش داریم به خط واقعی نزدیک می‌شویم که مردم را تحت پوشش دارند.

سیاست تأمین اجتماعی در این هفت، هشت سال این بوده که کمی از تورم جلوتر بروند. به نظر می‌رسد که 10 درصد از تورم جلوتر پرداختند؛ با این هدف که چند سال عقب‌ماندگی آنها را جبران کنند. این، یک سیاست درستی است و باید این کار را ادامه بدهند تا عقب‌ماندگی پرداختی دوران جنگ را که نمی‌توانستیم به علت تورم حرکت کنیم، جبران شود.

مسئله دیگری که الان دنبال آن هستیم و روز و شب آن را پیگیری کردیم و انشاءالله یکی دو سال دیگر هم تکمیل می‌شود، این است که همه جامعه ما تحت پوشش بیمه اجتماعی دربیایند. کسانی هستند که بیمه نیستند و کسان دیگری هم به عنوان متفرقه‌ها هستند که اگر بتوانند آنها را بیمه کنند، دیگر تمام مردم از عقب‌افتادگی بیرون می‌آیند و از حوادث کاملاً ایمن می‌شوند. در چنین شرایطی هر کس بیشتر کار کند و هرکس بیشتر تلاش کند، زندگی بهتری پیدا می‌کند و یا حداقل از راحت‌ترین مردم خواهد بود.

از کارهایی که این روزها بیشتر روی آن تأکید کرده‌ایم، این است که هزینه درمان و بهداشت را خیلی جدی بگیریم و امتیازات زیادی را به آن تعلق بدهیم. هزینه چند ده میلیارد تومانی می‌پردازیم برای اینکه روستایی ارزش بیه را بفهمد و شهری‌ها با این امتیاز راحت‌تر شوند؛ هدف این است که پوشش بیمه تأمین اجتماعی برای مردم، عمومی بشود که انشاءالله آن اتفاق بیفتد.

طرح فقرزدایی که از طرف دولت در مجلس هست، اگر تصویب شود - که فکر می‌کنم مراحل اولیه را گذرانده و دارد تصویب می‌شود-، یک دریچه شغلی برای آنهایی است که می‌توانند شغل و مسکن داشته باشند و تأمین کمبود زندگی کسانی است که نمی‌توانند همه امکانات را داشته باشند. با همه برنامه‌هایی که الان تنظیم شده و در دست اجراست، ما واقعاً به آن چیزی که پیش از انقلاب برای غنی کردن ملت فکر می‌کردیم، نزدیک می‌شویم که گسترش رفاهیات انسانی و همه نیازهای اولیه غیرقابل اجتناب جامعه است که به نظر می‌رسد شاخص‌ترین نیاز جامعه آنجاست.

کار نیروهای تأمین اجتماعی مورد رضایت خداست و از لحاظ سیاسی و اجتماعی یک کار ارزشمند است و برای سالم کردن جامعه، پرورش جامعه و آرامش جامعه ارزشمند است.

من در مورد این مطلب صمیمانه از شما تشکر می‌کنم و تأکید می‌کنم، شما تا در این راه گام برمی‌دارید؛ با کیفیت بالا کار کنید، چون کیفیت خدمت شما هیچ وقت تمام نمی‌شود. هر وقت کسی دقت و دلسوزی بیشتری کند، در بارگاه خدایی گم نمی‌شود و هر مثقال و ذره از تلاش، زحمت، غصه و اندوه شما پیگیری می‌شود و روزی خواهید دید که زحمات شما به سعادت و آسایش تبدیل و به نفع زندگی خودتان تمام می‌شود. خداوند توفیق شما را بیشتر کند، انشاءالله.

        والسلام وعلیکم ورحمه الله و برکاته