سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده شهدای جهاد سازندگی

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع خانواده شهدای جهاد سازندگی

  • پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۶۴

بسم الله الرحمن الرحیم
«اَلâحَمâدُلِلّûهِ ربِّ الâعûالَمین وَ اَلصَّلûوهُ وَالسَّلاûمِ عَلیû رَسولِ اللّûهِ و آلِهِ أَجâمَعیüنâ»
میهمانان امروز ما از دو جهت عزیز و مکرم هستند؛ یکی از جهت انتساب به جهاد که از نهادهای موفق و نیرومند و خدمتگزار انقلاب است و دیگر از جهت انتساب به شهدا که بالاترین ارزش را دارند. معمولاً یکی از منابع تقویت روحیه و نشاط گرفتن برای کار بیشتر، ملاقات من با مردم حزب‌الله و افراد مخلص و فداکار جامعه‌مان است. در چهره‌ها که نگاه می‌کنم نور خدا را می‌بینم و به یاد خدا می‌افتم. شما اگر مقایسه کنید جامعه خودتان را با هر اجتماع دیگری که در دنیا هست، تفاوتهایی می‌بینید. اینجا ارزشهایی پیدا شده که قابل مقایسه با زندگی عادی و معمولی آن جوامع نیست. نوعاً جوامع امروز گرفتار مادیات و شهوات و زرق و برق‌ها و... هستند.
دو تیپ آدم در دنیا هست یک تیپ مردمی که همه چیز را صرف می‌کنند برای اینکه رضایت خدا را جلب کنند و خدمتی به مردم کنند و وجدانشان را قانع کنند که زندگیشان با معناست. یک تیپ مردم هم هستند که همه چیزشان را صرف می‌کنند که لذت بیشتر و شهوت بیشتر ببرند و مال بیشتر بیندوزند. توده مردم ما و اکثریت‌شان امروز در آن قسمت اول هستند، مخصوصاً اینهایی که بچه‌هایشان در نهادهای انقلاب دارند داوطلبانه خدمت می‌کنند. همین حالا در اجتماع شما این حالت معنوی و روح معنوی و روح الهی را حس می‌کنیم. اینها چیزهای توصیف شدنی نیست. اما این اجتماع این طور است. خداوند این نعمت را به ما داده است در این موقعیتی که دنیا دارد به طرف مادیات و فساد می‌رود، اینجا زمزمه یاد خداست و آشیانه اعتلای راه دین است و راه انبیاء و اولیاء خداست. این خیلی مهم است و شما برایش ارج می‌گذارید.
خانواده‌هایی که عملاً شریک شدند در این کار و بهترین هدیه را در این راه دادند و در راه خدا عزیزی دادند که بعد از شهادتش می‌فهمند چقدر با ارزش بوده، آنها باید با همه وجودشان احساس راه حق بکنند. شما هیچ وقت احساس غبن نکنید، یعنی با دادن یک یا چند انسان شریف در راه خداوند در این حرکت همگانی اسلامی شرکت کردید، این هم از نعمات خدا است. شما مغرور نشوید و فکر نکنید مثلاً ما که هستیم که این طور شدیم. نه، خدا چقدر خوب بوده که به شما این نعمت را داده و این افتخار را دارید. مبادا با تصور اینکه ما کسی هستیم این افتخار را ضایع کنید، مبادا با بی‌صبری و اظهار نارضایتی از این وضع، این نعمت خدا را ندیده بگیرید. این کفران نعمت است. خداوند این سفره نعمتش را باز کرد و هر کسی که شایسته بود به این سفره رسید. امیدواریم این توفیق همیشه وجود داشته باشد و در راه خدا بتوانیم جهاد کنیم.
شما اگر آیات قرآن را نگاه کنید می‌بینید هیچ چیز بهتر از جهاد در راه خدا در قرآن پیدا نمی‌کنید و هیچ کاری را بهتر از جهاد و هیچ واژه‌ای را بهتر از شهید نمی‌بینید. مقایسه کنید. منافقین، پیکاریها، توده‌ایها، سلطنت‌طلبها و... را ببینید. بالاخره آنها هم خانواده‌های ایرانی هستند. شما خودتان را در کنار آنها بگذارید، ببینید چقدر تفاوت وجود دارد. آنها بچه‌هایشان در محکمه عدل الهی محاکمه شده و حالا سرشان در جامعه پایین است. آنها در جامعه سرشان را نمی‌توانند بلند کنند و پیش خداوند هم شرمسار هستند.
شما در جامعه سرافراز هستید و همه جا مدال پرافتخار خانواده شهید را دارید و در دل ما هم جا دارید و در قیامت هم شفی دارید و هم خودتان می‌توانید شفی دیگران شوید. عزت و احترام دارید. این خیلی تفاوت دارد. از لحاظ آرمانی و هدفی که شما دارید می‌بینید هدفتان در جامعه دارد پیاده می‌شود، می‌بینید که اکثریت جامعه با شما همراه هستند. و رهبر و روحانیت، مجلس، دستگاه قضایی، اجرایی و دستگاه امنیتی و سایر نهادهای انقلاب، ارتش و سپاه و کمیته‌ها و همه توده مردم دارند مبارزه می‌کنند. اما آنها حالا چه دارند؟ آنها که بچه‌های شما را در کردستان و سیستان و بلوچستان و غیره فقط به‌خاطر این شهید کردند که آنها آمده بودند که خدمت به محرومان کنند.
منافقین با هیاهو دو هفته است که اعلام می‌کنند در هفته انتخابات ایران را به خاک و خون می‌کشیم. می‌بینید که دیگر هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. تکان می‌خورند، حزب‌الهی‌ها اینها را می‌گیرند و تحویل پلیس و سازمانهای اطلاعاتی می‌دهند. از لحاظ ذلت و نوکری هم به جایی رسیدند که همین دیروز رهبر منافقین که در گذشته در ایران افتخار می‌کردند ما با امپریالیسم‌ها مبارزه می‌کنیم و بچه‌ها را دور خودشان جمع کرده بودند برای مبارزه با آمریکا، یک مصاحبه‌ای کرده و گفته که ما آمریکاییها را نکشتیم و ما با آمریکاییها دعوا نداریم. اینها تهمت است. او از خودش دفاع می‌کند که مخالف آمریکا نیست. چون می‌بیند اگر حالا این حرف ثابت شود که مخالف آمریکاست، جیره‌اش را قطع می‌کنند. توی مملکت خودش زندگی می‌کرده، رفتند آنجا و به‌خاطر گرفتن جیره از آمریکا و صدام به این ذلت افتاده که گذشته خودش را منکر می‌شود. به‌خاطر اینکه نانش قطع نشود و آنجا سناتور آمریکائی از او حمایت کند. کسانی بودند که در این خیابانها میتینگ می‌دادند و فریاد می‌کشیدند و روزنامه پخش می‌کردند و به عنوان مبارزه با امپریالیسم بچه‌های مسلمان را می‌کشتند، حالا به این روز افتادند. کسانی که علیه راه خداوند قیام کنند، سرنوشتشان همین است و کسانی که در راه خدا قیام کنند راهشان این خواهد بود و آخرش این است که اگر در دنیا به جایی نرسیدند در آخرت و ابدیت در زندگی جاودانی سعادت نصیب آنهاست.
من به شما تبریک می‌گویم به خاطر اینکه افتخار عضویت در خانواده جهادگر را دارید و تبریک مضاعف هم عرض می‌کنم به‌خاطر اینکه افتخار انتساب به شهدای راه خدا را دارید. ان‌شاءالله خداوند این توفیق را به شما بدهد که مقام شهادت را بتوانید ارج بگذارید و بتوانید از این نعمتی که خدا برای شما داده، پاسداری کنید. همیشه سرافراز و موفق باشید. به امید روزی که ما چشممان به جمال نورانی امام زمان (عج) روشن شود و در سایه امام زمان (عج) و زیر پرچم اسلام برای جهانی شدن حکومت اسلامی تلاش کنیم. شما را به خدا می‌سپارم و از همه شما التماس دعا داریم.
    والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته