سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع بازرگانان عربستان

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع بازرگانان عربستان

  • عربستان,عربستان سعودی (ریاض)
  • یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۷۶
نقش مهم تجارت در زندگی‌انسان‌ها در طول تاریخ/ فعال شدن بخش خصوصی در ارتباطات تضمین‌کننده همکاری‌های دولتی/ لزوم معرفی امکانات عربستان برای بخش خصوصی ایران/ تلاش‌های فراوان ایران در جهت قطع وابستگی/ وجود نیروهای فنی، مهندسی قوی در ایران/ تولید عمده مواد غذایی، دارویی و کالاهای مصرفی در داخل ایران/ وجود کلیه مصالح ساختمانی و تکنولوژی در داخل ایران/ ساخت تجهیزات پزشکی‌در داخل ایران/ ساخت صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌های آبی و سوختی‌در داخل ایران/ تولید لوازم کشاورزی در داخل ایران/ ساخت سیلوها توسط نیروهای‌ایرانی/ تلاش ایران در جهت قطع وابستگی/ وجود چهار فصل همیشگی‌در ایران/ نیاز عربستان به نیروی انسانی‌آموزش‌دیده/ تأمین نیازهای انسانی عربستان توسط ایران/ لزوم تقویت ارتباط میان ایران و عربستان

بسم الله الرحمن الرحیم

از اینکه فرصتی پیدا شد و به کشور عربستان آمدم، خوشحالم. از اینکه به همراه وزراء، معاون وزراء و مسئولین کشور، امروز در میان شما تجّار و بازرگانان عربستان هستم، خوشحالم. فرصتی پیدا شد تا با شما صحبت کنم.

به هر حال در زندگی انسان‌ها در طول تاریخ تجارت و بازرگانی نقش مهمی داشت و بازرگانان توانستند همراه تجارت، تمدن‌ها را هم منتقل کنند. فقط به عنوان کار تجاری و بازرگانی نگاه نمی‌کنیم، فکر می‌کنم می‌توانیم از این طریق نتایج مهم اجتماعی، سیاسی و دولتی هم بین کشورهای داشته باشیم.

اگر ما بخش خصوصی و مردم را در ارتباطمان فعال کنیم، همکاری‌های بخش دولتی را تضمین و همکاری‌های بین‌المللی و دوستی‌ها را تعمیق می‌کند. از بازرگانان و صنعتگران هر دو کشور انتظار داریم که تلاش کنند تا همکاری بخش خصوصی تحقق یابد. امکانات فراوانی است که زمینه مساعدی را برای همکاری شما معین بکند.

امیدوارم که شما امکانات عربستان را به بخش خصوصی ما بیشتر معرفی بکنید. الآن روابط بخش خصوصی دو کشور و کارهای اقتصادی بین ایرا ن و عربستان بسیار ناچیز است. یعنی یک ههزارم آنچه که باید باشد هم نیست. با انتشار جزوه‌ها، اطلاعات را در سطح وسیع در دو کشور پخش می‌کنیم.

پس از جنگ در ایران توانستیم بسیاری از امکانات خود را نقد کنیم که الآن در رشته‌های مختلف می‌تواند مورد استفاده مردم عربستان قرار گیرد. توانستیم نیازها و وابستگی‌های خود را از خارج کم بکنیم. در بخش فنی سعی کردیم کارهای عمده را در داخل کشور انجام دهیم. اگر تشریف بیاورید، خواهید دید در ایران، هر بخش از بخش‌های نیاز روز را در سطح مطلوبی در داخل کشور انجام می‌دهیم.

فولاد، نفت، مخابرات، کشاورزی، صنایع دریایی، بنادر، کشنی‌سازی، در بخش‌های مختلف خدماتی، مثل پزشکی و سایر چیزها که نمی‌شود همه را گفت، الآن در ایران قدرت‌های فنی است که گاه شبیه کار غربی‌ها و گاهی مقداری کمتر، کارهای فنی را انجام دهند و از عهده کارهای مهندسی برمی‌آیند.

در امور ساختمانی، طراحی و اجرایی ساختمان، شما در ایران خواهید دید که در هیچ سطحی به خارج نیاز نداریم. از ساختمان‌ها و سدهای بزرگ، بنادر، اسکله‌های بزرگ، راه‌ها، پل‌ها، ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها و سایر کارهای مشکل و سنگین ساختمانی هم مصالح و هم تکنولوژی در ایران است.

در بخش کالای مصرفی، شما در نمایشگاه‌های ما خواهید دید که عمده کالاهای مصرفی خانوادگی، مصارف غذایی، دارویی و امثال این‌ها در ایران تولید می‌شود. شاید دو یا سه درصد آن از خارج وارد می‌شود. بقیه در ایران ساخته می‌شود.

تجهیزات پزشکی در ایران ساخته می‌شود. فولاد، مس، روی و امثال این فلزات، فلزات آلیاژی که موردنیاز ما است و آلیاژهایی که مورد نیاز این صنایع است، در ایران به مقدار کافی و همچنین برای صادرات داریم.

پتروشیمی، نیروگاه‌های برق - هم آبی و هم سوختی - لوله‌کشی‌ها، لوله‌های فاضلاب و چیزهایی را که در گذشته صددرصد وارداتی بود، الآن عمدتاً خودمان می‌سازیم. در خطوط تولید و ساخت ماشین‌های تولیدی الآن بسیاری از خطوط تولیدات مواد غذایی، صنایع تبدیلی، موتورها و ماشین‌های صنعتی به وفور در ایران ساخته می‌شود و به خیلی از جاها صادر می‌کنیم.

کارهای کشاورزی ما از قبیل تراکتور، کمباین و همه ابزارهایی که این ماشین‌ها نیاز دارند، به انضمام موتورهای آبکش و لوله‌های آبیاری و همه نیازمندی‌های آبیاری تحت فشار - هم قطره‌ای و هم بارانی - همه در خود ایران ساخته می‌شود و ما الآن برای آبیاری تحت فشار هیچ چیزی را از خارج نمی‌آوریم. قطار - هم واگن‌های قطار و هم صنایع راه‌آهن - اتوبوس، مینی‌بوس، ماشین‌های سواری، گاه در حد نیاز ما و گاه بیشتر از نیاز ما در ایران ساخته می‌شود.

سیلوهای بزرگ و پیشرفته و چیزهایی که اصلاً قبلاً فکر نمی‌شد که بتوانیم طراحی کنیم و بسازیم، الآن از صنایع بومی ماست.

نمونه‌هایی را گفتم، سیاست کلّی این است که ما به جایی برسیم تا وابسته قدرت‌های صنعتی دنیا، آن‌گونه که در گذشته بودیم، نباشیم.

شما کمی با محصولات کشاورزی ما آشنا هستید. ولی با آن طبیعت ایران، چهار فصلی که در ایران است، تنوع آب و هوا و زمینی که در ایران است، می‌توانیم بهترین انواع میوه‌ها را در همه فصول برای مصرف شما یا برای تجارت شما فراهم بکنیم که به کشورهای دیگر بفرستید.

شما با این سرعتی که پیشرفت می‌کنید، نیازی به نیروی انسانی آموزش دیده دارید، از سطوح کارگر تا مقاطع عالی تحصیلی و رده‌های متخصص می‌توانید از ایران نیروهای انسانی مؤمن و امین و کاری داشته باشید که این رابطه هنوز بین ایران و شما برقرار نشده است. می‌توانیم در این زمینه نیازهای شما را تأمین بکنیم. به علاوه می‌توانیم برای تغذیه کشورهای آسیای میانه و کشورهای شمالی روسیه همکاری کنیم.

انتظار من از حضار در این اجلاس و بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی دو کشور این است که این ارتباط را تقویت بکنند تا بتوانیم در سایه استفاده از امکانات، بازار و نیروهای فنی یکدیگر این دو کشور را چنان به هم نزدیک کنیم که دشمنان نتوانند بین آن‌ها فاصله بیندازند.

 والسّلام علیکم و رحمه الله