سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای صنایع موشکی سپاه پاسداران

سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای صنایع موشکی سپاه پاسداران

  • چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۶۵

بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم
دشمنان ما همه تلاش شان را می کردند تا مبادا ما دست به چنین قدرتی پیدا بکنیم. چیزهایی در این جریان دخیل بودند که تحقیقآ مایل نبودند جمهوری اسلامی مستقلا بتواند اداره شود. در جریان تهاجم به شهرهای ما، این جریان زدن مردم غیرنظامی، مهمترین حربه جمهوری اسلامی، همین حربه‌ای است که دست شماست. البته ما عقاید دیگری هم داریم. توپخانه‌ها و گلوله باران شهرهای مرزی مهم است، زدن بصره بسیار مهم است، کمااینکه ما هر وقت بخواهیم بدون هیچ مانعی می‌توانیم بغداد را تحت فشار قرار بدهیم. امنیت را از بغداد سلب کنیم، این خیلی حربه بزرگی است. کسانی که به‌نحوی شریک بودند در این ماجرا، شاید هیچ یکی‌شان مایل نبودند که جمهوری اسلامی مستقلا این کار را انجام بدهد. اگر با همراهی آنها و با تشویق آن ها این کار صورت می گرفت، ممکن بود حرفی نداشته باشند. اما به صورت مستقل، مایل نبودند. اینکه شما به فکر افتادید که بروید آموزش ببینید در یک مقطعی که هنوز این حرفها نبود، این لطف خاص خداوند بود. امروز اگر می‌خواستید بروید آموزش ببینید شما را راه نمی‌دادند. اینکه ما توانستیم علی رغم کارشکنی‌هایی که شد، خودمان این جا را مستقل بگردانیم، این چیزی نیست که در جاهای معمولی بشود.
قدرت موشکی یک جریانی است که در طول سالهای متمادی و با کار طولانی و با یک خرج هنگفت، قابل تحصیل است. به این صورت که آدم این جا بنشیند و چند صد کیلومتر آن طرف‌تر را هدف قرار بدهد و بزند. این چیز آسانی نیست. امروز برای تحصیل یک توپخانه تانک، جاهایی که مسایل سیاسی دخالت دارد و محاسبات جهانی روی آن باز می‌شود، مشکل وجود دارد. یک چنین چیزی به‌دست آوردنش در شرایطی که ما داریم، خیلی سخت است. مجموعه‌اش حتمآ خارج‌اند. ابزار موجود در دست ما، قدرت اراده الهی است. شما تقریبآ در این کار خرج قابل توجهی برای جمهوری اسلامی نداشتید. این مقدار خرجی که کردید، برای هر جا افراد می‌خواستند بروند و خدمت بکنند، بالاخره خرج روزی داشتند، خیلی بیش از این باید خرج می‌شد یا باج داده می‌شد یا امتیاز داده می‌شد و یا به‌نحوی باید معامله می‌شد. شما به نحوی ما را به این جا رساندید و باید خدا را شاکر باشید. از خودتان مایه گذاشتید، تلاش کردید و اما این را بدانید که ما در سایه آثار خونهای گرانبهای شهدا و فداکاریها و ایثارهای آنها، می توانیم به توفیقاتی دست پیدا بکنیم. البته کار چون اهمیت دارد تکرار می‌کنیم.
هیچ مسئولی از مسئولان کشور مایل نیستند که شما محدودیت داشته باشید و به خاطر این محدودیتها و امکانات غیر قابل دسترسی، کارتان ضعیف باشد. بنابراین ما تحقیقآ پشتیبانی می‌کنیم کار شما را آن مقداری که از ما ساخته است. از هیچ امکانی ما دریغ نمی‌کنیم. البته یک مقدار زیادش، باز تلاش خود شماست که می‌توانید مسائل را حل بکنید. شما هم باید کمک کنید به کسانی که الان دارند کارهای علمی و تحقیقی می‌کنند. اینکه این کار از ریشه مستقل بشود و ما کاملا در داخل، خودمان خودکفا باشیم و به هیچ جایی وابسته نباشیم و بتوانیم مراحل عالی این قدرت موشکی را در اختیار داشته باشیم، باید تلاش بیشتری بکنیم و تا این مرحله، شما کار مهمی را انجام داده‌اید. انسانی مثل شماها که متکی به خداست و اراده الهی را همه جا همراه خودش به طور مثبت دارد، تحقیقآ به آینده نسبت به گذشته امیدوار است. چنین انسان هایی قدرت خداوند را از همه چیز مهم تر می‌دانند. این کار ایمان می‌خواهد و پشتکار می‌خواهد و اتکاء به خداوند می‌خواهد و از نظر مادی بحمداللّه شما پشتیبانی خواهید شد و مسئولان کشور شما را پشتیبانی می‌کنند. شخص امام پشتیبانی می‌کند، ارزش کار شما هم خیلی مهم است.
شما می‌دانید در یک شبانه روز وقتی که چند شهر را بمباران می‌کنند و این همه شهید می‌کنند، وقتی که خبر خوردن یک موشکی به بغداد پخش می‌شود، قلب مردم را آن قدر شاد می‌کند که این ناراحتیهای گذشته را جبران می‌نماید. گزارشها می‌گویند دشمن با همه امکاناتی که جمع کرده، در مقابل یک چنین چیزی احساس ضعف می‌کند و ما خیال می‌کنیم که اراده شما دست دیگری است و این شرایط‌های اخیر، محصول یک محاسبه غلطی بود که ]دشمنان[ کرده بودند و خیال می‌کردند و فکر کرده بودند که چون دیگران به آنها قول داده‌اند، که چیزی نمی‌شود و آن ها مطمئن شده بودند و دست به شرایط زدند. دیدند نه، آن‌روزهایی که آنها فکر می‌کردند نیست و یک طور دیگری در آمد و یکی از عوامل این شرایط حاکم شد و فعلا ممکن است همین باشد. در کنار این کارها، برادران دیگر شما در اصفهان برای اولین بار میگ‌های 25 شوروی را در سقف پروازی بالای شصت هزار پا شکار کردند.
یکی از روزنامه‌هایی که طرفدار ما هم نیست، نوشته بود وقتی که جنگ شهرها را عراق اعلام کرد، دو هفته تعطیل می‌کنیم. در حقیقت آن شبی که در اصفهان، آن هواپیما منفجر شد، جنگ شهرها پایان یافته بود. حالا او با چه منبعی این حرف را زد، من نمی‌دانم. ما باید از برادران‌مان تشکر کنیم که با آن سرعت، موفق شدند بدون حضور کارشناس خارجی، جربزه‌ای را از خودشان نشان بدهند و آن کارها را انجام دهند. ارزش ظاهری قضیه، پرتاب موشک به دشمن هست ولی ارزش واقعی آن این است که یک ملت روی پای خودش به جایی برسد این صلاحیت انسان را نشان می‌دهد. همان طور که در جبهه‌های جنگ، امروز نیروی انقلابی نوبنیاد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با عمری در حدود شش سال و هفت سال می‌تواند ارتش‌های بزرگ کلاسیک دنیا را در هم بشکند، این یک کار معجزه گونه‌ای است که با محاسبات معمولی ارتشهای دنیا سازگار نیست. مثلا یک ارتشی که در نیروی نظامی تشکیل می‌شود، یک رشد طبیعی دارد. خود باید کم‌کم آموزش ببیند و میدان ببیند. فرمانده‌های لایق پیدا بکند. ابزار لایق پیدا بکند و با آن ابزار آشنا بشود و با جنگ‌های پیچیده دنیا و شیوه‌هایی که در دنیا به‌کار می‌رود باید آشنا شود. اینها چیزهایی نیست که یک نیروی نظامی جدیدالتأسیسی که عمرش به اندازه عمر یک نفر افسری که بعد از تحصیل دبیرستان وارد مدارس عالی می‌شود و آخرین دوره تخصص را می‌گذراند، تجربه کند. الان عمر سپاه شما کمتر از عمر یک دوران تحصیل کامل نظامی است. این ها به این نتیجه رسیدند که ارتشی که از شرق و غرب حمایت می‌شود و اطلاعات و امکانات و کارشناسی در اختیارش گذاشته می‌شود، در مصاف با این گروه نوبنیاد عاجز است و هر روز دارد عقب‌نشینی می‌کند. این هم بعد دیگر حضور نیروهای مؤمن در میدان‌های مختلف است که همه اینها، نشان می‌دهد که قدرت و ارزشها و مایه‌های قدرت را نباید در زرق و برقها و امکانات مادی جستجو کرد. گرچه امکانات مادی هم لازم است، منتهی آنها مخلوق انسانهای درست است. انسانهای قوی قادرند که امکانات مادی را خلق کنند و از آنها استفاده خوب ببرند. از نعمت‌های الهی که در دنیا وجود دارد استفاده بهتری بکند. ما شما را به خدا می‌سپاریم و دعا می‌کنیم که موفق‌تر باشید و امیدواریم که این ترسی که خداوند از طریق شما در دل آنها انداخته، کارسازتر باشد.
    والسلام علیکم و رحمه‌اللّه و برکاته