سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای حزب جمهوری اسلامی پیرامون تشکیلات حزب جمهوری اسلامی

سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی در جمع اعضای حزب جمهوری اسلامی پیرامون تشکیلات حزب جمهوری اسلامی

  • چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۶۰

بسم الله الرحمن الرحیم 

الحمدللّه و الصلوة علی رسول اللّه و آله الاجمعین.
با تشکر از برادران و خواهران همکار و همراه در تشکیلات حزب جمهوی‏اسلامی که به دیدن نمایندگان مجلس تشریف آورده‏اند، خودم و از طرف همه‏نمایندگان و بخصوص نمایندگانی که عضو حزب جمهوری اسلامی هستند،[از شما تشکّر می‏کنم] الحمدللّه، علیرغم همه شیطنتهایی که دشمنان اسلام‏کردند که نگذارند حزب جمهوری اسلامی پا بگیرد و جا بیفتد، این حزب رفته رفته به یک نهاد اسلامی و انقلابی تثبیت شده در جامعه ما تبدیل شده ودرعصر سه ساله خودش توانسته اعتماد مسئولان کشور، مردم و مهمتر از همه‏رهبر را جلب کند.[t1] این تشکیلات - همه می‏دانید - وقتی که ما آغاز کردیم، باامواج بی‏سابقه‏ای از استقبال مردم مواجه شد، میلیونها نفر اسم نویسی کردند ومعلوم است که تشکیلاتی با نداشتن کادر و امکانات نمی‏تواند این همه‏داوطلب را جذب بکند و تعلیم بدهد و تشکیلاتی بکند؛ چون کار بسیار دشوارو طولانی‏ای است. مردمی که اسم نوشتند، سملمان و متعهّد بودند، امّا برای کار در چهارچوب‏تشکیلات با معیارهای یک سازمان سیاسی، احتیاج به آموزش داشت، آن‏دوره هجوم و استقبال عظیم مردم را دیدیم.

دشمنان ما وقتی که دیدند این تشکیلات متّکی به این همه مردم است،خیلی وحشت کردند، اگر تشکیلات اسلامی با میلیونها عضو در یک جامعه‏ای‏وجود داشته باشد، با وضع موجوئ، مقابله با او کار آسانی نیست. لذا، همه‏امکاناتشان را بسیج کردند تا حزب جمهوری اسلامی را ضعیف کنند، یا ما رامنصرف کنند و یا بی‏خاصیت کنند و خیلی هم زحمت کشیدند، یا ما رامنصرف کنند و یا بی‏خاصیت کنند و خیلی هم زحمت کشیدند، به انواع‏حیله‏ها متوسل شدند کمبودهایی را که طبعاً در انقلاب بود، به پای حزب‏می‏نوشتند، گرفتاریهایی [را]که پیش می‏آمد، به پای حزب می‏نوشتند با اینکه‏حزب، حاکم نبود، حزب حاکم لقب می‏دادند تا بخاطر کمبودها، و چیزهایی‏که خودتان می‏دانید، محکوم کنند شاید در بعضی موارد موفّق شدند که‏تضعیفهایی بکنند، امّا - الحمدللّه - مثل خود انقلاب حزب هم توانست ازکوران حوادث، خودش را سالم و پایدار دربیاورد و حالا نظمی دارد که خودشما می‏دانید. این تشکیلاتی است که مخالفین آن عیب عمده‏ای برای آن‏نمی‏توانند بگیرند. معلوم است که مخالفین آن عیب عمده‏ای برای آن‏نمی‏توانند بگیرند. معلوم است که زیاد هنوز آن حالت پولادین تشکیلات‏سیاسی موجود بعضی از کشورها را ندارد. آن حالت تحزّب جدّی را که دربعضی از سازمانها دیده شده در خودشان و همکارانشان ندارند. دنبال این‏هستند]که نقطه ضعف پیدا کنند، محکوم کنند و ساده‏ترین نوع آن این است که‏کسانی پیدا بشوند که مردم را نسبت به تشکیلات بی‏تفاوت معرّفی کنند،بعضیها ممکن است که تشکیلات را با ارزش معرّفی کنند، بعضیها هم ممکن‏است که بی‏ارزش تلقی کنند و بگویند، در جامعه‏ای که ما اسلام و روحانیت‏داریم، دیگر حزب را می‏خواهیم چه کنیم؟

بعضیها ممکن است که واقعاً اشتباه بکنند و ناآگاه باشند و این حرفها رابزنند، امّا بعضیهای دیگر ممکن است که شیطان باشند و از روی شیطنت این‏حرفها را بزنند. بعضیهایشان ممکن است یک تشکیلاتی با یک اسم دیگری‏داشته باشند. غیر از اسم حزب - ولی برای اینکه در کشور رقیب نیرومندنباشد این شیطنت را می‏کنند.

این طور چیزها هست ما خودمان می‏دانیم که برای اینکه نیروهایی با هم‏همکاری بکنند، هماهنگ باشند، منظّم باشند و در سراسر کشور ارتباط داشته‏باشند و روی یک معیار حرکت بکنند، در کارهای عمومی مملکت هماهنگی‏نشان بدهند باید کلاس آموزش داشته باشند تإ؛ وسیله دین باشند، وسیله تبلیغ‏انقلاب باشند، وسیله تفاهم و دوستی باشند، خاص انقلاب باشند که همه‏اینها را ما در حزبمان گنجانده‏ایم. این چیزی نیست که یک آدم خیرخواه اینها رانفی بکند. ما می‏دانیم که نیروهای متشتّت، هزارتایشان به اندازه ده تا نیروی‏متشکّل نمی‏تواند اثر بخش باشند. اینها چیزهایی نیست که کسی نداند.

به نظرمن عمل حزب جمهوری اسلامی خودش ثابت کرده که یک ضرورت است.نقشی که شما در انتخاب خبرگان داشتید، نقشی که در انتخابات مجلس شورای‏اسلامی داشتید، نقشی که در حمایت از این دو نهاد عظیم داشتید، نقشی که دراین مراسم دارید، نقشی که در خنثی کردن توطئه‏های دشمنان دارید، همه مؤثراست. همین حرفها را آن روز اوّل، خود گروهکها هم می‏زدند. همانهایی که حزب تشکیل داده بودند و خودشان حزب داشتند و یاتشکیلات داشتند، یک جوری عنوان می‏کردند که جامعه را به تحزّب بدبین‏کنند چون می‏دیدند که از گروه کوچک آنها در مقابل دریای عظیم ملّت، کاری‏ساخته نیست.

در هیم مجلس آنهایی که خودشان حزب داشتند، وقتی که‏چیزی مطرح می‏شد، پیشنهاد می‏دادند می‏گفتند شرط انتخاب مسئوول این‏است که عضو هیچ دسته و یا گروهی نباشد. یعنی عضو حزب جمهوری‏اسلامی نباشد. چون او می‏دانست که آن گروهها دستشان به جایی بند نیست واگر بنابراین باشد که هر کسی که می‏خواهد در جامعه مسئوولیتی داشته باشد،عضو حزب نباشد، این یعنی نفی حزب. بنابراین شماها باید هوشیار باشید وبه بچّه‏های خودمان بیشتر تعلیم بدهیم که تحت تأثیر این القائات نباشند. البتّه‏ما همانطور که گفتیم، این حزب نمونه احزاب غربی نیست که در مقابل مثلاًحتّی نظام اسلامی، یک ایدئولوژی مستقل داشته باشد. این حزب درچهارچوب اسلامی، حزب تابع ولایت فقیه است و بسیاری از آزادیهایی که‏احزاب دنیا برای خودشان حس می‏کنند، در این حزب نیست؛ زیرا ما تابع‏اسلام و ولایت فقیه هستیم، تابع نظام کشور جمهوری اسلامی هستیم، تابع‏قوانینی هستیم که اینجا مشروعیّت آن ثابت شده است. از خودمان چیزمستقلّی نداریم چهارچوب تشکیلاتی هستیم که مؤیّد این نظام اسلامی است.این جزء اصول ما است. ما امیدواریم که در آینده بحثهای مفصّلتری با شمابکنیم و الان. هم شما خسته هستید و هم بنده. شما را به خدا می‏سپاریم.

والسلام علیکم و رحمةاللّه.