سخنرانی
  • صفحه اصلی
  • سخنرانی
  • سخنرانی آقای هاشمی در جمع معاونین پارلمانی وزارتخانه‏ها پیرامون اهمیت کار معاونین پارلمانی و لزوم حضور دایمی در مجلس

سخنرانی آقای هاشمی در جمع معاونین پارلمانی وزارتخانه‏ها پیرامون اهمیت کار معاونین پارلمانی و لزوم حضور دایمی در مجلس

  • چهارشنبه ۵ دی ۱۳۶۳

 

 سخنرانی در جمع معاونین پارلمانی وزارتخانه‏ها

    بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم

 »اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین، اَلصَّلوةُ وَالسَّلامِ عَلی رَسولِ اللَّهِ و آلِهِ اَجْمعین«

 حرف زیادی که خدمت آقایان صحبت کنم، ندارم؛ چون شما اهل بیت هستید و همه چیز مجلس و مسائل را به خوبی می‏دانید، فکر می‏کنم که اگر آقایان وقت زیادتری مصرف کنند برای کارهای مجلس و قوانین، می‏توانیم از وجود شما برای غنی کردن مجلس و لوایح خیلی استفاده کنیم. مسائل مهمی که مطرح می‏شود و یا بنا است مطرح شود؛ مثل قضیه تورم که امام اشاره کردند یا مسأله مسکن یا موضوع اراضی کشاورزی، این است که امام از ما خواستند کاری کنیم. در این باره، اینها را شما خیلی می‏توانید کمک کنید. امکانات وزارتخانه‏ها، امکانات تخصصی آنها و اطلاعاتشان و آمارشان خوب است و قدرت مجلس هم برای اینکه این اطلاعات را بگیرید قوی است، شما اینها را تأکید کنید و با کمیسیونهای مربوطه همکاری کنید، تا در این دوره ما به سراغ کارهای ریشه‏ای برویم که با همکاری بتواند حل شود.

 مثلاً همین مسأله اراضی کشاورزی که اخیراً از طرف آقای زالی [وزیر کشاورزی] چیزی داده شده است که حالا می‏آید و بین نمایندگان پخش می‏شود. طرحی است که اگر روی آن کار شود و نقاط ضعفش اصلاح شود با اطلاعات قبل که در مجلس بوده و در وزارتخانه‏ها بوده در جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی و بقیه جاها ما می‏توانیم نتیجه بگیریم.

 الان اگر زحمت بکشیم که با هم این طرح را غنی کنیم و به مجلس دهیم، ممکن است مسأله تورم را بتوانیم حل کنیم. حالا این تورم خیلی مسأله پیچیده‏ای است؛ اما پیچیدگی آن نباید باعث شود از آن بترسیم و دوروبر آن نرویم، باید حسابی روی آن کار کنیم.

 تنها شما نیستید، این مجموعه دارای چند وزارتخانه است، وزارت بازرگانی، وزارت دارایی، وزارت صنایع، بانک مرکزی و یک جاهای دیگر که در این کار مؤثر هستند. خودتان می‏توانید با افرادی که مؤثر هستند، همکاری کنید و حالت یک گروهی را پیدا کنید. از طرف مجلس حاضریم برای این طور گروههایی که تنظیم می‏کنید، امکانات تهیه کنیم و بعد به افکار و پیشنهادات آنها برسیم، طوری باشد که احساس بطالت نکنند و فکر نکنند زحمت می‏کشند و به جایی نمی‏رسند.

 این گونه مسائل اصولی را سعی کنید در درجه اول حل کنید، این یک چیزی است که ما از شما توقع داریم، ممکن است فرد فرد شما چنین مسؤولیتی را نداشته باشید؛ اما مجموعه شما در چنین کار مهمی می‏توانید با مجلس همکاری کنید، کما اینکه افراد نماینده هم همین طور هستند و فرد فردشان یک چنین حالتی دارند. مجموعه مجلس و امکانات مجلس، یک مسأله دیگری است.

 پس یکی از خط مشی‏هایی که ما از شما برادران توقع داریم؛ این است که یک مقدار به مسائل اصولی که تشخیص هم می‏دهید در رابطه با دولت و اجرائیات لازمه، همکاری کنید و طرح دهید.

 مسأله دیگر اینکه شما در مجلس باید وقت زیادتری بگذارید، حالا آن مشکلی را که آقایان مطرح کردند، اگر روابط صمیمانه باشد خیلی به آسانی قابل حل است، ولی اگر لازم باشد در مجلس حضور داشته باشید و حداقل اینکه اینجا پاتوقی داشته باشید، ما قرار گذاشتیم و در هیأت رئیسه هم تصویب شد که مرکزی با تلفن سیاسی برای شما در نظر بگیرند که بالاخره یک دبیرخانه همیشه خواهید داشت. اینجا مسؤول می‏توانید داشته باشید که در تمام ساعات روز، هر کس می‏خواهد مراجعه کند، بتواند به آن مسؤول مراجعه کند و بتواند از طریق او با هر کسی که لازم باشد، تماس برقرار کند. این کار دو سه خاصیت دارد؛ یکی اینکه کارهایی که نمایندگان دارند، حل می‏شوند، نکته دوم اینکه برای خود دولت هم مفید است، دولت یک دریچه مطمئن دارد از این طریق که مسائل مملکتی و مسائل و جزئیاتی که در کشور می‏گذرد - حالا یا صادق است یا نه - به گوش اینها برسد. اگر بناست تحقیق کنید، باز این نماینده بهترین وسیله تحقیق برای شما است. می‏توانید ترتیبی دهید که بروند تحقیق کنند؛ مثلاً، نامه‏هایی می‏آید و به من مراجعه می‏کنند، نامه‏هایی که آدم می‏بیند، یک واقعیتهایی است که مسؤولین گاهی تخلف می‏کنند.

 دو سه روز پیش یک خانم کارگری که می‏آید و در منزل ما کار می‏کند و رشتی است، آمده بود. البته خودش کارگر است، برای همین به آنجا می‏رود و با برادرش در مزرعه‏ای که دارند برنج می‏کارند. در ایام درو و کاشت به آنجا می‏رود، آمد و گفت: ما برنجهایمان روی دستمان مانده و این مراکز خرید نمی‏خرند و ما پولی هم نداریم. خوب! این برای ما خیلی تازگی داشت، ما که تشویق می‏کنیم و می‏گوییم جایزه می‏دهیم و ممنون می‏شویم که برنجشان را بفروشند، به یک چنین چیزی برخورد می‏کنیم.

 خوب! از این طریق نمایندگان هر روز ممکن است چنین چیزهایی از ابعاد مختلف کشور در اختیار شما بیاید. شما بلافاصله باید تحقیق کنید، آدم به آنجا بفرستید که اصلاً چنین چیزی هست، اگر باشد، ما باید این را یک نوع خرابکاری تلقی کنیم و شبکه آن را کشف کنیم، یا مثلاً یکی دیگر از این روستاییان آمده بود و در این رابطه می‏گفت که مجلس یک قانون گذاشته است که کسانی که بدون گواهینامه موتور می‏رانند، تعزیرشان کنند. این یک وسیله‏ای شده دست مأمورین و آقایان در روستاها و شهرهای دور که اولاً گواهینامه نمی‏دهند، به خاطر اینکه یک منبع اخاذی شده است و اینها را می‏آورند و چند تا از آنها را که شلاق می‏زنند و بعد هم که اینها مراجعه می‏کنند و گواهینامه می‏خواهند. این می‏گفت ما سه سال است که رانندگی می‏کنیم و وقتی که کاری نداریم با موتور سیکلتمان کاسبی می‏کنیم و تا این قدر مُصریم، هر چقدر می‏رویم به ما گواهینامه نمی‏دهند، یک وسیله‏هایی جای دیگر هم هست که فلان منبع پول می‏گیرد و می‏رود تا اجازه بگیرد.

 اگر به این موارد برخورد شود، اینها به نمایندگان‏شان می‏گویند نماینده‏ها این تذکرات کلی را که در این موارد می‏دهند، خیلی کسی به کسی معلوم نیست که چطور می‏شود. اگر این رابطه مشاهده و رو در رو را دائماً داشته باشید، خودش تحقیق می‏کند و گزارش دهنده را ممکن است احضار کند که اگر دروغ گفته، این را می‏فهمد و اگر راست گفته، آن را می‏فهمد. مجلس یکی از جاهای بسیار خوب برای رسیدگی کردن به درد دل مردم و فهمیدن نواقص نیروهای اجرایی و رفع کمبودهایی که وجود دارد، است. شما از این موقعیت باید استفاده کنید. اگر سه، چهار یا پنج، شش مورد هم در ظرف یک سال نسبت به هر نماینده گزارش داده شود و اگر به این خوبی عمل کنید، طبعاً رابطه شما با دولت، وزارتخانه، نماینده مربوطه، آنچنان صمیمی می‏شود که اعتماد جلب می‏شود و مردم تشویق می‏شوند که حرفهایشان را بزنند و تشویق می‏شوند که به شما مراجعه کنند.

 خوب! می‏بینید که بعضی از نماینده‏ها به همین ادله‏هایی که اشاره می‏کنم، به حرفشان کسی توجه نمی‏کند و حرف راست هم می‏زنند و توجه نمی‏شود، دلشان خون می‏شود و دستشان هم به جایی نمی‏رسد، حالت مخالفت می‏گیرند و حالت انتقاد می‏گیرند و همه ما ضرر می‏کنیم باانتقاد تند و آن طوری. به هر حال هر شکایتی که از ناحیه یک نماینده برسد آنقدر ارزش دارد که آدم تا حد مأمور فرستادن به منطقه مسأله را حل کند و بفهمد. این برای ایجاد رابطه خوب در مجلس و برای حل مشکلات خود دولت و برای تشویق کردن نماینده‏ها برای وارد شدن در مشکلات مردم و در ایجاد رابطه بیشتر مردم و دولت و مجلس خیلی مفید است، شما می‏توانید این کارها را انجام دهید.

 آن سؤالی را که من کردم که آیا آقایان کار دیگری هم دارند یا نه؟ نظرم این بود که ببینم اگر از شما در جای دیگری مشغول هستند، در این مقطع که ما کمبود نیروی اداری داریم و مأموران ما همه صالح نیستند، بعضیها واقعاً شیطانند و می‏خواهند مردم را اذیت کنند و ناراضی کنند، این قدر این کار شما ارزش دارد که کار دیگر قبول نکنید و وقت خود را صرف این مسأله کنید. در این جهت خیلی می‏توانید مفید و مؤثر باشید و ارزش هم دارد. البته مسأله مهمتر از این - که خودتان روی آن تکیه کردید - همین رسیدگی به طرحها که اگر شما حضور جدی پیدا کنید، طرح از حالت خامی و حالت فکری و خارج از واقعیتها در می‏آید و به حالت واقعی نزدیک می‏شود که این کار، کار بزرگی است.

 یک کار دیگری که البته این کار کمیسیونهای خود مجلس است و کار اداره حقوق مجلس است و کار اداره حقوقی نخست وزیری است؛ اما عیبی ندارد که شما فعال شوید، سوابق طرحها را پیدا کنید. وقتی این طور طرحی می‏دهند، شما خیلی آسان می‏توانید در خود وزارتخانه‏تان یا در نخست وزیری، سوابق این قانون را، هر چه که هست پیدا کنید و زود ضمیمه کنید. گاهی یک مسائلی اینجا می‏آید و مطرح می‏شود که اگر ریشه آن را حساب کند، می‏بیند که آیا آن قانون زاید است و یا اصلاحیه و یا نباید به این شکل باشد یا مسائل دیگری دارد، اینها را شما می‏توانید بررسی و کمک کنید. اگر به میدان بیایید، می‏توانید مؤثر باشید. در چند مورد که این کار را نشان دادید، این باب باز می‏شود و دیگران هم یاد می‏گیرند که این کار را انجام دهند. به هر حال معاونت پارلمانی در این مقطعی که ما زندگی می‏کنیم که همه چیزمان در حال شکل‏گیری است و شکل گرفتن آن هم از مجلس است که شکل قانونی پیدا می‏کند.

 معاونت پارلمانی بسیار مهم می‏تواند باشد. اگر چه ممکن است آن جاذبه کارهای اجرایی سایر معاونتها را نداشته باشد؛ به خاطر این که کار حرف و بحث و فکر و ... است و کارهای اجرایی خالص، به مقدار بیشتری جاذبه ممکن است احتیاج داشته باشد. هر روز عصر که می‏شود، می‏بیند که این چند کار را انجام داده، این چند خدمت را کرده است. مشکلات این چند مراجعه کننده را حل کرده است و یا یک کارهایی را که خودتان دارید می‏بینید انجام داده‏اید. اما شما مطمئن باشید که بعد از یک سال، دو سال خواهید دید که چه کار مهمی کرده‏اید.

 البته در دوره گذشته یک نتیجه بسیار ملموس در این حدی که عرض می‏کنم، از روابط این معاونین پارلمانی با مجلس ندیدم. در مقطعی از بعضی مسائل کار کردید. بعضیها فعال بودند و بعضیها کمتر فعال بودند، بستگی داشت به لوایحشان و مسائلی که بود. ان‏شاءاللَّه برنامه‏ریزی کنید و پایه خوبی در این دوره دوم مجلس بگذارید، بنده هم در خدمتتان هستم، حالا یک سری مشکلات را مطرح کردید، بعضیهایشان را ممکن است بدون تغییر آیین‏نامه، بتوانیم حل کنیم، بعضیهایشان که اگر نیاز به تغییر داشته باشد، اگر آن زمینه‏های خوب پیدا بشود و آن روابط حسنه بوجود بیاید، حل کردن آن آسان است. نمایندگان این احساس را داشته باشند که حضور یک نماینده پارلمانی در پارلمان، در بهتر شدن قانون نقش دارد. ان‏شاءاللَّه که ما فعالتر خواهیم بود، شما هم همین طور. امیدواریم در پایان این دوره، نمونه همکاری خوبی از طریق شما بین دولت و مجلس ببینیم.

 باز تشکر می‏کنیم از این که زحمت کشیدید تشریف آوردید.

    والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته