خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

افراط؛ یعنی قانون شکنی حزب اللهی ها!!

  • تهران
  • یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۷۵

یکشنبه 13 خرداد 1375 | 15 محرم 1417 2 ژوئن 1996

 

 [آقای محمد موحد]، نماینده گچساران آمد. از نتیجه انتخابات هیأت رئیسه موقت مجلس‌که ساعتی قبل تمام شده، ناراحت بود. آقای [علی‌اکبر] ناطق [نوری]، با 27 رأی از آقای عبدالله نوری پیش افتاده است. معلوم شد که جمع کارگزاران و همراهانشان، 105 رأی قابل اعتماد دارند. جمعی از همراهانشان، به ادله‌ای رأی به جناح مقابل داده‌اند و جمعی را هم شورای نگهبان در جریان بررسی نتایج انتخابات حذف کرده و از سویی، آن‌ها نتوانسته‌اند کاندیدای مورد نظرشان را که آقای [حسن] روحانی بوده است، برای ریاست معرفی کنند.

آقای [محسن] رفیق‌دوست، [رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان] و آقای [محمود] احمدپور، [معاون بنیاد] آمدند. ضمن گزارش وضع بنیاد جانبازان، برای تکمیل قرارداد ساخت آزادراه تهران - شمال و افزایش قیمت نوشابه استمداد کردند و از اقدامات دادگاه و [نشریه] پیام دانشجو و بعضی از رسانه‌های دیگر و تحقیق و تفحص مجلس قبل در مورد بنیاد و رفیق‌دوست، اظهار ناراحتی کردند. معتقدند، گروه آقای ری‌شهری، پشت این جریانات‌اند.

آقای [سیدحسین] موسویان، سفیرمان در آلمان آمد. نتایج مذاکرات را توضیح داد و از صحبت‌های من با [اشمیت باور]، فرستاده ویژه آقای [هلموت] کهل، [صدراعظم آلمان] که باعث آرامش موقت شده، اظهار رضایت کرد و گفت اگر درست پیگیری نشود، روابط با اروپا خراب خواهد شد. پیام گروهی را آورد که مدعی‌اند، گنج پیدا کرده و خواسته‌اند که ده درصد به خودشان بدهند؛ معمولاً این ادعاها دروغ از آب در می‌آید.

آقای [محمد] اصغری آمد. از [جامعه] روحانیت مبارز، خیلی ناراحت است که در دور دوم او را کنار گذاشتند؛ دلداری‌اش دادم. خواستار شغل شد. از کیفیت برخورد رهبری با خودش نیز گله‌مند است. دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس‌جمهور] آمد. دربارة مجلس و شورای نگهبان و سهمیه‌های ارزی مذاکره شد. فائزه، [نماینده تهران] و حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمدند. از نتیجه انتخابات هیأت رئیسه مجلس ناراضی‌اند؛ برخلاف انتظارشان است.

عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. شب به مرقد امام (ره) برای سخنرانی در مراسم شب سالگرد رحلت امام رفتیم؛ استقبال پُرشور حاضران و صحبت مفصل من دربارة آثار نهضت و انقلاب امام در ایران و جهان انجام شد.[1] دیر وقت به خانه رسیدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «کار بزرگ امام و آثار فراگیر و گسترده حرکت او، آن‌قدر عظیم و عمیق است که دل‌های مردم آزاده را در هر نقطه از جهان که باشند، تحت تأثیر قرار داده و آنها را وادار به اعتراف و خضوع در برابر خود می‌کند. کشوری که درگذشته، پایگاه نفوذ استکبار و کفر و استعمار برای سرکوب ملت‌ها و غارت ثروت‌ها و بهره‌برداری از آن به نفع کفار و مرکزی برای مبارزه با دین و گسترش فساد بود، با پیشتازی امام (ره) نجات یافت و در عین ناباوری، توانست اسلام را در میان همه مکاتب و اندیشه‌های نوظهور و ملحد، به عنوان جریان و حرکتی سازنده و قدرتمند، برای هدایت و اداره جوامع، مطرح و اثبات کند. به رغم برنامه‌ریزی‌ها و توطئه‌های گسترده استکبار، برای جلوگیری از گسترش نفوذ اندیشه‌های امام، امروز شاهدیم از گوشه وکنار جهان برای گرامیداشت یاد امام و ادای احترام به افکار آن رهبر بزرگ که میدان را از همه مکاتب مادی و الحادی گرفته است، به ایران می‌آیند و یا در نقاط مختلف، برای درک و نشر افکار بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تلاش هستند. آن‌ها که مظلوم و حق‌خود را ضایع شده می‌بینند و از زورگویان و ستمگران عصبانی هستند، در هر جای دنیا که باشند، امام را از خود می‌دانند و به ایران دل‌بسته‌اند و منتظر شنیدن گفته‌های تازه، از امام و رهبر معظم انقلاب و دیدن پیشرفت‌ها و کمالات امیدوارکننده در ایران اسلامی هستند. افکار نورانی و تابناک امام (ره)، امروز همچون هفت سال پیش زینت بخش کشور اسلامی است و راه و آرمان مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی، همچنان مشعل هدایت دولت و ملت انقلابی و مسلمان است و معارف او چون میراثی ارزشمند، فراروی عاشقان و شاگردان مکتب او قرار دارد.» رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.