خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

شکایت جاسبی از تلاش وزارت علوم برای محدود کردن دانشگاه آزاد اسلامی

  • تهران
  • چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۷۵

چهارشنبه 3 بهمن 1375 //12 رمضان 1417 // 22 ژانویه 1996

 

مدیران سازمان تأمین اجتماعی آمدند. نمایشگاهی از کارهای ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری بر پا کرده بودند. بازدید کردیم. آقایان دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و [مهدی] کرباسیان، [رئیس سازمان تأمین اجتماعی] گزارش دادند. نشان درجه دو لیاقت را به آقای کرباسیان و لوح تقدیر، به سه نفر از مدیران دادم. صحبت دلگرم‌کننده‌ای دربارة سازمان تأمین اجتماعی کردم[1]؛ یک سوم جامعه را تحت پوشش دارند و بخش قابل‌توجهی از بیمارستان‌ها و صنایع دارو و لوازم خانگی و کاشی و دیگر صنایع.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. گزارش سفر به فرانسه، برای بررسی وضع ماهواره‌ها را برای انتخاب یکی از آنها داد و نیز سفر به امارات و مذاکرات سه ساعته با شیخ زاید، [رئیس امارات متحده عربی] و قرار سفر وزیر امورخارجه آن‌ها به ایران و راجع به انتخابات [ریاست‌جمهوری] و ایده نامزدی خودش -که صلاح ندانستم؛ خودش هم صلاح نمی‌داند- و نیز مسأله خرید و ساخت گوشی‌های سیار، صحبت شد.

آقای میرزاده، [رئیس سازمان برنامه و بودجه]، همراه آقای [احمد] شفاعت، [رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور] آمد. از اذیت‌های ستادکل نیروهای‌مسلح در مورد نقشه‌برداری شکایت داشتند. مسائل برنامه و بودجه و نیازهای جاری و مدیریت مرکز آموزشی سازمان برنامه مطرح شد.

دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. از وزیر و معاونان [وزارت فرهنگ و] آموزش عالی، به خاطر اقدامات در خصوص محدودکردن دانشگاه آزاد اسلامی شکایت داشت و احتمال نامزدشدنش برای ریاست‌جمهوری [را گفت] و نیز برای حل مشکل زمین‌های خارج از محدوده تهران [= حصارک در شمال غرب تهران]، برای ساخت، استمداد کرد که به [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار، تلفنی گفتم کمک کند و نیز گفتم، مشکل مالی دکتر یزدی، داماد شهید مطهری را حل کندکه با تخریب مغازه‌اش متضرر شده است.

عصر در جلسه هیأت دولت، یک سال مهلت برای فارغ‌التحصیلان دبیرستان، جهت ادامه کار برای رفتن به دانشگاه و با تأخیر سربازی تصویب‌کردیم. شب، محافظان و اعضای خانواده، برای افطار میهمانم بودند. برایشان صحبت کوتاهی کردم.[2] تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم.

 

[1] - آقای هاشمی، با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات سازمان تأمین اجتماعی، در ارائه خدمت به نیازمندان و حمایت از سرمایه و نیروی کار کشور گفت: «زیر پوشش قراردادن یک سوم جمعیت فعال و مولد کشور و تأمین زندگی آرام و مطمئن برای این گروه، در شرایط مختلف، از کارهای بسیار مهم و باارزش است. سیاست منطقی و درست حفظ سرمایه‌های بیمه‌شدگان از طریق سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های توسعه و عمران کشور که موجب بهبود و افزایش ارائه خدمات به افراد زیر پوشش سازمان تأمین اجتماعی شده است، تلاش و برنامه‌ریزی شایسته و قابل توجهی است. مشارکت سازمان تأمین اجتماعی، در تولید 30 درصد دارو، 40 درصد لوازم خانگی، 10 درصد سیمان و 20 درصد کاشی و نیز ساخت واحدهای بیمارستانی و درمانگاهی فراوان در نقاط محروم و نیازمند و خانه‌سازی گسترده در کشور، از نمونه‌های خوب عملکرد این سازمان هستند.» ایشان با تأکید بر اهمیت حفظ و صیانت از نیروی کار، به عنوان مهم‌ترین سرمایه جامعه، اظهار داشت: «اگر ایران اسلامی، امروز یکی از بهترین نمونه‌های آرامش در محیط کار و همکاری کارگران با دولت، حضور گسترده در میدان‌های دفاع مقدس و تولید و سازندگی را شاهد بوده است، از علاقه‌مندی نیروی کار به اسلام و انقلاب و درک این خدمات عظیم و شایسته نظام اسلامی به این قشر شریف و پُرتلاش ناشی می‌شود. دولت با این اعتقاد که بی‌توجهی به حق نیروی کار، ظلمی بزرگ و غیرقابل‌جبران است، ادای حقوق آنها را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است و به‌آن افتخار می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.