خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

گره گشایی هاشمی از چاه نیمه در زابل تا سیاست خارجی در آلمان

  • تهران
  • سه شنبه ۶ آذر ۱۳۷۵

سه‌شنبه 6 آذر 1375 | 14 رجب 1417 // 26 نوامبر 1996

 

صبح برای مراسم فارغ‌التحصیلی، از منزل به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفتیم. پس از گزارش دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و دکتر [سید محمود] طباطبایی، [رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی] و نماینده ولی‌فقیه و قرائت سوگندنامه‌ها و اعطای جوایز ممتازها، من در پیشرفت‌های بهداشت و پزشکی و مطلوب بودن شاخص و حُسن اجرای بیمه عمومی صحبت کردم[1].

به دفترم رفتم. [آقای علی بخش جهانبخش]، استاندار سیستان و بلوچستان آمد و گزارش وضع را و مشکل عدم اجرای مصوبه بازارهای مرزی و کمبود سوخت و امثال این‌ها را داد. برای رفع مشکلات از وضع طرح‌های زه‌کشی و فاضلاب و چاه نیمه زابل و انتقال آب از زابل به زاهدان استمداد کرد. از پیشرفت طرح پرورش میگو و آماده‌سازی زیرساخت‌های شیلات سؤال کردم.

ظهر عفت در دفترم بود. عصر سلمانی برای اصلاح آمد. شب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. عضویت فاطی در شورای اجتماعی بانوان تصویب و طرح آموزش متوسطه با اصلاحاتی تکمیل شد. نامه و پیامی را که برای آقای کهل تهیه‌کرده بودم، جهت مشورت، برای آیت‌الله خامنه‌ای فرستادم؛ با اصلاحات جزئی، تأیید کردند. شب اطلاع دادند که آ میرزا احمد هاشمی، دامادمان، در رفسنجان به رحمت خدا رفته است. تلفنی به همشیره فاطمه تسلیت گفتم. قرار شد در نوق دفن کنند. مدتی است که مریض بوده.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما در همه رشته‌های موردنیاز کشور، نیروهای متخصص در سطح مطلوب تربیت کرده‌ایم و در حال حاضر در برخی از رشته‌ها، مانند گروه پزشکی، نگرانی تراکم نیروی متخصص وجود دارد. بهبود شاخص‌های بهداشتی کشور، تحسین برانگیز است. کم‌شدن میزان مرگ و میر نوزادان، بالا رفتن برخورداری از شاخص‌های بهداشتی مانند آب، دارو و نیازهایی مثل نمک یددار، تغذیه با شیر مادر، توسعه خانه‌های بهداشت، بالارفتن شاخص زندگی به‌خصوص برای خانم‌ها و کم‌شدن تلفات غیرضرور، از نتایج توجه به بهداشت است. ما در بخش درمان، به خصوص در زمینه‌های مراکز درمانی، نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی با کمبود مواجه بوده‌ایم. در سال‌های گذشته تلاش زیادی انجام دادیم تا در این زمینه‌ها به حد استاندارد برسیم و تا رسیدن به حد استانداردهای بین‌المللی فاصله چندانی نداریم. در بودجه امسال، برای تکمیل 110 بیمارستان در نقاط محروم کشور بودجه هنگفتی در نظر گرفته شده است. دستاوردهای علمی و جهانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قابل تحسین است و توفیقات تحصیلی آن نشان می‌دهد که این دانشگاه مدیریت صحیحی داشته است، لذا ما باید مدیریت دانشگاه‌ها را تقویت کنیم تا دانشگاهیان در کارهایشان توفیق بیشتری داشته باشند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.