خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

گزاراش سرداران صفوی و نجات به هاشمی

  • تهران
  • چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۷۵

چهارشنبه 9 آبان 1375 //17 جمادی‌الثانی 1417 30 سپتامبر 1996

 

صبح مسئولان ستاد برگزاری کنگره [بزرگداشت] سرداران شهید استان تهران آمدند. آقایان [یحیی رحیم] صفوی، [قائم‌مقام فرمانده‌کل سپاه] و [حسین] نجات، [دبیرکنگره] توضیحات دادند و من از آثار و فواید بزرگداشت شهدا و ایثارگران گفتم[1]. آقای [عبدالله] نوروزی، سفیر جدیدمان در سوئد آمد. گذشته زندگی و خدمات خودش، از جمله اینکه فرزند یک قهوه‌چی قبل از انقلاب بوده و با فقر بزرگ شده و خدماتی که در وزارت امورخارجه برای توسعه آموزش‌کرده را گفت. [آقای حسن تاجیک]، سفیر جدیدمان در پرتغال برای کسب نظر و خداحافظی آمد؛ هر دو برای سیاست‌های بعد از دوران مسئولیت من، اظهارنگرانی‌کردند.

آقای [علی‌اکبر] مسعودی [خمینی، تؤلیت آستان حضرت معصومه (س)] از قم آمد. برای اجرای طرح اطراف حرم استمداد کرد. به خاطر مخالفت آیت‌الله [سیدمحمدرضا] گلپایگانی، طرح جدید هم با مشکل مواجه شده است. از نحوه برخورد با جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم]، برای نامزد انتخابات [ریاست‌جمهوری]، اظهارعدم‌رضایت‌کرد و احتمال عدم‌وجود 14 رأی لازم [برای انتخاب آقای علی‌اکبر ناطق‌نوری به عنوان نامزد موردنظر] را می‌دهد.

آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. برای افغانستان و کردستان عراق توضیح داد و از بازداشت یک نفر جاسوس خبر داد که گزارش دروغ به سفارت عربستان و کویت، به منظور ایجاد اختلاف می‌داد. در مورد ایجاد مزاحمت از سوی وزارت [اطلاعات]، در موارد مسائل اقتصادی، به منظور شرکت در سود تذکر دادم.

عصر و شب در جلسه دولت، دربارة لایحه فقرزدایی بحث بود. منابع مالی 260 میلیارد تومان برای سال 1376 تعیین شد و بخشی از سازمان اجرایی. آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] از استقبال خوب مردم در مشارکت با شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی گزارش داد؛ 150 میلیارد تومان می‌خواسته‌اند، 220 میلیارد تومان سهم خریده‌اند و عمدتاً از استان تهران.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی‌آمده است: «این‌کنگره‌ها باید مروج فرهنگ ایثار، شهادت و ارزش‌های دفاع‌مقدس در سراسرکشور باشد. حماسه‌های بی‌نظیر رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس که دستاورد فرهنگ عاشورایی شهادت و جانبازی است، باید در آثار هنری و فرهنگی جامعه امروز و آینده تجلی یابد تا ارزش‌های بی‌بدیل آن مقطع درخشان تاریخ کشور، در یادها جاودان بماند. حقایق و ناگفته‌های بسیار درون سنگرها، صحنه‌های کارزار، زندان‌های مخوف و اردوگاه‌های اسارت، هر یک اسنادی زنده و گویا و دستمایه‌ای ارزشمند برای مورخانی است که این‌گونه رویدادهای منحصر به فرد از چشم آنان مخفی مانده است. انسان‌های آزاده و اندیشمند جهان را از آثار ارزشمند شهیدان، به عنوان بهترین انسان‌ها بهره‌مند سازید و با گنجینه‌ای که از آثار شهیدان در اختیار دارید، تمام ابعاد ناشناخته هشت سال دفاع مقدس را برای مردم جهان روشن کنید. کنگره بزرگداشت سرداران و شهیدان، باید تصویر و ذهنیت نادرستی را که رسانه‌های بیگانه از ارزش‌های دفاع مقدس و مردم ایران در افکار عمومی جهان ایجاد کرده است، اصلاح کند. قدرشناسی و تجلیل از رزمندگان دلاور و گرامیداشت یاد و ابلاغ پیام شهیدان و رمز مقاومت ملت ایران، نه تنها در سازندگی روحی و فرهنگی جامعه مؤثر است، بلکه افکار عمومی جهان بیگانه با قدرت اسلام وانقلاب را متوجه حقایق ناگفته می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.