خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

مذاکرات دیشب با آیت‌الله خامنه‌ای را تلفنی به دکتر روحانی اطلاع دادم.

  • تهران
  • دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۷۵

 دوشنبه 3 اردیبهشت 1375 3 ذی‌حجه 1416 22 آوریل 1996

 ساعت هفت و نیم صبح، با هلی‌کوپترها به سوی کارخانه سیمان‌سفید در شمال غرب ساوه پرواز کردیم. [آقای حسین کمالی]، وزیر کار و [آقای محمدرضا نعمت زاده]، وزیر صنایع همراه بودند. در راه، وزیر صنایع توضیحات داد. کارخانه روزانه 600 تُن سیمان‌سفید تولید می‌کند. معادن گچ و آهک و کائولن، همان نزدیکی‌اند. با 32 میلیون دلار هزینه ارزی که بانک اسلامی وام داده و مبالغی ریالی ساخته شده است. [آقای بهروز زندی]، مدیر کارخانه و آقای نعمت زاده توضیحات دادند و از خط تولید بازدید کردیم.

تفاوت عمده تکنولوژی سیمان‌سفید با سیمان خاکستری، در حرارت بیشتر کوره و مواد اولیه و خشک شدن کلینکر با آب است. سیمان‌سفید، دو برابر سیمان خاکستری ارزش صادراتی دارد و اولین محموله را به قطر فروخته‌اند. سه کارخانه دیگر هم با هدف صادرات، در دست ساخت است. برایشان صحبت تشویق‌آمیز، در مورد اهمیت سیمان و به‌خصوص سیمان‌سفید و موفقیت‌های کشورمان در این صنعت نمودم.

از آنجا به کارخانه چینی‌سازی اسپیدار، مربوط به بخش خصوصی رفتیم و فاز دوم را افتتاح کردیم. از 1400 تُن تولید به 2400 تُن رسیده است. جنس خوبی تولید می‌کنند. اخیراً جایزه نمایشگاه اسپانیا را گرفته است. از بخش‌های مختلف بازدید و با کارگران صحبت کردم. تقریباً تمامی مواد آن تولید داخل است و ماشین‌آلات را هم در داخل می‌سازیم. ارزآوری خوبی دارد. سپس به کارخانه لاستیک‌سازی پارس، برای افتتاح فاز دوم به ظرفیت 20 هزار تُن رفتیم. فاز اول را هم قبلاً دیده بودم؛ با توضیحات مدیرعامل و آقای نعمت زاده، [وزیر صنایع] و مدیرعامل بانک صنعت و معدن، بازدید از خط‌تولید و شنیدن توضیحات‌کامل فنی. هنوز بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه وارداتی است، با اینکه دوده صنعتی و کائوچوی مصنوعی را خودمان تولید می‌کنیم. برایشان صحبت کردم. مشکلات کارخانه‌ها و شهرک صنعتی کاوه را شنیدم و وعده کمک دادم.

بعد از ناهار، استراحت و نماز، ساعت سه بعدازظهر به محل سد غدیر ساوه رفتیم. از فضا، شبکه کانال‌های آبیاری و زهکشی اراضی زیر سد را دیدیم. آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] توضیح داد. به خاطر تصمیم به استفاده از آبیاری تحت‌فشار، 10 هزار هکتار سطح اراضی مزروعی اضافه می‌شود. در مراسم افتتاح نیروگاه آبی، آقایان [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] و [حسینعلی] طراوت، [معاون وزیر نیرو] توضیح دادند. سفیر چین هم آمده بود؛ چون نیروگاه را از چین خریده‌ایم. دو نیروگاه پنج مگاواتی و دو نیروگاه دو و نیم مگاواتی است.

من هم در فواید این سد و طرح آبیاری تحت‌فشار صحبت کردم و از نیروگاه و دریاچه سد بازدید کردیم؛ کاملاً پُر است. دریچه‌های تحتانی را باز کردند. منظره پرتاب آب و غرش مهیب آن، بسیار زیبا و شکوهمند است. مصاحبه‌ای انجام دادم و به تهران بازگشتیم. تا ساعت نُه و نیم شب، کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. تلفنی به دکتر روحانی، مذاکرات دیشب با آیت‌الله خامنه‌ای را اطلاع دادم.