خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی / سال ۱۳۷۵/ کتاب سردار سازندگی

مذاکره از کتاب درسی دانش آموزان تا اوضاع اوپک

  • تهران
  • شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۷۵

شنبه 25 فروردین 1375 | 24 ذیقعده 1416 13 آوریل 1996

 

دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پروش] آمد و نمونه‌هایی از کتاب‌های درسی جدیدالتألیف را آورد. دربارة بررسی در مورد یک‌بار مصرف بودن کتب درسی گزارش داد که تغییر وضع موجود را در مجموع به صلاح ندانستیم. برای تأمین اعتبارات استمداد و اظهار خوش‌بینی در مورد نتایج انتخابات تهران کرد.

مدیران بنیاد مسکن آمدند. مهندس [عباس] آخوندی، [وزیر مسکن و شهرسازی]، گزارش داد و برای تأمین کمک برای ساخت پنج هزار خانه برای محرومان استمداد کرد. من هم صحبت مفصل تشویق‌آمیز کردم.[1]

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد، در مورد سفر رئیس اوپک به ایران صحبت شد و در مورد مذاکرات کسب نظر کرد. در خصوص انتخاب لوله‌های حلزونی یا جوش مستقیم و نیز طرح تولید کک نفتی گزارش آورد. عصر رئیس سازمان اطلاعات پاکستان آمد. در مورد افغانستان و کشمیر و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ناامنی در بلوچستان پاکستان صحبت شد.

آقای [مصطفی] پورمحمدی، [معاون وزیر اطلاعات] آمد. در مورد ارسال مواد منفجره در کشتی ایران‌کلاهدوز، توسط افرادی، بدون کسب مجوز گزارش داد. از دکتر روحانی احوال‌پرسی کردم؛ حالش خوب است.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در این دیدار با قدردانی از خدمات گسترده بنیاد مسکن، پایه‌گذاری این حرکت را به فرمان امام راحل (ره) مقدس، معنوی و بسیار مهم و با ارزش ارزیابی کرد و با اشاره به اهمیت نقش بنیاد مسکن در بازسازی مناطق روستایی آسیب‌دیده از جنگ، سیل و زلزله براساس شیوه‌های استاندارد، آن‌ها را کارهایی شگفت‌آور و تحسین‌انگیز دانست و تأکید کرد: در این مرحله از سازندگی، منطق و اصول توسعه حکم می‌کند به‌مسایل روستاها از جمله تأمین مسکن سالم و متناسب با نیازهای روستانشینان توجه بیشتری شود. احساس آرامش و رضایت در محیط روستا که نقش اساسی در تولید و تحکیم پایه‌های استقلال کشور و نظام اسلامی دارد، باید در اولویت قرار گیرد. اعتبارات کافی و نیروی انسانی سازمان‌یافته و کارآمد موجود در بنیاد مسکن و گستردگی قلمرو فعالیت این نهاد انقلابی، می‌تواند عامل مؤثری در ایجاد تحولی بزرگ در کشور از جمله روستاها باشد. ایشان با اعلام موافقت با ساخت پنج هزار واحد مسکونی برای محرومان و نیازمندان در مناطق محروم و روستایی، آن را مقدمه‌ای برای آغاز کارهای گسترده دولت در امر فقرزدایی دانست. رجوع‌کنید کتاب هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.