خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

تهیه برنامه ایران ۱۴۰۰ «تمدن اسلامی» در دولت سازدگی

  • تهران
  • چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۷۵

 

 چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۷۵ //۲۶ رمضان ۱۴۱۷ // 5 فوریه 1997

 

برای مراسم جشنواره خوارزمی، از منزل به هتل استقلال رفتیم. بعد از استماع گزارش دکتر هاشمی [گلپایگانی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی] و دکتر [احمد] معتمدی، [رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران]، جوایز حدود ۵۰ نفر را دادم و با آن‌ها احوال‌پرسی‌کردم و سخنرانی کوتاهی، درباره اهمیت علم و تحقیق و فن و گام‌های مهم کشور در این راه، ایراد نمودم.[1] از نمایشگاه بازدید کردم. به دفترم رفتم.

آقای میرزاده، [رئیس سازمان برنامه‌وبودجه] و دکتر نجفی، [وزیر آموزش‌وپرورش] آمدند. نتیجه اقدامات برای تهیه برنامه ایران ۱۴۰۰ «تمدن اسلامی» را آوردند؛ پایه خوبی ریخته‌اند. همچنین پیشرفت کار برنامه بی‌نیازی ایران از فروش نفت خام را توضیح دادند. دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس‌جمهور]، برای کارهای جاری آمد و بازهم تأکید برعدم قبول نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری کرد.

آقای [ابوالفضل] توکلی بینا، [مشاور رئیس‌جمهور در امور اصناف] آمد. گزارش مسائل صنفی و بازار را داد. عصر در جلسه هیئت دولت، آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور]، گزارش زلزله بجنورد را داد که حدود ۴۰ روستا آسیب‌دیده و حدود ۸۰ کشته و زخمی و مجروح داشته است. افطار، خانواده‌های شهدا میهمانم بودند. سپس آقای [محمدحسن] رحیمیان، [رئیس بنیاد شهید]، گزارشی از خدمات دولت به ایثارگران داد و از من تشکر کرد. صحبت دلگرم‌کننده‌ای درباره مقام شهید نمودم.[2]

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جشنواره خوارزمی، در این ده سال، خدمات بزرگی به‌انقلاب کرده است و شما می‌بینید که امروز طرح‌های 71 کشور جهان، در همین جشنواره شرکت دارند و شش سازمان معتبر بین‌المللی، مانند یونسکو، با اهدای جوایز، اعتماد و حمایت خود را از جشنواره خوارزمی اعلام کرده‌اند. ما نمی‌توانیم تحقیق را به صورت مجرد ببینیم؛ تحقیق وقتی کارگشاست‌که میدان عمل داشته باشد و بعضی از طرح‌هایی‌که امروز برگزیده شده‌اند، در عمل در حال اجراست. اکثر این طرح‌ها، نقش بسیار عمده‌ای در تحولات و سازندگی کشور دارند و اینها همه بعد از انقلاب شکل گرفته است. ما در ابتدای برنامه، در زمینه الکترونیک خیلی عقب بودیم. امروز طرح‌های الکترونیک، مقام اول جشنواره خوارزمی را دارند و این نشان می‌دهد که ما راه خودمان را خوب انتخاب کرده‌ایم. بنده به‌عنوان یک تحصیل‌کرده حوزه‌علمیه‌قم، خرسندی‌خودم را از حضور محققان حوزوی در این جشنواره اعلام می‌کنم و آرزوی من این است که حوزه‌های علمیه، در جایگاه واقعی خودشان در رابطه با تحولات علمی امروز قرار گیرند. ما برای مدتی خیلی مواظب باشیم که این حرکت علمی و تحقیقاتی که آغاز کرده‌ایم، متوقف نشود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.

[2] - آقای هاشمی، با تجلیل از مقام والای ایثارگران، بازماندگان شهدا را وارثان حقیقی انقلاب و صاحبان اصلی کشور و دولت اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: «با ایثار و گذشت خانواده‌ها و خون‌های مقدس شهیدان، انقلاب به‌ثمر نشست و موفق به دفاع جانانه از حاکمیت اسلام و حفظ تمامیت ارضی کشور شد. صلابت و استحکام کنونی جامعه، مرهون از جان گذشتگی و حماسه‌ها و گذشت‌ها و شجاعت‌های شهیدان و خانواده محترم آنها و ایثارگران است. فضای ایثار، شهادت و جهاد، شرایط مناسبی برای رشد، تعالی و تربیت معنوی یک جامعه قرآنی و اسلامی می‌باشد. حضور خانواده‌های قانع، بزرگوار و شجاع معظم شاهد در جامعه، نمونه و الگویی شایسته از انسان‌های وارسته است. امروز توسعه و پیشرفت کشور، با عطر شهیدان و خانواده‌ها و یادگارهای آنان آمیخته و زینت داده شده است. دستاورد خون شهیدان برای جامعه، بسیار عظیم‌تر و بالاتر از رنج و مصائب فراق خانواده‌های معظم آنان بوده است. شهیدان با انبیا محشورند و در روز جزا، بازماندگان خود و رهروان این راه راستین را شفاعت می‌کنند که این سرافرازی بزرگی محسوب می‌شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1375»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1397.