خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

هاشمی و اضافه نکات سفر به ایلام

  • تهران
  • جمعه ۱۴ دی ۱۳۷۵

جمعه ۱۴ دی ۱۳۷۵ //۲۳ شعبان ۱۴۱۷ // ۳ ژانویه ۱۹۹۶

 

در منزل بودم. وقت به استراحت و مطالعه گذشت. خاطرات دیروز را که آخرین روز سفر به ایلام است، نوشتم؛ نکاتی باقی مانده که امروز اضافه می‌کنم.

روز قبل از سفر، باران فراوانی در استان باریده بود و تمام ایام حضور، هوا آفتابی بود که مردم این را از لطف خاص خداوند به این سفر تفسیر می‌کردند. هماهنگی مدیران و نمایندگان و روحانیت خوب بود. در یکی از روستاهای محروم دره‌شهر، دامداری ۴۰۰ گوسفند داشته و ۵۰ گوسفند را برای هزینه مراسم استقبال سفر، بخشیده بود. به آقای [جلیل] بشارتی، [رئیس دفتر امور مناطق محروم]، گفتم گوسفندان را برای ساخت بنای یک مسجد یا کار خیر دیگری صرف کنند و هزینه‌های اضافی را خودم می‌دهم.

[آقای شعبانی‌فرد]، استاندار و [آقای یعسوبی]، امام جمعه، سعی داشتند همه جا همراه باشند. در مسیرها، هلی‌کوپترها و مراسم کنار من بودند. استاندار در اکثر موارد، به سئوالات از وضع استان، می‌توانست پاسخ بدهد و گاهی هم نادرست درمی‌آمد؛ ولی مجموعاً پُرتلاش است.

دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه]، تلفنی در مورد سفر به ترکیه برای گروه دی هشت (D-8)[1] و سفر آینده به ایتالیا صحبت‌کرد و کسب نظر نمود. پیش از ظهر، محسن آمد و با یاسر و مریم، ناهار را با من خوردند. آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد. راجع به انتخابات [ریاست‌جمهوری] و کاندیدای کارگزاران صحبت کرد. در گزارش‌ها، عقب‌نشینی رییس‌جمهور صربستان در مقابل مردم و ادامه گروگان‌گیری چریک‌های توپاک آمارو در پرو، مورد توجه است.

 

[1] - دی هشت (Developing 8 / D-8)، از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است. جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه اعضای گروه D8 هستند. پایه‌گذار این گروه، آقای نجم‌الدین اربکان، نخست وزیر اسبق و اسلام‌گرای ترکیه بود که با سفر به هشت کشور عضو، در تیرماه سال ۱۳۷۵، زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد. اعلام رسمی موجودیت این گروه در 15 ژوئن 1997 از طریق بیانیه استانبول صورت گرفت. نخستین اجلاس سران D8 با حضور سه رییس‌جمهور، از جمله آقای هاشمی رفسنجانی، و چهار نخست‌وزیر و یک وزیر امورخارجه در خرداد 1376 در شهر استانبول ترکیه برگزار شد. ساختار گروه D8 سه سطح دارد: اجلاس‌های سران -که هر دوسال یک‌بار برگزار می‌شود- شورا و کمیسیون. شورا اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌ساز، متشکل از وزاری امورخارجه سازمان و کمیسیون نیز نهاد مرکب از نمایندگان اعضا است. همچنین بر اساس تصمیم پنجمین اجلاس سران در اندونزی (2006)، ساختار دبیرخانه هم شامل دبیرکل، رییس دبیرخانه و اقتصاددان است که در حال حاضر به ترتیب در اختیار اندونزی، ایران و ترکیه است. مقر دبیرخانه گروه D8 در استانبول است.