خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۷۴

پنج‏شنبه 24 فروردین  1374    | 12 ذیقعده  1415    13 آوریل 1995

 

بیانیه‌ای که علیه تحرکات اخیر آمریکا نوشته بودم، اصلاح نهایی کردم که امروز منتشر شود.[1] ساعت ده و نیم، [آقای جان‏دانیل لاتون‏ریچاردز]، سفیر جدید زلاندنو و سپس [آقای امون سینگاونگ]، سفیر آکرودیته لائوس و [آقای احمد طارق]، سفیر بنگلادش، برای خداحافظی آمدند. سپس [آقای داتو اجیت‏سینگ]، دبیرکل [سازمان اقتصادی] آسه‌آن[2] آمد دربارة اهمیت همکاری و سازمان اکو[3] و آسه‌آن صحبت کردیم. دبیرکل اکو هم همراهش بود.

آقای [علی]شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی] آمد. خواستار این بود که به بهانه آمدن به شورای عالی امنیت ملی، به عنوان نماینده رهبری، از مسئولیت نظامی‌اش معاف شود. آقای [علی] لاریجانی، [رییس سازمان صدا وسیما] آمد. از مجلسیان و [وزارت] اطلاعات و بعضی از جراید و بیت امام، به خاطر فشار و انتقاد از صداوسیما گلایه داشت و استمداد کرد و پیشنهاد حل مسأله رشدی را مطرح کرد.

تا عصر کارهای مانده را انجام دادم. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد. راجع به تحرکات آمریکا و انتخابات فرانسه و پیشنهاد کمک به نامزدی که شانس بیشتر دارد و سفر خوزستان و برخورد با اشرار و راه‏آهن چابهار و مشهد مذاکره کردیم؛ از دفتر رهبری گله داشت.

 

 

[1] -  رجوع‌کنید ←  کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، مصاحبه‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[2] - «اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا» که بیشتر با نام اختصاری آسه‌آن شناخته می‌شود، یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آسیای جنوب شرقی است. این سازمان در سال ۱۹۶۷ میلادی، توسط کشورهای تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین، برای همبستگی علیه گسترش کمونیست‏ها در ویتنام و شورش‌های درون مرزهای خود تأسیس شد. پس از نشست بالی در ۱۹۷۶، این سازمان بیشتر به سیاست همکاری اقتصادی روی آورد و سایر کشورها،  منجمله خود ویتنام، عضو آن شدند. اعضای این اتحادیه منطقه‏ای، نشست سالیانه جلسه برگزار می‏کنند.

[3] - «سازمان همکاری اقتصادی»، با نام اختصاری اکو، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. این سازمان را سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه، در سال ۱۹۶۴ میلادی پایه‌ریزی کردند. پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، اُزبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در کشورهای عضو است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند.