خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۷۳

 

 

دوشنبه 29 فروردین 1373 // 6 ذیقعده 1414 // 18 آوریل 1994

 

تب ندارم. بعد از استحمام و صرف صبحانه، برای شرکت در مراسم روز ارتش، به سوی میدان آزادی حرکت کردیم. فرماندهان جمع بودند. مراسم شروع شده بود. سخنرانی‌کوتاه تشویقآمیزی برای ارتشیان نمودم.[1] قسمت اعظم رژه را گرفتم. مانور فرود چتربازان و هواپیماهای جنگنده را هم دیدم؛ قبل از اتمام مراسم به دفترم رفتم.

دکتر [علی‌اکبر] ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد. گزارش سفر به اتریش و اسلوونی را داد؛ از اهتمام هر دو کشور در مورد همکاری با ایران و دعوت آنها از من گفت.

[آقای ایوان مایدن]، کاردار اُوکراین که به مقام سفارت ارتقا پیدا کرده است، برای تقدیم استوارنامة مقام جدیدش آمد. نطق خود را فارسی ایراد کرد؛ خوشم آمد. از نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر اُوکراین اظهار رضایت کرد؛ برخلاف نظر وزارت امور خارجه که معتقدند، به نفع حکام فعلی تمام نشده است. سپس [آقای زلنگوف]، وزیر امور خارجه

اُوکراین آمد. نامه [آقای لئونید تراوچوک]، رییس‌جمهورشان را آورد که بر محور درخواست توسعه همکاری و سفر من به آن کشور بود. دربارة قرارداد انهدام سلاحهای هستهای اُوکراین و همکاری جمهوریهای سابق شوروی و نزاع در مورد کریمه و ناوگان دریایی توضیحاتی داد. به دکتر ولایتی گفتم طرح تحرک برای بوسنی و هرزگوین را تهیه کنند. همسر وزیر امور خارجه هم برای ملاقات عفت آمده بود؛ عفت هم کلی تعریف داشت.

عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. قیمت چای و نیز برنامه قیمت‌گذاری و کنترل قیمت کالاهای مصرفی و خدمات را تصویب کردیم. سرشب با آقای [علی] عزتبگوویچ، رییس‌جمهور بوسنی و هرزگوین، تلفنی صحبت کردم. عصر پیامی از او رسیده بود. در مسیر خانه، برای تسلیت به منزل آشیخ حسین [هاشمیان] رفتم. جمعی از بستگان هم آنجا بودند. به خانه آمدم.

 

[1] - آقای هاشمی، ضمن تجلیل از فداکاری‌های نیروهای مسلح، به ویژه ارتشیان در دوران دفاع مقدس، بر ضرورت حفظ افتخارات گذشته و آمادگی تلاش در دوران سازندگی تأکید کرد. ایشان با بیان اینکه امروز یک ارتش مخلص و قوی در اختیار کشور است که در طول دفاع مقدس، توانست خود را به‌خوبی نشان دهد، خاطرنشان ساخت: «یک کشور تنها و انقلابی و فاقد تجربه کشورداری، به پشتوانه این ارتش در مقابل همه شیاطین جهان ایستاد و پس از هشت سال نبرد با شجاعت و ایثار، این ملت هم در میدان نبرد و هم در میدان سیاست پیروز شد. نیروهای مردمی، سپاه و ارتش، قدرت کم‌سابقه‌ای را در دفاع بوجود آوردند و نیروهای مسلح، قطعه تاریخی روشنی را در تاریخ ایران به جای گذاشتند که ملت ایران هرگز آن را فراموش نخواهد کرد. در دوران جنگ تحمیلی، ارتش توانست ارزش‌های خود را حفظ کند و استحکام بخشد و این مهم میراث بزرگی برای ارتش ماست و اکنون نظم، آمادگی، مکتبی و مردمی بودن و حفظ سلسله مراتب که خواست امام راحل‌مان بود در ارتش تحقق یافته است.» آقای هاشمی تأکید کرد: «تحت زعامت شخصیتی بزرگوار چون آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی که در صحنه‌های جنگ بوده‌اند و در میدان ولایت نیز راهنمای مردم هستند، می‌توانیم دوران سازندگی را با موفقیت طی کنیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.