خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1369/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

بررسی نامه صدام در شورای عالی امنیت ملی *** پیغام تشکر جرج بوش از هاشمی

  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۶۹

پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1369  |  30 رمضان 1410                   26 آوریل 1990

 

تا ساعت نُه‌ونیم صبح، کارها انجام شد. آقای[سیدحسین] موسویان از وزارت امور خارجه آمد. گفت سفیر سوئیس- حافظ منافع آمریکا- آمده و پیامی از [جرج]بوش، رییس‌جمهور آمریکا آورده‌است. او در این پیام، به طور خصوصی از کمک ما در آزادی [رابرت]پل هیل، گروگان آمریکایی تشکر کرده و گفته است‌که حافظ اسد[رییس‌جمهور سوریه] به او اطلاع داده که ایران در این امر کمک مؤثر کرده است، و نیز گفته اطلاعات آمریکا می‌گوید گروگان‌های ایرانیِِ در دست مارونی‌ها، در همان روزهای اول کشته شده‌اند، ولی باز هم آنها آمادگی دارند که پیگیری مسالة آن گروگان‌ها را ادامه دهند.گفتم به صورت شفاهی جواب بدهند که اگر زندانی‌های لبنانی از اسرائیل آزاد نشوند، مسالة گروگان‌ها احتمالاً پیچیده‌تر می‌شود.

آقای سید هادی خسروشاهی آمد. مطابق معمول مقداری از مسایل رسانه‌های خبری و مسایل گروه‌های اسلامی و همچنین ضعف تبلیغات ما در خارج از کشورگفت و خواستار دادن اختیارات و امکانات بیشتر به خودش و دادن خرج ساخت مرکز اسلامی در شهر لندن شد. دکتر[محمد]یاریگرروش، رییس سازمان بهزیستی آمد. گزارش کار داد و خواستار ادغام همه نهادهای کمک به محرومان در یک وزارتخانه شد. دکتر[حسن] حبیبی، [معاون‌اول رییس‌جمهور]، برای امور جاری کشور آمد.

عصر شورای عالی امنیت ملی با حضور مشاوران سیاسی من و رهبری جلسه داشت؛ درباره نامة صدام بحث کردیم. قرار شد جواب بدهیم و در ابتدا، مذاکره در سطح پایین را بپذیریم؛ بحث‌های خوبی شد. افطار به خانه آمدم.