خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۳/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۳/ کتاب «به سوی سرنوشت»

تماس امامی کاشانی با هاشمی *** اظهارات‌ تلخ‌ امام نسبت‌ به‌ شورای‌ نگهبان‌

  • تهران
  • دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۶۳

    تا ساعت ده صبح، در خانه مطالعه می‌کردم. ظهر، آقای طبسی و آقای [آیت‌الله] خامنه‌ای و احمد آقا مهمان من بودند. پیش از ظهر همراه آقای خامنه‌ای، به زیارت امام رفتیم. ایشان برای سفر به سوریه، الجزایر و لیبی از امام خداحافظی کردند. با امام درباره وزیر دفاع و رئیس ستاد [مشترک] مشورت کردیم؛ به نتیجه‌ای نرسیدیم. قرار شد بعد از سفر رئیس جمهور تصمیم بگیریم.

    احمد آقا از گله‌های دیروز شورای نگهبان خدمت امام و جواب‌های امام به آنها تعریف کرد؛ برعکس مقصود ایشان [اعضای شورای نگهبان] پیش آمده است. آقای امامی [کاشانی] از مشهد تلفن کرده و گفته، ممکن است با پخش اظهارات تلخ امام نسبت به شورای نگهبان، شورا از هم بپاشد. انتظار نداشته‌اند [اظهارات امام] از رسانه‌ها پخش شود. امام آنها را نصیحت کرده‌اند که مراعات کنند و نسبت به دولت، سخت‌گیری نکنند.

    آقای نخست وزیر، تلفنی درباره پذیرفتن مسافران هواپیمای ایرباس از عراق - بدون خود هواپیما - مشورت کرد. قرار شد مسافران هواپیمای ربوده شده را مجبور نکنیم که در انتظار پس گرفتن هواپیما، در عراق بمانند. گفته شده خلبان و خدمه می‌خواهند برای پس گرفتن هواپیما مقاومت کنند. گفتم اگر داوطلبانه باشد، می‌توانند بمانند.