خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۶۳

 چهارشنبه 8 اسفند 1363

    بعد از نماز به مجلس رفتم. در جلسه علنی مجلس تبصره دو و سه [قانون بودجه] مطرح بود. نمایندگان، پیشنهادهای زیادی می‏دهند و باعث کُندی کار می‏شوند؛ چون محدودیتی [در ارائه پیشنهادهای نمایندگان درباره تبصره] نیست. پیش از ظهر، به دفترم آمدم.

    عصر، هیأت رئیسه جلسه داشت. در بیمارستان به عیادت آقای ربانی‏املشی رفتم. قرار است فردا، برای معالجه به سوئیس برود. در مورد [واگذاری] چند قطعه زمین در قم به عنوان خمس، وصیت کرد و از من خواست وسیله انتقال قانونی آن را به طلاب، فراهم آورم. غروب، به منزل آمدم.

    شب، سران قوا و آیت‏الله منتظری و احمد آقا مهمانم بودند. احمد آقا زودتر آمد. اظهارات امام را در ملاقات آقای خامنه‏ای در مورد حزب، نقل کرد. تند است و نسبت به حزب، منفی. تقریباً مخالفت صریح با ادامه کار حزب [جمهوری اسلامی] است، ولی گویا امام نمی‏خواهند مسئولیت تعطیلی حزب را قبول کنند.

    در جلسه، آقای منتظری انتقادات خودشان را نسبت به ترویج عملی از سیگار، مسافرت‏های بی‏حساب به خارج، واردات بی‏حساب الیاف و عدم نظم کافی در واردات و مواد دیگر گفتند و جواب داده شد. از اظهارات امام ناراحت بودند و از ما هم که به نظر خودشان در همراهی با ایشان، جدیت نکرده‏ایم، گله‏مند بودند؛ ولی با توضیحات آقای [موسوی] اردبیلی که امام با شرط دقت، موافق ادامه کار حزب هستند و اظهارات ما، کمی آرام گرفتند.

    نزدیک ساعت 12 شب، جلسه ختم شد و آقای منتظری به قم رفتند. عفت، اول شب در مجلس مراسم ازدواج حمید محی‏الدینی شرکت کرده بود؛ ولی برای تهیه غذا و پذیرائی از مهمانان آمد.