خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

تردیدهای هاشمی برای نوع سفر به عربستان

  • یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۷۶
اعتراض دفتر رهبری به خاتمی که چرا عکس رهبری در کادر دوربین مصاحبه شان نبود!

یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۷۶ // ۱۹ رمضان ۱۴۱۸// ۱۸ ژانویه ۱۹۹۸

 

آقای صباح زنگنه آمد. گفت در وزارت امورخارجه، از سخنرانی رهبری در نمازجمعه دمغ‌اند و فکر می‌کنند، برنامه تشنج‌زدایی‌آنها به‌هم خورده است. حدس می‌زند، از این پس مراجعاتی‌که برای سرمایه‌گذاری در نفت و گاز ما بود، متوقف شود و قاعدتاً آمریکا هم فشار تحریم را زیاد می‌کند. از من خواست، در سفر به عربستان سعودی، به‌خاطر با نقش مذاکراتی‌که در تهران با امیرعبدالله، [ولیعهد عربستان] و سعود الفیصل، [وزیر امورخارجه عربستان] داشتم، برای همکاری در بالا بردن قیمت نفت پیگیری کنم؛ گفتم آن‌ها دلیل درستی برای بالابردن تولید اوپک ارائه ندادند و باید پیگیری‌کنیم.

 البته من هنوز تصمیم قطعی به سفر نگرفته‌ام؛ اولاً به‌خاطر توقعات زیادی که از این سفرم اظهار می‌شود، از قبیل گرفتن امتیاز در بقیع و آثار ائمه و امتیاز برای شیعه و مسئله برائت و مسئله نفت؛ بدون اینکه در مقابل امتیازی بدهیم. ثانیاً به‌خاطر اینکه تردید جدی داریم‌که سفر را زیارتی انجام دهیم و یا سیاسی ـ زیارتی‌که عربستان می‌خواهد، با شروع سفر از ریاض، سفر سیاسی باشد.

خانم [فاطمه] رمضانی، همسر آقای [رضا] امراللهی و نماینده مجلس آمد. درباره موضع‌گیری‌های در مواردی که دو جناح تعارض دارند، مشورت‌کرد. گفتم هر چه حق تشخیص می‌دهد عمل کند و کاری به اینکه چه جناحی، راضی یا ناراضی می‌شوند، نداشته باشد. از کنار گذاشتن شوهرش‌گله دارد؛ با توجه به اینکه یزدی‌اند و از کارگزاران سازندگی، چنین انتظاری نداشته‌اند. گفت، بعد از آمدن آقای آقازاده، سازمان انرژی هسته‌ای دچار رکود شده و از من خواست به ایشان تذکر بدهم.

مصاحبه‌ای به مناسبت روز قدس با شبکه چهار سیما داشتم. درباره کتاب سرگذشت فلسطین و روند سازش و آینده فلسطین صحبت کردم.[1] عفت، برای پیگیری ویراستاری کتاب داستان «چشم به‌راه» که نوشته است، به دفتر آمده بود

عصر آقای [علی] آقامحمدی آمد. درباره تحلیلی که اخیراً دبیرخانه شورای امنیت به دستور رهبری درباره مسئله ثروت‌های بادآورده نوشته، نظرخواهی‌کرد. نظراتی دادم. خطر و برنامه جناح چپ برای رهبری را متذکر شد وگفت، برنامه دارند که رهبری را در مقابل مردم قرار دهند. نسبت به مصاحبه آقای خاتمی هم از لحاظ محتوی و هم از لحاظ شکل کار انتقاد داشت و گفت که شبکه سی‌ان‌ان، شرط‌کرده بوده که نمازجمعه، ایران و عکس رهبری و امام در دید دوربین نباشد. اگر این خبر درست باشد، خیلی‌کار بدی است. گفت، در محل ملاقات‌های کنار [اجلاس سران سازمان] کنفرانس اسلامی، آقای خاتمی هم به‌جای عکس رهبری، قاب‌هایی با عکس امام و آقای خاتمی گذاشته بودند که مورد اعتراض دفتر رهبری شده است. احتمال وجود مذاکرات پشت‌پرده در مورد مصاحبه را مطرح‌کرد.

 

[1]  - شرح کامل پرسش و پاسخ در همین سایت با عنوان «مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با شبکه چهار صدا و سیما» آمده است.