خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

تصرف دفتر و بیت آیت الله منتظری در صدر اخبار است.

  • دوشنبه ۳ آذر ۱۳۷۶

 دوشنبه ۳ آذر ۱۳۷۶//۲۳ رجب ۱۴۱۸ // ۲۴ نوامبر ۱۹۹۷

 

ساعت یک بامداد، عفت از سفر آمد. امروز در منزل بودم. بیشتر به مطالعه تاریخ و گزارش‌ها گذشت. تا شب بچه‌ها برای دیدار مادرشان آمدند. در گزارش‌ها، فشار جدید آمریکا بر عراق برای گشودن تمامی اماکن مورد درخواست بازرسان، به روی آن‌ها که عراق هم به‌شدت مخالف است و آمریکا می‌گوید ۶۳ مرکز را به اسم ریاست‌جمهوری معرفی کرده‌اند و اجازه ورود نمی‌دهند. ضمناً اتهام داشتن اسلحه شیمیایی خطرناک (VX) «وی اِکس»[1] و سلاح میکروبی را مطرح می‌کنند.

در گزارش‌های داخلی، ادامه تظاهرات وسیع مردمی علیه آیت‌الله منتظری و به نفع رهبری و تحویل حسینیه و دفتر آقای منتظری به سپاه از سوی تصرف کنندگان در صدر است. وزارت اطلاعات، نسخه‌ای از یک اعلامیه تُند با امضا و مُهر آیت‌الله منتظری علیه رهبری را فرستاده که در مایه اعلامیه معروف امام علیه شاه در اوایل انقلاب «شاه‌پرستی یعنی غارتگری» تهیه‌شده و با «بسم‌الله القاصم الجبارین» و «انا لله و انا الیه راجعون» شروع می‌شود. رسانه‌های بیگانه خارجی هم سوءاستفاده زیادی از این درگیری‌ها دارند. خداوند انقلاب و کشور را از شر فتنه‌ها حفظ بفرماید.

 

 

[1]  - گاز وی. اکس یکی از خطرناکترین ترکیبات شیمیایی می‌باشد که توسط انسان ساخته شده است و مورد استفاده آن در سلاحهای شیمیایی می‌باشد. از نظر ظاهری این گاز همانند روغنی کم رنگ می‌نماید. گاز وی. اکس (VX) در آزمایشگاه تحقیقاتی سلاحهای پروتون دان واقع در شهر ویلت شر انگلیس در سال 1952 ساخته شد و اثرات وحشتناک و مخرب آن مورد مطالعه قرار گرفت. دولت انگلیس فن‌آوری تولید این سلاح شیمیایی (VX) را در اختیار ایالات متحده قرار داد و در مقابل آن فن‌آوری سلاحهای هسته‌ای حرارتی را دریافت نمود.

فرمول شیمیایی این ماده CH3CH2-P(O)CH-SCH2CH2N(C3H7)2 می‌باشد و علی‌رغم نام متداول آن که گاز وی. اکس می‌باشد این ترکیب معمولاً به صورت مایع می‌باشد. این ترکیب دارای خواص فیزیکی مانند نقطه تبخیر بسیار پایین، بی‌بو و خاصیت چسبندگی بسیار قوی می‌باشد و نوعی از آن نیز تولید شده است که دارای چنان خاصیت چسبندگی می‌باشد که تقریباً پاک کردن آن از سطحی که با آن در تماس بوده است را غیرممکن می‌سازد.