خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

موضوعات مطرح بین هاشمی و رهبری در میهمانی شبانه

  • یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۷۶

یکشنبه 9 شهریور 1376 // 28 ربیع‌الثانی 1418 // 31 آگوست 1997

 

آقایان قاضی، سعیدی، وافی، نواب، ایرانی و باقی، [اعضای هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه علمیه] از قم آمدند. گزارشی از کارهای رفاهی مؤسسه خدماتی را دادند که با کمک رهبری، به طلاب وام و کالا و بیمه و... می‌دهد. از من به خاطر کمک‌هایم به صندوق وام و نیز به عهده دولت‌گرفتن بیمه روحانیت، قدردانی کردند. لوح سپاس آوردند و خواستند که به امور حوزه‌ها بیشتر برسم؛ پذیرفتم.

اخوی محمود، همراه آقای قاسمی، حافظ منافع ما در قاهره آمدند. گزارش پیشرفت همکاری با مصر را داد و خواست که اجازه بالا بردن روابط تا سطح سفارت داده شود که گفتم نظر رهبری مساعد نیست.

حاج‌حسن پوربختیار آمد و از وضع دامداری و گاوداری‌هایی که در قزوین و قم با هدایت جهاد ایجاد کرده است، گزارش داد و تقاضا کرد که تأکید نمایم، طلبش را بپردازند. شیر و گوشتش را به جهاد [سازندگی] می‌فروشد.

عصر آقای [علی‌اصغر] مروارید آمد. درخواست کمک برای تقویت مؤسسه فرهنگی‌اش [= انتشارات دارالفکر] را داشت و موافقت برای کاندیدا شد برادرش [آقای محمدتقی مروارید]، برای [انتخابات مجلس] خبرگان از شیراز و تقاضای عفو آقای سرفرازی را آورد و خواست از مؤسسه‌اش دیدار داشته باشم.

آقایان [مهدی] صفری، سفیرمان در روسیه و آقای دانش، رییس‌کارخانه موشک‌سازی شهید همت آمدند. از پیشرفت در ساخت موشک‌های اسکاد E با برد 1300 کیلومتر و نیز اصلاح دقت هدف‌گیری تا سطح پنج متر اختلاف به کمک روس‌ها و نیز طرحی دو هزار و 504 کیلومتری و نیز پرتاب‌کننده ماهواره‌های سبک گزارش دادند و خواستار تقویت همکاری با روسیه شدند و از کمک‌های من و کمیسیون ویژه قدردانی کردند.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة امام‌جمعه موقت اصفهان، همکاری‌های نظامی با روسیه، مسأله مصر و اروپا و آذربایجان و دریای خزر مذاکره کردیم. رهبری بنا ندارند در مقابل اروپا و آمریکا کوتاه بیایند و نیز در رابطه با مصر تغییر موضع بدهند.