خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

تقدیر مجلس شورای اسلامی از سازندگی و سردارش

  • سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۷۶

 سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۷۶ // ۱۶ ربیع‌الاول ۱۴۱۸ //۲۲ جولای ۱۹۹۷

 

تا ساعت ۹ صبح کارها را انجام دادم. عفت و فاطی و مهدی و سارا و علی و قدسی آمدند و برای مراسم تجلیل از خدمات من، به مجلس [شورای اسلامی] رفتیم. جلسه رسمی شد. با شعری در مدح پیغمبر (ص)، گزارش آقایان طاها هاشمی، [قربانعلی] دری‌نجف‌آبادی و دکتر [حسن] روحانی از خدمت من در بخش‌های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و امنیتی داده شد؛ خیلی خوب صحبت کردند و با ذکر آثار و ارقام، پیشرفت‌های کشور در دوره ریاست‌جمهوری من را توضیح دادند. آقای ناطق نوری، [رئیس مجلس] هم صحبت خوبی درباره من از دوران مبارزه تاکنون کرد. سپس من صحبت مفصلی کردم، با تشکر از همکاری‌های خوب مجلس و اشاره به پیشرفت‌ها، در دوران سازندگی و ذکر شاخص‌های توسعه و در نهایت لوح سپاس را آقای ناطق [نوری] اهدا کرد و نمایندگان هم خیلی‌خوب برخورد و احترام‌کردند و شعارهایی دادند. آقای خاتمی و شخصیت‌های داخلی و خارجی زیادی هم بودند.

به دفتر برگشتیم. آقای خاتمی آمد و گزارش پیشرفت کار بررسی کابینه را داد؛ برای اکثر وزارتخانه‌ها چند نفر را در نظر گرفته و به رهبری معرفی کرده و اکثراً آن‌ها مورد قبول‌اند و به نظر می‌رسد، جز سه وزارتخانه، مشکلی در انتخاب وزرا نداشته باشد که باید از بین این چند نفر، یکی را برگزیند. قرار شد در جلسه بعد، درباره انتخاب فرد نهایی مشورت کند. نگران مشکل سفیران اروپا و همچنین تبلیغات ضدسرمایه‌داری این روزها و تکلیف‌کارهای آقای کرباسچی است.

آقای هانس بلیکس؛ دبیرکل آژانس بین‌المللی هسته‌ای آمد. از سیاست شفاف ایران در مسائل هسته‌ای تشکر کرد و خواست بداند که در مورد غنی‌سازی اورانیوم، سیاستمان چیست؛ گفتم تا حد تولید سوخت نیروگاه هسته‌ای است. گفت، اگر جنگ دوم عراق پیش نیامده بود، عراق یکی دو سال بعد از آن، قدرت ساخت یک بمب اتمی داشت.

عصر دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد و گزارش سفر به آفریقا را داد. گفت مایل هست در دولت آقای خاتمی باشد. بعد [ژنرال] عبدالملک، [رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان]، به همراه وزیر امور خارجه افغانستان آمدند و در مورد وضع افغانستان توضیحات دادند. برای پیروزی بیشتر امید دارند. خواستار کمک برای وصل جاده از مرز ترکمنستان به مزار شریف شدند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه با چند مصوبه داشت. این آخرین جلسه‌ای بود که من شرکت کردم؛ به همین دلیل قرآن نفیسی از سوی اعضا به‌عنوان تشکر اهدا شد و تشکر کردند؛ من هم از آن‌ها تشکر کردم.