خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

  • مصلای تهران
  • دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۷۶

دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۷۶ // ۱۵ ربیع‌الاول ۱۴۱۸// ۲۱ جولای ۱۹۹۷

 

به مصلای تهران رفتیم. از بخش‌های مختلف بازدیدکردیم؛ خیلی عظیم و باشکوه و بزرگترین بنای دینی و فرهنگی جهان است؛ توضیحات آقای [حسین] علایی را شنیدیم. برای کنگره وحدت [اسلامی]، به حسینیه الزهرا رفتیم. قبل از جلسه، رئیس یکی از بزرگترین فرقه‌های مسلمان آمریکا آمد. احوال‌پرسی کردم. گفت، یک و نیم میلیون مسلمان سیاه پیرو او هستند. نمی‌دانست اصلش از کدام کشور آفریقایی است. در اجلاس، آقای [محمد] واعظ‌زاده [خراسانی] خیرمقدم گفت و از کمک‌های من برای تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی قدردانی کرد. من هم سخنرانی مفصلی درباره حکومت در اسلام و مخالفت استکبار با حاکمیت ادیان ایراد نمودم. سپس مصاحبه کوتاهی درباره عظمت مصلای تهران کردم.

به دفترم رفتم. دکتر [مصطفی] معین، [نماینده اصفهان] آمد؛ برای کارهای مهمی که می‌تواند در مجلس انجام دهد، مشورت کرد. گفتم برنامه تمدن اسلام و اقتصاد بدون اتکا به صدور نفت خام و طرح زاگرس و تشکیلات کلان دولت در دستور کار دولت است و روزی به مجلس خواهد آمد.

نمایندگان بلوچستان آمدند و ضمن تشکر از خدمات من برای عمران منطقه، از عدم اعتماد نظام به بلوچ‌ها گله نمودندکه تبلور آن در ندادن پُست‌های مهم به اهل سنت بومی و عدم‌حمایت از مدارس دینی و مساجد اهل سنت است. [آقای جعفرقلی راهب]، نماینده تنکابن آمد و خواسته‌های زیادی مطرح کرد. [آقای محمدرئوف قادری]، نماینده پاوه آمد. برای وضع منطقه و فراریانی که از عراق برگشته‌اند، استمداد نمود

ظهر برای افتتاح، به مسجد سلمان فارسی در ریاست جمهوری رفتیم. اخوی محمد با طراحی مهندس [میرحسین] موسوی ساخته؛ مسجد جالبی است. حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده. آقای [سید محمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور منتخب] هم آمد. نمازجماعت با کارکنان نهاد [ریاست‌جمهوری] خواندیم و از آن‌ها تشکر و خداحافظی‌کردم. عصر شورای عالی مناطق آزاد، جلسه با چند مصوبه من‌جمله منطقه ویژه بوشهر داشت.