خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

مهندس میرحسین موسوی، معمار مقبره شهدای ۷ تیر برای هاشمی توضیح داد.

  • بهشت زهرا
  • شنبه ۷ تیر ۱۳۷۶

شنبه ۷ تیر ۱۳۷۶ // ۲۲ صفر ۱۴۱۸ //۲۸ ژوئن ۱۹۹۷

  

از منزل به بهشت زهرا رفتیم؛ برای زیارت قبور شهدای ۷ تیر و افتتاح مقبره‌ای که روی قطعه آن‌ها ساخته‌اند. عمده مخارج را من داده‌ام. آقای [جواد] اژه‌ای، [داماد شهید بهشتی]، مجری بود و مهندس [میرحسین] موسوی، معمار آن است؛ خودشان توضیحات دادند. به خاطر اینکه قبرها را برجسته کرده‌اند، این فضا برای استفاده برای اجتماعات و مراسم مناسب نخواهد بود. بخشی از قبور شهدای جنگ، من‌جمله دکتر [مصطفی] چمران و [موسی] نامجو را هم زیارت کردیم و مصاحبه‌ای کوتاه با صداوسیما داشتم.[1] عفت هم با من بود.

به دفترم رفتم. تا ساعت ده و نیم کارها را انجام دادم. آقای ابراهیم امینی، [نایب‌رئیس دوم مجلس خبرگان] آمد و برای هیئت‌رئیسه خبرگان، وقت جلسه خواست. دعوت کرد، برای مراسمی که حوزه می‌خواهد به‌منظور قدردانی از خدمات من برگزار کند، به قم بروم. از احتمال تضاد دو جریان در مورد کابینه امور کشور که از هم‌اکنون علامات آن ظهور کرده، اظهار نگرانی نمود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشت. آیین‌نامه [داخلی] را تکمیل کردیم. آقای [محمد] امامی کاشانی آمد. برای پرداخت قرض‌هایی که در جریان انتخابات به حساب جامعه روحانیت مبارز بار آورده و از رهبری هم نتوانسته اجازه بگیرد، استمداد کرد.

آقای [علی‌اکبر] ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد. گزارش سفر به روسیه و ملاقات با [بوریس] یلتسین در مسئله صلح تاجیکستان را داد که همگی از نقش ایران خوشحال‌اند. آ شیخ حسن صانعی، [رئیس بنیاد ۱۵ خرداد] آمد. پیشنهاد داشت که به مدیریت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بعد از اتمام دوره ادامه دهم؛ نپذیرفتم.

اعضای خانواده‌های شهدای هفتم تیر آمدند. آقای [اسماعیل] فردوسی پور گزارش داد و من هم صحبت آرامش‌بخش و امید زا برایشان کردم و از اهمیت مبارزات و آثار شهادتشان در دوره تلاش برای تثبیت انقلاب گفتم.

عصر آقای [سید حسین] موسویان، سفیرمان در آلمان آمد. از وضعی که برای سفیرانمان در اروپا پیش‌آمده که همه آن‌ها در تهران سرگردان‌اند و خانواده‌هایشان در آنجاها، ناراضی‌اند. مذاکره جدید آقای مولمان با ایشان را گفت که خواسته است، ایران قید اینکه سفیر آلمان آخرین سفیری باشد که به ایران می‌آید را بردارد. گفته این شرط را آلمان‌ها نمی‌توانند بپذیرند، زیرا ممکن است بعضی از کشورهای اروپایی، مثل انگلیس و دانمارک، نخواهند به این زودی‌ها سفیرشان را برگردانند. گفت آقای [هلموت] کهل، [صدراعظم آلمان]، حاضر است با آقای [سید محمد] خاتمی هم مذاکره تلفنی داشته باشد. اظهار نگرانی داشت، از بازداشت سردبیر روزنامه ایران‌نیوز[1] که از دوستان اوست و فکر می‌کند، [وزارت] اطلاعات، از این طریق می‌خواهد به او ضربه بزند؛ مثل مسئله بازداشت مدیران ایران‌جامکو.

آقای [محمدحسین] مقیمی، استاندار خوزستان آمد. گزارش کارها را داد و اجازه گرفت که برای تقویت مرزها به ناجا [= نیروی انتظامی] کمک کند. مشکل عدم تأمین اعتبارات مصوب رهبری در سفر به خوزستان را گفت و دعوت کرد که برای مراسم بهره‌برداری از مرحله اول سد کرخه و سد مارون به خوزستان بروم.

شب میهمان رهبری بودم. امروز از مشهد آمده‌اند و فردا برمی‌گردند. درباره اوضاع ترکیه و اهمیت گروه دی- ۸ صحبت‌کردیم و از ایشان خواستم که دادگاهی شدن [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران، پیگیری نشود؛ گفتند دخالت نمی‌کنند. راجع به نحوه مراسم تنفیذ و مسائل کابینه جدید صحبت کردیم.

در گزارش‌ها، مسئله تحویل هنگ‌کنگ توسط انگلیس به چین بعد از ده‌ها سال حاکمیت انگلیس مهم است. دیروقت به خانه رسیدم؛ کسی نبود. عفت به مراسم سالگرد شهدای هفتم تیر رفته که در محل قتلگاه برقرار است.