خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶/ کتاب « انتقال قدرت»

آقای محسن رضایی‌ رابرای رفتار درست در سمت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام توجیه ‌کردم

  • سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۷۶

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۷۶ // ۱۸ جمادی‌الثانی ۱۴۱۸// ۲۱ اکتبر ۱۹۹۷

 

آقای [محمودرضا] سجادی، [رییس‌مرکز همکاری‌های‌فناوری و نوآوری] و جمعی از همکارانش در دفتر جذب تکنولوژی آمدند؛ خودم در نهاد ریاست‌جمهوری تأسیس کردم.[1] گزارش خوبی از توفیقات جذب تکنولوژی‌های ارزشمند داد. تحلیلی از راه درست توسعه و عوامل اصلی توسعه ارائه دادکه در نقاط مختلف دنیا، روی موارد گوناگون تکیه می‌کرده‌اند؛ مثلاً نیروی انسانی، نیروی‌کار، ذخایر طبیعی، اطلاع‌رسانی و صنایع. آخرین نظریه‌ها، روی تکنولوژی‌های حساس متمرکز شده است. به خاطر تأسیس این دفتر و حمایت‌ها تشکرکردند و امید دارند، دولت جدید هم کار را ادامه دهد. من هم تشویق‌شان‌کردم.

آقای [سیدعباس] پاک‌نژاد، نماینده یزد آمد. به خاطر توجه به یزد و عمران کشور تشکر کرد و برای برادرش که تز دکترایش را در مورد «مجمع تشخیص مصلحت نظام» انتخاب‌کرده، راهنمایی‌گرفت. از شروع مخالفت‌ها در مجلس با دولت جدید که امروز آقای [محمد] فرهادی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی]، تحت سئوال بوده، اظهار نگرانی‌کرد.

آقای [رضا] عبداللهی، نماینده ماه‌نشان آمد. مثل همیشه بر ضرورت حذف یارانه‌ها و به خصوص یارانه نان تأکید داشت و از سیاست تعدیل و سازندگی تقدیر نمود و از عدم ادامه آن سیاست در دولت جدید اظهار نگرانی‌کرد. بخشی از مطالب جلسه شورای عالی اقتصاد را نقل کرد که آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور]، از عدم کارآیی و کارشناسی مؤثر همکارانش گله کرده و گفته، اگر این وضع ادامه یابد، ممکن است با مردم در میان بگذارد. از من خواست‌که‌کمک‌کنم. گفت، در مجلس هم مخالفت‌ها دارد شکل می‌گیرد.

آقای [محمد] اصغری آمد. از آقای خاتمی، به خاطرعدم ارجاع پُست به ایشان، گله‌کرد؛ با اینکه در انتخابات از ایشان حمایت‌کرده و از من برای کار از اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] کمک خواست. عصر آقای [غلامرضا] فروزش آمد. از عدم کارآیی مدیریت جدید در جهاد [سازندگی]، اظهار نگرانی‌کرد و از آقای [علی] شمخانی، [وزیر دفاع]، مطالبی در ضعف مدیریت دولت جدید نقل نمود و گفت، برای مدیریت اتکا [= اتحادیه تأمین کالای ارتش]، دعوت شده؛ گفتم بپذیرد.

آقای [محسن] رضایی‌آمد. برای رفتار درست در سمت دبیری مجمع [تشخیص مصلحت نظام] توجیهش‌کردم. آقای [مهدی] صفری، سفیرمان در روسیه آمد. گزارش همکاری‌ها را در امور ویژه داد. برای سفرم به روسیه برنامه‌ای آورد که گفتم، اگر بتوانم در سال آینده سفر می‌کنیم.